Jump to content

Vänsterskytt. Tvingad till högerskytt ?


Downhill

Recommended Posts

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

AK5 CF är gjord för både höger och vänster skyttar...

AK5CF används väl inte längre. Känns lite o sannolikt eftersom försökstiden är slut. Finns den färdiga versionen i vänsterskyttsutförande?

 

 

Den finns en halvkass säkringsomställare på vapnets högra sida.

Link to comment
Share on other sites

AK5 CF är gjord för både höger och vänster skyttar...

AK5CF används väl inte längre. Känns lite o sannolikt eftersom försökstiden är slut. Finns den färdiga versionen i vänsterskyttsutförande?

 

 

Den finns en halvkass säkringsomställare på vapnets högra sida.

 

AK5CF var försöksvarianten - därav bokstaven F. Den används inte längre!

Det finns inga AK5 för vänsterskyttar, däremot är den främre rembygeln dubbelsidig plus att det sitter en BRA säkringsomställare på högersidan...

Jag vet inte varför den skulle vara "halvkass".

 

För övrigt så är det ytterst ovanligt att militära (massproducerade) vapen görs i "vänsterutförande".

 

/O

 

"Erat hårkors i gryningen"

Link to comment
Share on other sites

För övrigt så är det ytterst ovanligt att militära (massproducerade) vapen görs i "vänsterutförande"

Tja, SA80 torde väl vara det minst kompatibla vänstervapnet - de flesta andra automatkarbiner har i alla fall vett att kasta ut snett framåt så att även en vänsterskytt kan nyttja vapnet utan att få nyllet fullt i mässing. ;)

 

Vill minnas att vi hade en Sgt på min GU plut som var vänsterhänt (och ögd) och som var snabbare med säkringsomställaren än vad vi högerskyttar var, så vilken sida säkringen sitter på torde vara egalt för de flesta.

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

...plus att det sitter en BRA säkringsomställare på högersidan...

Jag vet inte varför den skulle vara "halvkass".

 

Den är för liten, vilket gör att det fortfarande är lättare att använda orginalsäkringen även som vänsterskytt.

Edited by Solon
Link to comment
Share on other sites

För övrigt så är det ytterst ovanligt att militära (massproducerade) vapen görs i "vänsterutförande"

Tja, SA80 torde väl vara det minst kompatibla vänstervapnet - de flesta andra automatkarbiner har i alla fall vett att kasta ut snett framåt så att även en vänsterskytt kan nyttja vapnet utan att få nyllet fullt i mässing. ;)

Nja, Steyr AUG är nog snäppet värre. Kan bara prata om egna erfarenheter men på mig så sitter utkastaren precist på min kind när man höll den på "fel" axel. Säkringsomställaren är dock väl genomtänkt.....

Link to comment
Share on other sites

Tja, SA80 torde väl vara det minst kompatibla vänstervapnet - de flesta andra automatkarbiner har i alla fall vett att kasta ut snett framåt så att även en vänsterskytt kan nyttja vapnet utan att få nyllet fullt i mässing. ;)

Kanske borde fler bullpups göra som FN P90 förutom dubbelsidiga kontroller även kastar ut nedåt?

 

Enda nackdelen är väl om man skulle skjuta med bar överkropp och få byxlinningen full med skållhet mässing... :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

För övrigt så är det ytterst ovanligt att militära (massproducerade) vapen görs i "vänsterutförande"

Tja, SA80 torde väl vara det minst kompatibla vänstervapnet - de flesta andra automatkarbiner har i alla fall vett att kasta ut snett framåt så att även en vänsterskytt kan nyttja vapnet utan att få nyllet fullt i mässing. ;)

Nja, Steyr AUG är nog snäppet värre. Kan bara prata om egna erfarenheter men på mig så sitter utkastaren precist på min kind när man höll den på "fel" axel. Säkringsomställaren är dock väl genomtänkt.....

Steyr AUG kan, liksom FA MAS, ändras till att passa en vänsterskytt.

Det går INTE med L85/SA80.

Link to comment
Share on other sites

För övrigt så är det ytterst ovanligt att militära (massproducerade) vapen görs i "vänsterutförande"

Tja, SA80 torde väl vara det minst kompatibla vänstervapnet - de flesta andra automatkarbiner har i alla fall vett att kasta ut snett framåt så att även en vänsterskytt kan nyttja vapnet utan att få nyllet fullt i mässing. ;)

Nja, Steyr AUG är nog snäppet värre. Kan bara prata om egna erfarenheter men på mig så sitter utkastaren precist på min kind när man höll den på "fel" axel. Säkringsomställaren är dock väl genomtänkt.....

Steyr AUG kan, liksom FA MAS, ändras till att passa en vänsterskytt.

Det går INTE med L85/SA80.

Förvisso, på AUGen så fräser man bara hålet på andra sidan, men då funkar vapnet bara för vänsterskyttar.

 

Och om man ser på tex Österrike så utbildar man bara högerskyttar då man anser att det är onödig att ha två versioner av samma vapen.

Link to comment
Share on other sites

Nu så har jag inte rört en Steyr AUG själv, utan bara stått och glott på dem med en plexiglasskiva mellan mig och bössan, men jag drar mig till minnes att du inte behöver fräsa hål i något alls för att göra en Steyr AUG lämplig för vänsterhänta.

 

Dock så krävs ett annat slutstycke, men i övrigt så flyttar man bara luckan från det vänstra utkastarhålet till det högra.

 

The left handed person was also kept in mind, as the AUG can easily be adapted in seconds for left handed users with the installation of a left hand bolt assembly. The user does not have to think about looking for a fire selector on the AUG. Modes of fire are selected by the AUG's two stage trigger, short pulls of the trigger provide single shots and a long pull to the rear provides full auto or burst fire. Additionally the AUG selective fire rifles can be equipped to fire semi-auto only by the installation of a semi-auto hammer group.

Från Remtek.com/arms

 

Är detta lögn och förbannad dikt?

Edited by Sytare
Link to comment
Share on other sites

De irlänska versioner jag klämt på hade möjligheten att "spegelvända" mekanismen.

Det är dock inget man gör bakom en husknut under framryckning utan det görs av vapentekniker.

Vänstra sidans utkastaröppning är normalt täckt av ett plastlock vilket man pillar bort och sätter på höger sida när man modifierar vapnet.

 

The Swede :lala:

Link to comment
Share on other sites

Nu har inte jag skjutit några vansinniga mängder ak5 från vänster axel, men vad är problemet med den?

 

Är sjäv vänsterskytt og hade ak5 under GU. Inga speciella problem egentligen med själva skjutandet. Man kan bli lite prickig i ansiktets högra del av vapenfett/olja. I dag med annat risktänkande (kommer med åldern) hade jag använt skyddsglasögon. Även om det troligen inte är nödvändigt.

 

Problemet är att snabbt nå säkringsomställaren som sitter på fel sida samt att utförandet ladda/patron ur osv blir bökigare om man är vänsterskytt. Detta då de reglementerade handgreppen enbart är anpassade för H-skyttar.

Skall reglementet följas måste man göra som högerskyttarna. Problemet blir då att en vänsterskytt gärna förvarar magasin osv på motsatt sida som en

H-skytt så det blir liksom strul..

 

Nu skall det sägas att jag inte upplever det som några enorma svårigheter på ak5. Ak4 är mkt värre för V-skyttar..

 

Nu skall det sägas att min erfarenhet är att skjutledare, befäl mm som regel godtar att man som v-skytt inte gör de reglementerade handgreppen så länge de upplever att vapenhanteringen är säker.

Link to comment
Share on other sites

Nu så har jag inte rört en Steyr AUG själv, utan bara stått och glott på dem med en plexiglasskiva mellan mig och bössan, men jag drar mig till minnes att du inte behöver fräsa hål i något alls för att göra en Steyr AUG lämplig för vänsterhänta.

 

Dock så krävs ett annat slutstycke, men i övrigt så flyttar man bara luckan från det vänstra utkastarhålet till det högra.

 

The left handed person was also kept in mind, as the AUG can easily be adapted in seconds for left handed users with the installation of a left hand bolt assembly. The user does not have to think about looking for a fire selector on the AUG. Modes of fire are selected by the AUG's two stage trigger, short pulls of the trigger provide single shots and a long pull to the rear provides full auto or burst fire. Additionally the AUG selective fire rifles can be equipped to fire semi-auto only by the installation of a semi-auto hammer group.

 

Är detta lögn och förbannad dikt?

 

Det är riktig info! Sen kan man väl fundera på det där med "can easily be adapted in seconds"... :baskerPa:

Ska man göra det "in seconds" får man nog öva på det ett tag!

 

/O

 

"Erat hårkors i gryningen"

Edited by wpnstech
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...