The Swede Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 Det diskuterades i någon gammal tråd om hur många olika vagnar vi har egentligen. Följande uppgifter kommer från Teknikkontor Stridsfordon så dom borde vara ganska tillförlitliga. Strf 90 familjen Stridfordon 90 familjen består utav 509 st olika individer när alla stridsfordon är levererade (Strf 90 A-B, Stri 90, E 90, Lvkv 90 och Bgbv 90). Strf 9040 A 209 st Strf 9040 B 104 st Strf 9040 C 42 st Stripbv 90 A 54 st Stripbv 90 C 2 st Epbv 90 A 34 st Epbv 90 C 8 st Lvkv 90 A 27 st Lvkv 90 C 3 st Bgbv 90 A 23 st Bgbv 90 C 3 st Pbv 302 systemet Totalt finns 647 st Pbv i olika varianter varav 643 st som är tillgängliga. Pbv 302 A 448 st Pbv 302 B 23 st Pbv 302 C 33 st Pbv 302 H 1 st Stripbv 3021 55 st Stripbv 3021 ATLE 15 st Stripbv 3021 B 1 st Stripbv 3021 C 5 st Epbv 3022 47 st Epbv 3022 C 3 st Bplpbv 3023 4 st Bplpbv 3023 C 1 st Rlpbv 3024 8 st Rlpbv 3024 C 2 st Pjrekpbv 3025 C 1 st Sjvtppbv 3026 (302 A) (57 st) Pbv 401 systemet och Pbv 501 systemet När alla stridsfordon i Pbv 401 och 501 systemen är levererade kommer det att finnas 610 st Pbv 401 och 350 st Pbv 501 i olika varianter. På Pbv 501 kommer det dock inte ske någon grundutbildning i närtid. Pbv 401 435 st Stripbv bat 4011 2 st Bgbv 4012 90 st Rlpbv 4014 20 st Stripbv komp 4015 3 st Pbv 4020 46 st Stripbv brig 4021 12 st Sjtppbv 4024 2 st Pbv 501 336 st Stripbv komp 5011 14 st Patgb XA-202 Följande varianter och antal kommer att anskaffas. Stri Patgb 2021 5st Batledn, utan mast Stör Patgb 2022 1st TVA, med mast Pejl Patgb 2023 2st TVA, med mast RL Patgb 2024 10st KP, med mast Patgb XA-203 Följande varianter och antal kommer att anskaffas. TrptpPatgb 203 48st Trupptransport, vapenhuv SjtpPatgb 203 12st Sjukvårdsinredning LedningsPatgb 203 5st Kompaniledningsinredning, vapenhuv GrkPatgb 203 6st Grkaminredning, vapenhuv PvrbPatgb 203 7st Rb-56 inredning, vapenhuv Reppatgb 203 8st Repinredning, vapenhuv Patgb 203 är moduluppbyggt och kan på kort tid skifta inredning. Även SjtpPatgb kan kompletteras med en vapenhuv om så krävs. (Listan för Patgb 203 stämmer inte riktigt då NBC-vagnarna inte är medtagna) The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 (edited) Varför är det bara grundmodellen av Strf 9040 som finns i B-modell? Varför finns det så oproportionerligt många Epbv 90 C, om man jämför med antalet C-modeller av de andra specialvarianterna och antalet A-modeller av alla specialvarianterna? Edit: Förtydligande. Edited February 13, 2004 by A2Keltainen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 13, 2004 Author Report Share Posted February 13, 2004 På din första fråga tror jag svaret är att FMV har valt att kalla alla varianter med extrapansar för C. På din andra fråga har jag inget svar. Man kanske har prioriterat upp eldledningsförmågan för internationell tjänst. Detta borde någon på IA03 kunna svara på. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 Allt som B utförande skulle göra för en Bgbv/StriPbv/Epbv är att ge en lite mjukare gång då enda skillnaden då skulle bli i chassiet där fler bärhjul har rotationsdämpare. Lvkv'n däremot... gissar att de var färdiglevererade när man började bygga B-vagnar eller att man inte orkade byta eller att försvaret inte ville betala. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 Varför finns det så oproportionerligt många Epbv 90 C Är inte det för att det finns "flygsamverkansofficerare" på förbandet, kommer ju inte ihåg vad de heter... och de behöver väl även de iaf en E-vagn... så då är vi uppe i 4:a ;) Om det nu inte är så att GRK-plut har egna E-vagnar på något konstigtvis i någon av 90-dagars alternativen eller att det är 2 E-vagnar per kompani... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 13, 2004 Author Report Share Posted February 13, 2004 @Mats Vad strf 9040 har fått för uppgradering i B-paketet borde inte ha något att göra med benämningen av de övriga vagnarna. En första uppgradering av en vagn bör benämnas B och inte C. Nu tror jag dock att dom samställde alla typer eftersom alla fick samma uppgraderingspaket i C-versionen men benämningen haltar lite ändå tycker jag. Är det någon som vet vad en Pbv 302H är för något? Det finns en sådan vagn tydligen, är det mekanikervagnen som finns på P7? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 Är det någon som vet vad en Pbv 302H är för något? Det funderade jag också på... 302H?! Sen blev jag överraskad av Bplpbv 3023 4 st Bplpbv 3023 C 1 st då jag levde under tron att den bplpbv som funnits i Bosnien och Kosovo var en "lånad" från bandkanonförbanden men tydligen byggde man en C-vagn nångång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 (edited) @Mats Vad strf 9040 har fått för uppgradering i B-paketet borde inte ha något att göra med benämningen av de övriga vagnarna. En första uppgradering av en vagn bör benämnas B och inte C. Nu tror jag dock att dom samställde alla typer eftersom alla fick samma uppgraderingspaket i C-versionen men benämningen haltar lite ändå tycker jag. The Swede Som jag har förstått det så har 90:orna uppgraderats i följande ordning: Strf 9040, endast streckplatta som eldledningssystem. Strf 9040VP, laseravståndsmätare samt kalkulator, någon form av stabilisering. Strf 9040A, bättre gyrostabilisering, NAV90/GPS. Dessa var alla samma vagnar. Strf 9040B nytillverkade med: bättre fjärdring, elstyrd slaghammare, förberedd för 3P och Lemur osv... E/Stripbv 90C är inte som en "E/Stripbv 90B med extrapansar" utan som en "E/Stripbv 90A" - (som inte finns egentligen vad jag vet) den har inte den förbättrade fjädringen då det är gamla Epbv chassien. Visserligen har de ju fått sina torsionsstänger förstärkta, möjligt att man slängde in rotationsdämpare, men jag tror inte det. Det finns bara "A" version av Strf 9040 i min värld, alltså inga Stri/E/Lvkv/Bgbv 90A, även om även dessa fått NAV90, hydrauliska dämpcylindrar osv... Nu kanske det blev lite rörigt... Elias måste ha koll på dessa grejerna. Tikvah, Papa November måste väll ha haft en eller två egna Epbv förutom flyg-snubbarna? EDIT: Frågetecken i sistan meningen. Edited February 13, 2004 by Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 13, 2004 Author Report Share Posted February 13, 2004 Det jag menar är att man ska se de olika varianterna för sig och inte bry sig om vad den eller den modellen fått för uppgradering. Om man gör en uppgradering av epbv90 så borde denna första uppgradering heta epbv90A, inte C Jag tänkte fel i mitt förra inlägg där jag skrev B. Detta borde iallfall bli benämningen oavsett vad denna uppgradering innebär för strf9040. Som det är nu har vi två typer av epbv90, först "grundmodellen" som bara heter epbv90 och sen epbv90C Vi har inga epbv90A eller B vilket gör att det haltar lite i benämningsfloran. Förstog ni något eller svamlar jag bara? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 Bra Swede, nu jag förstått att vi är ensade i frågan om vilka som heter vad. Men du menar att Epbv 90C borde heta Epbv 90A? Rent logiskt, ja, men det kanske blir värre att hålla koll på för de förtappade själar som inte förstår att detta är allmänbildning. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 13, 2004 Author Report Share Posted February 13, 2004 Vem bryr sig om dessa själar som inte sett ljuset? Dessa fördömda individer som inte ser glädjen i att smörja en vagn med MP-fett? Detta patrask som inte uppskattar smörjolja 042? The Swede *Inte ett dugg galen* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 (edited) Tackar för den sammanställningen! Klart intressant! Vore även skoj om det gick att samla ihop en bild på varje fordonstyp. Edited June 9, 2004 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 Vad var B-versionen av Pbv302 och Stripbv3021? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 Lite OT, men i alla fall ett antal stridsfordon: Bataljonen Viktor Johan, 2001: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 13, 2004 Author Report Share Posted February 13, 2004 Vad var B-versionen av Pbv302 och Stripbv3021? Misstänker att det var de första vagnarna som modifierades i Kosovo. Våra vagnar i Bosnien fick ingen ny benämning trots tilläggspansar och invändig liner, om man inte räknar britternas, "The ugly one with the big titts" The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 (edited) Vad var B-versionen av Pbv302 och Stripbv3021? Misstänker att det var de första vagnarna som modifierades i Kosovo. Våra vagnar i Bosnien fick ingen ny benämning trots tilläggspansar och invändig liner, om man inte räknar britternas, "The ugly one with the big titts" Jag har för mig att Bosnienvagnarna kallades B. De kanske inte hade den betäckningen från första början men jag är nästan säker på att de kallades så när de hade kommit hem. Sommaren 99 byggde man om B till C inför Kosovo. Vet dock inte om alla C har varit B... Vissa vagnar fick sina ändringar gjorda på plats i nere Kosovo. Men det var ett tag sedan och det var även ett tag sedan jag håll på med systemet. Jag ska höra mig för efter helgen och då även om H-vagnen (vad nu det är för en???) EDIT: Tänkte till lite mer. S-Tank Edited February 13, 2004 by S-TANK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skandevall Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 Anvands alla 302:or i FM fortfarande? Trodde att de i hog utstrackning var pa vag ut och skulle ersattas av strf 90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 Anvands alla 302:or i FM fortfarande? Trodde att de i hog utstrackning var pa vag ut och skulle ersattas av strf 90. Det är svårt att helt ersätta PBV 302 med endast 550+ beställda stridsfordon 90, samtidigt som mer förband blivit mekaniserade - men det går säkert efter FB 2004, med den då minimala andelen krigsförband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArtMan Posted February 15, 2004 Report Share Posted February 15, 2004 Är det verkligen så smart att skriva om valika och hur många av dessa fordon vi har i försvaret? Det är säkert inte hemligt men ser inte poängen med att man skriver ett "exakt" antal. För att få reda på sån information hade man väll spioner och spionsateliter förr. Nu räcker det att gå in på ett forum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 15, 2004 Report Share Posted February 15, 2004 Är det verkligen så smart att skriva om valika och hur många av dessa fordon vi har i försvaret? Det är säkert inte hemligt men ser inte poängen med att man skriver ett "exakt" antal. För att få reda på sån information hade man väll spioner och spionsateliter förr. Nu räcker det att gå in på ett forum Det är öppen information och går att finna på olika sätt.....tex hos FN..... http://disarmament.un.org:8080/UN_REGISTER.NSF/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Håkan Posted February 15, 2004 Report Share Posted February 15, 2004 OT: Hur många fordon har FM som inte är våra? allså fått eller nått liknade.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted February 18, 2004 Report Share Posted February 18, 2004 Är det någon som vet vad en Pbv 302H är för något? Pbv 302 H är försöksvagnen som står (stått?) på P4 en tid. Källa: Tekniskt kontor Stridsfordon. @The Swede: En sån du har i din signatur? Bilden är från ett inlägg från xteam i stridsfordonsquizen. S-Tank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 Föreslår att sidorna på soldf om respektive fordon kompletteras/korrigeras med den nya informationen... //Sgt Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 19, 2004 Author Report Share Posted February 19, 2004 Är det någon som vet vad en Pbv 302H är för något? Pbv 302 H är försöksvagnen som står (stått?) på P4 en tid. Källa: Tekniskt kontor Stridsfordon. @The Swede: En sån du har i din signatur? S-Tank Jupp, det är den jag har i min signatur. Om allt går vägen ska jag få förmånen att renovera den vagnen. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted February 20, 2004 Report Share Posted February 20, 2004 (edited) rlpbv? men denna då? Edited February 20, 2004 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted February 20, 2004 Report Share Posted February 20, 2004 Intressant att framlyktorna på vagnarna som johanp lade upp sitter olika, ser det ut som i alla fall. Kan man välja att sätta dem "ute" eller "inne"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 20, 2004 Report Share Posted February 20, 2004 Om allt går vägen ska jag få förmånen att renovera den vagnen. The Swede kommer det i så fall bli sveriges första privat ägda PBV 302? och när/om den är/blir klar får du fan bjuda på en tur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 20, 2004 Report Share Posted February 20, 2004 Den övre är en Rlpbv3024, eller APF (uttalas AP-Filip) dvs Anslutningspunkt främre ledningsplats. Kan inte den senare vara en försöksversion av något slag? Den ser ju ut att ha ett äldre ringsikte för akan, men fjärrlyskastare trodde jag kom först på 302C (eller varianten på BA-tidigt). Har något svagt minne att jag har sett den där tidigare, men jag kommer inte ihåg att jag någonsin har sett en Bplpbv3023. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 20, 2004 Author Report Share Posted February 20, 2004 Den nedre vagnen i johanp:s inlägg är en prototyp av Stri-vagn som togs fram inför REMO-paketet på pbv 302. Den stora skillnaden är observationshuven för kompani-/bataljonchefen. Den kom aldrig i produktion. Den vagn som jag har i min signatur har även den en observationshuv längst bak till höger. Om allt går vägen ska jag få förmånen att renovera den vagnen. The Swede kommer det i så fall bli sveriges första privat ägda PBV 302? och när/om den är/blir klar får du fan bjuda på en tur Nej, tyvärr kommer den inte att bli privatägd. Den kommer att tillhöra pansarmuseet men den kommer att vara försedd med en fet platta som berättar vem/vilka som renoverat den. Om vi får den i körbart skick kan du ge dig på att jag kommer att provköra, mycket. @Mats. Normalplaceringen för lysena är i det yttre läget. I det inre satt IR-lamporna. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted March 4, 2004 Report Share Posted March 4, 2004 Skalman familjen 20 bv206S inköpta tidigt 90-tal 15 bv206S inköpta 2001 15 bv206S inköpta 2004 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.