justair Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 Tjena! Skäms att man som gammal eldledare glömmer prylar, men shit happens. Vet någon hur många pjäser en grkpluton respektive ett grkkompani har i normala fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 Tjena! Skäms att man som gammal eldledare glömmer prylar, men shit happens. Vet någon hur många pjäser en grkpluton respektive ett grkkompani har i normala fall? När det gäller 12 cm GRK så hade varje pluton 3 pjäser och ett kompani bestod av 2 plutoner om då totalt 6 pjäser...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Old No.7 Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 8cm = 7 pjäser. Det va inte möe skrivet de! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nubben Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 kallar ni grk för pjäser? Är inte det ordet reserverat för det riktiga fält och sjöartilleriet(KA) ? Här i Finland så talar man om rör eller kastare, och det finns det förstås en per grupp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 (edited) kallar ni grk för pjäser? Är inte det ordet reserverat för det riktiga fält och sjöartilleriet(KA) ? Här i Finland så talar man om rör eller kastare, och det finns det förstås en per grupp. Mer angående finsk grk-organisation. Åtminstone förr så hade varje jägarkompani en grk-pluton med tre lätta (81 mm) grk. Varje jägarbataljon hade ett grk-kompani med nio medeltunga (120 mm) grk fördelat på tre grk-plutoner. Detta innebar att man i varje jägarbrigad hade 36 lätta grk och 36 medeltunga grk. Jag vet inte hur infanteribrigaderna var/är organiserade vad gället grk, men jag misstänker att det såg likadant ut. En del av jägarbrigaderna ersätts nu med de nya beredskapsbrigaderna (Brigad 2005), och där är jag inte helt säker hur grk är organiserat, förutom att jag vet att de har AMOS på bataljonsnivå. Edit: Förtydligande. Edited February 13, 2004 by A2Keltainen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts