Jump to content

Recommended Posts

Hejsan!

Jag hörde av en kille som muckade som fjälljägare att han hade hört från sina befäl att kustjägarna inte längre var jägare, att de inte längre gör jägartjänster och uppgifter som jägare ska göra. Jägare ska ju vara ute i naturen en lång tid, alltså att kunna avvakta och spana under lång tid men att kustjägarna inte längre gör det längre, att dom nu gör snabba insattser istället. Rent utsagt, att de inte är jägare längre. Är detta sant?

Mycket tacksam om jag kunde få ett bra svar!

Edited by Bakdonas

Så mycket vet jag iaf att det inte finns något som heter "fjälljägare" längre, men du kanske menar norrlandsjägare på K4.

Om Kj räknas till jägarförbanden eller inte låter jag andra personer med större kunskap svara på, men vad spelar det för roll igentligen?

Gör en skillnad på vad som är jägarsoldater och jägaruppgifter. FBJS hade förr inte "riktiga" jägaruppgifter med spaning och sabotage bakom linjer, kanske som KJ hade mer av anfallsuppgifter förr. Nu har det dock gjorts en del ändringar och FBJ har mer av en spaningsroll medan jakt.uppgiften har tagits över av Flygbassäk. Inom AMF har AMFSkytte tagit över anfallsuppgiften och KJ gått tillbaka till patrullstrid med mer inslag av spaning. Det går inte hålla kvar vid sina gamla uppgifter eftersom omvärlden förändras. Förbandens uppgifter måste anpassas så att de fyller en roll på bästa sätt som tjänar organisationen i stort. Sedan vad ett befäl säger är inte "hardcore info". Alla har en åsikt, och ingen har det rätta svaret som alla är nöjda med.

Deffinitionen på en jägare är i min mening är en tjänst som är väldigt krävande, både fysiskt och psykiskt. Skillnaden mellan KJ och norrlandsjägarna är väldigt stor. Dom strider i två helt olika klimat, typen av tjänst är helt olika. KJ är nog mer fysiskt krävande och NJ är nog mer psykiskt krävande. Det är ju inte utan anledning som dom har extra mönstringar för jägartjänster.

KJ kommer nog alltid att klassas som jägare även om dom tar bort den "officiella statusen"

Så ni menar att kustjägarna fortfarande är mycket krävande? Så deras uppgifter har inte ändrats HELT?

KJ-tjänsten kommer alltid att vara mycket krävande. Deras utbildning är hårdare än de flesta av oss någonsin kommer att förstå. De har varit jägare och kommer i framtiden vara jägare. Det man har gjort är att man har frångott KJ90-systemet till KJ2000 (osäker på beteckningen). Detta betyder att man gått ifrån en del gamla uppgifter såsom anfallsstrid, även fast man fortfarande ska kunna det så har KJ fått mer "jägar-uppgifter" såsom, spaning, sabotage m.m. men KJ-tjänsten har inte på något sätt blivit lättare. De går fortfarande långt, bär mycket m.m.

Så ni menar att kustjägarna fortfarande är mycket krävande? Så deras uppgifter har inte ändrats HELT?

KJ-tjänsten kommer alltid att vara mycket krävande. Deras utbildning är hårdare än de flesta av oss någonsin kommer att förstå. De har varit jägare och kommer i framtiden vara jägare. Det man har gjort är att man har frångott KJ90-systemet till KJ2000 (osäker på beteckningen). Detta betyder att man gått ifrån en del gamla uppgifter såsom anfallsstrid, även fast man fortfarande ska kunna det så har KJ fått mer "jägar-uppgifter" såsom, spaning, sabotage m.m. men KJ-tjänsten har inte på något sätt blivit lättare. De går fortfarande långt, bär mycket m.m.

Tack för ett mycket, mycket bra svar =)

Men är du HELT säker på detta?

I dagens försvar känns det som man inte kan vara säker på något längre. KJ kanske inte finns nästa år iom FB04. Men eftersom jag själv legat i amf och var den första kullen amfibieskyttesoldater, som fått ta över vissa av KJs gamla uppgifter och efter att fått förklarat för mig hur KJ ska se ut framöver så känner jag mig ganska så säker men de finns KJ-folk här på forumet som kankse kan berätta ännu mer, Fråga Gotcha eller VH

Deffinitionen på en jägare är i min mening är en tjänst som är väldigt krävande, både fysiskt och psykiskt.

pansarskytte är krävande både fysiskt och psykiskt?

att dra kabel 6km är jobbigt fysiskt och kan vara riktigt pissigt för psyket.

altså jag håller inte riktigt med dig :huh:

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...