Shock Posted February 17, 2004 Report Share Posted February 17, 2004 Hej. Jag heter John, jag är excercisbög. Slut introduktion, frågor på detta? Gott. Ikväll satt jag och glodde igenom FMLOGs onlinereglementen (FMPub) och fann den här: http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd=759 Spontan fråga. Vad i helvetes jävla skit är detta? Sidorna 34-37 beskriver momenten på axeln- respektive i armen gevär. Men. Så går det inte till. Är det där som ni andra utför rörelsen? För den där metoden har jag aldrig i mitt liv sett och tro mig, jag har gått ett par timmar i excerciskängor och ridstövlar. Vapnet ska inte "flippas" och en viktig rörelse, "handfnippen", har utelämnats. Kan ge en mer utförlig beskrivning av hur rörelsen "ska" utföras om det är önskvärt, men. Vad säger ni? Snälla säg åt mig att den där instruktionen upplösts av något senare reglemente som jag inte hittat eller orkat kolla igenom. Usch vad fult det ser ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted February 17, 2004 Report Share Posted February 17, 2004 skandal! den kan vel ändå inte vara up to date? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted February 17, 2004 Report Share Posted February 17, 2004 saxat från sidan du länkar till: OBS! Ersätts fr o m 2003-05-01 av CerR FM 3 2003 års utgåva (7756-700022). Den kommer att publiceras snarast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 17, 2004 Report Share Posted February 17, 2004 Shock, jag vill hävda att du var nära att göra dig skyldig till dråp genom det där underbara inlägget. Jag satt och åt när jag läste det och höll på att sätta i halsen av skratt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shock Posted February 17, 2004 Author Report Share Posted February 17, 2004 @A2Keltainen: Kul att man kan underhålla. Men ändå, vafan, rätt ska vara rätt, utan handfnipplar men med skumma flippar ska man inte göra vapenexcercis. Tacka vet jag ljudet av nästan 20 karbin m/94 som exakt samtidigt skickas ner genom stenen på gevärsbron. Såna vackra saker verkar de rätt ovilliga att ens nämna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 17, 2004 Report Share Posted February 17, 2004 Apropå reglementesmissar för exercisfanatiker: Försök föra fanan från enskild ställning till lystring ställ enligt Ceremonireglementet Del 3! "Fana förs från givakt till lystring ställ i tre moment. Fanan förs hastigt ned längs fanförarens vänstra sida samtidigt som den högra handen glider längs fanstången till sin plats strax under fanduken. Fanan ställs ned på sin plats. Fanföraren trycker ut den vänstra foten till lystring ställ." Hmm, det blir inte snyggt om man gör så. Avses kanske höger sida när man skriver vänster? /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 17, 2004 Report Share Posted February 17, 2004 (edited) Men ändå, vafan, rätt ska vara rätt Jag är själv "korrekthetsfascist", så jag håller med dig så mycket man någonsin kan om ovanstående. Mitt skrattande gällde mer inledningen i inlägget och att jag så väl kände igen mig själv i din reaktion på något som var FEL i dina ögon. Jag brukar själv få kommentarer från mina vänner när jag hittat något som är fel, och som jag stör mig enormt på, medan de, som oftast inte ens förstår vad som är fel, inte har minsta förståelse för min reaktion. Som tur är så har jag dock även några vänner som har samma syn som jag i frågan om rätt och fel, så de brukar ha mer förståelse för mina utbrott. Edited February 17, 2004 by A2Keltainen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 17, 2004 Report Share Posted February 17, 2004 Kan ge en mer utförlig beskrivning av hur rörelsen "ska" utföras om det är önskvärt, men. Vad säger ni? Det kan nog behövas. Men tänk på att bara för att LG gör på ett visst sätt innebär det inte att det är "rätt" och/eller enligt reglementet (som övriga skall följa). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shock Posted February 18, 2004 Author Report Share Posted February 18, 2004 @106: Nej, givetvis är det inte alltid rätt bara för att LG gör det, men vad gäller högvaktsexcercis kan man minnas att HvI i princip är skriven efter önskemål och synpunkter från 4.Skv. och Livkompaniet. Det är inte en slump att man på (fd.) K1 minst en gång i veckan ser grupper av blivande vaktchefer, såväl från Hemvärnet som "reguljära" förband, som kommer till Kav.kas. för att få utbildning i personlig excercis, sabelexcercis och truppexcercis. Vi hade många gånger främmande vaktchefer som studerade oss när vi övade, vanligtvis blev de faktiskt rätt imponerade. I alla fall, rörelsen som den "ska" vara och som jag sett "alla" göra den: 1. Vi utgår från bild 1 och 2 på sidan 34. Vapnet föres fram ungefär en decimeter och vänsterhanden träffar med en smäll handskyddet på vapnet. Smällen är viktig, eftersom det är ett taktslag. "Den som har sönder handskyddet i detta moment får en back öl." 2. Nu kommer olikheten. Soldaten på bilden gör någon konstig variant av skyldra gevär. Den riktiga rörelsen är att medan vapnet greppas av vänsterhänden runt handskyddet föra ner högerhanden sträckt mot kolven. Så som man har högerhanden vid skyldra gevär, fast nu är vapnet fortfarande på ens högersida. Denna rörelse är det viktigt att man "överdriver" så att den verkligen ser snärtig ut. Tummen ska vara dold bakom handen, men befinna sig på "andra sidan" om kolven än övriga fingrar. Kolvstången ska således vara mot "simhuden" mellan tumme och pekfinger. 3. I en enda snabb rörelse greppar man om kolven med högerhanden och för upp geväret platt på axeln. I samma rörelse ska vänsterhanden släppa taget om handskyddet för att istället greppa tag om "botten" av kolven, alltså ytan längst bort från pipan så att säga. Inte heller denna rörelse har taktslag. Viktigt att komma ihåg här är anpassningen av ställningen. Armen ska hållas i 90 graders vinkel, men det är olika hur långt från kroppen vänsterhanden ska befinna sig. Huvudsaken är att vinkeln på pipan blir likadan hos alla soldater. 4. Sista rörelsen så förs högerhanden ner till sidan och börjar pendla en halv takt före marschanträdet som strax kommer. I armen gevär är likadant (nästan) fast åt andra hållet. Lycka till, och allt sånt där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBP Posted February 18, 2004 Report Share Posted February 18, 2004 (edited) Håller på att öva inför högvakt (ska gå i maj). Vi gör på axel gevär precis som du beskriver, Shock. Har inte hört något om den rörelsen som finns beskriven. Edited February 18, 2004 by SBP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 18, 2004 Report Share Posted February 18, 2004 @Shock Jag fick också lära mig som du beskriver. Annars är det tyvärr inte ovanligt att det blir "fel" i reglementen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted February 18, 2004 Report Share Posted February 18, 2004 @Shock: Det är alltid lika skoj att höra ni gamla 4.skvadronare gå igång om exercis! Har själv ett par vänner därifrån som tillrättavisat mig rätt grafiskt ett par gånger (om du förstår vad jag menar :P ) Det är nog dags för er att inse att ni inte är av samma slag som vi vanliga knektar, och att det för oss icke kransbärande exercisfanatiker (som undertecknad) är jävligt svårt att få gehör för åsikter om exercis på andra förband än LG... Med respekt för alla paradsluskar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shock Posted February 18, 2004 Author Report Share Posted February 18, 2004 @C DK012: Jag har bönat och bett för att få ett paradforum men mina excercismässiga idéer och åsikter verkar inte delas av SoldF-ledningen. ;) Men visst är vi väl annorlunda, du skulle förstå om du hade gått tio månader med klackjärn och svettkrage. Fastän det inte alltid låter så på 4.skvadronare så ger vi all heder åt de som verkligen försöker med excercisen, men lökar som inte sträcker på sig ger vi inte mycket för. ;) Om jag hade varit pansarslusk hade jag nog inte sett så stort på en person som gick excercismässigt av tunnelbanan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted February 18, 2004 Report Share Posted February 18, 2004 Att ligga på fjärde är skadligt, vet inte hur många gånger jag nu efter MUCK har kommit på mej själv stå o göra snärtiga helt-om när man väntar på bussen osv.. skrämande alltså.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted February 18, 2004 Report Share Posted February 18, 2004 Jag tycker verkligen att vi övriga i FM bör ta efter er på Livgardet och bli mer snärtiga på exercis och övrigt hur man för sig som soldat. Finns inget som stör mig mer än när man ser en kutryggig soldat som rör sig som en j*vla fjortonårig hip-hoptönt. Även om jag är rätt så nöjd med mitt eget förbands exercis så skulle man kunna göra mycket mer. Men det känns som att officerarna inte alltid är så pålästa på gällande cermoni-reglemente. Visst, nivån på soldaternas exerciskunskaper är ju i sig egentligen inte särskillt viktigt i en krigssituation eller över huvudtaget men det ger en respektingivande bild av soldaten och om man inte ens kan gå i takt eller göra snärtiga huvudvridningar så vetefan om man klarar något annat (med vissa undantag förstås) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shock Posted February 19, 2004 Author Report Share Posted February 19, 2004 @SERG.B: Skönt att du tycker så. Personlig excercis var en gång i tiden centralt för alla värnpliktiga och ansågs tillhöra discplinen. Nuförtiden är man inom försvaret så rädd för att bli ansedd som primitiv att man "tonar ner" excercisen. Det var inte så fasligt många år sedan man marscherade i takt både hit och dit. Problemet med snärtig excercis är att det kräver tid. Det finns inga genvägar till perfekt excercis och de som antas på 4.skvadron är inte bättre än någon annan. De första veckornas excercis är lika skrattretande som för alla andra soldater... Det som krävs är mängdlära och kraftig repetition. Det går dock inte att öva i en månad och sen tro att det håller i nio till, ska man bli bra på excercis krävs det inte bara att man övar ofta, utan även att man övar regelbundet. Ser man som befäl till att uppställningar även på de värnpliktigas andra tjänstgöringshalva blir snärtiga och korrekta, istället för att tycka att "det kan de redan, vi kan slappna av" så kommer de förbli snärtigare. Det är egentligen det excercis handlar om; Att alltid när tillfälle finns sträcka på sig och göra sina rörelser snärtigt och koncist. Frågan är ju bara hur mycket tid förband som inte har excercis som huvudtjänst kan avvara på sådan träning... Det är många officerare på "bondförbanden" som börjat tycka att "excercis och högvakt är fjolligt, sånt håller inte vi på med." Såna officerare borde minnas deras egna förbands rötter istället... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 @Shock: Jag ska gå högvakt nu med Upplandsgruppen på pingstafton i sommar, ska bli kul o se om dom är nå uppsnäppta, 2 st gamla från 4:e, en från 2. skv. Sen har vi Kn R som instruktör.. dom är i övrigt ochså de Hemvärnsförband som gör bäst ifrån sej på cemonin varje år, just för dom har Kn R som instruktör.. så det ska bli kul vet inte vilken befattning jag har än, men det lutar mot Avlösningsförare (den enda vpl befattningen jag aldrig har gjort på högvakten) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 Jag minns ett tillfälle. Avslutning på övningen Strong Resolve 02 i Polen. Samtliga skulle marschera framför de högsta befälen på plats, truppförande befäl hälsade och soldadterna gjorde huvudvridningar. Det var en märklig händelse. Som att vara i gamla Sovjetunionen. Marschmusik och polska officerare med långa benuppdragningar. Polackerna kan det där med exercis men när sen vi svenskar skulle marcera så hade man inte ens styrt upp hur vapnet skulle bäras, verkade som de svenska befälen aldrig haft exercis, fast det är klart vi brukar ju inte ha sådanna cemonier. Det må va att exercis inte gör oss till bättre krigare men vid sådanna tillfällen så är det den sidan som de andra länderna ser och kommer ihåg. Tur att inte USMC elller Royal Marines var där, vilket de egentligen skulle ha varit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 Jag minns ett tillfälle. Avslutning på övningen Strong Resolve 02 i Polen. Samtliga skulle marschera framför de högsta befälen på plats, truppförande befäl hälsade och soldadterna gjorde huvudvridningar. Det var en märklig händelse. Som att vara i gamla Sovjetunionen. Marschmusik och polska officerare med långa benuppdragningar. Polackerna kan det där med exercis men när sen vi svenskar skulle marcera så hade man inte ens styrt upp hur vapnet skulle bäras, verkade som de svenska befälen aldrig haft exercis, fast det är klart vi brukar ju inte ha sådanna cemonier. Det må va att exercis inte gör oss till bättre krigare men vid sådanna tillfällen så är det den sidan som de andra länderna ser och kommer ihåg. Tur att inte USMC elller Royal Marines var där, vilket de egentligen skulle ha varit. Ja det är ju paradförbanden som är Sveriges ansikte utåt, det är ju inte direkt ofta dom ser hur tex jägare mm agerar ute i skogen.. så det är klart.. är landet grymt på exercis så ger det ju en organiserad och stotlig bild av försvarsmakten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 Klart som fan vi borde ha ett "traditions" (dvs. allt som inte handlar om det riktigt gröna)-forum! Det skulle inte skada att lägga mer fokus på exercis under GU, enligt min egen erfarenhet. Det förstärker gruppkänslan och ökar soldatmässigheten, vilket även färgar av sig på övrig vht. Sen är det väl knappast troligt att vi kommer hamna i ofred ändå på ett tag... (pepparpeppar) @Breach: Vem fan ertappar inte sig själv med att göra snygga helomvändningar i tid och otid. Jag och min f.d. troppchefskollega går konstant i takt ända sedan en intensiv vecka av "självstudier" inför första högvakten (0208) då vi båda var avlösningsförare (för övrigt en riktigt kul befattning, om man överlever att inte stå post... ;) ). På just punkten samtidighet dem emellan har jag sett många i övrigt skickligare förband hålla en förhållandevis låg nivå. Blev sammanlagt 5 högvaktsdygn, härliga tider. Finns inget bättre än en morgoncigg i pelargången innan första avlösningen, och se upp mot den blekt solbelysta västra slottsfasaden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shock Posted February 20, 2004 Author Report Share Posted February 20, 2004 @C DK012: Jag kan inte annat än hålla med, Slottet är så vackert i soluppgången en sommarmorgon. Nu är det ju bara LG-förband som gör det, men att ta en fysrunda med sin avlösning runt halv fem bort till Kastellet och tillbaka är så vackert att man skulle kunna dö. "Åh det är skönt, när mitt Stockholm är grönt ..." Det här med excercis är ju en avvägning varje plutonchef måste göra, hur mycket tid som kan avdelas. Vissa plutoner behöver säkert varenda sekund för att öva på att genomsöka skogar eller spana utan att bli upptäckta. Men ta som exempel vaktsoldaterna. På K1 hade vi de lökigaste vakter man tänka sig kan närmast och varje gång det skulle till något evenemang på Kav.Kas (typ Beridna Högvaktens dag) så skulle dessa vaktlökar sköta en ceremoniell hissning och hallning av flaggstångsparken. Trots att de legat inne i flera månader kunde de inte ens gå i takt... På Sveriges främsta paradförband. Det är sorgligt... Man blir rätt stolt och mallig av att gå högvakt när folk kommer fram och berättar efteråt att de åkt flera timmar bara för att se en rida in på 700kg muskelhäst. Plötsligt blir man särskilt medveten om högvaktstraditionerna och jäkligt stolt att ha varit en del av dem. Som breach skrev, hur duktiga jägare, pansartrupper eller stadsskyttar vi än har där ute i terränglådan så är det inte dem som svenska folket och alla turister ser - istället är det vår högvakt, främst på Stockholms Slott. FM börjar sakta men säkert förstå att det här med högvakt inte är något som borde "föräras" förbanden, som ett "tack" för god tjänst, utan snarare som ett reklamtillfälle bättre än något annat. Förra ÖB ville, vad jag hört, fördubbla antalet paradplutoner på LG för att täcka 90% av alla HV-tillfällen. Summa sumarum så tycker jag att det inte ska vara en självklarhet att få gå högvakt (iaf inte på Stockholms Slott) och bara de som verkligen tar det seriöst och kan visa upp ordentlig excercis borde få göra det. Resten (tyvärr, av egen erfarenhet, räknar jag in Hemvärnet här) kan med fördel gå högvakt på vackra Drottningholm istället, där publiktrycket inte är lika stort. *Duckar och förbereder för kommentaranfallet* Och just det ja, ett paradforum vore fortfarande mysigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phaser Posted February 20, 2004 Report Share Posted February 20, 2004 @ Shock Jag får hålla med dig om att vissa borde inte få gå högvakten. Men jag har sett Hv-förband som piskar GU förband på slottet när det gäller avlösningen. Särkilt någon pansar som skulle ta över efter hv... Lite elakt av dig att dra alla över samma kant. Till sist, vaktlökar som beskrivits tidigare, finns över allt :( /Phaser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shock Posted February 20, 2004 Author Report Share Posted February 20, 2004 Phaser: Ja, jag vet att det är elakt att dra alla över en kant och jag ber om ursäkt för att jag gjorde det... Vad jag försökte få fram var att de HV-förband jag sett som gått vakt var bland de kassaste mina ögon klarat av att titta på, däremot är jag övertygad om att det finns HV-förband "där ute" som skulle kunna piska rumpa med både det ena och det andra GU-förbandet, som du säger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 20, 2004 Report Share Posted February 20, 2004 OBS! Ersätts fr o m 2003-05-01 av CerR FM 3 2003 års utgåva (7756-700022). Den kommer att publiceras snarast. Hämtade ut den på bokförrådet igår (fyllde en 35l ryggsäck med strax över 17kg böcker). Bilderna som Shock reagerade på är utbytta mot den variant som han beskrev. På bilderna är det en kapten ur LG/Kav som gör vapenrörelserna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted February 20, 2004 Report Share Posted February 20, 2004 @C DK012: Jo det är trevligt med morgonciggen.. posterna var vel lite surt måste jag medge fast jag gillade faktiskt att vara gevärspost, på dagen var det jobbigt dock för div. turister hela tiden skulle envisas med att gå in bakom gevärssbron, så man hade o göra hela tiden.. men på natten är post ettan helt u0nderbar, då har du hela yttreborggården att patrullera, samt att du kan slänga ett par ord med Post 6:an och Patrullen ibland o samtidigt ha översikt över ditt bevakningsområde, de gillade jag skarpt med post 1:an.. Har aldrig varit Avlösningsförare förut, så de ska jag försöka satsa på att bli, alla andra befattningar har man ju prövat på redan.. @Shock: Stadsskyttarna får lite Attachébesök ibland dock, men de går ju inte att jämnföra, Högvaktsförbanden ger den yttre världen en bild av en uppsnäppt och välorganiserad orginisation.. tyvärr så händer det dock allt för ofta att "bondförband" kommer och förstör det :-/ tyvärr kan det ofta räcka med ett fel under cermonin att få turisternas syn att gå från "Ooooh (very nice)" till "hahahaha (redicules).. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted February 20, 2004 Report Share Posted February 20, 2004 Inte för att knäcka dig Breach, men de brukar garva rätt gott när ni kommer ut ur pelargången i språngmarsch med höga knäuppdragningar också (jag vet, jag vet, civilister :P ) Håller med om att det ska ställas höga krav på GU-förband som går högvakt, men den riktiga skamfläcken är ändå många (men INTE alla) HV-enheter som jag stött på. Verkar helt enkelt vara svårt att på frivilligbasis, och förmodligen över en stor tidsrymd, få tillräckligt med övningstid för ett klanderfritt genomförande. Som exempel gick vi första gången på mot ett HV-förband, som inte kunde gå i takt, bar m/90 mitt på dagen (såg för täääskigt ut), hade undermålig kängputs, och i vissa fall var så feta att de kom i självsvängning vid helt om och var på väg att välta (ingen överdrift, drog ett djupt andetag vid avlösning av post6:an). Detta ska inte ses som allmän kritik av HV, utan snarare som ett krav på att Högvakten skall se professionell och tillsnäppt ut. Däremot tycker jag det är kul med variation av förband, med allt vad det innebär av olika uniformer, baskrar, fanor, mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shock Posted February 20, 2004 Author Report Share Posted February 20, 2004 Inte för att knäcka dig Breach, men de brukar garva rätt gott när ni kommer ut ur pelargången i språngmarsch med höga knäuppdragningar också (jag vet, jag vet, civilister :P ) Tänkte precis nämna det där. Det är vanligt att turister skrattar när vi kommer utstudsande. Men jag var med i den längsta plutonen och logiskt nog vägde vi mest och fick tyngst steg nästan gratis. En och annan drog lite på smilbanden när vi började studsa, men jag kan lova dig att det inte var en enda av de som var uppmärksamma som fortsatte skratta när ljudet av 24 tunga, taktfasta och förjävligt höga steg plötsligt bara upphör i en klockren halt. Det händer inte ofta på vaktavlösningar, men just det momentet har det flera gånger hänt att vi fått spontana applåder för. Något som däremot är ruskigt skrattretande är det "andra" utsprånget, när man med Ak5 springer ut och tittar mot mitten med pyttesmå myllersteg för att stanna oavsett vilken fot man är på när haltkommandot kommer. Jag hade aldrig innan tjutit av skratt som när jag såg det för första gången, mina kompisar och jag fick släpa bort varandra från borggården. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted February 21, 2004 Report Share Posted February 21, 2004 Inte för att knäcka dig Breach, men de brukar garva rätt gott när ni kommer ut ur pelargången i språngmarsch med höga knäuppdragningar också (jag vet, jag vet, civilister :P ) Håller med om att det ska ställas höga krav på GU-förband som går högvakt, men den riktiga skamfläcken är ändå många (men INTE alla) HV-enheter som jag stött på. Verkar helt enkelt vara svårt att på frivilligbasis, och förmodligen över en stor tidsrymd, få tillräckligt med övningstid för ett klanderfritt genomförande. Som exempel gick vi första gången på mot ett HV-förband, som inte kunde gå i takt, bar m/90 mitt på dagen (såg för täääskigt ut), hade undermålig kängputs, och i vissa fall var så feta att de kom i självsvängning vid helt om och var på väg att välta (ingen överdrift, drog ett djupt andetag vid avlösning av post6:an). Detta ska inte ses som allmän kritik av HV, utan snarare som ett krav på att Högvakten skall se professionell och tillsnäppt ut. Däremot tycker jag det är kul med variation av förband, med allt vad det innebär av olika uniformer, baskrar, fanor, mm. haha ingen fara Jag har varit med om att en kille har snubblat.. det var när vi blev avlösta av ett förband (nåt från T2 tror jag) och killens (kommer inteihåg vad det heter, vita sak man knyter över kängan) hade gått upp, när han gjorde helt om vid Post 6 så snubblade han på den.. och sprang ett par steg åt ett håll för att finna balansen.. gissa om folk skrattade då.. hade svårt själv, även fast man hade tjänstemin Bertil då, att hålla minen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shock Posted February 21, 2004 Author Report Share Posted February 21, 2004 "Skarpa Tredje" brukar ju lyckas med både det ena och det andra. Svimfall på ceremonin, till exempel? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted February 21, 2004 Report Share Posted February 21, 2004 "Skarpa Tredje" brukar ju lyckas med både det ena och det andra. Svimfall på ceremonin, till exempel? ;) Oj oj oj.. No comments Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts