Jump to content

Ungdomsutbildningar (HV, FBU osv)

Downhill

Recommended Posts

Jag skulle villja att så många som möjligt läste detta. Tycker att det finns en väldigt nevärderande atityd till ungdomsutbildningar hos de flesta som inte själva varit delaktiga själva. T.ex. att hemvärnsungdom är lika med en snorig scout för många.

Det jag vill berätta är min historia om hur hemvärnet i mina trakter en gång i tiden faktiskt gjorde stillasittande pojkar till ungdomar med ett brinnande intresse för att för att ligga ute i fält i veckor med minimalt med sömn och mat. Allt för att man tyckte det va kul och för att få ett försprång inför värnplikten. Men allt förendrades senare. Och till slut blev vi de scouter vi länge blivit betraktade utifrån som.

Jag va en kille på 14 år som gick på min första hemvärnsövning en mulen fredag i mars. Jag hade inhandlat allt som skulle tas med. Eftersom jag inte va 15 fick jag ingen m90 uniform eller annan utrustning av hemvärnet så jag fick köpa mig en m59 på överskottsbolaget. Min kompis hade lärt mig lite innan så jag viste hur jag skulle stå, gå och se ut.

Denna övningen va fältarbete/försvar av område. Övningen började med att alla 17 år + fick sina AK4:or. Rästen fick kopist 45B. Jag hade aldrig hålt i ett vapen innan. Vi som inte viste hur man använde det fick en genomgång på någon timma. Redan då började det. Det ansvarskännande som hemvärnet byggde hos oss alla. Jag såg det på de andra, befälen litade på oss och det va upp till oss att visa att dom kunde lita på oss och göra det roligt på övningarna.

Övningen gick sedan ut på att gräva 12 st ståvärn runt en kulle som skulle försvaras de 2 närmaste nätterna. Att det kunde va kul att gräva groppar i marken hade jag aldrig kunnat föreställe mig. Men det va underbar stämning och allt va bara förbannat kul. När värnen va klara runt midnatt satte vi upp tält och övade eldöverfall. Sedan laddade vi maggen med lösamo. De foljande nätterna går inte att beskriva. B-styrken kom och det small överalt.

Övningen 3 veckor senare va UBKn (utbildnings kontrollen). Den varade i 7 dagar. I ett moment gick vi från kl 16.00 till kl 10.00 nästa dag. Det är rätt påfrestande för en 14åring med 20kg på ryggen. Att vi sedan sov max 2 timmar per natt hela den veckan fick mig att lära mig mycket om mig själv.

Det jag skulle villja säga med detta är att jag såg vad hemvärnet gjorde med oss som va där. Dom fick oss att inse att vi klarade mer än vi själva trode vi skulle klara. Dom gav oss ett ansvarskännande och medvetenhet om saker många andra ungdommar i vår ålder inte hade. Och mig gav dom också en enorm kämparanda. Och Jag önskade att alla ungdommar skulle kunna få gå igenom något liknande när dom är 15 år.

Men något år senare förändrades allt. Vi slogs ihop med ett annat hemvärnsområde och blev ett hemvärnskompani med en kompanichef. Vi ungdommar blev nu behandlade som dom scouter vi tidigare blivit rasande för att folk kallat oss. Vi fick lagad mat som kördes fram till oss i en bil. våra soldatprovs marcher blev 3mil iställer för 5-6mil som det va 1 år tidigare. Och att skuta med lösamo kunde man bara drömma om. Man kunde nu också börja tappa bort saker hur man ville eftersom instruktörerna fick inte längre jävlas genom att dela ut straff till oss osv.

Tragiskt nog så förstår jag nu hur dom som tycker HV och FBU är rena skiten tänker. Men va försiktig med att kaskta skit på dessa ungdommar. Det kan hända att dom är med ett organisation där de fortfarande är värda att visas lite respekt.

:camo:

• Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det du skriver, visar på ett tydligt sätt hur du fått odla ditt intresse för det militära och det är bra. Det visar tyvärr också tecken på hur vapen och stridsutbildning var ett vanligt förekommande inslag, med tillsynes löveväckande vapenutbildning. Att du som 14-åring fick delta i detta, blir då bara gräddan på moset.

Det är just denna typ av skildring som ger de som ställer sig tveksamma till ungdomsutbildning vatten på sin kvarn. Tanken är god, men resultatet är inget vidare..

/Magnus B

• Forumsledning
..Övningen började med att alla 17 år + fick sina AK4:or. Rästen fick kopist 45B. Jag hade aldrig hålt i ett vapen innan. Vi som inte viste hur man använde det fick en genomgång på någon timma. Redan då började det. Det ansvarskännande som hemvärnet byggde hos oss alla...

Detta är ett lysande exempel på hur lätt vissa (icke militärt vänliga) organisationer kan få våran ungdomsrörelse på knä.

Du nämner 'ansvar'.. som 14åring vet du knappt inte vad ansvar är, och dina ungdomsledare som tillät detta under en övning visade ännu mindre ansvar.

Jag kan bara be o böna för att sånt där inte existerar längre.

Sånt får iaf mig att undra vad fan vissa föreningar sysslar med, så visst kan jag då förstå hur andra reagerar.

Jag vill bara säga. Att jag nog aldrig sett någon vara så försiktig och rädd om något som vi var med våra vapen på övningarna. Det va inte för att vi va rädda för något befäl eller liknande. Det va pga det stora ansvaret vi fått.

Jag kan ju bara föreställa mig hur vi skulle ha lidit om vi skulle gräva dom där värnen för att sedan inte få nytja dem till något. Men att vi sedan vi delta i striderna på nätterna gav oss bara ännu större respekt och ansvar för våra vapen.

Det går inte att försvara regelbrott. Vad ni kände är i detta fall inte relevant. Jag förstår dock hur du känner, men detta är inte rätt sätt att skapa samhörighet och ansvarskänsla! Detta är ingen debatt du vill driva vidare, tro mig....

/Magnus B

Kimster @ Posted den Feb 17 2004, 00:33

Detta är ett lysande exempel på hur lätt vissa (icke militärt vänliga) organisationer kan få våran ungdomsrörelse på knä.

Du nämner 'ansvar'.. som 14åring vet du knappt inte vad ansvar är, och dina ungdomsledare som tillät detta under en övning visade ännu mindre ansvar.

Jag kan bara be o böna för att sånt där inte existerar längre.

Sånt får iaf mig att undra vad fan vissa föreningar sysslar med, så visst kan jag då förstå hur andra reagerar.

När jag tänker på vad du säger håller jag nästan med. Det är svårt att lita på att en 14årig kille kan känna tillräkligt ansvar för något sådant. Jag vet inte om jag skulle våga lita på att någon annan skulle klara det precis som du. Det är lite tråkigt tycker jag, eftersom jag vet hur positiv hemvärnstiden varit för mig.

<småler och tänker på hur lyckligt lottad jag va>

BadboyPosted den Feb 17 2004, 00:40

Det går inte att försvara regelbrott. Vad ni kände är i detta fall inte relevant. Jag förstår dock hur du känner, men detta är inte rätt sätt att skapa samhörighet och ansvarskänsla! Detta är ingen debatt du vill driva vidare, tro mig....

/Magnus B

Nej jag vill inte försvara regelbrott. Hade fel person fått varit med på de övningarna kunde det blivit farligt.

Nu börjar vi närma oss diskussionen som förts i andra trådar angående ungdomsutbildning.

Reglerna för ungdomsutbildning är glasklara. De föreningar som väljer att töja, böja och bryta dessa, riskerar att permanent skada och kanske i slutändan orsaka ett förbud för ungdomsutbildning som vi genomför den idag. Alla ungdomar är i teorin språkrör för verksamheten och de kan själva inte skilja på vad i verksamheten som följer reglerna och vad instruktörerna låter dem göra genom att bryta mote reglerna. Ofta handlar det om vapen- och stridsutbildning för underåriga. Detta belyser enbart en omogenhet och fantasilöshet hos instruktörerna, vilket då blir självmarkerande för deras lämplighet som ungdomsledare och instruktörer...

/Magnus B

Synd bara att man hade så förbannat kul dom åren. På slutet tvingades vi dra ut i skogen själva några dagar för att få lite av dem gamla andan vi hade innan vi blev ett kompani. Såklart då utan någon organistaion eller vapen.

Ni kan vara lugna och sluta darra av rädsla. Jag såg allt förendras till det HV som ni vill se det.

Edited by Downhill

Synd bara att man hade så förbannat kul dom åren. På slutet tvingades vi dra ut i skogen själva några dagar för att få lite av dem gamla andan vi hade innan vi blev ett kompani. Såklart då utan någon organistaion eller vapen.

Ni kan vara lugna och sluta darra av rädsla. Jag såg allt förendras till det HV som ni vill se det.

Om förändringen avser att man börjar följa reglerna när det gäller stidsutbildning är det väll riktigt bra. Alternativet är att ungdomsutbildningen läggs ner. Man kan inte som land vara emot barnsoldater samtidigt som man utbildar personer under 18 i strid.

Om du avser att ungdomsutbildningar runt om i landet har förslappats och förändrats från en militärt inriktad ungdomsverksamhet (alltså inte barnsoldater) till bullätande scouter så delar jag ditt missnöje. Jag hävdar inte att all ungdomsveksamhet är kass, men jag har själv stött på några riktigt dåliga exempel.

Bara för att man ska hålla sig till de reglerna och föreskrifterna som vi har innebär det inte att man behöver inrikta sig mot saft- och bullverksamhet. Jag har själv lärt mig en hel del om att kämpa och vill se mer strapatsrika övningar inom ungdomsverksamheten som ger ungdomarna fältvana, kamratanda och vilja.

(Nu måste jag springa till skolan.)

Downhill, jag förstår dig helt och hållet!!

jag är själv med i FBU men har varit med Hv på en UBK och förstår vad du pratar om.

Röda korsett och andra politiker har flera ggr föreslagit att ungdomsutbildningen ska läggas ner, varför? därför att dom inte vet någonting om det och är rädda för att Sverige ska ha, som man ibland ser på bilder från typ afrika, 12 åringar med ak47, nerknarkade osv...

Jag kan bara säga det att hade inte jag fått möjligheten att börja på FBU hade jag följt samma väg som många av mina kompisar, nämnligen supa, jävlas, klottra ner tåg och väggar och ha allmänt tråkigt på fritiden.

Att jag fått en meningsfull fritid, ett stort intresse för FM i övrigt ska ungdoms verksamheten ha ett STORT tack för.

Röda korsett och andra politiker har flera ggr föreslagit att ungdomsutbildningen ska läggas ner, varför? därför att dom inte vet någonting om det och är rädda för att Sverige ska ha, som man ibland ser på bilder från typ afrika, 12 åringar med ak47, nerknarkade osv...

Röda korset är inte en politisk organisation, den består inte av politiker.

RK och politiker vet bara det som förmedlas genom media och genom de kontakter de får med verksamheten på annat sätt. Så länge det finns föreningar som bedriver olaglig och felaktig utbildning så kommer detta hot att kvarstå, med all rätt!

Om jag var politiker och trodde att all utbildning bedrevs på det sätt som vissa föreningar gör, så skulle jag också jobba för att försvåra den verksamheten.

Media visar en bild som är sann i vissa föreningar, men väljer att spegla den som om den gällde hela verksamheten.Enda sättet att bibehålla en bra ungdomsutbildning är att rensa i de egna leden och utbilda dugliga ungdomsledare.

/Magnus B

Jag vill inte att någon ska tro att jag tycker det är bra att bryta mot lagar. Jag är inte någon skutgalen tonåring som fantiserar om att skuta folk, och det va inte någon av dom i min fd hemvärnspluton heller. Men vi gillade att lära oss allt som vi skulle kunna komma stöta på inom värnplikten. Med andra ord ville vi inte bara gräva värn utan också använda dem. Och vi ville inte bli tilldelade färdiglagad mat ute i fält eller bli körda me buss ditt vi skulle. För det visste vi att sådan lyx skulle vi inte kunna räkna med i lumpen.

Vi bad om att få ta med våra vapen även om det inte fanns lösamo till alla övningar. Bara för att vänja oss vid dem. Inte för att kunna skuta vild på nätterna. Vi bad även om annan utrustning som den tunga jävla radion som innebar en extravikt på 12kg. Allt för att lära oss.

Men vi ville även lära oss stridstekniken. Och jag tycker inte det är på något sätt att utbilda barnsoldater. Vi hade ingen skyldighet att delta i krig efter det.

Jag är 100% tacksam för att jag fick lära mig det och att jag har dessa kunskaper i bakhuvudet nu när jag snart ska rycka in i lumpen.

En tanke som slog mig. Varför kallar man marcherna som genomförs i ungdomsutbildningarna "soldatprov" ? Det om något låter som att utbilda ungdomarna till soldater.

Nu börjar vi närma oss diskussionen som förts i andra trådar angående ungdomsutbildning.

Reglerna för ungdomsutbildning är glasklara. De föreningar som väljer att töja, böja och bryta dessa, riskerar att permanent skada och kanske i slutändan orsaka ett förbud för ungdomsutbildning som vi genomför den idag. Alla ungdomar är i teorin språkrör för verksamheten och de kan själva inte skilja på vad i verksamheten som följer reglerna och vad instruktörerna låter dem göra genom att bryta mote reglerna. Ofta handlar det om vapen- och stridsutbildning för underåriga. Detta belyser enbart en omogenhet och fantasilöshet hos instruktörerna, vilket då blir självmarkerande för deras lämplighet som ungdomsledare och instruktörer...

Som jag skrev i den andra diskutionen. Enligt mig å mina kolegor samt alla instruktörer innan mig så måste man ibland böja, inte bryta på reglerna för att

ungdomarna ska stanna. Om man skulle följa regelboken fullt ut så skulle man inte ens få ta ut ungdomarna i skogen. Jag säger inte att du har fel. Men jag är bara av en annan uppfattning.

The Trigger @ Posted den Feb 17 2004, 14:29

Som jag skrev i den andra diskutionen. Enligt mig å mina kolegor samt alla instruktörer innan mig så måste man ibland böja, inte bryta på reglerna för att

ungdomarna ska stanna. Om man skulle följa regelboken fullt ut så skulle man inte ens få ta ut ungdomarna i skogen. Jag säger inte att du har fel. Men jag är bara av en annan uppfattning.

Ta inte detta som att jag vill göra dig till en medbrotsling :lol: Men mitt det va något sådant jag behöve höra ,O

1. Vi bad om att få ta med våra vapen även om det inte fanns lösamo till alla övningar. Bara för att vänja oss vid dem.

2. Men vi ville även lära oss stridstekniken. Och jag tycker inte det är på något sätt att utbilda barnsoldater.

3. En tanke som slog mig. Varför kallar man marcherna som genomförs i ungdomsutbildningarna "soldatprov" ? Det om något låter som att utbilda ungdomarna till soldater.

1.Vi har i våran förening tidigare tillämpat samma grunder, dvs att vapen medför ut på fältövningar för att man skall få in tanken på 1,25, ofarlig riktning, osv. Dock utan att verka med vapnen eller strida, osv. Enbart för att få känna på hur vardagen i det militära var. Detta har vi dock av olika anledningar nu valt att sluta med.

2. Nähä, utveckla... "Barn under 18 år får inte utbildas i strid". Ger det utrymme för tolkning?

3. Soldatprov är en vedertagen benämning på ett fastställt prov. Dock kanske man kunde välja att göra ett alternativ för ungdomar. Så länge de uppfyller kraven så skall de dock få dekoreras för det med soldatprovsmärket.

/Magnus B

Badboy @ Posted den Feb 17 2004, 14:35

1.Vi har i våran förening tidigare tillämpat samma grunder, dvs att vapen medför ut på fältövningar för att man skall få in tanken på 1,25, ofarlig riktning, osv. Dock utan att verka med vapnen eller strida, osv. Enbart för att få känna på hur vardagen i det militära var. Detta har vi dock av olika anledningar nu valt att sluta med.

2. Nähä, utveckla... "Barn under 18 år får inte utbildas i strid". Ger det utrymme för tolkning?

3. Soldatprov är en vedertagen benämning på ett fastställt prov. Dock kanske man kunde välja att göra ett alternativ för ungdomar. Så länge de uppfyller kraven så skall de dock få dekoreras för det med soldatprovsmärket.

1. Tråkigt =/ olika anledningar...

2. I så fall skulle vi inte heller få utbildas till att sätta upp larmminor, gräva värn vars mening är att anändas vid strid (precis som vapen) och många andra moment som jag antar är tillåtna. Jag anser att antingen är hela systemet med uniform osv att utbilda barnsoldater eller så är det inte det pga att vi inte är skyldiga att delta i strid efter utbildningen.

3. Om våra ansvariga nu är så rädda tycker jag dom ska byta namn. Någon stackars kille som gjort ett soldatprov kanske tror att han blir en soldat nu när han klarat det. Det vore ju helt förfärligt ;)

Larmminor sorterar under minmateriel och är således förbjudet. Detta är ett exempel på hur regelverket "hindrar" viss verksamhet (förläggningsverksamhet) som vissa tycker är harmlös. Dock är ju anledningen solklar! eller?

Om ungdomarna utbildas i föreningskunskap så får de lära sig vad mål, syfte och krav med deras utbildning är, då minskar risken för att de uttalar sig om saker de inte vet något om, t ex regelverket...

/Magnus B

Edited by Badboy

Jag talar inte för att bryta mot de regler som finns idag. Utan jag talar för att ändra reglerna. Så att instruktörer och andra skra slippa töja på de regler som finns idag. Och det töjs på reglerna i hela landet utan tvekan.

Droppen var när vi inte fick ha överlevnadsövning på 5 dagar i HV. Jag och några fick dra ut själva i skogen på eget ansvar för att kunna få erfarenhet om detta.

Droppen var när vi inte fick ha överlevnadsövning på 5 dagar i HV. Jag och några fick dra ut själva i skogen på eget ansvar för att kunna få erfarenhet om detta.

Om utbildad överlevnadsinstruktör genomför utbildningen så får man bedriva den även med ungdomar. Har man inte kompetensen SKALL man heller inte utbilda på det...

Ni hade inte den kompetensen , alltså ingen övning...

Lägg ribban på en nivå som organisationen klarar av, eller hyr in kompetensen utifrån...

/Magnus B

Saken var den att vi samtliga hade deltagit på en överlevnadskurst tidigare. Vi ville nu testa våre kunskaper. Det föreslogs en övning på 5 dagar då ingen mat fick medtas eller delas ut. Med en förflyttning på 15 mil de 4 första dagarna. Detta godkändes inte av högreort. Så vi fick dra ut på en egen lång söndagspromenad.

• Forumsledning

Jaså, då tycker jag du ska fundera på om du och dina kollegor passar som ungdomsledare. För klarar ni inte av att ha kvar ungdomarna utan att öppet bryta mot regler då är det nått som är galet eller tokbrist på fantasi.

Visst är jävligt frustrerande att inte få göra vissa saker utan att SäkI kommer och slår en på fingrarna. Jag är fullt med på det. Men tänk den dagen då det händer nått och det blir öppet att man inte följde de regler o reglementen som fanns, vem drabbas då ?

Man kan inte bara tänka på sig själv och sin egna föreningen idag, inte med alla dessa ögon man har på sig. Vi sitter i samma båt allihopa, och det finns faktiskt föreningar som har kvar sina ungdomar utan att för den sakens skull bryta mot regler.

Dessutom lär man ut felaktigt beteende till ungdomarna. De vet ofta inte vad som är rätt och fel.. de gör precis det som de blir tillsagda oftast, utan nån koll på vad som kan vara farligt, och ändras deras mentalitet på att följa saker och ting ja då kommer det spridas växa och någon kommer nångång få höra det... "Kolla vad man göra i den föreningen varför gör inte vi så ? det verkar ju häftigt"

Nu vet jag inte vad regler ni eller andra bryter mot men jag kan ju bara hoppas ingen högt upp får nys om det. För åker ni det på otillåten verksamhet så kan jag lova dig att vartenda HVu FBu FVu kommer drabbas.

Lär dom ut på ungdomsledarekursen att man nu får bryta mot regler eller ? ...jag bara undrar.

Kimster @ Posted den Feb 17 2004, 15:24

Lär dom ut på ungdomsledarekursen att man nu får bryta mot regler eller ? ...jag bara undrar.

Inte bara på ungdomsledarkurserna skulle jag tro. Jag va med i HV när reglerna skärptes. Jag såg hur övningarna förendrades och hur ungdomar tröttnade på det. En återkommande fras blev "detta får vi igentligen inte göra, men.."

Det va sissta sucken innan luften gick ur mitt HVkompani.

• Forumsledning
Kimster @ Posted den Feb 17 2004, 15:24

Inte bara på ungdomsledarkurserna skulle jag tro. Jag va med i HV när reglerna skärptes. Jag såg hur övningarna förendrades och hur ungdomar tröttnade på det. En återkommande fras blev "detta får vi igentligen inte göra, men.."

Det va sissta sucken innan luften gick ur mitt HVkompani.

Jag vet mycket väl hur och när det gick till, 1992 vart jag själv började som ungdom med en hel del annorlunda regler. Jag var med när de tog bort löskjutandet för oss icke 18-åringar jag vet hur det kändes och vad vi tyckte, jag vet hur många som slutade pga av det.

Idag med facit i hand ångrar jag inte en sekund att jag stannade kvar och lärde mig allt annat som INTE har med vapen att göra.

Visst blev vi få ungdomar.. men ungdomsorganisationen finns iaf kvar.

Kimster @ Posted den Feb 17 2004, 15:50

Jag vet mycket väl hur och när det gick till, 1992 vart jag själv började som ungdom med en hel del annorlunda regler. Jag var med när de tog bort löskjutandet för oss icke 18-åringar jag vet hur det kändes och vad vi tyckte, jag vet hur många som slutade pga av det.

Idag med facit i hand ångrar jag inte en sekund att jag stannade kvar och lärde mig allt annat som INTE har med vapen att göra.

Visst blev vi få ungdomar.. men ungdomsorganisationen finns iaf kvar.

Jag vill bara förtydliga att det inte va enbart skutandet som fick oss att älska våran HVpluton. Det va den typ av övningar där det fanns mycket nerlagd tid av våra beundransvärda instruktörer. Att planera övningar som varade i 7 dagar där det inte fanns en oplanerad minut. Där man fick kämpa med allt man hade för att orka hålla sig vaken och orka fortsätta gå. Där det blev ruskigt spännande på nätterna. Tack vara blixtrande mynningsflammor och mulrand KSP-58or långt bort i mörkret. Där man fick ansvar och man va tvungen att ta vara på sig själv och gruppen.

Allt sådant försvann senare, liksom ungdommarna. Tror inte ni anar hur dicipinerade ungdommar kan vara.

Jag jag miströstar inte för oss som va med då. Majoriteten har fått en bra placering i värnplikten. tack vara att vi HV väkte våra intressen för den typen av aktiviteter.

Men jag hade samtidigt önskat att andra ungdommar kunde få uppleva det jag fått under de åren.

Edited by Downhill

En tanke som slog mig. Varför kallar man marcherna som genomförs i ungdomsutbildningarna "soldatprov" ? Det om något låter som att utbilda ungdomarna till soldater.

Jag tycker att det är konstigt att ingen med insikt i ungdomsverksamheten har påpekat att det för ungdomar inte (ska) delas ut soldatprovsmärken längre. De har ersatts med kamratprovsmärken.

Edited by Ralph

Ralph @ Posted den Feb 17 2004, 16:40

Jag tycker att det är konstigt att ingen med insikt i ungdomsverksamheten har påpekat att det för ungdomar inte (ska) delas ut soldatprovsmärken längre. De har ersatts med kamratprovsmärken.

Skojjar du ? Och övningarna ska bli hajker också ? :o

Vi kanske får se en sammanslagning av HV, FBU och Scoutkåren längre fram.. vem vet :wub:

Med risk för att hamna OT, med tråden handlar ju om ungdosmutbildningar(Ellar så är jag fortfarande febrig)

Jag har ansökt till Hv-U och fått ett par kallelser till informationsmöten.

Mitt problem är dock att det alltid uppstår problem, antingen är dom på Lv6 i halmstad, eller så är dom lagda precis de dagar jag skall resa bort. Hur skall jag göra?

för det andra, vad gör man på ett sådant möte?

Tacksam för svar

//Hendrix

• Forumsledning

...ja förslagsvis så kontaktar du ansvarig (den som skickar kallelsen) och berättar om din situation, mycket mer kan du inte göra, men än att prioritera verksamhet.

Informationsmötena är just INFORMATIONsmöten.. man blir informerad om verksamheten, vad som görs, hur ofta, när, matriell, krav etc etc och träffa de som har hand om övningarna.