Jump to content

Konstiga vapenrörelser i reglementet

Recommended Posts

Jag har varit med om att en kille har snubblat.. det var när vi blev avlösta av ett förband (nåt från T2 tror jag) och killens (kommer inteihåg vad det heter, vita sak man knyter över kängan) hade gått upp, när han gjorde helt om vid Post 6 så snubblade han på den.. och sprang ett par steg åt ett håll för att finna balansen.. gissa om folk skrattade då.. hade svårt själv, även fast man hade tjänstemin Bertil då, att hålla minen :winner:

Vit sak = Damask (lite småbökiga, men ser ändå rätt värdigt ut if U ask me)

Måste sett rätt roligt/fruktansvärt pinsamt ut.

Inför vår första pågång besökte vi ett annat S1-kompanis pågång, mitt i augusti, stekhett, och förste fanföraren (en Fk) fick stora skälvan, började svaja, varpå VHM (även känd som T-Rex, av olika anledningar ;) ) värdigt stövlar fram och avlöser Fk X... Alltid bra med sinnesnärvaro.

Brukar bli en hel del skrattsalvor även vid "rättning mittåt" (trippetripp ser faktiskt föga militäriskt ut)...

Är lite ledsen över att inte fått gå på post någon gång, men AF har sina fördelar; mycket vila, "repliker", samt möjligheten att få skrika på/skrämma vettet ur turister som irrar runt på fel ställen (t.ex. trappan ner mot mynttorget)... Vissa trick som att kommendera exempelvis givakt under marsch, slag på handskyddet (vid i armen gevär förstås) fick också stor effekt :Malaj: !

Ni har säkert sett fler godbitar som ni förstås vill dela med er av!?

Brukar bli en hel del skrattsalvor även vid "rättning mittåt" (trippetripp ser faktiskt föga militäriskt ut)...

En korrekt rättningsrörelse ska vara över på mindre än ett par sekunder. Först ges kommandot, sen börjar truppen röra sig och innan publiken fattat vad som händer kommer tåt-kommandot. Då ser det inte alls fult ut. När man har karbin94 gör man en vapenrörelse vid rättning också, vilket förstärker intrycket av en riktig, excercismässig, handling.

Det är roligt som attan att som PC eller AF marschera ut när det är mycket folk som inte fattar att de ska flytta på sig. Klingan på bajonetten till karbin94 är dryga 30cm lång och eftersom man håller vapnet horisontellt och pendlar med det så är det en 3dm-kniv som kommer flygande mot de som står ivägen. Ett bastant "UNDAAAAAN!" kan få även de tjockaste tyskar en nätt flygtur. ;)

Kan bidra med en rätt rolig grej,

Var post 7:a, och när våran avlösning var på väg ut mellan kommendantflygeln och slottet efter vi löst av post 2 så efter ett tag så kom vi ut på slottsbacken och där stog en liten stödig kicker i 14 års åldern med 2 kompisar, han ville spela tuff med sina kompisar och ställde sej framför där avlösningen skulle passera och stog och log kaxigt.. Som Shock tidigare har nämnt så har vi på 4.skv när det är beriden högvakt Karbin M/1894 med ett 30 cm långt Bajonett.. så när vi var 5 meter ifrån killen gav avlösningsföraren kommandot "I armen gevär", gissa om killen flög bort därifrån när han såg bajonetten huggande komma närmare och närmare han :D

3vlig ny avatar!

Jo, det är ju en avsevärd längd på den där ni använder... Den till Kpisten är inte heller fy skam, så i vissa avseenden går inte utvecklingen alltid framåt, vet inte när signaltrupperna bytte upp sig till AK. Men det låter en del när man slår på handskydden iaf, alltid något (speciellt om man använder mynt, ni vet). Min vän som låg på 4.skv 01-02 lyckades vid nåt tillfälle slå till så att skiten lossnade då de stod på gevärsbron... Lite knepig sits...

Minns en gång när jag skulle ner för trappan till mynttorget precis då ett stort gäng turister från okänt land (dock ej engelsktalande) var på väg upp. Domderade ett "UR VÄGEN" (med myndig röst, civilister skriker, krigsmän använder bukstöd :/ ) och bibehöll stenansiktet. Halvvägs ner i trappan säger en av damerna i sällskapet (20-nånting, såg bra ut ur ögonvrån) till sin vän, lite övertydligt "oh, look at those cute guys". Lyckades hålla minen i en halv sekund, sen kom bredsmajlet :camo: varpå samtliga flickor fnittrade på ett alldeles lagom charmigt sätt :Malaj:

Jo, det är ju en avsevärd längd på den där ni använder... Den till Kpisten är inte heller fy skam,

Det är samma bajonett till Karbin m/94-14 och Kpist m/45C, nämligen bajonett m/14 (flottan har/hade m/15 som är ännu längre).

http://www.mtek.chalmers.se/~m95perm/vapen...ajonett_94.html

C DK012: Tack =)

Håller med om att det är svårt o hålla minnen ibland..

kommer ihåg min sista högvakt (*snyft*) var Post 7a.. o så kom det en dubbeldäckadbuss fulllastad med små japaner med kameror som hade objektiv större än sej själva.. samtliga ställde sej runt postkuren o körde automatfotografering när jag gick postrundan fram till räcket mot Livrustkammaren och tillbaka.. sen gjorde jag ett snärtigt i handen gevär, o ställde mej i kuren alla stog och tok filmade / tog kort.. o gapade på japanska.. till slut så kunde jag inte hålla mej utan började le o då började alla applodera o klappa händerna.. så jag bockade lite o log åt dom.. kunde bjuda på de eftersom det var sista högvakten.. det var en rolig grej som man kommer minnas resten av sitt liv.. :Malaj:

EDIT: Om du kikar på sidan som 106 skrev så är det det mittersta bajonettet som vi använder vid beriden högvakt.

106, Vad är de största för bajonett? den ser ju verkligen brutal ut!

Edited by breach

106, Vad är de största för bajonett? den ser ju verkligen brutal ut!

m/15, dvs den som flottan har/hade på Karbin m/94.

edit: den nedersta bajonetten på sidan är till Gevär m/96, G m/38 och Ag m/42. Den fanns förövrigt även i en signalistversion med polskruv, man fäste alltså en jordkabel på bajonetten och körde sedan ner den i backen.

Edited by 106

CerR FM3 kapitel 6, varför säger de Royal Uppland Wing men inte Kungliga Livgardet?

En bra fråga, vad jag upplevt så har plutonchefer ibland sagt "kungliga" för att spexa lite. Det enda förband till min vetskap som faktiskt är kungligt är i så fall Livkompaniet på Livgardet, som fortfarande är kungens eget kompani då han inte sagt upp kontrollen över det, något som Livkomp är rejält stolta över...

Annars är det väl kanske så att när man har utländskt besök tar man i så man nästan spricker och då passar "royal" rätt bra.

Dålig förklaring, jag vet... Någon som har en bättre?

Kungliga fanns tidigare före alla förbandsnamn, tror det försvann i mitten på 70-talet (1974?). Om jag minns rätt heter de egentligen fortfarande kungliga xxx regemente/flottilj men att det inte skall användas. Men just kungliga används ju före flera andra namn också t ex Kungliga Krigsvetenskapsakademien, Kungliga Dramatiska Teatern osv.

Tidigare hette FV på engelska RSAF - Royal Swedish Air Force, numer heter det bara SAF - Swedish Air Force. Men jag vet inte varför vissa förband fortfarande kallar sig kungliga.

Angående vapenrörelserna så ändrades mycket under -99.. Jag låg inne på första årskullen av 4:e skvadronare och vi hade Kapten Augustin (nu major,tror jag) som plutonchef i 1.a Pluton.. Alla 4. skvadronare känner säkert till honom när de gäller exercis.. När vi började me vapenrörelserna så körde vi efter "boken" men efter ett litet tag slängde Kapten Augustin boken på golvet och sa: Mina Herrar, nu ska vi göra om vapenrörelserna på vårt sätt o de kommer att skrivas in på vårt vis, de ska jag se till! Visserligen grundade en del sig från rörelserna i "boken" men mycke plocka "vi" (skulle mera säg Kn Aug.) fram under vår tid.. De är kul än idag när man ser vissa rörelser som vi börja med på 4:e!

Visst de har blivit lite av en skada med exercisen.. sitter i än idag.. särskilt som någon skrivit me vändningar.. Kommer på sig själv ibland! Nu i höstas var jag tex. på regementes dag på P7 där min bror ligger. Såg säkert fint ut för en "utomstående" när dom marscherade men inbiten 4:skvadronare som man är så kan jag säga att de såg bedrövligt ut! (inget illa menat!) vilka kedjereaktioner vid vändningarna, såg ut som hösäckar när dom gick o var och varannan gick i otakt m.m.. Man försökte inte bry sig om de men tankarna gick direkt tillbaks på 4:skvadron.. Kanske inte så konstigt MP & MPJ kalla oss för "exercisbögarna och marschmalajerna" trots allt.. :baskerPa: :P

Va härligt, en äkta kavallerist till i forumet! Välkommen!

Jodå, Augustin känner vi till. Numer är Mj Augustin (eller Major Hasse som vi gillar att kalla honom) stf SkvC på 4.Skvadron och alla de vapenrörelser ni grundade har blivit ett reglemente (som jag vet att han varit mycket delaktig i skapandet av) och sedan använda av bland annat oss.

Ta gärna en titt på tatyglarna.nu, en site tillhörande min pluton egentligen, men den har fått så stort genomslag på K1, har haft besök av såväl mattanter som stallpersonal, plutonchefer och skvadronschefer i klotterplanket och är något som de nyinryckta på 4.skvadron blir tipsade om av sina befäl. Mj Augustin har själv sagt att adressen ska stå med i nästa välkomstbrev till blivande livdragoner, något som gör mig skaaapligt stolt. :baskerPa:

Edited by Shock

Va härligt, en äkta kavallerist till i forumet! Välkommen!

Jodå, Augustin känner vi till. Numer är Mj Augustin (eller Major Hasse som vi gillar att kalla honom) stf SkvC på 4.Skvadron och alla de vapenrörelser ni grundade har blivit ett reglemente (som jag vet att han varit mycket delaktig i skapandet av) och sedan använda av bland annat oss.

Ta gärna en titt på tatyglarna.nu, en site tillhörande min pluton egentligen, men den har fått så stort genomslag på K1, har haft besök av såväl mattanter som stallpersonal, plutonchefer och skvadronschefer i klotterplanket och är något som de nyinryckta på 4.skvadron blir tipsade om av sina befäl. Mj Augustin har själv sagt att adressen ska stå med i nästa välkomstbrev till blivande livdragoner, något som gör mig skaaapligt stolt. :banana

Man tackar "käre broder" från "Norra upplands skvadron" :)

Jo nog har jag kikat in på din sida! En riktig kanonsida! Man blir ju nästan lite sentimental när man kollar där!

Synd att inte varje kull har sin egen sida.. Hade varit kul o kollat år från år..

Vilka hade du som befäl? Några som man själv hade kanske?

Tack för komplimangerna! :banana

Jag hade Kn Blom som plutonchef, möjligt att du känner till honom som Lt Blom. I övrigt hade vi nästan bara nya befäl i vår pluton. Men Lt Victor antar jag att du vet vem det är, och Kn Wennerholm, Kn Borggren och givetvis även Lt Malmén har man ju haft att göra med. ;)

Dagen till ära finns massa godis under sektionen "stallet" på tatyglarna.nu. Om du legat på K1 har du inga problem att komma på lösenordet till den sektionen, annars får du ta och skicka ett privat meddelande så ska jag hjälpa dig in!

Befälen hade nämligen julfest för lite mer än ett år sedan och då jag var kvar i dagpluton fram till 23 dec så fick vi städa upp dagen efter (de sprängde två julbockar i luften på kaserngården och det låg spritflaskor över hela filmsalen :) ) Lite här och där kunde vi hitta deras plojtidningar "Subbenytt" och "Livkalkonen", som vi givetvis snabbt ryckte åt oss. Idag fick jag arslet ur barnvagnen och scannade in dem, det är mycket lustig läsning. :D