Jump to content

Tilldelning av Mtrl Försvarsmakten

404 Skenberg

Recommended Posts

Nu tänker jag ställa dessa frågorna till er som är visa och vet vad som är de orsakerna till att det är som det är nuförtiden

Blågul om det har funnits en tråd om detta innan vänligen kontakta mig eller klipp ihop denna tråden med den äldre versionen

Frågorna lyder så här till eder alla

Varför är det så stor skillnad i tilldelad mtrl mellan Hv och till excempel Fv-U

De ungdomarna får ut saker som inte vi inom Hemvärnet får kvittera ut bland annat kalsonger,m90 långkalsong osv och andra saker som vi skulle allmänt haft nytta av?

Om någon vet var jag kan hitta den listan med information om vad vi inom Hv skall ha ute i kläd och utr väg så vänligen maila mig den eller ge mig en länk till den

Varför är det bara vissa orter som får ut all ny mtrl innan vi andra som sitter och väntar på den får den. Vi kan få sitta och vänta hur länge som helst innan vi får viss mtrl och jag bara undrar varför i ren allmänhet så ligger det till på det viset?

Om vi nu är en stor "Försvarsmakt" varför är det då en sådan skillnad i tilldelad mtrl till de olika Friv organisationerna?

Det är intressant att vissa Friv organisationer får ut saker som vi inom kontrakts organisationen inte får kvittera ut.

Det är både intressant samt irriterande numera när man bara skall bruka "tilldelad mtrl" I ren princip så skulle man få gå utan långkalsonger eller dylikt med hänsyn till att de är inte tilldelad mtrl

En sak som jag noterat på sistone är att en hel del mtrl finnes helt plötsligt ute på marknaden i olika firmor som vi kunde egentligen fått kvittera ut istället för som nu att vissa individer köper från dessa företagen tack vare att vi inte har fått ut de mtrl pga de står int på ngn lista av ngt slag

Det är irriterande enligt mig och en del andra som jag känner som också håller på med Friv verksamheten inom Försvaret

Ge mig gärna bra svar och god feedback på detta

Jag hoppas att jag är inte den enda som har noterat dessa större skillnaderna mellan de olika organistionerna

Edited by 404 Skenberg

• Forumsledning
Om vi nu är en stor "Försvarsmakt" varför är det då en sådan skillnad i tilldelad mtrl till de olika Friv organisationerna?

..stor ? vad grundar du det på ? vi är en ganska liten FM.. och mindre ska vi bli.

MTRL tilldelas i teorin de som behöver utrustningen bäst. Det finns inte hur mycket utrustning och matriell som helst.

Den som har de rätta kontakterna och eller kan påvisa det största behovet kommer få mest och bäst matriell.

..och ungdomsorganisationerna är INTE nån prio-verksamhet matriell mässigt sätt. Så är det bara, vara sig man vill eller inte.

Varför är det så stor skillnad i tilldelad mtrl mellan Hv och till excempel Fv-U

Det är ganska stor skillnad på en ungdomsrörelse och ett stridande förband som snart utgör grunden för hela Armén.

MTRL tilldelas i teorin de som behöver utrustningen bäst. Det finns inte hur mycket utrustning och matriell som helst.

Den som har de rätta kontakterna och eller kan påvisa det största behovet kommer få mest och bäst matriell.

..och ungdomsorganisationerna är INTE nån prio-verksamhet matriell mässigt sätt. Så är det bara, vara sig man vill eller inte.

Det är ganska stor skillnad på en ungdomsrörelse och ett stridande förband som snart utgör grunden för hela Armén.

Det stämmer att det är ganska stor skillnad mellan Ungdomsförband och Hv så varför får då Fv-U ut kalsonger, långkalsonger mm?

Anledningen till att Fv-u får ut massa extra saker tror jag ligger i att traditionellt har alltid FV-frivilligsverksamhet varit mer "påkostad", kanske beroende på att den varit mycket mindre än HV, FBU motsv men också på att FV är en "dyr" försvarsgren med massa annan dyr mtrl. 100 kalsonger kostar inte så mycket jmf med ett flygpass med JAS 39.

Bara mina personliga tankar ........

• Forumsledning
Det stämmer att det är ganska stor skillnad mellan Ungdomsförband och Hv så varför får då Fv-U ut kalsonger, långkalsonger mm?

kanske för att FV-u består av några hundra och HV 50000 ?

Kostnadsfråga precis som du säger. Sen är det lite inviduellt på hur det fungerar med föråden på regementena.. vissa är mer välvilliga än andra.

Sen har iaf min pluton fått kalsonger...

Kimster det som jag menade med stor "Försvarsmakt" är att vi alla tillhör Försvarsmakten oavsett om vi tillhör Flyg, Armén eller Marinen

Men du kan väl hålla med mig om att det är lite underligt att vissa organisationer får ut allt medan vissa av våra avtals organisationer inte får ut hela kitet

En av mina kollegor inom Hv har en lillebror som nu är med i Fv-U och den yngre brodern har fått ut hela M90 kitet medan hans äldre broder har fått ut en del av det totala M90 kitet som finnes i Sold Mtrl P.

Personligen så bryr jag mig int så mycket pga jag har fått ut hela kitet pga jag är aktiv inom FVRF och har fått ut min utr via gamla F14 numera FMHS i Hd medan minna kollegor inom Hv Insats inte har fått ut all den mängden kläder och annat som jag har fått ut

Rent principielt sätt så borde vi väl få ut hela M90 kitet istället för vissa delar av det

Jag vet inte hur det är med dig men jag fryser om jag inte har förstärkningskläder på mig när det är lita kallare och blåsigt med hög luftfuktighet

Problemet som kan då inträffa beror på ovanstående mtrl skillnader då vi int har fått ut allt

"Kimster" MTRL tilldelas i teorin de som behöver utrustningen bäst. Det finns inte hur mycket utrustning och matriell som helst.

Intressant påstående Kimster när det gäller ungdomsverksamheten

Det jag kan säga utifrån egna erfarenheter när det gäller Ungdomsverksamheten inom FV så är den prioriterad

Hur den är inom övriga FM vet jag ej utifrån egen erfarenhet

På min tid så fick man ut hela kitet minus stridsutrustningen

Men för att klargöra en sak när jag gick med Friv så fick vi i början ut M59 kitet och när det blev år 96 hösten fick vi gå över till M90

Du kan ha en poäng med att en del beror på hur bra man känner FM-Log folket

Det får jag ta mig en funderare över om du har rätt i

Edited by 404 Skenberg

• Forumsledning

[spekulation]

Men organsationerna har ju egna pottar och egna pengar som inte delas lika mellan dom. Så har nu FV mer pengar så får ju de mer utrustning att dela ut.

Hos oss har vi hela kittet. Så som jag sa innan så är det lite inviduellt på hur mycket matriell det finns på förråden. De beställer och beställer.. men får inget.. så problemet ligger ju nånstans högre upp, och inte i respektive organisation.

Visst kan skillnader mellan förband och tjänstegrenar finnas, men i huvudsak ska ju utrustningen inte skilja så otroligt mycket. Och det där med långkalsonger och annat smått är väl inget att hänga upp sig på!? Det är väl med dom som med allt annat som FM räknar med att varje soldat ska ta med sig till mobilisering! Tex underkläder, kniv, sovsäck mm. :wub:

Jag vet inte vart ni har fått att ungdomarna får ut mer grejer ifrån.

Under min ungdomstid så fick man ut halva utrustningskortet i jämförelse

med tex en hemvärnssoldat. Sen så fick man proviantera själv. Det finns nog inga

bättre tjuvar än ungdomar, allt som har trekronor på sig och inte är fastskruvat

brukar åka med. Nu får mina ungdomar inget anolunda från vad jag fick, förutom att de får ut hjälm 90 å sådant, men det är pga att nya grejer tillförs inom FM.

Utan det är fortfarande som vanligt inom Frivi. Hemvärnet använder skiten å

ungdomarna får vårda det. Jag har aldrig fått ut utrustning som är vårdad. Å då har jag hållt på med dette ganska länge.

lite ot

våra ungdomar får ju ut min plutons tält, spadar, yxor, förbands sats, radiosar m.m som VI sedan får vårda och kompletera.

Detta är unte unfdomarnas fel utan den gemensama chefens. :wub:

Om nu ungdomar får "bättre" nyare och "häftigare" matriel en HV så ser jag inte det som något negativt.

Ju tuffare upplevelse ju större är chansen att de stannar i firman

:D

Om nu ungdomar får "bättre" nyare och "häftigare" matriel en HV så ser jag inte det som något negativt.

Ju tuffare upplevelse ju större är chansen att de stannar i firman

,O

Helt rätt!! trevligt med någon som har lite självuppoffrande attityd till all materiell skit inom FM. Helt kanon att dom får sina långkalsonger!!

Den avundsjukementalitet som finns inom FM är helt jävla förödande!! "Men insats har ju fått ut det och det!!" och "utlandsstyrkan kan få men vi får inte!!"...typiskt jävla kärringgnäll! :bash: Stå ut med att saker tar tid, kostar pengar och nerprioriteras till förmån för äldrevård och barn och annat som behöver resurser! Man får helt enkelt använda den materiel som finns tillgänglig och göra ett bra jobb med den!

Man får helt enkelt använda den materiel som finns tillgänglig och göra ett bra jobb med den!

Visst, men jag tycker inte att det är bristen på mtrl. som är det största problemet, problemet är allt snack om att Hv är prioriterat..

Snack är billigt, mtrl. för att visa att man inte bara snackar kostar = ingen mtrl.

Säg som det är, vi sparar, det blir inget för er förrän vi har pengar (ca: 2040) snacket om att vi skall/är prioriterade tar jag allt mer som dyngsnack..

"Put up or shut up"

Håller med dig 2Sharp! det är inte materielen som är problemet, utan snacket som inte stämmer överens med verkligheten. Man undrar var RiksHvAvd. får sin bild av verkligheten?? Kan dom ha kollat med Bagdad-Bob :bash: ?? Dom ligger väl iaf på ungefär samma nivå i sina utsagor om läget!!! Mao helt åt helsikke!!

Skillnaden mellan ungdomsavdelningar är också stor. Utrustningskortet tas mig veterligen fram regionalt, vilket innebär att stora skillnader kan uppstå. Jag anser att man som ungdom skall förses med den utrustning som utbildningen kräver. 2 par gråa strumpor räcker inte i 3 dygn. Att inte få ut skjorta 90 är oacceptabelt. Detta är direkt felaktigt ur säkerhetssynpunkt. Mycket snack om att u-utb är prioriterad verksamhet för att locka unga till försvarsmakten, men det räcker ju inte med att prata om det....

Det finns nog inga

bättre tjuvar än ungdomar, allt som har trekronor på sig och inte är fastskruvat

brukar åka med. Nu får mina ungdomar inget anolunda från vad jag fick, förutom att de får ut hjälm 90 å sådant, men det är pga att nya grejer tillförs inom FM.

-Utrustningen kvitteras vilket innebär att ungdomen är personligen ansvarig. Jag har inte upplevt att stölder är något som förekommer i vår organisation.

-Hjälm 90 som personlig utrustning för ungdomar? Jaha, i vilket syfte kan man då fråga sig....Stridsutrustning kallar jag det...

/Magnus B

Frågan är ju inte varför de andra får mer än mig, utan varför inte jag får lika mycket...

• Forumsledning

Här är den utrustning våra ungdomar i Blekinge får ut.

Vi har gjort så att alla har likadant FVu HVu FBu för helt enkelt underlätta matriell hanteringen. Det skiljer är att Hv har även vinterkängor, och de får ut en grön persedelpåse istället för den blå. Dessutom delar vi ut 90kepan till alla, då det är standard hos FVu

Fältjacka 90 1st

Fältbyxa 90 1st

Värmejacka 90 1st

Regnställ 90 1st

Långkalsong grön 2st

Byxbälte 1st

Arbetshandskar sv 1par

Tumhandske 90K 1par

Innevante frotté 1par

Tröja 90 1st

Fältskjorta 90 3st

Fältskjorta 59 2st

Fältmössa 90 1st

Pälsmössa 59 1st

Kängor M90 STH 1par (då vi är på F17 blir det stålhätta)

Insula 90 mkäng 1par

Knästrump stålgrå 3par

Ytterstrump frotté 2par

Ryggsäck 35L K 1st

Matbestick 1set

Enmanskök MT 1st

Kokkärl m40 1st

Kåsa 1st

Persedelpåse m91 blå/grön 1st

Dricksflaska 90/K 1st

Fodral dricksfl. 1st

Fästanord. namnsk. 3st

Reflexmaärke 2st

Förstaförband 1st

Hudsalva 1st

Ungdomsmärke 1st

Vissa saker som inte står med här t.ex sovsäck, plockas bara ut vid behov från förrådet.

Samt så har inte alla fått ut allt till alla t.ex Fodral dricksfl. då det råder brist på den på förrådet och de prioriterar sina vpl, vilket är självklart.

Detta pappret skrivs under av ungdomen.

Det står även att "Matriell brist vid inlämning faktureras med 70% av nyanskaffningsvärdet"

det är ju nästan så att era ungdommar får ut mer av vad en normal hv-man får ut i bohus/dal-grp.

nu skall det i år tillföras mtrl som hjälm 90 och förmodligen stridssäck 2000.

IP får ju mer och bättre, vilket jag tycker är helt normalt.

detta sticker dock i ögonen på vissa av "prostatagrillan" som inte efter snart 8 år med IP, inte fattat skillnaden.

mtrl-tilldelningen inom hv beror också på hur mycket man gapar till sig på förrådet och vem som sköter utdelningen.

eftersom jag vart med i hv i snart 14 år vet jag ju hur slipstenen skall dras och skulle om jag ville säkert kunna, med lite

övertalning, plocka ut hela bärsystem 2000.

vi hade innan IP reformen kom till ett hv-o som hade objekt som till hörde FV.

de hade aldrig ont om mtrl, utan kunde åka till flotilljen och hämta ut på förrådet.

de fick i stort sett allt de pekade på.

de hade tex 304 k redan i början av 90-talet och bättre fordon.

de övade mot fbjs och hade en medelålder som en vanlig hvchf bara kunde drömma om.

detta skapade en avundsjuka utan dess like och FV-hvo:t hade kö listor för folk som ville börja där.

nu undrar jag är det mtrl som gör goda soldater?

jag är fullt nöjd med det jag fått ut, det räcker för den tjänst som jag skall utföra.

visst det fore ju skönt att slippa kroppsskydd 90 och få 94:an istället och sommarkängor, men man måste gilla läget.

Edited by bushman

Nu tänker jag lägga mig i denna tråden som jag skapade

En av huvud frågorna som har kommit upp är

Varför är det så stor skillnad på tilldelad Mtrl beroende på vilken region du bor i ?

Det är lite underligt/korkat i minna ögon

Kimster har en poäng med att Fv är oftast mer bra på att lämna ut mtrl till sin personal

Men för mig så finnes det en rak regel som borde följas

Dvs: Raka Rör

Det är på tiden att vi tar bort alla inpissade revir och ser till att all personal inom de olika Militära friv organisationerna och kontrakts organisationerna får ett komplett M90 kit med tilläggs utr enligt SOLD MTRL P

Förutom för ungdomarna där får vi ta bort eventuell strids utrustning så att vi inte utbildar "Barnsoldater" Det skadar inte att ha ryggen fri mot RK och vissa andra organisationer med liknade inställning och åsikter som RK

Oavsett var man bor eller flyttar och man stannar kvar inom sin organisation så borde det vara så att var du än kommer så får du ut precis samma mängd mtrl och utr som tidigare.

Eller är det bara jag som har den inställningen till det

Nu en rak fråga

Varför får hv just nu bara ut M90 vinterkängor när det finnes gott om sommarkängor som hade varit sköna för oss alla att bruka under den varma sommaren i tjänsten. Förstår inte skrivbords nisssarna att det blir förbannat varmt att gå omkring i fodrade kängor under sommaren

2Sharp sade en vis grej tidigare

Han ansåg att RiksHVCH borde inse att en vision är en sak men att genomföra den är en annan sak

För min del så föredrar jag att få reda på när var hur vi får den nya utrustningen från dem som vet istället för att få massa löften som inte har någon substans eller relevans mot den verkligheten som vi jobbar i

Ett av de löftena som var med i Hv nytt var att det vi skulle få ut hela det nya bärsystem 2000 och SV2k under året men som läget är nu när vi har fått info från vår kompch så stämmer inte det för fem öre

Flera som känner igen detta?

Edited by 404 Skenberg

• Forumsledning
Ett av de löftena som var med i Hv nytt var att det vi skulle få ut hela det nya bärsystem 2000 och SV2k under året men som läget är nu när vi har fått info från vår kompch så stämmer inte det för fem öre

Flera som känner igen detta?

Asså, jag vet inte hur mycket du har klart för dig hur det i "verkligheten" funkar inom HV, men du ska inte tro på några löften förrän utrustningen hänger i din garderob hemma.

Detta är inget nytt alls. Snarare rutin.

Din fråga skulle kunna istället lyda - "Fler som inte känner igen det?"

Som lasse i ledet kan vi inte gör speciellt mycket. Bara för att matriellen finns på förrådet innebär det inte att vi får ut det. Det ska skriva under papper och förrådet ska få en "order" från nån högt upp att börja dela ut just den utrustningen till HV-soldaten.

Välkommen till Hemvärnet

Kimster med hänsyn till jag kommer från Flygvapnet och har fått ut all min mtrl via FVRF Baserat på F14 Numera FMHS

Och sen förra året är jag med i HD HV Insats pluton

Så är jag van att få ut det som vi har blivit lovade av högre ort

Det har hela tiden varit raka rör från dag 1 hela tiden

Det är raka Rör som jag efterlyser inga tomma löften igen

Utan säg som det är så att vi inte går och väntar på saker som ngn i Hkv har kläckt ur sig bara för att få oss motiverade

Säg istället att det är på g men vi vet ej säkert när

Det är i alla fall raka rör istället för en massa bs

Förresten Tack för välkomnadet till Hv men jag har varit med sen förra året och med i FVRF sen 95

Visst FV ger som ni säger mer utrustning till sina ungdomar, men som tidigare sagt FV har en större kista att tömma än vad "grön gubbarna" har.

Men jag ser oxå väldigt mycket revir pissande inom alla grenarna, vilket är synd och tråkigt när det ofta går ut över ett bra sammarbete.

Jag har ett förflutet inom Fv tidigare, tillhör nu mera grön gubbarna, men jag har oftast haft mycket bra utr på båda ställen.

Personligen bryr jag mig inte direkt om FV ung lång kallingar å inte vi.

Huvudsaken är att vi kan verka inom det område vi har med den material som vi har, när vi inte kan utföra vårat jobb pga dåligt material, då är det mycket illa och då är det dax att lämna skeppet innan man följer med i djupet.

Avslutningsvis säger jag som så, att vi är i ett sparläge pga av våra folkvalda och folk inom HKV som har börjat slappna av för mycket.

Därför har vi den material som vi har.

Eller är jag helt ute i perferin?

alltså allvarligt talat allt skulle fungera bättre om det skulle vara så att alla fick ut ett basic kit sedan kompletteras det med stridsutrustnings kit mm. Ja ja vet att ddet finns listor och så men de är inte rätt enligt min mening. Det måste finnas en jävla massa utrustning liggandes i förråden. Ska vi bli seriösa och verka proffsiga så måste oxå allt se proffsigt ut. Rensa ut all gammal mtrl och rensa bort alla nollor och bygg upp på nytt.

Visst det ligger material i förråden å samlar damm, men det stämmer som kimster säger, kommer det ingen order uppifrån så får vi inte ut något materiel.

Då kan vi gå in på västarna.

Varför skall vi dras med 304 kass?

Är det någon som har ett bra svar på det?

Visst vi ska få 2000 västen, men vad jag har hört så skulle inte den heller vara något att hänga i granen.

Men jag vill prova den innan jag uttalar mig om den över huvudtaget.

Jag provade en väst som jag lånade av en kollega på ett par övningar, och den västen blev jag mycket förtjust i, men det är ingen ide att jag köper en egen, för i förra veckan fick vi order från Plutch att vi bara skulle ha den materiel som vi fått ut från förrådet.

Det konstiga i det hela är att det är bara våran grp som fick den orden.

Nog om det.

Det finns mycket materiel som olika förband skulle vilja ha och med olika prio.

Det är inte matrielet som gör soldaten har jag hört... ;)

5,4 från 5,2

Du vet var jag står iden frågan och som svar på din fråga om övriga grp så har jag ej fått svar från grp 3 som har tillfrågats om det

Men för er andra som int vet min inställning så är den så här

Om vi int för ut mtrl låt oss då använda egen eller modifierad utr

Det finnes en kultur här inom bolaget dvs Hv att förbättra bygga om eller införskaffa eget

Men vid vissa tillfällen så finnes det giltig orsak till att vi skall använda 304k eller annan tilldelad utr det vet vi alla

Ge oss det som fungerar

Det är inte matrielet som gör soldaten har jag hört... ;)

Men om ledningen ger soldaten lite ny utrustning så känner han sig mer uppskattad.

Om ledningen håller vad den lovat så känner sig inte soldaten kränkt.

Om ledningen fixar så att soldaten slipper trasig utrustning så kommer soldatens stridsvärde gå i taket.