Jump to content

Norska soldater(Kosovo) sköt hundar(aftonbladet)

Recommended Posts

• Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Forumsledning

Ja, det bedrivs "hundjakt" på istort sett alla bataljoner i Kosovo. Det blir ett hundratals hundar som skjuts under en bataljon. KS04 var uppe i ca 400 om jag inte minns fel.

Dock bedrivs det på en väldigt diskret nivå och endast personer med erlagd civil 'jägarexamen' har tillstånd att bedriva hundjakt. De skjuts enligt konstens regler och packas i sopsäck och grävs ner på en markerad plats strax utanför campen.

Hundar där nere är skadedjur och bär omkring på en rad olika otrevliga sjukdomar. De hundar som är kopplade skjuts inte. Samt brukar man tala om i byn med att sätta upp lappar att det kommer bedrivas hundjakt under det och det datumet, så ni som äger hund ser till ha dom kopplade eller instängda.

Under min mission så dök det upp skräckexempel på hur folk som inte visste var o hur man skulle skjuta tabbade sig rejält. Kan säga att dessa personer bar en lite svart sak.. 9mm.

(..hmm har vi inte pratat hundar förut förresten ?.. )

/edit: skrev av nån anledning jaktlicens.. menade givetvis jägarexamen.. *fix*

Edited by Kimster

Guest Dedicated

Har bestämt för mig att svenska soldater måste ha jägarexamen för att få lov att avliva de hundar som utgör ett hot mot folk. Kanske våra grannar i nordväst inte har samma krav? Hur som helt, med den vinkling vi ser i artiklen, kommer det att bli ett jäkla hallå.

För att tänka på retorik så vågar jag inte ens spekulera i hur många svenskar i det civila mörkret som tänker "snälla djur" när de läser Hundar i artiklen. Självklart skall "Force protection" skötas på ett korrekt sätt och att filma det för att använda det i någon form av nöje är tämligen korkat.

SweBat införde under senare delen av KS08 totalstopp för avlivning av hundar sedan att en local hävdade att han träffats av splitter eller motsvarande i ögat.

Det gjordes dock undantag vid tillfällen då flockar med vildhundar utgjorde ett hot mot soldater vid fasta posteringar etc.

Varningar inför avskjutning satts upp en vecka i förväg, så folk fick veta var och när det skulle ske, så hundarna skulle kunna hållas kopplade.

Kravet för att få medverka var att inneha svensk jägarexamen, svensk jaktlagsstiftning skulle följas.

Och det var inget alls som på den där filmen.

Edited by Sakkre

Såg själv detta försigå på Balkan, men var för feg för att ingripa. Jag kan förstå att vissa hundar måste avlivas av ett eller annat skäl, men när svenska (och norska soldater) gör detta till ett nöje, mår jag illa. Vad är det för människa som tycker det är roligt att skjuta hundar med automatvapen, eller slå ihjäl dem med tillhyggen?

Idag är jag äldre och mer säker i mig själv. Skulle jag se detta idag, skulle läget vara annorlunda.

/M

Vilket svineri, det finns betydligt bättre sätt att ta hundar av dager än att skjuta dom med ak och pistol. Kan inte tänka mig att norska fm inte har råd med hagelbössor. Dessutom undrar man ju vad det är för killar som för det första filmar det och sen garvar när dom skjuter hundar. :lol:

Vilket svineri, det finns betydligt bättre sätt att ta hundar av dager än att skjuta dom med ak och pistol. Kan inte tänka mig att norska fm inte har råd med hagelbössor. Dessutom undrar man ju vad det är för killar som för det första filmar det och sen garvar  när dom skjuter hundar.  :dong:

Den organiserte hundejakten skjedde med folk som hadde jegereksamen og med hagler. Det man har sett her er ulovlige aktiviteter som soldatene har gjort på egen hånd.

Ikke for å være hobbymoderator, men det finnes allerede en tråd om akkurat det samme i SOLDINT.

Er det så ille å skyte hunder med MP-5 og Glock? Hadde man skutt et menneske med de samme våpnene så hadde ingen reagert på våpnene man brukte.

Edited by julenissen

Vad är det för människa som tycker det är roligt att skjuta hundar med automatvapen

Vad är det för människor som tycker det är roligt att skjuta älg? Jakt som jakt.

Jag håller med om att filmen är lätt smaklös, men jag är hemskt ledsen - jag kan inte se att detta skulle vara värt ens en notis i en lokaltidning.

Om toleransnivån är sådan att man i Norge betecknar hundjakt som "övergrepp" kanske man bör transportera hem all militär personal från utlandet, låsa in sig i en glasbubbla och lägga ned försvaret.

Vad är det för människor som tycker det är roligt att skjuta älg? Jakt som jakt.

Om toleransnivån är sådan att man i Norge betecknar hundjakt som "övergrepp" kanske man bör transportera hem all militär personal från utlandet, låsa in sig i en glasbubbla och lägga ned försvaret.

Det är en gigantisk skillnad mellan att nöjesskjuta hundar och att bedriva jakt på t.ex älg. Det förstår nog var och en.

Det är inte jakt som visas i filmen eller skadeskjuter du älgen och går fram och skjuter ytterligare 5-6 kulor med pistol? Var det okej att skjuta den kedjade hunden? I så fall skall jag anhålla om att få komma förbi och skjuta dina eventuella husdjur.

Skillnaden mellan att nöjesskjuta hundar och nöjesskjuta älg beror nog mest på huruvida man råkar vara ägare till en tam hund eller en tam älg. Jaktinstinkten är densamma. Den personliga värderingen och knytningen till djuret är det inte.

Vad gäller avlivningar har jag tyvärr sett värre skräckexempel på misslyckade skott. Jag anser generellt att man bör avhålla sig från jakt om man inte besitter förmågan att träffa med första skottet. Trots att jag kan konstatera att så inte är fallet ser jag dock ingen anledning att hetsa upp mig över allmänt klantig hundjakt under en FN-bataljon till den milda grad att jag kallar det "övergrepp".

Vad gäller hunden i kojan har jag ingen aning om huruvida det var okej eller inte. Det får du fråga ägaren om.

För att klargöra en sak så kan jag nämna att jag har jägarexamen och har bedrivit jakt, dock allt mer sällan nuförtiden. Vad jag invänder mot är uppträdandet i sig -inte att hundar avlivas. Det är väl ändå en jäkla skillnad, t o m för en MÖP. Om Du tycker det är festligt och upphetsande att skjuta ihjäl, eller med tillhyggen slå ihjäl hundar, kan vi bara hoppas att vi aldrig möts.

/M

Edited by Mungojerrie

Jag ber alla som nu av okänd anledning fått för sig att jag smyger runt och skjuter folks knähundar för att tillfredsställa min psykotiska blodtörst att läsa mina inlägg en gång till.

Jag håller med om att "jakten" inte är särskilt snyggt bedriven. Inte för att skyttarna har roligt, inte p g a valet av vapen - utan för att man träffar så illa.

Huruvida de som skjuter har roligt eller ej tycker jag inte ens är relevant för frågan.

Eftersom alla tycks blanda in min person i det hela är jag tydligen tvungen att förtydliga mig. Jakt intresserar mig personligen inte alls. Att skjuta hundar intresserar mig särskilt lite, eftersom jag tycker om hundar.

Jag kan dock förstå att vissa ser ett nöje i jakt - och då till och med jakt på hundar.

Myten om jägaren som lätt snyftande släpar sig till skogen och tvingas skjuta djur enbart för att han"är intresserad av naturen och måste bedriva viltvård" ger jag inte så mycket för. Om inte själva skottet var "kul" kan man alltid ägna sig åt fågelskådning eller naturfotografering.

Har man skickat en FN-bataljon bör detta bero på att det allmänna läget inte är som här i lugna Sverige. Om klantig hundjakt bedöms som "övergrepp" och ett avgörande stort problem för en FN-bataljon kan jag bara konstatera att läget tycks vara så lugnt att det inte längre motiverar en FN-bataljons närvaro.

Jag finner inget nöje i att skjuta på annat än papp tavlor. Men har full respekt för dem som gör det.

Är det så att man måste skjuta djur så ska det självklart skötas snygg och smärt fritt. Det jag har sett på filmen är inte snyggt. Det är vidrigt och rent idiotiskt.

Och är det som dom citerar i aftonbladet har dom gjort detta på eget hand vilket dom inte får. Och skall självklart straffas för det.

Frågan är väl inte om man ska skjuta hundar, det är väl hur man gör det. och varför.

@Unicorn

Man springer ju inte och skjuter älg när man inte får. Lika lite som man skjuter en älg som står bunden utanför någons dörr. (om det någonsin skulle hända) :P

Ser inget fel med att detta tas upp, jag tycker det är bra att sådant tas upp. Lika bra som man tar upp olovlig jakt i våra tidingar så gör man det där nere, helt korrekt. Sköts inte jagkten av utb personal och med order av chef så är det fel. Kan inte se vad det är att försvara? fel är fel. Punkt slut. sen om det gäller en skabb räv i åmål eller en hund i kosovo spelar mindre roll för mig.

Förövrigt så tvivlar jag på att man skrattar och spelar in en film med rock musik ifall man är på älgjakt. Av den jakten jag sett i Sverge går beteendet inte att jämföra ens. Man beter sig inte på detta sätt. Går fram och pumpar i den några extra skott. Helt sjukt. beter man sig som killarna på filmen anser inte jag att man är lämplig som soldat faktiskt. För jag tror att sådana männsikor är samma typ av männsikor som skrattar när dom nerkämpat en fiende soldat, eller betersig pricis som i tråden där amerikanska soldater skjuter liggande irakier. En sån vill jag inte ha i min grupp iaf. Alldrig. Döda är sista utvägen. Så bör det vara.

Jag skulle fullständigt sk-ita i om det va mina polare jag legat med i 5 mån där nere. Skulle nån göra så skulle jag förmodligen bli så jä*la förbannad att jag skulle sätta dit dem så det bara vissla om det. Kosta vad det kosta vill för egen del.

EDIT: Dock kan jag inte förstå hur man kan skrattat och tycka det är kul när man dödat något. Sen dömer jag inte människor om det nu är så att dom älskar jakt. alla har vi våra intressen, kan dock inte förstå att man finner nöje i att döda djur som är vackra desutom. Jo, det låter "djurensvänneraktigt". Men så ser jag på det.

Själv har jag dödat djur pga att den plågades. Något som va jätte jobbigt. så självklart gör jag det om jag måste, men att "leka" på detta sätt som filmen visar är för mig helt sjukt.

Edited by Panzerfaust

• Forumsledning

Jag var ansvarig för hundjakten på vår pluton och var vid ett par tillfällen med på hundjakt. Inga nöjesskjutningar skedde på vår pluton och sådant skulle direkt ha anmälts. Endast skyddsjakt under ordnade former samt i nödvärn var tillåtet.

Just av dessa anledningar som tagits upp har vi i västvärlden mycket lite förståelse för att hundar faktiskt kan vara skadedjur. Det är enligt order förbjudet att fotograferas och filmas under jakt då det kan misstolkas. All jakt sker med automathagelvapen som gör det möjligt att snabbt kunna skjuta 6st grova hagelskott i snabb följd. För att undvika skadeskjutningar jobbar man ofta i par så hela tiden en skytt är beredd ifall av elavbrott etc. Allt för att göra det så skonsamt och säkert som möjligt.

Alla avlivade hundar tas sedan om hand i dubbla sopsäckar och begravs i flera meter djupa maskingrävda gravar och täcks med klorkalk för att inte andra hundar skall äta av dem samt inte sprida smitta. Personalen som hanterar kropparna bär skyddskläder och handskar samt tvättar sig efter varje genomförande med desinficerande Alko-Gel. Lastbilsflaken tvättas noggrant med specialmedel.

Även om det i de fall då jakten bedrivs ordnat kan det verka kontroversiellt.

Inga utomstående soldater tillåts stå och kolla på osv. Det kan ofta se mycket läskigt ut då hundarna kan både vara aggressiva och sega att avliva då de inte får samma chockverkan av hagel som i tex rådjur/hjortar som bara faller ner döda.

De som utför jakten är alla innehavare av svensk jägarexamen och försöker följa svensk jaktetik. Detta trots att civilbefolkningen och andra nationers soldater ofta vill att man skall agera kraftigare. Om skytten känner att han inte är 100% säker på att träffa eller riskerar träffa/skada flera hundar, skada materiel så släpper man hellre och försöker igen detta gillas inte alltid av civilbefolkningen.

Att jakten sedan sker i en överbefolkad storstad nattetid där hundarna äter av avfall som slängts runt husknutarna, folk som bor i små kojor gör det hela inte direkt enklare.

Ang bundna hundar, så skall inga hundar med halsband skjutas och anslag/information via byöverste om att de skall hålla hundarna inne de datumen jakten bedrivs. En del bundna hundar är i mycket medtagna och torterade av sina ägare med najtråd som halsband fastsatt i nån kjetting i ett bilvrak och utan föda eller vatten underlånga tider. Skjuter man en sådan stackare av omtanke för hunden kommer ägaren direkt och vill ha minst €500 från KFOR för sin fina vakthund. Ett sätt att tjäna en hacka m.a.o.

Det är ju inte så att soldaterna knäpper nån familjs nyschamponerad utställningshund utanför Coop Forum, motsv. under hurra-rop och ”djävulsdyrkarmusik” vilket man kan tro när man läser våra tidningar.

Henke

Det låter bra! Det gör mig stolt att vara svensk om det sköts på det sättet!

Mycket bra. Det är så det skall gå till.

Edit:"Det som hänt bryter mot alla etiska regler för hur en soldat ska uppföra sig, säger hon till tidningen."

Jo, det håller jag med om.

Edited by Panzerfaust

Jag tror vi alla är ganska överens om hur jakt skall gå till. Jag återkommer dock till vad jag hängt upp mig på - omfattningen av hela debatten:

En verbal åthutning och möjligen extratjänst för soldater som bedrivit liknande jakt, visst.

Men förstasidan på de rikstäckande dagstidningarna i två nordiska länder...man kunde tro att norrmännen slaktat barn och ätit deras kadaver...

Jag tror vi alla är ganska överens om hur jakt skall gå till. Jag återkommer dock till vad jag hängt upp mig på - omfattningen av hela debatten:

En verbal åthutning och möjligen extratjänst för soldater som bedrivit liknande jakt, visst.

Men förstasidan på de rikstäckande dagstidningarna i två nordiska länder...man kunde tro att norrmännen slaktat barn och ätit deras kadaver...

Har man hårda regler vad gäller djur så är det klart att man tar allvarligt på ett sådant övertramp. Det där är ju ett extremt fall på dålig jakt, ren nöjes jakt, där personerna rent ut sagt njuter och har skit kul.

Jag anser att det är helt "ok" att ha det på första sidan i tidningar. Självklart skulle "jesper 8 dödad av 13 män i sthlm" vara mer passande på förstasidan. Men om inget värre hänt ser jag inget problem med att dom lägger up det så.

Annars hadde det väl stått hur man bantar på 8 dagar eller så.

Jag tycker att det är till räkligt grovt för att blåsa upp på detta sätt.

La till lite mer om vad jag tycker i mitt förra inlägg.

Kort och gott tycker jag inte att personer som är uppväxta med hundar på samma sätt som vi är här får betee sig på detta sätt. Jag anser inte att dom är lämpliga som soldater om man på något sätt njuter av att döda och finner nöje i att sätta några extra skott.

Edited by Panzerfaust

Bara den allmänna mediabilden av soldater.

En soldat i utlandsstyrkan ska antingen stå och dela ut filtar eller klappa barn på huvudet, allt annat är att betrakta som fruktansvärda övergrepp enligt media och de som propagerar för ett nerbantat och tandlöst försvar.

Håller med övriga här om att saken i sig kunde hanterats på ett betydligt skickligare och proffsigare sätt, precis som Henke beskrev.

Jag håller med dig Unicorn!!

Citat från Panzerfaust:

"..Men om inget värre hänt ser jag inget problem med att dom lägger up det så..."

Panzerfaust, jag lovar dig att det händer värre saker! Men då medias intresse ligger i att tjäna pengar är det onekligen intressantare med skjutna hundstackare- än skjutna barn...

Edited by Minimi

Bara den allmänna mediabilden av soldater.

En soldat i utlandsstyrkan ska antingen stå och dela ut filtar eller klappa barn på huvudet, allt annat är att betrakta som fruktansvärda övergrepp enligt media och de som propagerar för ett nerbantat och tandlöst försvar.

Håller med övriga här om att saken i sig kunde hanterats på ett betydligt skickligare och proffsigare sätt, precis som Henke beskrev.

Ligger väl lite i det? Jag vet inte vad ni har för syn på US.

Jag ser den som ett sätta att hjälpa dom behövande. Att roa sig med att skjuta hundar som mycket väl kan ha en ägare, och samtidigt skratta och plåga djueren finne rjag mer olämpligt i US än hos en vanligt soldat. Min syns på hur en soldat under FN flagg eller liknande skall bete sig är att vara en gentleman, hjälpa dom behövande. Jag anser inte att man skall söka till US om man njuter av att döda och vill kriga. Vilket jag vet att vissa gör.

Finns Frömlingslegionen för sånna. Jag skulle lika gärna kunna tänka mig att åka ner genom röda korset.

Bra beskrivet Henke.

Jag läste precis artikeln i Aftondraget och kollade på filmklippet som var länkat. Tycker inte alls att artikeln var speciellt vinklad. En förklaring ges t.o.m av dåvarande Överste för styrkan. Förstår vi ju alla att det inte går att ha koll på vad alla beväringar pysslar med när de går på patrull. Sen att idioterna filmar allting och kopierar till sina polare förklaras enkelt med citatet 'Dum får lida'.

Minns en plutonsuppställning vi hade under BA03 då några "tappra" soldater från V/E-plut skulle avlida några hundvalpar. Dessa hade placerats i en svart sopsäck som kopplats till avgassystemet på en landcruiser som stod placerat ca 5m från vår uppställningsplats. En miss var ju att valparna inte alls ville "somna in" utan konstant skrapade hål på sopsäcken vilket gjorde ett enormt obehagligt intryck då man såg hur de små liven led. Försöken avbröts dock efter ett tag och de avlivades sen på sedvanligt sätt. Inte alls jämförbart med tidigare nämd aktivitet men visar att alla inte behöver vara experter på hur det går till.

:clap: