breach Posted February 15, 2004 Report Share Posted February 15, 2004 Tjena! Jag läste om Pskottet på SoldF.com och där fanns en liten notis längst nere om att Bofors håller på och utveckla ett nytt pansarskott, MBT LAW, som tydligen skall vara så kraftigt att den ska kunna slå ut en stridsvagn. Det väckte mitt intresse och jag tog mej friheten att söka lite på forumet här efter information, men hittade inget ämne.. Skulle vilja höra om folket här är nå underättade om i detta ämne. Blågul, radera tråden om det redan har diskuterats. Men iaf, MBT LAW. Nån som är påläst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Carlsson Posted February 15, 2004 Report Share Posted February 15, 2004 Info om NLAW (MBT LAW) finns på saab.se. Funkar inte att länka till sidan så du får gå in på sidan själv och sedan välja Products -> Weapon Systems -> Missile Systems -> NLAW. Finns några filmer och fakta om systemet där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted February 15, 2004 Report Share Posted February 15, 2004 (edited) SAAB om NLAW? Trodde också det hette MBT-LAW EDIT: 2a, å länken funkar inte... typiskt. Edited February 15, 2004 by Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted February 15, 2004 BlåGul -1 Report Share Posted February 15, 2004 Det finns gamla trådar här också, bla. http://forum.SoldF.com/in...st=0entry5999 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted February 15, 2004 Report Share Posted February 15, 2004 På CIMI03 så hade FM vänligheten att hänga upp en mock-up av MBT-LAW (kallad NLAW av britterna). Jag fick även chansen att testa SAAB's MBT-LAW simulator Hur som helst. Mock-upen i fråga hade dom flesta knapparna och reglagen. Huvudsiktet var ett lågförstorande Trijicon ACOG med Ambra-kil, reservriktmedlet var tre stycken röda plaststycken, båda siktena var infällbara. Då pjäsen dessutom är rätt så tung så har man ett stöd som man kan sätta ovanpå skärpspännet eller liknande. Knappsatsen är förbannat enkel och består av två knappar. En "målföljningsknapp" och en avfyrningsknapp. Målföljningen är ju en s.k. rörlig syftlinje så man var tvungen att följa målet med siktet under nå'n sekund för att roboten skulle veta vart den skulle åka. Ville man sen ställa till jäkelskap i ett stillastående mål eller en bunker så var det bara att blåsa på med avfyrningsknappen direkt. Kul liten sak, vill ha étt par Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nastyheadwound Posted February 15, 2004 Report Share Posted February 15, 2004 Har jag rätt om jag påstår att MBT-LAW använder stridsdelen från Bill-2 (med smärre modifiering) och är toppverkande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted February 15, 2004 Report Share Posted February 15, 2004 Har for mig att den innehaller tva stridsdelar, bada toppverkande, smaller sa att de gar igenom reaktivt pansar. Det absolut haftigaste med MBT-LAW maste ju vara att den kan avfyras inomhus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted February 15, 2004 Report Share Posted February 15, 2004 FMV Aktuellt nr 4 / 2001 innehåller en artikel med lite bilder (på mock-upen antar jag). http://www.fmv.se/filer/FMV1_04.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted February 15, 2004 Report Share Posted February 15, 2004 Har jag rätt om jag påstår att MBT-LAW använder stridsdelen från Bill-2 (med smärre modifiering) och är toppverkande? Ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zith Posted February 16, 2004 Report Share Posted February 16, 2004 Fick tillfället att leka lite med simulatorn under Saabs teknologidag 2003. Tyvärr togs det inte så många bra bilder, men här är iaf två. Från sidan http://zith.shacknet.nu/images/Teknologida...03/DSC00799.JPG Denna ände mot Fi... http://zith.shacknet.nu/images/Teknologida...03/DSC00798.JPG Min personliga uppfattning var att den var mycket "bekvämare" än gamla 86:an. Nu vet jag inte om simulatorn vägde lika mycket som ett skarpt, men tyngdpunkten låg i varje fall bra precis över axeln så det är lättare att hålla "anläggning" länge. Trevlig sak helt enkelt! Hamnar högt upp på önskelistan, strax under en . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted February 16, 2004 Report Share Posted February 16, 2004 Det absolut haftigaste med MBT-LAW maste ju vara att den kan avfyras inomhus. Allting går att avfyra inomhus. ...frågan är bara hur man mår efteråt......... Jag skulle nog undvika att skjuta pansarskott så långt det bara är möjligt inomhus, även om det är "confined space"-kompatibelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted February 16, 2004 Report Share Posted February 16, 2004 Är det MBT-LAW som även har förekommit med beteckningen "Pskott STORM" (Något jag aldrig sett själv, men hört andra använda) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Van der Kaye Posted February 16, 2004 Report Share Posted February 16, 2004 Produkten kallades från början MBT-LAW av tillverkaren, men har numera bytt namn till NLAW i samråd med utländsk kund. Svenska FM kallar samma produkt för STORM. MVH Van der Kaye Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted February 17, 2004 Author Report Share Posted February 17, 2004 Den verkar ju väldigt trevlig.. STORM, ska jag hålla på minnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts