Jump to content

Drinking and driving?

corneliu

Recommended Posts

Jag har en morbror som jobbar som läkare. Det är en av de patientgrupper som är jobbigast att behandla (emotionellt). Dels för att det ofta blir rätt obehagliga skador vid kraftiga bilkrockar men främst för att det är så JÄVLA ONÖDIGT!!!

Inför alkolås i ALLA bilar NU!

Alkolås är ingen bra lösning. Flertalet(skulle vilja säga majoriteten) av dem som kör rattfulla har gamla bilar. Skulle vi införa alkolås i bilarna idag så får vi effekt först om 15-20år. Och då kommer vi ändå inte åt alla. För hur hanterar vi drogfylla tex? Och vem skall finansiera alkolåsen?

Skärp däremot lagen så att polisen kan beslagta bilen vid en rattfylla. Samt skärp straffskalan för RF. Den är idag ett hån mot alla offer och dess anhöriga. Jag anser att när man sätter sig onykter i en bil så är det minst dråp som gäller. Är man så dum och tror att inget kan hända, ja då bör man straffas för sin dumhet.

Enkelt och billigt straff: Orange overall, text på ryggen "Fånge" alt "Rattfyllo" sen kan dem plocka skräp längs våra vägar. Dem får ett straff och får skämmas offentligt samt att vår natur blir ren och fin....

Gillar Nifelhels ide, ar rejalt trott pa alla dem jag ser som tycker att de fortfarande kan kora bil efter att ha "bara druckit nagra pints". Har man dessutom en mormor som jobbat pa neurokirurgen, sa ar man inte sa varst tokig i alkohol anda...

lite ot men endå inte

just det här anser jag vara en stark anledning till att behålla vårat systembolag.

just det här anser jag vara skäl nog för att spotta de som säger att det är bättre i andra länder där man dricker med "måtta"

blir så jävla hatisk mot människor som inte ser sambandet mellan vårat "svenska system" och mindre skador/dödsfall som är alkohol relaterade.

Fan människor som kör rattfulla borde hängas ut och hånas i all oändlighet

DXL SOM BLIR SÅ JÄVLA FÖRBANNAD PÅ MÄNNISKOR SOM INTE FATTAR ATT MAN VISST HAR FLER DÖDA PÅ GRUND AV ALKOHOL I ANDRA MEE ALKOHOL LIBERALA LÄNDER OCH SOM DESUTOM VILL AVSKAFFA SYSTEMET FAN SE SAMBANDET FÖR I HELVETE

• Forumsledning

har vart uppe förr.. men som total motståndare till vad allt med att "köra/flyga/spaka/ratta" i ett onyktert tillstånd så kommer jag inte göra nått enligt rutin... detta ämnet kan aldrig tas upp eller tjatas för mycket om.

osmakligt sånt här.. och en förbannat dum verklighet.

:D

Jag tror att alla håller med om att huvudsaken är att sådana här saker aldrig inträffar frn första början. Jag tror att är man så urbota korkad att man kör full så avstår man inte för att det är höga straff. Sen är det skitsamma för familjen vilket straff förövaren får, skadan är redan skedd. Klart det ska finnas straff ändå, jag ser det bara inte som en lösning på problemet. Så jag håller med föregående talare, inför alkolås! Sen kan man väl införa att inom X år så ska alla bilar utrustats med alkolås, annars blir det körförbud. Sen lite större frihet för polisen såsom att få beslagta bilar osv. är självklart också välkommet. I grund och botten behöver man bättre behandlingsmetoder av (fler) alkoholister också.

Alkolås är ingen bra lösning. Flertalet(skulle vilja säga majoriteten) av dem som kör rattfulla har gamla bilar. Skulle vi införa alkolås i bilarna idag så får vi effekt först om 15-20år. Och då kommer vi ändå inte åt alla. För hur hanterar vi drogfylla tex? Och vem skall finansiera alkolåsen?

Skärp däremot lagen så att polisen kan beslagta bilen vid en rattfylla. Samt skärp straffskalan för RF.

Som Sillen han skriva innan mig, det ena utesluter väl inte det andra. Inför alkolås på alla nya bilar from NU och skärp SAMTIDIGT lagen så polisen kan beslagta bilen.

Man kan även tänka sig att subventionera kostnaden för dem som vill sätta in låsen i sina lite äldre bilar, ju fler som rullar med alkolås desto bättre!

Vad kan ett alkolås kosta? Köper man en bil för 150-300.000 SEK så känns det som en minimal kokstnadsökning (tror jag).

Effekt först om 15-20 år? Desto större anledning att agera på en gång, gör vi inget så händer det aldrig nåt.

Edit: stavfel

Vad kan ett alkolås kosta? Köper man en bil för 150-300.000 SEK så känns det som en minimal kokstnadsökning (tror jag).

Ett alkolås kostar ca 5-7000:- att installera sista jag hörde något om det (i samband med en viss sångeska som inte kan ge fan i flaskan och sen använder sitt "förlåt mig"-brev för att göra reklam för sin show på cirkus i Stockholm)

Effekt först om 15-20 år? Desto större anledning att agera på en gång, gör vi inget så händer det aldrig nåt.

Instämmer, något måste göras!

Höj straffet för rattfylla ordentligt, gärna 2 års rensande av diken med orange dräkt där det står "RATTFYLLO!" på magen och ryggen (fast det kommer aldrig att ske i Sverige eftersom det är ju såååååå synd om fyllot/tjuven/whatever eftersom de hade ju en så svår barndom... :wub:)

Dra in körkortet för evigt (de har med all önskvärd tydlighet visat att de inte klarar av att ha det)

Beslagtag bilen de körde i (har fyllot lånat en bil, så får fyllot ersätta ägaren) och sälj den på auktion. Ge pengarna till brottskadefonden eller liknande.

Den som kör full och kör ihjäl någon anser jag ska dömas till samma straff som överlagt mord.

Ledsen om jag verkar lite arg, men jag blir så arg!!!

Oavsett vad fyllot säger så finns det ingen ursäkt att köra full!!!

(eller jo, det finns en ursäkt: att köra någon till sjukhuset om det är akut. Då kan de få köra till närmaste väg där polis eller liknande möter upp och tar över)

Som jag sa i en tidigare tråd i samma ämne, fy fan.

Trebarnsfarsa blir av med benet pga rattfyllo. Fyllot får 2 veckors samhällstjänst inom räddningstjänsten... Seriöst, ska man hålla på som nu kan vi ju tvinga alla offer att be förövarna om ursäkt för att de stod i vägen för förövarens framfart.

Jobbar med diverse ryggmärgsskadade och offer för rattfylla är det värsta. Som nämndes tidigare, så satans onödigt! :(

En liten berättelse från verkligheten.

En polis såg en känd missbrukare/kriminell på motorcykel. Denne stoppades och polismannen tyckte sig se tecken på att han var drogpåverkad, alltså en drograttfylla.

Mannen vägrade kliva av motorcykeln och under försöken att få honom från MC utdelas ett batongslag mot armen. Några av den kriminelles kompisar har nu kommit till platsen och "tumult uppstår". MC mannen försvinner från platsen.

Lite senare upprättas en anmälan mot polismannen för misshandel. Till slut döms polismannen för ringa misshandel i tingsrätten. Det var nämligen oförsvarligt att slå honom på armen, han hade överskridit sina befogenheter från polislagen att använda "försvarligt våld" för att genomdriva en tjänsteåtgärd. För övrigt fanns INGA skador dokumenterade på MC mannen.

Dom, ca 23000 kr i dagsböter samt över 5000 kr till den "misshandlade" busen.

Hovrätten vägrade ta upp saken till förhandling eftersom straffet stannade på böter. Ärendet är dock överklagat till högsta domstolen.

Men nu mina kära vänner, vilka signaler ger detta? Göra ingenting, låt fyllot fara och jag riskerar ingenting. Försöka stoppa honom och göra ett jobb bra så riskerar jag böter/fängelse och i slutänden jobbet... Hmm vad skall jag välja?

Lite mer info finns att läsa i polisfackets tidning, senaste numret.

Man blir bara illamående över hur allt fungerar..

Den bästa åtgärden, som får mest effekt är att beslagta

bilen med omedelbar verkan.

Som tidigare sagt, att ta och sälja den på auktion.

Och det ska givetvis inte spela nån roll vems bil det är.

Det blir dyrt i längden för vem somhelst att bli av med bilar.

Alla såg väl dokumentären på tv3 i höstas?

Det finns få saker som gör en så upprörd som rattfylleri/ drograttfylla..

Haller med angaende straffen; ingen vantas ju ta ansvar for sig sjalva nu for tiden. Straff bor vara straff, rattfyllon borde fa stada vagrenarna i orange overall enligt tidigare forslag, pedofiler bor hangas ut offentligt, o s v.

Och vad tusan ska folk fa gratis kabel pa fangelserna for? Har last att de till och med far nagon slags dagersattning - ar det sant?

Olyckor händer, jag kan inte bli enormt upprörd över just rattfylla. Allt framförande av fordon med för små marginaler upprör mig. De där jävla svinen som kör runt i stockholm och sen tjänar pengar på att släppa det hela som film gör mig lika upprörd. Skottpengar på dessa föreslås!

Jag blir dessutom förbannad på alla idioter som i sina 740 blåser förbi en när det är snöstorm och det är skyltat 110 km/h. Det som saknas hos vissa är en uppfatting om risknivån, de saknar helt perspektiv på när framförandet av bilen är farligare än vanligt. Det är dessa människor som man ser köra efter skyltarna oavsett väglag, och jag gissar att det är dessa som oftare kör onyktra.

Vissa saknar total insikt om vad/var riskerna finns. De kompenserar därför aldrig sitt körande efter omständigheter såsom sikt, väglag, trafik, nykterhet, trötthet, fordonsskick och liknande. Min gissning är att även om vi lyckades få dessa idioter att aldrig köra onyktra så kommer de skapa många olyckor ändå.

Och vad tusan ska folk fa gratis kabel pa fangelserna for? Har last att de till och med far nagon slags dagersattning - ar det sant?

Måhända att de kanske får gratis kabel i finkan... men de får ingen gratis tv :D utan den får de jobba ihop (dagersättningen) med cirka 7 kronor i timmen! Så funkar det iaf på fängelset i närheten av där jag bor!

Däremot är det på tok för slapp attityd inom rättsväsendet, fram för uthängningar av pedos, och hårdare straff för bla rattfylleri!

f***!

Vad skall man säga?

Mardröm!

Jag hade blåst skallen av mig själv om jag hade orsakat det, jag hade inte pallat leva längre.

Ja, det är nästan så att man skulle göra det. fy f*n vilken mardröm...

Rattfyllon har jag aldrig gillat och under hela den tid som jag funderade på att bli polis så har jag alltid sett det som en av de viktigaste uppgifterna för poliser; att hålla fyllon borta från vägarna.

Nu när min kollega blev påkörd av ett rattfyllo, som dessutom dödade den man hon samtalade med vid tillfället, blev jag ju inte mindre benägen att ta rattfyllon!!

Nu gick det ju förhållandevis bra för kollegan om man ser till vilka skador hon hade, (hon kommer att bli helt återställd förutom förlorad syn på ena ögat,), men att köra rattfull är lika farligt som att gå och hugga på måfå med en kniv i en folksamling!

I den lilla stad där jag jobbar har vi några "yrkeskriminella" som alltid kör olovligt och slangar bensin, stjäl bilar och annat, och det går väl an på något vis, de rapporteras och kör på som vanligt, men gud nåde dem om de skulle köra rattfull när jag jobbar!! Detta har jag och kollegan tydligt gjort klart för dem och hittills har jag inte tagit någon av dem för rattfylla! De har varit fulla men då som passagerare. Det är till och med så att många av dessa tungt kriminellt belastade frågade om kollegan och en av dem har till och med ringt och tipsat om en rattfylla.

Jag behöver väl inte påpeka att jag och de som gick ut skolan samtidgt som mig och den påkörda kollegan, (samt de flesta andra poliser), är för strängare straff och regler angående rattfylla??

Overaller och städning låter bra, men vi kan lösa problemet med de överfulla fängelserna också: staten får hyra några platser av Ryssland i nåt gammalt Gulagläger för en billig peng... :D:o

Overaller och städning låter bra, men vi kan lösa problemet med de överfulla fängelserna också: staten får hyra några platser av Ryssland i nåt gammalt Gulagläger för en billig peng...  :D  :o

Låter som en utmärkt idé!

Det finns vissa brott som även inte "tolereras" ens av de mest "härdade" brottslingarna heller, typ pedofili och våldtäkter, ibland. Deras "interna straff" kanske kan vara nåt...? Viss ironi inbakat i meningen...

Den bästa åtgärden, som får mest effekt är att beslagta

bilen med omedelbar verkan.

Som tidigare sagt, att ta och sälja den på auktion.

Och det ska givetvis inte spela nån roll vems bil det är.

Det blir dyrt i längden för vem somhelst att bli av med bilar.

Problemet med att "bara" beslagta bilen är att det innebär att någon redan har satt sig i bilen onykter Då är det redan försent, då har de redan utsatt oskyldiga människor för livsfara.

Visst det hindrar dem från att göra det igen men i detta fallet är en gång för mycket.

Strängare straff är väl också bra men är man påverkad tenderar man att vara mer bekymmerslös och kanske inte bryr sig/ tänker på det eventuella straff man kan få, lika lite som de gjort en risk/skadeanalys på vad som kan hända någon som eventuellt ställer sig i vägen för deras framfart.

Nej det enda som hjälper för att få ner antalet rattonyktra till mer eller mindre noll är att införa alkolås och hindra dem att rulla en enda centimeter med bilen!

Skärp däremot lagen så att polisen kan beslagta bilen vid en rattfylla. Samt skärp straffskalan för RF.

Som Sillen han skriva innan mig, det ena utesluter väl inte det andra. Inför alkolås på alla nya bilar from NU och skärp SAMTIDIGT lagen så polisen kan beslagta bilen.

Man kan även tänka sig att subventionera kostnaden för dem som vill sätta in låsen i sina lite äldre bilar, ju fler som rullar med alkolås desto bättre!

Hmm det är forfarande en långsiktig lösning med alkolås. Sätt ett alkolås i en ny idag, och jag kommer att ha alkolås i min bil om 10år. Just det alla köper inte fabriksnya bilar. För övrigt tänker jag inte betala för något som jag inte ha användning för. För varför skulle jag sätta alkolås i min bil för???

Tycker det alldeles för många som hänger upp sig på att Alkolås skulle vara nån sorts mirakellösning.

Strängare straff tror jag mer på och mer stöd åt polisen så att dem kan agera.

Hur lång tid kommer det att ta innan första päronet kommer på hur man fipplar förbi alkolåset då?

Drograttfylla blir allt vanligare, hur funkar det med ett alkolås då? Inte alls förmodligen....

--Lås är bara till för ärliga människor.--

--------------------------------------------------------------------------------

Det finns 2 anledningar till att jag inte vill bli polis. Jag hade inte klarat av att besinna mig vid ett möte med en pedofil eller ett rattfyllo. Dem med sina handlingar förstör så många liv...Utan att verka förstå vad deras handlingar får för konsekvenser.. :D

Hmm det är forfarande en långsiktig lösning med alkolås. Sätt ett alkolås i en ny idag, och jag kommer att ha alkolås i min bil om 10år. Just det alla köper inte fabriksnya bilar. För övrigt tänker jag inte betala för något som jag inte ha användning för. För varför skulle jag sätta alkolås i min bil för???

Tycker det alldeles för många som hänger upp sig på att Alkolås skulle vara nån sorts mirakellösning.

Strängare straff tror jag mer på och mer stöd åt polisen så att dem kan agera.

Hur lång tid kommer det att ta innan första päronet kommer på hur man fipplar förbi alkolåset då?

Drograttfylla blir allt vanligare, hur funkar det med ett alkolås då? Inte alls förmodligen....

--Lås är bara till för ärliga människor.--

--------------------------------------------------------------------------------

Det finns 2 anledningar till att jag inte vill bli polis. Jag hade inte klarat av att besinna mig vid ett möte med en pedofil eller ett rattfyllo. Dem med sina handlingar förstör så många liv...Utan att verka förstå vad deras handlingar får för konsekvenser.. :D

Jag har inte BARA hängt upp mig på alkolås även om mitt senaste inlägg kan ge sken av det. Utan precis som du citerade så ser jag att man kombinerar både och.

Var för sig kanske det inte ger så stor effekt; alkolåsen tar tid för att komma i samtliga bilar, det är sant, men att enbart skärpa lagen tror jag inte heller kommer hjälpa på kort sikt eftersom: se mitt senaste inlägg.

Att hjälpa individen att få insikt i sitt handlande är naturligtvis viktigt famförallt för att förhindra återfall, konfrontationer med drabbade, oavsett om man orsakat olyckor själv kan vara ett sätt.

Men åter igen, detta får förmodligen inte han/hon som sätter sig påverkad i bilen FÖRSTA gången att ta sitt förnuft till fånga (ofta är de kanske i sådant skick att de inte KAN göra det) Hur stoppar man dem?!!

För övrigt tänker jag inte betala för något som jag inte ha användning för. För varför skulle jag sätta alkolås i min bil för???

Nä det är sant, jag skulle förmodligen inte heller göra det, tyvärr. Men det finns kanske folk som kommit till insikt om vad deras handlande leder till men inte kan hantera det onyktra utan sätter sig bakom ratten ändå. Även om det inte är många så RÄKNAS VARENDA EN SOM KOMMER BORT FRÅN VÄGARNA!!

Olyckor händer, jag kan inte bli enormt upprörd över just rattfylla. Allt framförande av fordon med för små marginaler upprör mig. De där jävla svinen som kör runt i stockholm och sen tjänar pengar på att släppa det hela som film gör mig lika upprörd. Skottpengar på dessa föreslås!

Ja, jag har sett dem. Hur dum far man bli? Jag pratade med nagon over MSN for ett tag sen som tyckte att de videorna var sa "coola" och att han skulle vilja gora det. Han brydde sig inte om att han kunde kora ihjal sig, och sa att han inte skulle kora ihjal nagon annan, for han "kommer att vara superbra pa att kora bil". Jag blev... hrm... lite smasur, kan man val saga. Han blev nog ganska spak.

Men jag blir radd nar jag tanker pa att han kommer att borja ovningskora i sommar.... ,O

Corneliu:

Haller med, fram for kamratuppfostran i fangelser! ,O

Kan namnas att jag sokt till Special Constabulary (alltsa motsv. polis pa deltid) i staden dar jag pluggar i England. Nar man kommit ut pa gatorna kan man - i viss man - valja uppdrag. Tanker soka till placering antingen pa Trafik eller i en ARV, alltsa Armed Response Vehicle, framst eftersom de jag pratat med sager de ar de intressantaste placeringarna. Dessutom har trafikpolisen alltid verkat som om man faktiskt gor nagon nytta.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...