Jump to content

Orolig för K4

Recommended Posts

Om man tänker lite logiskt så finns det väll stora risker för att K4 läggs ner till nästa försvarsbeslut?! Jag menar det behövs faktiskt inget jägarförband i norrland för Ivan lär ju inte komma på några år.

MEN. Jag tycker ändå att det suger pung eftersom jag sattsar på att göra värnplikten just på K4 - Norrlandsjägare...

Om nu K4 skulle läggas ner, betyder det att K3 blir större då?

Är lite skraj inför nästa försvarsbeslut.. :baskerHV:

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Personligen så tror och hoppas jag att K4 får vara kvar. Regementet är väll ett av Sveriges modernaste om jag inte mins helt fel (början av 80-talet). Läget där det ligger är också ett stort argument för att det ska vara kvar (subartiskt klimat nedanför trädgränsen) Regementet har oxå fått en väldigt hög status när det gäller att bedriva vinterutblidning, både i sverige och internationellt. Under tiden jag låg där var det 5 eller 6 utlänska förband som hade vinterutbildning där+ nåra svenska.

Jo så är det. Försvarsdepartementet var där i veckan.

Just nu ligger Danske Jaeger Korpset där, samt ett gäng franska soldater.

Regementet är ju enormt fint och man nästan tom trivs ju  :huh:

Hoppas iallafall att man hinner mucka.

Mucka hinner du nog alltid göra..

Guest Fågel Fenix

Jag funderar på hur de dom bestämmer tänker. För i fall av ofred så borde ju K4 vara de som i första hand skall försvara norra Sverige.

På papprena jag fick med mig från mönstringen står det att plutonen jag kommer att ingå i (förhoppningsvis) skall ingå i en Norrlandsjägarbataljon som vid krig i första hand skall försvara norra Sverige 8-/

Och jag kommer ju (återigen förhoppningsvis) att ligga på K3. Kan det vara för att K4 är för "litet" ? det är ju inte överdrivet många som gör vpl där uppe om jag inte minns fel? :ph34r:

Om det inte finns någon hotbild mot Sverige, så LÄR regionalpolitisk hänsyn tas i än större utsträckning än tidigare. En 15-månaders soldat på K4 har både gedigen sommar och vinter utbildning. Att säga att K3 har lika bra vinterkompetens, eller kommer att ha, bara för "att de ska kunna verka över hela Sveriges yta" är nonsens. Att sedan välja att lägga ned en stor arbetsgivare på norrländska vischan jmfr mitt i västgötska idyllen lär inte bli en helt lätt politisk puck.

F ö tycker jag att det är lika bra att släppa debatten om de militärstrategiska tankarna om vilka förband som ska vara kvar med tanke på förmåga och placering.

Vi har inte kunnat försvara vårt land sedan mitten på 90-talet, och försvarsförmågan lär inte öka efter FB 2004.

Jag funderar på hur de dom bestämmer tänker. För i fall av ofred så borde ju K4 vara de som i första hand skall försvara norra Sverige.

En del av de som ubildas på T2 kommer säkert att kuska runt uppe i norrland om det blir krig.

Bara för att Du blir ut bildad i norrland/skåne/whatever så betyder inte det att du kommer kriga där när ryssen kommer.

En del "special" utbildade (livgardet) kommer väl hålla sig där de har sin GU men övriga knektar kommer nog spridas dit deras kompetens behövs.

Är det här väldigt svårt att förstå eller har jag helt missat tåget

:D

Det är ett ganska roligt påstående att K 4 bara för att det är utbildat i subarktisk miljö skulle kunna uppträda lika bra i södra Sverige som de förbanden som utbildas där. Jag som trodde att förband blir bäst i den miljö de utbildas i. Amfibie i skärgården, stadsskytte i urban och norrlandsförband i vintermiljö. Armén har flera gånger försökt att ändra grundutbildningsrytmen, men norrlandsförbanden har stretat emot. Det är förståeligt eftersom den grundläggande soldatutbildningen blir lidande om man startar den när det är kallt dvs. vintermiljön är fostrande, men ger också sämre effektivitet i utbildningen.

En annan infallsvinkel är att studera USA och Ryssland. Det är ganska märkligt att inte dessa förlägger huvuddelen av sina förband i sin vintermiljö eftersom vi i Sverige har kommit på att de då kan verka överallt. Se nedan:

"Jägarbataljon 04 är ett operativt insatsförband utbildat och avsett för uppträdande i alla miljöer, från subarktisk till subtropisk, urbaniserad till ödemark."

Källa: www.k4.mil.se

Hur seriöst är det?

För det första så är K4 och K3 två helt olika förband med olika uppgifter. De konkurrerar alltså inte alls med varandra som du verkar tro.

Hmm...de konkurrerar inte med varandra säger du? Då lever du inte i samma verklighet som försvarsledningen och politikerna.

/Pegin

@Rutger: Vi har då inte haft någon dålig effektivitet i utbildningen trots att vi ryckte in då det är som allra strängast i norr.

Och. Kan man åka skidor och springa/pulsa i 1 meter snö. Så varför skulle man inte kunna gå på barmark. KB/GB03 var väl runt i hela landet på sin J2:a om jag inte missminner mig.

Armén har flera gånger försökt att ändra grundutbildningsrytmen, men norrlandsförbanden har stretat emot. Det är förståeligt eftersom den grundläggande soldatutbildningen blir lidande om man startar den när det är kallt dvs. vintermiljön är fostrande, men ger också sämre effektivitet i utbildningen.

Den största anledningen till varför I19 vill ha kvar denna utbildningsrytm är för att dom vill ha slutövning medan det fortfarande är tjäle i backen.

Det har inget att göra med tidpunkten för GSU.

Om man skulle byta rytm till den som var innan, inryckning GB i augusti och muck i maj, vilket huvuddelen av förbanden vill, skulle Bodens fordon fastna i leran.

The Swede :blink:

Det är ett ganska roligt påstående att K 4 bara för att det är utbildat i subarktisk miljö skulle kunna uppträda lika bra i södra Sverige som de förbanden som utbildas där. Jag som trodde att förband blir bäst i den miljö de utbildas i. Amfibie i skärgården, stadsskytte i urban och norrlandsförband i vintermiljö.

"Jägarbataljon 04 är ett operativt insatsförband utbildat och avsett för uppträdande i alla miljöer, från subarktisk till subtropisk, urbaniserad till ödemark."

Källa: www.k4.mil.se

Hur seriöst är det?

1. Är man van att verka i en extrem miljö så bidrar det till att man kan verka i andra extrema miljöer och under andra extrema förhållanden. Det är svårt att få den insikten om man inte har förståelse för förutsättningarna och de krav som ställs. Flera av NATO:s specialförband övar en del av året i Nordnorge för att sedan delta i övningar (eller krig) i ökenklimat. Sen tycker jag i och för sig att K4 ligger på tok för långt söderut.

2. Om vi pratar om att bli duktiga på ren barmarksstrid så skulle du kunna ha en poäng, men ändå inte, då det i min mening är ett område där det är lättare att nå en hög nivå snabbt. Vad gäller SIB däremot så är jag övertygad om att det kräver mycket mer övningstid så på den punkten låter K4:s beskrivning lite väl ambitiös. Anledningen till att K4 tar upp det tror jag är att de bedömer att deras personal har en hög kapacitet och är flexibel nog för att kunna anpassa sin verksamhet till en sådan miljö.

Så ser jag på saken.

:wub:

@ ROT:

Jag tror fortfarande att GSU är mer effektiv på barmark än i sträng kyla och en meter snö. Eller som det står i Lärobok för Trupputbildning: "Från det enkla till det svåra"

@ järv:

Precis, dessa NATO-förband förlägger en del av sin träning i den kalla miljön, men de är inte stationerade där.

Om anledningen till den höga ambitionen är den påstådda höga kvaliteten och flexibiliteten hos personalen, så skulle ju P7 kunna säga att deras mekbataljoner kan verka i alla miljöer från subtropisk till subarktisk, urbaniserad till ödemark.

Jag vidhåller fortfarande att det inte är seriöst att tro att man efter utbildningsåret kan slåss i Arjeplog, Pripetträsken, Stenstaden och mellan Eufrat och Tigris (kommer inte ihåg utantill exakt var den subtropiska zonen ligger).

@ The Swede

Det kan nog också stämma, vilket innebär att det finns två motiv för den rytmen. Jag har förståelse för den rytmen och tycker att den är rimlig, eftersom förutsättningarna kan variera mellan olika ställen.

@ The Swede

Det kan nog också stämma, vilket innebär att det finns två motiv för den rytmen. Jag har förståelse för den rytmen och tycker att den är rimlig, eftersom förutsättningarna kan variera mellan olika ställen.

Jag har inte förståelse för den rytmen, eller rättare sagt, att I19 behov skall styra övriga förbands verksamhet.

Den utbildningsrytm som ligger nu gör att gruppchefernas/E-soldaternas GSU blir sämre än om dom haft inryckning i augusti då huvuddelen av yrkesofficerarna har semester i juni.

Detta medför att GSU för GB/E genomförs av nyutexaminerade fänrikar, reservare och BfA.

Inget ont om dessa men dom har inte samma erfarenhet som en löjtnant men några år i firman.

Utbildningsåret 02/03 arbetade jag som BfA på Ing2 (gör det fortfarande) och under sommaren var jag den som hade mest erfarenhet av instruktörerna på mitt kompani.

Hur bra är det?

The Swede

I min värld läggs K 3 i Karlsborg ner och all verksamhet, så som UAV och FJS,  flyttas till K 4.

Hälsningar, Sg Foxtrot Lima :D

Rätt inställning :Malaj:

Det handlar inte om inställning från min sida. Jag försöker bara se på saken ur en politikers synvinkel.

Som jag tidigare nämnt i en annan tråd, tror jag även att P 10 och I 5 försvinner (trängbataljonen flyttas till I 19), och att P 7 förvandlas till ett regemente utan strv.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

I min värld läggs K 3 i Karlsborg ner och all verksamhet, så som UAV och FJS,  flyttas till K 4.

Om jag får vara med och specka lite skulle jag tippa att den centrala roll för vissa i Karlsborg stationerade förband som den ökade internationella inriktningen medför kommer att leda till stor försiktighet vad gäller att reta upp eller skrämma bort där anställd personal, exempelvis genom att flytta deras familjer till Norrlands riktiga prärieinland.

EDIT: Blev ett ord för mycket i den inte helt korthuggna meningen.

Edited by Vysotskij

Jag tror inte riksdagsledamöterna inser det.

Om de inte inser det har inte FM gjort sitt jobb och informerat dem.

Om de inser det och gör en annan avvägning kan vi fästningsvänner väl bara beklaga. För specialförbandens fortlevnad och framtida rekrytering borde de väl isåfall flyttas närmare större städer.

Ogillar egentligen att gissa, men kan inte hålla mig från att misstänka Uppsala i det senare scenariot, med FJS GU-kompani större delen av tiden förlagt till Arvidsjaur eller, om I 5 överlever, till Östersund. För Uppsala talar flygplats och UndSäkC, närhet till säkförbanden och den marina miljön i Kungsängen, Vaxholm och Berga, och inte minst att det lär underlätta rekrytering.

Magkänslan, och hjärtat, säger dock att Karlsborg överlever.

Egentligen är hela diskussionen djupt tragisk, eftersom de förmågor som K 3 och[/u] K 4 tillför är efterfrågade i den nya krigföringen. Det känns mera som rättviseskäl gör att även Kav/Jförb skall mista en plattform. ÖB's tal om klinisk spårbarhet borde rimligen resultera i att bägge förbanden finns kvar.

Jag tror dock att resultatet blir att jägartjänsten flyttas till Boden. Sen kan man ju alltid diskutera om inte hkpflj borde flytta till Karlsborg med tanke på trängseln vid Malmen och de naturliga kunderna i Karlsborg. Så långt tror jag iofs inte att de kommer den här gången. :Malaj:

Det sägs mycket i dessa dagar, och det ryktas än mer.... Men en person med mycket guld på axlarna har sagt att arktisk förmåga är mindre viktigt då det ej finns/kommer att finnas? några konflikter i denna miljö... Detta skulle betyda 1-0 till Karlsborg

edit: Arktisk bör ersättas med subarktisk, samt detta gällde J-förband. Men lokiskt sett borde även gälla mek, ing etc.

Edited by ARN

Oavsett vad så blir det en rätt så intresant fight.

Då Arvidsjaur är min nuvarande bostadsadress, och jag trivs förbaskat bra med att ha skåp, dagrum och muggen inne på logementet så hoppas jag att K4 blir kvar.

Dock så vill jag minnas att det hette att 1 förband skulle läggas ner, och någon gång under förra året så hette det att flottbasen i Karlskrona skulle läggas ned (Sades på SVT's nyheter och dementerades omedelbart av mil.se).

Därför så kan det vara nyttigt med ett förtydligande, i alla fall då jag själv inte har järnkoll:

Är det bara armén som förlorar ett förband?

Eller skall försvarsmakten förlora ett förband?

Skall försvarsmakten förlora tre förband (ett för varje försvarsgren)?

//Dragon Toll, KBS04 (K4) 2:a pluton