Fk Bodin Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Eldavbrott med Ak 5D har blivit en allt för stor företeelse på FJS, nu funderar de på ett nytt vapen. M4A2 är ett förslag, men KSP 90B lutar det åt. Några andra som har ett förslag som kan ersätta Ak 5D? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Vilken typ av eldavbrott? Jag antar att det är med skarp ammo? De poliser jag känner säger att vapnet ( deras version ) har fungerat utmärkt. Varför skulle alla använda Kulspruta 90? Inte för att jag är något men jag har svårt att se nyttan med att alla skulle bära en Kulspruta 90. Att byta till M4 som våra grannar har gjort kan vara en ide men jag tror inte att den blir genomförd pga av politik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindahl Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 AK5D ersatt mede ksp90B??? Varför det de har ju helt olika funktioner? ksp är ju understödsvapen och vad gäller ak5 så har jag inte hört att det ska vara problem med den m a p eldavbrott. Det var nytt för mig. Ska man ersätta AK5 så skulle jag vilja ha FN2000 http://www.global-defence.com/webpages/WSpart11.html Den verkar vara ett bra vapen enligt de tester jag läst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted June 6, 2002 Author Report Share Posted June 6, 2002 Ak 5D har ju en decimeter kortare pistång, utdragaren och utkastaren fungerar inte tillfredsställande efter ett tag. FJS har nog lite högre krav på vapen än polisen har eftersom de skjuter i mycket större kvantiteter. KSP 90 har de kört på många övningar nu det sista. Patrullerna har fått ett avsevärt högre stridsvärde med KSP 90. KSP 90B som är nått kilo lättare med infällbar kolv, granattillsats och Aimpoint är ett utmärkt val i stället för Ak 5D. FJS som är ett fristående förband från K 3 som tillsammans med SSG är erkänt som Sverige enda specialförband. Med namnet specialförband så måste de uppfylla vissa krav utomlands. Utrustningen är A och O. Redan till stor del av dess utrustning är utländsk. Vill de ha M4:an så får de M4:an. Inget snack om saken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Om FJS börjar använda M4 så är det inget annat än pinsamt och visar tydligt att vi är världens mest amerikaniserade land efter USA.. att Danmark har C8 är bara naturligt då de har C7:or. Att norska specialförband har M4 kan vara av rent logistiska skäl då de är/var i bergen i Afghanistan och slogs tillsammans med övriga NATO-länder... Finns nån fördel med M4 över H&K G36K/C till exempel? Eldavbrott med AK5D? Det är väl bara att skicka tillbaka klagomålen till Bofors så åtgärdar de illa kvickt. Problem med utdragaren och utkastaren.. på vilket sätt kan det relateras till en decimeter kortare pistong? Utkastaren är mig veterligen fast såsom på vanliga AK5:an, och utdragaren lär ju haka fast i patronen precis som på vanliga AK5:an? Avsett eldhastigheten så kan det knappast vara så att det är för lite gaser som strömmar bak.. så vad är problemet? Ksp 90B med granattillsats och Aimpoint? HO HO HO. Eller hur! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 När man säger stridvärde så tänker jag på sömn, mat, ammo. Inte vilka vapen man har. Antar att du menar något i stil med mera eldkraft, d.yl. Självklart så får en patrull större eldkraft med Kulspruta 90....säger sig själv, skulle varje gubbe ha en HMG så skulle de få ännu större eldkraft. Högre stridsvärde (om det nu är det du menar Fu B) tror jag ej eftersom det är fler kg att släpa på och antalet kg du släpar på går i motsatt prp. till stridsvärdet. Granattillsats på en ksp, bara sett på film. Trodde ingen skulle vara så dum å prova det i verkligenheten plus att det låter som en dålig ide tycker jag. Sedan om man ser på andra specialförband så har jag inte sett ett enda där en hel grupp är beväpnad med ksp. Har du någon bild på det eller någon källa? Vad det gäller att ak 5D skulle ha fler eldavbrott än en vanlig, tycker det låter lustigt. Trycket från ammonutionen är den samma, då borde det vara tvärtom eftersom det är mindre massa som ska förflyttas bakåt och kortare sträcka som det ska ske på samt expantionsvolymen är mindre. Enligt fysikenslagar så är det med andra ord något som inte stämmer med det resonemanget. Om det nu skulle vara fallet så är det bara att se till att mera tryck kommer in till gascylindren. Vidare om FJS skulle vilja byta till M4 så tror jag likt GA KA att det inte skulle ske p.g.a. politik. FM kan önska sig all möjlig utr men i slutet är det politikerna som bestämmer vilket som ska in, visst FJS, SSG är special fall men tror inte de är undantag. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Fu Bodin eftersom du verkar ha djup kunskap om FJS så föreslår jag att du berättar vilken utlänsk utrustning som de har som inte tex span eller K4 använder. Begränsa gärna dig till öppna källor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Kan det vara så att svenska FJS helt enkelt känner sig lite hm.. förskjutna och "bara" får springa omkring med AK5D när grannländerna ger sina motsvarande fallskärmsjägara allt de pekar så? Kan det vara lite status med M4:or i FM.. utan att egentligen ha ett behov? Tänkte lite på motsvarande FJS i Sveriges grannländer. Norge/Danmark verkar ge dem allt de pekar på, kanske förståeligt då de uppenbarligen agerar skarpt också, som NATO-länder och kompanjoner till terroristjagande USA. Samma sak med Tyskland, Polen o.s.v. Men även neutrala Finland har som motto "specialutrustning till specialtrupperna" och har gett sina FJS en mix av allt möjligt västerländskt, inhemskt och österländskt (med andra ord allt de begärt). Baltstaterna verkar också måna om ge att dem allt de pekar på, de har ju inte så stor militär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Varför vill man ha en M4A2 när det finns M4A3? På A3:an kan man ta av bärhandtaget (heter det så?) vilket man inte kan göra på A2:an. I mina ögon ser det ut som en fördel att kunna ta av bärhandtaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Det är inga problem att ta bort bärhandtaget ens på en M4A1, den som jag hade. Hade det väldigt sällan på då det gick fint att bära i det optiska siktet: Vi körde sista året med M249P RAS som understödsvapen. Detta är en av lite olika varianter av upplättade SAWs. Blanda annat är RIS/RAS installerat och så vidare. Den är kortad lite här och där. Om nu FJS vill dra runt på en Minimi som standard vapen, lycka till. Om de vill montera M203 på (vi testade det, med bicepsskador som följd) så får de väl testa det med....jag skulle vägra då man garanterat blir två i duellstrid. M249P RAS: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Här är M4A2:a: Och här är M4A3:a: Den enda skillnaden är att man kan ta bort bärhandtaget på M4A3 vilket inte går på M4A2:an. Någon som vet vad som är skillnaden mellan en M4A3 och en M4A1? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted June 7, 2002 Author Report Share Posted June 7, 2002 Nej jag kan inte mycket om vad FJS har för utrustning, men om du vill så kan jag få fram en lista. Men jag gör det inte, min polare vore nog rätt så tjurig på mig om jag frågade efter alla hans prylar han har. Den enda källa jag har om att de skall skaffa KSP 90B är min polare, C / Stf C 8:e patrullen FJS. Blanda nu INTE in politik, vill de ha M4:an så får de ju M4:an. Pistången på Ak 5A är ju längre och "slår" tillbaka mekanismen så utdragaren och utkastaren kan göra sitt. På Ak 5D så ger pistången en mer "snärtig" rörelse till mekanismen, något som gör att vid skitigt vapen utdragare och utkastare inte fungerar tillfredsställande. KSP 90 inom FJS används precis som Ak 5. Ett huvudvapen till varje soldat där man inte skjuter långa automatskurar som andra stridspittar gör. Flertalet gånger på detta forum har det sagts att "fyra mag räcker inte". Stämmer självklart, men FJS går med cirka 12 mag. 90-skotts magasin som KJ och andra har använt är inte inskaffat, en kasett med 200 skott är ju avsevärt bättre. Granattillsats till Ak 5D är väll så där funkis. Till KSP 90 borde funka bra. Grundutrustad KSP 90B (utan M203) med inskjutbar kolv skulle väga nära vikten på Ak 5. Slutgiltigen så bär FSJ och SSG styrkor nere i Afg på KSP 90B. Slutdiskuterat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Jag är ledsen men jag fattar inte rikitigt. :withstupid: Så du menar alltså att ALLA FJS och SSG soldater bär KSP90B? Brukar det inte ingå en prickskytt i varje FJS patrull? Och prickskyttarna bär väl prickskyttegevär 90, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jägers Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 MANÖVER! Fu Bodin har inte många rätt... 1: SKILJ på FJS Fallskärmsjägarkompani (GU-förband) och FJS Insatskompani. Två HELT olika företeelse, med MYCKET olika utrustning osv. 2: FJS IK har vad dom vill ha. Dvs ak5d och EN ksp90b per patrull, dessa med aimpointsikten. FJS IK VILL INTE OCH DE FÅR INTE ALLA HA KSP90B. 3: Kulspruta 90 är ett understödsvapen, Det räknas som personligt vapen men är en kulSPRUTA, dvs även FJS IK och SSG följer skjutreglerna för vapensystemet. 4: En lätt kulspruta kan aldrig ersätta en ak och tvärtom. Du är mycket snabbare till skott med en ak tex. Granattillsats är inte någon bra idé till en kulspruta dock utmärkt till ak5d... En kulspruteskytt skall koncentrera sig på att mata bly i terrängen och inte joxa med granater... 5: FJS GU-komp (och krigsförbandet fallskärmsjägarbataljon) har varken aimpoint, ak5d eller Kulspruta 90. De har enbart ak5 vanlig och pskott 86. 6: FJS får inte vad de vill ha utan har en budget som alla andra förband. Dessutom har de en uppgift (undinhämtning) som gör att de inte är så intresserade av vapen utan kameror och 60 ggr förstorings kikare osv. 7: SSG får allt de vill ha och är Sveriges ENDA specialförband, även om FJS IK vill vara SF, men enligt definitionen inte är det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hanfot Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Jag bara hoppas att ngn på FJS läser detta och får för sig att bjuda in oss och reda ut det hela samt låta oss få kolla lite på utr, utb etc på K3. Hade varit kul... Är det förresten ngn som vet när K3 har kår-/regementetsdag etc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted June 7, 2002 Author Report Share Posted June 7, 2002 Väldigt vad många var tjuriga. LÄS!!! KSP 90B är en trolig ersättare till Ak 5D, det är det vi disskuterar. Ja, alla FSJ:are har inte Ak 5D eller KSP 90, men de som har Ak 5D (typ 3 styck/patrull) vill ha ett nytt vapen. Under skjutövningar har patruller "lånat" vapen från andra när de andra är i väntläge. Resultatet har varit mycket bra då Ak-skyttar har blivit ersatta av KSP-skyttar. Användningsområdet av KSP i FJS är lika som Ak. Med en lättare KSP 90 så ses den som en Ak med större mag och ingen enkelskottsfunktion. Granattillsats lär inte hamna på alla KSP, men på några i alla fall. Det är FJS GU vi snackar om. FJS IK har ju pumphagel etc som GU-kompanierna inte bifogar över. FJS allmänt tillsammans med SSG HAR blivit erkända av ÖB som SF. Att amfare och andra är tjuriga över de inte fick bli kallade SF kan man väll inte göra mycket åt. Här på hemmaplan så kan KJ och andra jägers kalla sig SF, det tycker jag ör helt OK, för de är extraordinära i Svensk synpunkt. Utomlands så skall SF-styrkor uppfylla vissa kriterier. Två Svenska förband har klarat dessa, ni vet vilka. FSJ fyller 50 i augusti med show på K 3, välkommna då. Vill ni träffa mig så är jag på Amf 4 i morgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Klingar fortfarande falsk i mina öran. Jänkarna övergav inte sin M16 bara för att den krånglade. Tror inte Bofors skulle sitta och rulla tummarna om FJS säger att deras ak5D inte fungerar. Ingen bra reklam om landets arme överger sitt standardvapen. Att det inte handlar om politik! Bra, då skulle Sverige kunna köpa in personminor tillverkade av barn i 5 års åldern som får ett torrt kex i daglön. Alla köp/försäljning sker grundat på politiska beslut. Visst, köpa vapen mtrl från USA skulle inte väcka några protester som i tidigare scenario. Handla vapen mtrl handlar om utrikespolitik, politiker sköter politik, FM sköter försvaret av landet. Det är fortfarande inte längden på pistången som avgör hastighet på den rör sig bakåt, det är massan. (läs min tidigare fysikföreläsning) Så antingen gör de hela pistången tyngre eller så minskar de trycket om den nu rör sig för snärtigt, kraften = massan ggr accelerationen. Att SSG och FJS Insatskompani skulle skaffa sig M4 p.g.a. "anpassning" i utlandet, mycket möjligt men ak5D ska vara rätt så FUBAR för att man ska överge den. Så resonemanget att de skulle byta p.g.a. att den inte fungerar köper jag inte. Fu Bodin, du ger intrycket av att FJS vill utrusta hela gruppen med ksp (rätta mig om jag har fel), du tycker inte att det är lustig att FJS som enda styrka i världen utrustar hela gruppen med ksp!! LRRP som har i ett tidigare inlägg lagt upp flera punkter på hur en sådan grp org skulle fallera, jag tror du fått det om bakfoten. Visst att kanske FJS i ett rent strids "ligga-på-höjden-och-peppra" moment lägger en hel grupp med ksp men till att de skulle byta ut alla vapen mot ksp, nej det är bara inte logiskt. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest roadkill Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Hela den där diskussionen om att det är ett politiskt beslut har jag svårt att tro! Har jävligt svårt att tänka mig att en politiker skulle sätta sig in i problemet om varför FJS AK inte funkar som den ska och dessutom så har han ingen kunskap inom området och det rör sig inte direkt om 100 000 vapen. Personligen tror jag att det ligger till så här FM har en gång i tiden gjort en upphandling angående vilken AK svenska FM ska använda och det tror jag man kommer försöka hålla sig till så långt det är möjligt dvs. Tillverkaren av AK5D kommer nog i första hand försöka lösa problemet om det inte blir för kostsammt pga att det är en ganska liten serie vapen. Eventuellt är det då kanske billigare att titta på någon annan tillverkare som har ett motsvarande vapen som uppfyller samma krav som AK5D. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Givetvis så är det inte ett politiskt beslut om FM köper in eltejp och vill de köpa en ett begränsat antal M4:or så är det säker inga som helst problem, de har ju en viss frihet men FM är en del av Sverige och Sverige styrs av politiker. Det var politiker som besluta vilka förband som skulle läggas ner, inte ÖB. Det jag opponerar mig mot är att Fu Bodin säger "Blanda nu INTE in politik". Det är ungefär som en arbetare på skulle säga, blanda inte in chefen. Vill politiker sätta stopp för ett köp så gör de det, i detta fall så skulle de inte ha någon anledning. Säger FJS att de behöver M4 för att kunna genomföra sin upg så kommer de säkerligen få inhandla. Säger de att de vill ha truppmina M67/M72 så kommer politikerna säga nej och det kvittar hur mycket ÖB bönar och ber. Politikerna har sista ordet, det kan vi väl vara överrens om? Låt oss säga att Bofors säger att om FM inte vill ha ak5D så måste de säga upp 1000 arbetare, politiker skulle då säker vilja ha en otroligt bra förklaring från FJS varför man inte kan använda ak5D. Slutsumma: Politiker har slutordet, sedan om de använder det eller ej är inte det jag velat påpeka utan enbart att de har slutordet och att vid all inhandling av mtrl till FM måste man kolla att det inte skär sig i några politiska skarvar. Man brukar ju säga att om en order kan missförstås så kommer den, i detta fall kan man säga att mitt meddelande missförstods så jag får väl be om ursäkt EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 En Ksp 90B (FN Minimi Para) väger lika mycket som en Ksp 90. Den minskade vikten i pipan uppvägs av den tyngre kolven. Källa: www.fnherstal.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Inte för att jag är någon expert eller särskilt bra på något men jag tror att Jägers är närmast sanningen. När vi pratar hagelgevär menar vi de gamla ifrån -80 talet eller de nya ifrån 90 talet. Angående att vissa förband skulle känna sig utanför i Amfibiekåren så vet jag inte vad jag skall svara men nästan alla skarpa saker jag vet som GU förband varit med på så har enheter inom gamla KA deltagit tillsammans med arme förband. Skillnaden är kanske att vissa inte behöver hävda sig med andras erfarenheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted June 8, 2002 Author Report Share Posted June 8, 2002 Jag har inte mycket att motargumentera. Politik i konsensus med FM är inte saker jag har mycket erfarenheter utav. Vi lägger ner diskussionen och ser vad som händer. Jag tar upp diskussionen när jag vet nått nytt om ämnet. Klart slut!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Trigger Posted June 8, 2002 Report Share Posted June 8, 2002 Har inte hört att det har varit några problev med Ak5b, och i sådanafall varför skulle man byta det mot en kulspruta??? Att byta Ak5an mot en Colt m4 är en stor förlust enligt min mening... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 8, 2002 Report Share Posted June 8, 2002 Trigger, det är AK5d det pratas om, d.v.s. den med kortare pipa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts