Charlie Spartan Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 Läste i Finacial Times att de Amerikanska baser som i dagsläget finns i Tyskland, Italien, och några andra Länder på kontienten ska läggas ner. De förband som är stationerade på dessa baser skall flyttas över till det Amerikanska Fastlandet. Totalt har det Amerikanska krigsmakten ca 117 000 soldater stationerade i Europa. Kvar i Europa kommer det att upprättas ett antal övningsområden i några länder i Östra delen av Europa, Bulgarien Rumänien och Ungern har nämts. Amerikanska förband ska enligt planerna komma över för att öva på dessa områden och sedan åka hem igen. Har tidigare läst i Magasinet "Soldiers" om dessa planer, men nu har det blivit beslut taget att det skall genomföras. Undrar hur lång tid det kommer att ta för att flytta dessa trupper, Jag vet att de US har ett stort antal baser (Byggnader) i USA som de behållit och underhållit för att kunna användas om de behövs. Lite mer finns att läsa på Länk Ser ut som det Amerikanska intresset för Europa avtar än mer. Rick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 Ser ut som det Amerikanska intresset för Europa avtar än mer. Ja, men det är väl inte konstigt. Det röda hotet är så gott som obefintligt om jag förstått saken rätt. Väntar på experternas svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Fanimej på tiden... Nu låter jag som en riktigt arg röding, men jag tycker det är bra att de sticker ASAP. Kan förstå att det var ganska tacksamt att ha dem här under kalla kriget, men som sagt, nu är det vår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 (edited) dessutom så över ju usa för ett framtida scenario där eu kan komma att bli lede fi. då kanske det inte är så bra att ha baser i de länder man senare skall köra över med stridsvagn. nja skämt(?) åsido, de håller väl på att anpassa sig. eftersom ryssen inte är den stora fienden längre och arabvärlden är det är det väl naturligt att fylla sig närmare dem. dessutom står ju de gamla öststaterna med öppna armar, billig arbetskraft och ställer inga otrevliga krav som eu-länderna kan göra. om man på dessa övningsfält bygger rejäla flygbaser får man ju ett startionärt hagarfartyg på balkan att leka med. dessutom har jag för mig att det finns en svätt olja i de länder som räknade upp. hmm konstigt att vi har haft olja på gotland och att us marines invaderar denna ö i "op garbo" Edited February 10, 2004 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted February 10, 2004 Author Report Share Posted February 10, 2004 De länder som man förhandlar med har stora övningsfält från WP tiden samt de är inte så tätbefolkade som t ex Tyskland, så man kan öva med hela brigader, flygdelarna inkluderade. De övningsfält som finns i Tyskland är trånga när man drar ihop en brigad för övning. En annan orsak är hemma opionen, varför i hela friden skall Amerikanska skattebetalarna betala för de bortskämda europeernas säkerhet, låt dem ta hand om sina egena säkerhetspolitiska problem, man såg ju hur inkompetenta de är under Bosnien och Kosovo koflikterna (skotträdda). Det var ju vi Amerikaner som var tvungena att gå in och rädda situationen. drar vi bort våra trupper så är vi inte nära till eventuella problem. Sen återstår det att se om Europerna kommer att börja skrika om "American Leadership", vid nästa problem som uppstår "due to lack of European Leadership". Rick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Inte om jag får bestämma (Men det får jag inte) Men jag tror att amerikanerna nervärderar oss européer ganska mycket faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Men jag tror att amerikanerna nervärderar oss européer ganska mycket faktiskt. Av den enkla sanningen att dom räddat arschlet på oss två ggr under dom sista 100 åren redan....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted February 10, 2004 Author Report Share Posted February 10, 2004 Javisst de gör de! De tittar på hur vi i Europa skär ner våra militära budgetar och samtidigt skriker om att Amerikanerna ska komma och lösa problemen när vi inte kan själva, på grund av att vi gjort oss av med vår förmåga eller inte ens bryt oss om att skaffa den. För att lyckas i en diplomatisk förhandling mot en hänsynslös opponent måste man kunna backa upp ord med vapenmakt "dont f*** with me, I got a bigger gun than you" Om man inte kan det nja antar att det blir mer som "-Bad guy, bend over I will f*** you ass ones more". Rick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 "The only time France wants us to go to war is when the German Army is sitting in Paris sipping coffee." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Men jag tror att amerikanerna nervärderar oss européer ganska mycket faktiskt. Av den enkla sanningen att dom räddat arschlet på oss två ggr under dom sista 100 åren redan....... En intressant teori är att hade USA INTE gett sig in i WWI utan endast sett till att de krigande slöt en hyffsad fred av sig själva redan 1917 så hade förmodligen aldrig Lenin och kommunismen tagit över i Ryssland, inte heller hade nazisterna kunnat ta stöd av "dolkstötslegenden", ta makten i Tyskland och påbörja WWII. Sålunda fanns det ingen anledning att ukämpa WWII med mängder av offer etc. överhuvudtaget. Världshistien hade sett helt annorlunda ut. Men, det är en "tänk om" vision. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Men vi ska inte oroa oss... "riddarna av den gyllnebaugetten" kan försvara oss Allt är väl och tryggt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 (edited) Var inte Lenin tyskarnas man till makten i Ryssland? Efter den första revolutionerna hade liberalerna i Ryssland makten en liten tid tills bolshevikerna tog över. Hursomhelst var Tyskarna för att någon annan person än tsaren hade makten i Ryssland så att man kunde få separatfred där. Vilket man fick. Vi ska nog inte anta att Tyskland vunnit WWI utan USAs inblandning. EDIT: Är jag ute och cyklar om jag påstår att Frankrike gick i krig mot England en gång i tiden för att just USA skulle bli till (fiendens fiende är min vän), men jag vet inte hur stor roll det spelade. Edited February 10, 2004 by Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted February 10, 2004 Author Report Share Posted February 10, 2004 Dedicated Posted den Feb 10 2004, 16:13 QUOTE (rille116 @ Feb 10 2004, 15:51 ) QUOTE (Ibsen @ Feb 10 2004, 14:45 ) Men jag tror att amerikanerna nervärderar oss européer ganska mycket faktiskt. Av den enkla sanningen att dom räddat arschlet på oss två ggr under dom sista 100 åren redan....... En intressant teori är att hade USA INTE gett sig in i WWI utan endast sett till att de krigande slöt en hyffsad fred av sig själva redan 1917 så hade förmodligen aldrig Lenin och kommunismen tagit över i Ryssland, inte heller hade nazisterna kunnat ta stöd av "dolkstötslegenden", ta makten i Tyskland och påbörja WWII. Sålunda fanns det ingen anledning att ukämpa WWII med mängder av offer etc. överhuvudtaget. Världshistien hade sett helt annorlunda ut. Tyskland besegrade Ryssland i en snabb serie av slag under början av 1 a Världskriget. Ryska revolutionen var sedan på gång under slutåren av kriget (med viss assistans av Tyska underrättelse tjänst)(enligt historikerna) Fredens vilkor var nog orsaken till situationen som ledde fram till Nazismens framkomst. Nog om historien, det är ju nutid vi ska diskutera (men ibland kan det vara bra att ta avstamp i Historien, i morgon är dagens händelser historia) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Fredens vilkor var nog orsaken till situationen som ledde fram till Nazismens framkomst. Det var väl Frankrike som drev på hårdast om skadestånd och liknande? USA:s president Woodrow Wilson skapade Nationernas Förbund och försökte lösa problemen. Detta om jag minns rätt av historielektionerna. Att USA drar tillbaka trupperna från Västeuropa är väl fullt logiskt. Undrar bara varför det har tagit så lång tid att lämna Tyskland. Borde vara brist på övningsområden, trångt i luftrummet och högst begränsad strategisk nytta med att ha dem fast stationerade där de är nu. Bättre att man flyttar personalen efter behov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bellum Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Att amerikaner har fördomar mot européer ar väl lika naturligt som att européer har fördomar mot amerikaner. I debatten "USA räddade Europa" under vkI ochII får man inte glömma en väsentlig detalj: USA agerade först efter att de blivit attackerade. I självförsvar om man så vill. Hade de inte attackerats och ändå ingripit hade USA kunnat göra anspråk på att ha "räddat" europa, men inte enligt facit. Ändrat utgången på kriget? Kanske. Förkortat kriget? Definitivt! Men "räddat europa"? njae... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Varför är det så bra att USA lämnar Europa? Samarbete mellan nationer är det bästa sättet att hålla fred. Att USA - EU hamnar längre ifrån varandra har jag svårt att se nått positivt ur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Det kanske får oss européer att vakna till och börja inse att vi måste ta hand om våra egna problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest FhF laddare Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Man kan ju bara se hur det går i Irak.Kul att vi kunnde bomba Irakerna tillbaks till medeltiden.MEN vi vill inte vara med å betala för allt elände vi har åstakommit.Så fungerar en Jänkare i tänkandet Hadde inte USA blivit attackerad av Japan under 2 världskriget så hadde dom inte brytt sig fören Tyskarna hadde kärnvapen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 (edited) WW2:Roosvelt brydde sig, samt hans kabinett. De visste att ett Europa i Tysklands hand skulle rubba maktbalansen något så otroligt mycket. De bidrog till konvojtjänsten innan nes kriget började, de skickade stridsvagnar och flygplan i mängder till britterna (enligt ("Lend an Lease" dock), fastän hemmaopinionen inte var särskilt mycket för kriget som europeérna dragit på sig ("dumma fanskap de där europarna"). Allt de behövde var en orsak att gå med i kriget, japanerna var snälla nog att förse dem med det. WW1: Tyskland höll på att ta tag med nya krafter och ny taktik i Michaelsoffensiven (rätt offensiv va?) med stormgrupper som infiltrerade fiendens linjer och skapade många framgångar för tyskarna. Kriget hade i allra högsta grad tagit längre tid om inte jänkarna hoppat på krigståget. 1,5 miljoner man och hutlöst många flygplan torde te sig lite påverkande av krigets utgång. I WW2 kan man säga att de räddade häcken på Europa, för Storbrittanien hade inte klarat av konvojtjänsten ensam samt att hålla sig med stridsvagnar och råmateriel. Sovjet hade heller inte klarat sig, råmaterialet som strömmade in i Sovjet från USA och Storbrittanien var alldeles för krigsavgörande. I WW1 förkortade de med största säkerhet kriget. Tyskarna hade inget att vinna på ett utmötningskrig när fienden hade 1,5 miljoner fler man bara så där med fler på ingång. Slut- frågor? Bra, klassen är avslutad! EDIT: bättrade på grammatiken en smula Edited February 11, 2004 by Honken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted February 11, 2004 Report Share Posted February 11, 2004 Intressant analys, FhF laddare - vad grundar du din kunskap om amerikaner och deras åsikter på? Läs Honkens inlägg under ditt, ovan mitt, du har ungefär så fel man kan om USA och dess inställning till de båda världskrigen. Var har du "lärt" dig detta, inte i skolan hoppas jag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted February 11, 2004 Report Share Posted February 11, 2004 (edited) Jag kan iofs förstå vad Fhf laddare menar. Usa försöker framstå som hjältar och det godas beskyddare men saningen är ju inte alltid som amerikanarna försöker få den att framstå som. Edited February 11, 2004 by SERG. B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest FhF laddare Posted February 11, 2004 Report Share Posted February 11, 2004 Det räcker man öpnnar ögonen å se hur världen ser ut.Finns ett gamalt ord språk som heter! Som man bäddar får man ligga.Vist hjälpte USA!England under första delen av kriget med gamla Jagare,Stridsvagnar osv.MEN det var Japan som gjorde så att USA gick med kriget.Men ser ju bara hur det är i Irak och på vilka grunder dom gick in å bombade sönder landet.Jo på en massa löngner som även Blair gick på..Blix har själv sagt att allt är en enda stor löngn från början till slut.Men Bush kan ju inte vara sämre än sin farsa! Som oxå bombade Irak.Fast där var det helt Ok att göra så ju tycker jag.Gamle Bush vågade säga imot Israelerna när det gäller palenstina! Men det gör inte President Bush nu.Utan hånar Europa!när EU är kritisk imot Israel å deras framfart imot Plaenstinerna.. Så just så är ordspråket rätt så stämmande när det gäller Jänkare Som man bäddar får man ligga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted February 11, 2004 Report Share Posted February 11, 2004 FhF, hur kommer det sig att du orkar skriva ett så långt inlägg utan att överhuvudtaget försöka svara på mina frågor? Tror du på allvar att GW Bush bombade Irak för att inte ligga pappa Bush i lä? Herre Gud, vart är världen på väg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 Eftersom jag jobbat som lärare på KomVux, så borde jag varken bli förvånad eller irriterad... * Efter punkt mellanslag. * Likaså efter komma. * Utropstecken alt. frågetecken avslutar en mening och uppträder i svenska språket aldrig mitt i en. Sedan lite uppenbara stavfel: imot - emot löngn - lögn Palenstina - Palestina Till den det berör: Ta det som en hjälp! /Sir Vival - språkpolis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Håkan Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 jaha nu kommer ivan att komma :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 vad man inte får glömma är att USA byggt den största basen någonsin från scrath i Kosovo Camp Bondsteel. Dom har leasing på marken på 99år och alla som varit där några gånger ser att det inte ser ut som dom tänker flytta i dagarna iallaf. I Kosovo kan dom öva med mindre restriktioner än i Tyskland, säkert billigare och för GI-Joe så spelar det ingen roll om var han är sålänge som han har sitt PX, Burger-King och Bio /u Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 En annan orsak är hemma opionen, varför i hela friden skall Amerikanska skattebetalarna betala för de bortskämda europeernas säkerhet, låt dem ta hand om sina egena säkerhetspolitiska problem, man såg ju hur inkompetenta de är under Bosnien och Kosovo koflikterna (skotträdda). Det var ju vi Amerikaner som var tvungena att gå in och rädda situationen. drar vi bort våra trupper så är vi inte nära till eventuella problem. Rick Så vitt jag minns var inte USA i Bosnien förrän allt hade lugnat ner sig. Själv så blev jag flyttad från Makedonien MA03 till Bosnien BA02 mitt under pågående mission 1994 därför att det behövdes mer trupper i bosnien. USA valde då att erbjuda de "skotträdda" svenskarna att ta över vårt AOR i Makedonien om vi åkte till bosnien i stället för dem. Sen hade iofs USA en hel del plan i luften över Bosnien långt innan de gick in med marktrupp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 (edited) Det är ju ändå så på något sätt att det var Dayton-avtalet som "skapade fred" i Bosnien och likaså US-Airforce bombningar i Kosovo som gjorde dito i Kosovo. Hur många liv som gick tillspillo för att dom inget engagerade sig tidigare kan man nog bara gissa. Tyvärr så förstår man då varför det finns en viss självgodhet gällande just balkan konflikten, något som jag upplevt många gånger i samspråk med medlemmar ur dels deras armed-forces men även gemeneman (ja dom 15st som hört talas om balkan :P ) /u Edited February 12, 2004 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalden Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 Läste i Finacial Times att de Amerikanska baser som i dagsläget finns i Tyskland, Italien, och några andra Länder på kontienten ska läggas ner. De förband som är stationerade på dessa baser skall flyttas över till det Amerikanska Fastlandet. Totalt har det Amerikanska krigsmakten ca 117 000 soldater stationerade i Europa. Kvar i Europa kommer det att upprättas ett antal övningsområden i några länder i Östra delen av Europa, Bulgarien Rumänien och Ungern har nämts. Amerikanska förband ska enligt planerna komma över för att öva på dessa områden och sedan åka hem igen. Har tidigare läst i Magasinet "Soldiers" om dessa planer, men nu har det blivit beslut taget att det skall genomföras. Undrar hur lång tid det kommer att ta för att flytta dessa trupper, Jag vet att de US har ett stort antal baser (Byggnader) i USA som de behållit och underhållit för att kunna användas om de behövs. Lite mer finns att läsa på Länk Ser ut som det Amerikanska intresset för Europa avtar än mer. Rick Skönt att dom åker hem. Militär närvaro är politisk närvaro. Europa blir friare utan amerikansk trupp här. De skulle ändå inte hjälpa oss. Mvh Skalden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 Militär närvaro är politisk närvaro. Europa blir friare utan amerikansk trupp här. De skulle ändå inte hjälpa oss. Och detta insiktsfulla uttalande bygger du på...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts