Jump to content

Vilken Ksp tycker DU är roligast


The Swede

Vilken är ballast?  

261 members have voted

  1. 1. Vilken är ballast?

    • Ksp m/36
      16
    • Ksp m/39
      6
    • Ksp m/42
      3
    • Ksp 58
      96
    • Ksp 90
      15
    • Ksp 90B
      31
    • Ksp 94
      16
    • Ksp 95
      3
    • Tksp
      32


Recommended Posts

Skapade en ny omröstning sen den gamla kommit upp till ytan och jag märkte att det saknades några alternativ i den.

Ksp m/42 är med mest på skoj, vet inte om det finns någon här som skjutit med den.

 

I den gamla omröstningen tror jag att jag röstade på ksp 58 men det var innan jag sett ljuset.

Nu röstade jag på ksp 90B :banana

 

The Swede :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Åhh... vilken ångest.

 

Mysigast att ha med sig är ju helt klart 90B som är ett måste på u-listan för varje grupp. Liten, nätt men med en jäkla bra effekt.

 

Dock fick ljudet bestämma i slutändan och det tchong som HMGn ger i från sig med varje avfyrat skott är bara för underbart... så jag röstade på tksp. (den finska är dock roligare på något sätt, inte bara för att den har en tratt)

Link to comment
Share on other sites

Gamla hederliga vätskekylda M/36! Så stadig att man måste röra om, annars blev det bara hål i hål.

Nu är det ju inte tillåtet med vätskekylda vapen längre och 39C är inte så kul så då blir det M/58 med lågt gastryck.

Njutning!

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Nu är det ju inte tillåtet med vätskekylda vapen längre

?????

När blev de förbjudna och varför?

Det är min uppfattning om att de förbjöds med hänvisning till den stora eldhastighet och -uthållighet de vätskekylda kulvapnen har. Vilken konvention eller deklaration det skulle vara har jag ingen aning om och jag kan ha fel i ärendet. I så fall korrigera mig gärna.

 

/Krook :clap:

Link to comment
Share on other sites

Eftersom den enda ksp som jag har skjutit med är Kulspruta 58 så valde jag den.

 

Men när det gäller att bära med: ksp90b

Eldkraft: tksp :clap:

 

Hoppas få testa tksp på en fbu kurs senare i livet, närmast väntar dock vapenteknik kursen v413 i ÅNN :camo:

Link to comment
Share on other sites

Har skjutit 58, 90 och Tksp. Tksp rules! Inget slår känslan av att köra skarp landstigning med Stridsbåt och 3 Tksp vräker bulor över en kobbe i Söderarm! Särskilt när dubbellavettaget kommer lite i otakt... :D

Link to comment
Share on other sites

Det är min uppfattning om att de förbjöds med hänvisning till den stora eldhastighet och -uthållighet de vätskekylda kulvapnen har. Vilken konvention eller deklaration det skulle vara har jag ingen aning om och jag kan ha fel i ärendet. I så fall korrigera mig gärna.

Vapen kan förbjudas om att de har en inhuman effekt; är designade för att ge särskilt plågsamma skador eller så, och ofta inte ens då.

 

Hög eldhastighet och dito uthållighet lär räknas som vapenteknisk utveckling och inte ligga till grund för något konventionsförbud.

 

Vad har exempelvis Thunderboltens Gatling för eldhastighet?

 

EDIT: Har aldrig skjutit ksp, men väljer MG 42:an. Snygg, och med en jäkla eldhastighet i originalversionen.

Edited by Vysotskij
Link to comment
Share on other sites

Vad har exempelvis Thunderboltens Gatling för eldhastighet?

 

GAU-8 Avenger som sitter i A-10 Thunderbolt skjuter 3900 skott i minuten. 20mm kanonerna som sitter i tex F-18 spottar dock iväg upptill 6000skott i minuten med ett teoristisk max hastighet på ca 7200. Ganska löjliga siffror eftersom magasinkapactiten inte riktigt hänger med.

 

Något förbud för vätskekylda vapen finns mig veterligen inte. Britterna använde den berömda Vickers kulsprutan fram till 1968 och den var ju vattenkyld. Fanns säkert något förslag att förbjuda dem runt första världskriget men ....

Link to comment
Share on other sites

Mitt svar: Ksp 90B

Har inte skjutit med den, dock har jag skjutit Ksp 90.

B är bara en bättre variant.

 

Mitt skäl: otroligt smidigt vapen som kan hanteras av en person.

Brittiska infanteriförband ansåg att en del av framgången i Irak låg hos den nyss införda Minimin.

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Något förbud för vätskekylda vapen finns mig veterligen inte. Britterna använde den berömda Vickers kulsprutan fram till 1968 och den var ju vattenkyld. Fanns säkert något förslag att förbjuda dem runt första världskriget men ....

Svenska Hemvärnet använde väl ksp36 in på 80 talet om inte ennu längre?

Link to comment
Share on other sites

I det bergrum jag gjord lumpen i så hade dom precis bytt till 58 från 36 när jag ryckte in och när var detta jo 1994..... Anledningen att 36:an inte används längre är väl snarar att den inte är så lätt att bära med sig som 58:an & 90:an.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...