Ibsen Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Det med att skära halsen av någon kan jag förstå att folk reagerade på, men inte att göra armhävningar med orden Förlåt mig för jag är en dålig soldat och att diska kokkärlet med byxorna nere, han fick väl inte dra ner kalsipperna också? Då hamnar saken i ett annat läge, men om det bara var byxorna... Förstår jag inte vad som är fel? /Ibsen (Som är en liten skitunge som inte vet vad han pratar om (känns det just nu iaf)) Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Det med att skära halsen av någon kan jag förstå att folk reagerade på, men inte att göra armhävningar med orden Förlåt mig för jag är en dålig soldat och att diska kokkärlet med byxorna nere, han fick väl inte dra ner kalsipperna också? Då hamnar saken i ett annat läge, men om det bara var byxorna... Förstår jag inte vad som är fel? /Ibsen (Som är en liten skitunge som inte vet vad han pratar om (känns det just nu iaf)) Förlåt mig Gud, kung och fosterland för att jag är en dålig soldat För det första har vi religionsfrihet i detta landet varför ovanstående text kan vara kränkande, jag hade känt det så iallafall. För det andra kan jag inte förstå på vilket sätt man blir en bättre soldat av att behöva dra ner byxorna till fotknölarna när man diskar sitt kokkärl. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted February 10, 2004 Author Report Share Posted February 10, 2004 Förlåt mig Gud, kung och fosterland för att jag är en dålig soldat För det första har vi religionsfrihet i detta landet varför ovanstående text kan vara kränkande, jag hade känt det så iallafall. Om du syftar på muslimer så har de också bara en Gud, och han kallas också Gud, så då är det tämligen harmlöst. Men om det är andra flergudsreligioner kan jag i viss mån förstå dig. För det andra kan jag inte förstå på vilket sätt man blir en bättre soldat av att behöva dra ner byxorna till fotknölarna när man diskar sitt kokkärl. The Swede Man diskar bättre så det inte upprepas? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Jag syftar på de av oss som INTE tror på NÅGON gud. Det finns många ateister/ icke troende som skulle ta illa vid sig av att behöva rabbla en sådan ramsa. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted February 10, 2004 Author Report Share Posted February 10, 2004 Hm, ja, de är ju en bortglömd grupp när det kommer till religionsfrihet. Men det tycker jag nästan de kan ta, då de förmodligen fortfarande är med i Svenska Kyrkan och tekniskt sett fortfarande är kristna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Hm, ja, de är ju en bortglömd grupp när det kommer till religionsfrihet. Men det tycker jag nästan de kan ta, då de förmodligen fortfarande är med i Svenska Kyrkan och tekniskt sett fortfarande är kristna. Du talar som du har förstånd till Ibsen. Jag är själv icke troende. Jag är INTE döpt, följdaktligen heller inte konfirmerad och jag är INTE medlem i svenska kyrkan. Att många icke troende är döpta/konfirmerade beror på att när man döps är man oftast så liten att man inte har något att säga till om själv. Konfirmationen är för många något man gör av tradition eller för att få presenter eller för att kompisarna gör det. Det kan även vara en kombination av ovanstående. Numera, när kyrkan och staten skiljts åt blir man inte automatiskt medlem i kyrkan (om jag inte missförstått allting) viket jag tycker är bra då kollektivanslutning är något jag aldrig tyckt om. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted February 10, 2004 Author Report Share Posted February 10, 2004 Du talar som du har förstånd till Ibsen. Det är ju det jag säger! (Fan, är trött på att va tonåring, vet tamijfan ingenting juh! ) Annars kan man bara säga: Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Hm, ja, de är ju en bortglömd grupp när det kommer till religionsfrihet. Men det tycker jag nästan de kan ta, då de förmodligen fortfarande är med i Svenska Kyrkan och tekniskt sett fortfarande är kristna. Jag gick ur svenska kyrkan just därför att jag är ateist och inte tror på någon gud i allmänhet och den kristna guden i synnerhet. Man kan dessutom klaga på ramsan, då det är en hel del människor som inte "tror" på kungen, eller hur man nu ska uttrycka det, i den grad att man kan tänka sig att be honom om förlåtelse för att man varit en dålig soldat. Jag accepterar att kungen är kung därför att svenska folket genom demokratiskta val bestämt att han ska fortsätta vara det, men det innebär inte att jag behöver behandla honom som om han vore något mer än en vanlig människa. Kungafjäsk är enbart löjligt i mina ögon. Edit: Stavfel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted February 10, 2004 Author Report Share Posted February 10, 2004 Hm, ja, de är ju en bortglömd grupp när det kommer till religionsfrihet. Men det tycker jag nästan de kan ta, då de förmodligen fortfarande är med i Svenska Kyrkan och tekniskt sett fortfarande är kristna. Jag gick ur svenska kyrkan just därför att jag är ateist och inte tror på någon gud i allmänhet och den kristna guden i synnerhet. Man kan dessutom klaga på ramsan, då det är en hel del människor som inte "tror" på kungen, eller hur man nu ska uttrycka det, i den grad att man kan tänka sig att be honom om förlåtelse för att man varit en dålig soldat. Jag accepterar att kungen är kung därför att svenska folket genom demokratiskta val bestämt att han ska fortsätta vara det, men det innebär inte att jag behöver behandla honom som om han vore något mer än en vanlig människa. Kungafjäsk är enbart löjligt i mina ögon. Edit: Stavfel. Är inte kungen FMs högsta befälhavare? (eller har ÖB snott den rollen?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Är inte kungen FMs högsta befälhavare? (eller har ÖB snott den rollen?) Du talar som du har förstånd till Ibsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Satt just och pratade om det här med en polare. Han är kristen (inte gåikyrkanvarjesöndagkristen, men ni fattar) och fast han är kristen så hade han känt sig kränkt om han hade tvingats göra armhöävninhgar till "Förlåt mig Gud, kung och fosterland för att jag är en dålig soldat" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Hum, eftersom vi ändå är lite OT så: Jag är ateist. Jag är konfirmerad (enbart för presenter och pengar, naturligtvis är det hyckleri) vilket jag ångrar i efterhand. Jag har gått ur kyrkan(man kommer dock inte undan att bli begravd på kyrkogård). När vi är inne på religion inom FM så kan vi även ta upp soldaterinran. Den hölls för vår del i Tuns kyrka, okej, det är en stor lokal som rymmer alla men det gör även gymnastiksalen. Trots att vi blev lovade att det inte skulle vara något religöst budskap så var det lik förbannat en präst som mässade i ca. 80 % av tiden; han läste sedelärande berättelser ur bibeln vi sjöng salmer mm. dvs en regelrätt gudstjänst + att flottiljchefen höll ett tal. Då det var minst 2 muslimer som jag känner till närvarande samt jag + ett okänt antal ateister till så kan man undra varför soldaterinran inte kan vara religionsbefriat (Precis som vissa kollektiva bestraffningar) och varför man inte kan välja att inte delta om man inte anser att ens gud alt. ngn gud över huvud taget är representerad. Vi har trots allt religionsfrihet. Är det lika samma på allas soldaterinran eller är vi extra gudfruktiga här i Västergötland? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 eller är vi extra gudfruktiga här i Västergötland? I Skövde var det ingen präst inblandad vid soldaterinran mitt år. Dock hade vi julvesper i kyrkan i stan, trevligt. Prästen sa en del tänkvärda saker, som jag tror är tänkvärda oavsett religion. Muslimerna fick vara med om de ville, jag tror att de som inte var med missade något. I IA03 hade vi korum, såg inte syftet med det. Men att ha någon som är till för att man ska kunna prata med som en bataljonspräst är säkert bra, ifall denne tillhör någon religion stör inte mig, men att det ska vara en präst ifrågasätter jag. Det blir lite som ett ställningstagande av ledningen. Visserligen kan man säkert anta att det finns fler kristna än muslimer och judar exempelvis i IA. /Ateist, varken döpt eller konfirmerad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Julvesper? Vad är det? Får man fråga vad som behandlades på er soldaterinran, dvs vilka 80% vi gick miste om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted February 10, 2004 Author Report Share Posted February 10, 2004 m, tror jag måste backa lite på det här med armhävningarna, förstår att det kan vara kränkande för icke kristna, och vissa krista med. Men jag tror att han som fick diska med byxorna nere diskade bra efter det, skulle jag då gjort... /Ibsen (Som inget förstånd har (No offense taken or given)) Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Ceremonireglemente FM del 2 sidan 14: Deltagande i militär gudstjänst är numera inte obligatoriskt. Korum bör därförpå ett naturligt sätt läggas i början eller som avslutning på en militär uppställning så att den som inte önskar deltaga kan utgå utan att det uppfattas som en demonstration. För dem som inte deltar i korum bör annan lämplig kulturell verksamhet arrangeras (eventuellt andakt för andra trosbekännare). Detta följs tyvärr inte på alla förband. En vanligt förekommande sed är julhögtiden i kyrkan. Själv blev jag tvingad att vara med under min GU trots att jag begärde att få slippa. Många befäl väljer att inte berätta att sådana ceremonier är frivilliga av rädsla för att ingen skall följa med till kyrkan. Nu senast blev jag utsedd att föra min pluton till kyrkan vilket jag gjorde. Jag gick dock inte in i kyrkan utan väntade utanför tills det hela var över då jag förde plutonen tillbaka till regementet. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 jaha, är soldaterinran en millitär gudstjänst då? Och som sagt vi fick inte utebli och blev dessutom matade med ren desinformation. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Stämningsfull julvesper OK Swede, då ska iaf inte jag vara med på nästa korum, men julvespern uppfattade inte jag som särskilt religiös, fast det lär ju variera. Våran soldaterinran gick ut på att vi skulle erinras om att vi var svenska krigsmän och inte de osnutna småkillar vi trodde vi var. Inte det minsta religiöst. Sen är det ju alltid roligt att höra C P4. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 jaha, är soldaterinran en millitär gudstjänst då? Och som sagt vi fick inte utebli och blev dessutom matade med ren desinformation. Nej. Soldaterinran är INTE en militär gudstjänst. Tyvärr lägger man dock ofta in ett korum i samband med erinran men glömmer bort att berätta att deltagande på korum är frivilligt. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
adhesive Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 För oss som inte har gjort lumpen och som ska : Hur ska man handla i såna situationer om man känner sig kränkt jävligt kränkt tex sonmd en ramsan Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Då det var minst 2 muslimer som jag känner till närvarande samt jag + ett okänt antal ateister till så kan man undra varför soldaterinran inte kan vara religionsbefriat (Precis som vissa kollektiva bestraffningar) och varför man inte kan välja att inte delta om man inte anser att ens gud alt. ngn gud över huvud taget är representerad. Vi har trots allt religionsfrihet. I Finland har man olika ceremonier för de kristna respektive resten. Vi hedningar fick inne på brigadstaben avge en "krigsmannaförsäkran" inför en hög officer. Ickehedningarna svor däremot "krigsmannaed" tillsammans med en präst på annat ställe. Länk till lagstycke om detta: http://www.finlex.fi/linkit/fs/19861050 Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 För oss som inte har gjort lumpen och som ska : Hur ska man handla i såna situationer om man känner sig kränkt jävligt kränkt tex sonmd en ramsan Påtala för befälet att du inte tänker vara med på den verksamheten på grund av din personliga övertygelse. Om du trots allt blivit tvingad vara med/inte vågade säga ifrån så är det bara att gå till kompanichefen och anmäla befälet ifråga för kränkande behandling. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Saken är väl den att korum och liknande handlar om traditioner precis som så mycket annat i försvaret och det har jag inget problem att ställa upp på. Precis som man får vara öppen för andras kulturer så får man komma ihåg att vara lite öppen sin egen också. För mig har det varit helt ok att vara i kyrkan på skolavslutningar osv. Religion/icke-religion är ett känsligt kapitel så jag får påpeka att det inte är personligt menat mot någon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Jag förstår din inställning järv men jag delar den INTE. Jag ställer inte upp på någon som helst religiös aktivitet bara för att det är tradition motsv. Om vi ska ta soldaterinran som ett exempel så är texten ändrad i den. Tidigare hette det "Krigsmans erinran" och texten löd då så här: Krigsman skall frukta Gud och vara Konungen huld och trogen.Han skall med nit och trohet uppfylla alla de plikter, konom i tjänsten åläggas, samvetsgrant och efter bästa förmåga verkställa mottagna befallningar och föreskrifter samt vid alla tillfällen iakttaga ett värdigt och rättskaffens uppförande. Hans oavlåtliga strävan skall vara att väl förbereda sig städse manligen och väl förhålla samt med liv och blod Konung och Fädernesland försvara. SoldI A 1953 Soldaterinran lyder som följer: ”Sedan du nu har påbörjat din grundläggande militärutbildning erinrarjag dig om vad det innebär att vara soldat i landets tjänst. Det svenska försvaret skall verka för att vår fred och vårt oberoende bevaras. Det skall värna vår frihet att själva forma vår rättsordning och vår kultur. Om Sverige blir angripet, skall vi med vapenmakt hindra att landet faller i angriparens hand. Försvarets styrka och landets säkerhet beror på den personliga insats som du och alla vi andra kan göra och på allas vår förmåga att samverka för att lösa de uppgifter som ålagts oss. Värdet av dina insatser bestäms av de kunskaper och färdigheter som du förvärvar under utbildningen och av din vilja att fullgöra de uppgifter som möter dig. Såväl i fred som i krig skall vi samvetsgrant och efter bästa förmåga fullgöra våra uppgifter och lyda givna order. Vi skall vara vaksamma mot allt som kan äventyra landets säkerhet. Genom vårt personliga föredöme skall vi främja samhörighet och god anda inom försvaret. Om kriget kommer, skall vi med gemensamma krafter till det yttersta försvara vårt land”. Ceremonireglemente FM del 2 Som du ser är religionen helt bortplockad från textmassan i den nya versionen. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Dock hade vi julvesper i kyrkan i stan, trevligt. Prästen sa en del tänkvärda saker, som jag tror är tänkvärda oavsett religion. Muslimerna fick vara med om de ville, jag tror att de som inte var med missade något. Tror du de som är judar tycker likadant när de tvingas till kyrkan för att höra julevangeliet? Personligen tycker jag det är på gränsen till groteskt att man i samhället mer eller mindre tvingar människor. Inte bara inom försvarsmakten utan även inom skolan (vilket nästan är värre.) Visst det går att säga nej. Men det är inte alltid man har bra befäl/lärare Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 @The Swede (och alla andra som vägrar religiös aktivitet) Vad är religion för er? Vad innebär det? Jag är riktigt nyfiken för jag jämställer ateism med religion, och det är min uppfattning och inget ni behöver hänga upp er på. /Fk Krook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Sådär, då har vi fått oss en helt ny tråd bara för religion i försvarsmakten... //Yman, BlåGul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 @The Swede (och alla andra som vägrar religiös aktivitet) Vad är religion för er? Vad innebär det? Jag är riktigt nyfiken för jag jämställer ateism med religion, och det är min uppfattning och inget ni behöver hänga upp er på. /Fk Krook Ateism är INGEN religon, eftersom det endast betyder att man VET att den inte finns någon gud. En annan inrikting är agonstism, vilket är lite mer neutral, "man vet inte om det finns någon gud". Buddism tex är en Ateistisk religon, eftersom dom inte tror på någon gud. Dock så sade en svensk under 1800-talet: "Dom svenska ateisterna bekämpar gud som om han verkligen fanns" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Religion för mej, iaf, det är något andra sysslar med. Har aldrig kännt något behov av det själv. Om man jämställer ateism med religion, har man inte då bestämt att religion måste finnas? Måste det verkligen? Så gott som alla kulturer har det ju, men kan det inte vara så att vissa har en religion medan andra verkligen saknar? (saknar det i meningen att de inte har det, utan att lida av det) EDIT: OK, Dahlberg, då är jag nog en sån där som du sa. Men jag känner inget behov av att veta om det finns en gud eller inte. EDIT2: Jag mötte en gång en officer som sa att han inte var kristen men att han trodde på de kristna värderingarna och levde efter dessa. Det tycker jag är tänkvärt. Jo, det är det, men inte mer än naturligt eftersom man blivit uppfostrad så. Mina föräldrar är inte troende, deras föräldrar lite troende. Längre tillbaka kan man ju anta att de var troende. Men antagligen delar jag grundläggande värderingar med mina förfäder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Jag raljerade lite tidigare men dock: Enligt The Atheism Web så sägs det att ateism är när man inte TROR att det finns någon gud alltså: "Disbelief in a proposition means that one does not believe it to be true. Not believing that something is true is not equivalent to believing that it is false; one may simply have no idea whether it is true or not." Detta i motsats till The Swedes "VET att det inte finns någon gud". Frågan kvarstår: Vad är religion för er? Jag mötte en gång en officer som sa att han inte var kristen men att han trodde på de kristna värderingarna och levde efter dessa. Det tycker jag är tänkvärt. /Fk Krook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.