Stefan_O Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 Vad har försvaret för sorts handskar? finns det förband som får ut neoprene handskar eller använder alla dom vanliga Modell arbetshandske? Skicka gärna in någon bild om det finns Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 Jag hade följande handskar under min lump: Stridshandske 2000: Skön, dock lite kylig om det inte var sommar. Helt vanlig arbetshandske Något fodrad arbetshandske En mer fodrad arbetshandske Montagehandskar (tunt vitt skinni handflatan/fingrarna, jag använde de som kockhandskar när jag lagade guldburk till plutonen) Vissa har gröna trädgårdshandskar med svarta knoppar/knottror på Jag kan ta bilder på alla utom stridshandsken, men det är kanske lite ointressant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_O Posted February 9, 2004 Author Report Share Posted February 9, 2004 hehe jag har sett dom felsta utom stridshansken..det var det som var intresantast? vad är den i för matriel? Finns det någon annan som sitter och klämmer på någon bild? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
W.Tell Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 Jag undrar om det e så bra att ha neoprene handskar i Försvaret.... Visst e dom bra att ha när det e blött och snöigt men tänk på att dom inte tål varma ytor..... En tanke bara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 Stridshandske 2000 Tillverkas av Granqvists Sportartiklar AB i Karlstad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_O Posted February 9, 2004 Author Report Share Posted February 9, 2004 Är det typ något skinnaktigt matriel eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 Kalv/Nöt Nubuk samt Neoprene. Foder: Modacryl & bomull. Men som Marzocchi sa... funkar när det inte är vinter, inte tok blött och man håller igång händerna (typ strid )... För dom är inte direkt varma. //Sgt Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 Ska sanningen fram så hade jag inte ens med mig stridshandsken på senvinterns/vårens övningar, trots att jag inte hade en arbetshandsk-tjänst. Lättare att ta av och på en välanvänd arbetshandske än en stridshandske ju. Men stridshandsken var skön att använda i busken på sommaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roary Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 Neoprenet som är i stridshandsken är helt värdelöst. Har även ett par civila neoprenehandskar och de funkar bra på vintern, fast de luktar gammal disktrasa. Fast stridshandske 2000 är bara till för just strid, inte för att värma, då har man de stora vita tumhanskarna. Har även hört att SH2000 ska vara väldigt dyr, vilket kan stämma eftersom neoprene är ett ganska dyrt material, men jag betvivlar att neoprenet i SH2000 är "äkta"/existerar överhuvudtaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 Neoprenet som är i stridshandsken är helt värdelöst. Har även ett par civila neoprenehandskar och de funkar bra på vintern, fast de luktar gammal disktrasa. Fast stridshandske 2000 är bara till för just strid, inte för att värma, då har man de stora vita tumhanskarna. Har även hört att SH2000 ska vara väldigt dyr, vilket kan stämma eftersom neoprene är ett ganska dyrt material, men jag betvivlar att neoprenet i SH2000 är "äkta"/existerar överhuvudtaget. Beskrivning enligt UniR FM 2003: - Stridshandske 2000Femfingerhandske med innerhand i kalv/nötskinn och ovanhand i stickat polyestermaterial. Skjutfinger och tumme skinnförstärkta. Trikåmudd. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 stridshandske 2000 399:- på recon.se inte så dyr med andra ord. fick ut mina begagnade i våras de höll över sommaren, och då under arbete liknade det man kan råka utför i strid. sömmarna i fingerspettsarna började spricka i sep ung. de är inte gjorda för någon vidare hållbarhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 Det är inte neopren i N.D. 2000 (stridshansken) utan ett flamhärdigt material som heter Trevira Cs®. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted February 9, 2004 Forumsledning Report Share Posted February 9, 2004 Finns ett antal trådar om Stridshansdke 2000 bla denna http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=1289 Där har jag skrivit en jämförelse med SH2000 och Hatch samt bilder på bägge. Skulle välja Hatch utan att tveka. Tekniken har hunit långt de senaste åren med flammskydd, kniv/skärskydd och tunna för att ge bra känsla. Stridshandske 2000 känns som en tjockare variant av Hatchs tidiga 90-tals sortiment, dvs mer som de fiske/pimpel-handskar som säljs i sportaffärer Så tråkigt att all personlig materiel ligger minst 10 år efter sakerna på hyllan bara för man promt skall utveckla på egen hand i samarbete med nån liten lokal firma. Dock är de ju ett enormt kliv fram mot stickade femfingarvantar och svarta arbetshandskar som ju använts de senate årtionderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 COTS-tänket (Commercial Off The Shelf) har ju börjat få fäste inom FM vad gäller fordon och teknik, så det dröjer nog inte länge innan man börjar köpa t ex Hatch. Denna lösning är nog inte speciellt mycket dyrare. Ok, kanske lite, men vad kostar kylskador och misstro på materiel i dålig PR? /Magnus B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Skulle välja Hatch utan att tveka. Tekniken har hunit långt de senaste åren med flammskydd, kniv/skärskydd och tunna för att ge bra känsla. Jag fick fatt i ett par Hatch pilothanskar i Nomex och Kevlar - tänkte att man kan ha dem till lite milvht, mm. Men de är helt fantastiskt bra och även om det är -5 så räcker det att man håller sig igång lite för att hålla värmen om händerna, och jag är ändå tämligen frusen och känslig efter en lättare förfrysning. Men troligen skulle jag inte betala ord. pris på 800kr för dem... Motsvarande "situation" med Handske 90 så skulle jag frysa som en gris! Lillsport (Granqvists Sportartiklar AB) hade en "jägar"-variant av en av sina längdåkningshandskar, med Gore Windstopper på ovansidan och dessa var grymt bra också så visst KAN Granqvists få till det. Tyvärr så finns inte den modellen kvar i sortimentet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRK-apan Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Angående Hatch så är min erfarenhet att dom är helt värdelösa. Visst, dom är sköna, tunna och ypperliga vid t ex person-sök men dom går ju sönder efter bara en månads användning! Införskaffade dessa i Kosovo och efter lite drygt en månad så tittade pekfingrarna fram. Min kamrat köpte dessa (vinterversionen) kort efter och även där så tittade fingrarna fram efter ett litet tags användning. Letade runt nere på Balkan efter någon lämplig ersättare men lyckades inte hitta någon trots flitigt baccisande. För tjocka = för dålig "känsla", för klumpiga. För tunna = För "klena", för kalla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Angående Hatch så är min erfarenhet att dom är helt värdelösa. Visst, dom är sköna, tunna och ypperliga vid t ex person-sök men dom går ju sönder efter bara en månads användning! Mina Hatch-handskar höll i tre år, varav cirka ett år mer eller mindre daglig användning (rätt ofta iaf). Däremot vet jag att de som köpt handskar från MP-SEC haft sönder dessa på bara ett par veckor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
15,5cm Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Jag har hört ryktas att det är "skjutförbud" på handske 2000. Är det någon som kan verifiera eller dementera detta? Jag har själv inte mycket gott att säga om de "moderna" matrial, t.ex. neopren och gore-tex som börjat användas. Enligt mina erfarenheter är en helt vanlig skinnhandske det bästa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 köpte ett par ryttarhandskar från odal/granngården/lantmännen. liknar hatch skyttevarianter. inget att ha som arbetshandskar och skulle förmodligen inte klara en hel fn-misson. men deras pris är fördelaktigt, ca 200 kr. vat inte vad hatch kostar på PX:en men här hemma är det billiga och bra alternativ. tunna saker i läder som har karborrestängning på ovansidan. klart mycket smidigare än stridshandske 2000. bra grepp och tar liten plats. de bästa handskar jag har haft var dock ett par som jag köpte genom jobbet. amerikanska arbetshandar modell "cowboy" helt i läder men rusigt bra impregnerade. såldes då av film och ljusteknik i sthlm, har tyvärr inte hittat några sedan dess. men vet att de finns hos likande teknikbolag. dessa handskar var ruskigt hållbara och lite av "ett andra skin" använde dem året om i ca två år, till jag söp bort en av dem under en studie av alkohol och kvinnor en blöt höstkväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Jag har hört ryktas att det är "skjutförbud" på handske 2000. Är det någon som kan verifiera eller dementera detta? Jag har själv inte mycket gott att säga om de "moderna" matrial, t.ex. neopren och gore-tex som börjat användas. Enligt mina erfarenheter är en helt vanlig skinnhandske det bästa. Det är INTE skjutförbud på stridshandske 2000. Det är däremot förbud mot att skjuta ksp 90/ 90B med handbeklädnad på skjuthanden. Detta diskuteras i en annan tråd här på SoldF The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 No är det ju fet-OT här... men det verkar ok? Jag har använt pilothandskar/nomex under flera år, de tycker jag funkar bra, de håller bättre än man kan tro och man kan ändå fippla mycket bra med dem. Ligger man på och lagar dem så fort de går upp i sömmarna håller de bra. Jag gillar dock inte att de är så långa, samt att man inte kan tighta åt dem i handleden. De korta varianterna har jag inte testat. Köpte ett par Hatch Street Guard (SGK100) de satt glockrent och gick att tighta åt bra runt handleden, passade mig perfekt, tyvärr gick de sönder lite för fort. Jag köpte dock ett par till då jag tyckte att de satt så förbannat bra och gav mycket god rörlighet med god känsla. Det andra paret har hållt mycket längre och har heller inte alls slitits på samma sätt, det kan ha varit så att jag fick ett måndagsexemplar när jag köpte mitt första par. Generellt är min uppfattning att börjar de väl gå sönder så går det oftast rätt fort tills de måste bytas ut. Jag bär dem mest för att skydda händerna mot skärsår och brännskador, som ksp-skytt tycker jag att man skall bära handskar. De isolerar inte så bra mot kyla, jag brukar komplettera med ett par U.S army D-3A skinnhandskar, antingen för värme eller som arbetshandskar (eller vanliga arbetshandskar). Vid strängkyla får det väl bli stor-vantarna... SGK100: http://hatch-corp.com/lawpages/sgk100.html D3-A: http://www.fatiguesarmynavy.com/store/item/US0505 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Kör själv ett par Hatch Kevlar Shooting som "skjut- och stridshandske", kompletterat med ett par tjockare skinnhandskar som ytterhandske klarar jag det mesta. Alternativet till Hatch-handskarna är ett par klassiska Befälshandskar helt i skinn. Mina totalt 3 par Stridshandske 2000 ligger mest och tar upp plats i skåpet eller som reservhandske i ryggsäcken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Mina totalt 3 par Stridshandske 2000 ligger mest och tar upp plats i skåpet eller som reservhandske i ryggsäcken. Bra... då skickar du hit ett par då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Däremot vet jag att de som köpt handskar från MP-SEC haft sönder dessa på bara ett par veckor. Kanske måndagsex där med, har använt MP-SEC Shooting Neoprene i närmare ett år utan att ha något att klaga på, tvärtom. Visst, lite klena för fältarbeten men i övrigt klockers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Om folk började fundera på vad handskarna är till för kanske dom håller bättre. "Stridshandske" 2000 är till för strid, inte gräva ståvärn, resa tält, hugga ved etc. Samma sak gäller för de civila varianterna som nämts i denna tråden, exempelvis MP-SEC Shooting Neoprene vilket hörs på namnet att den är till för att användas vid skjutning. Man får vid ett flertal tillfällen under en normal arbetsvecka påtala för beväringen att dom ska använda rätt handske vid rätt verksamhet. Den stickade innervanten till tumhandskarne funkar inte speciellt bra att ha som yttervante vid vapentjänst t.ex På samma sätt sliter man sönder stridshandsken om man använder den när man monterar slirskydd på en tgb 40. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Jag har själv inte mycket gott att säga om de "moderna" matrial, t.ex. neopren och gore-tex som börjat användas. Enligt mina erfarenheter är en helt vanlig skinnhandske det bästa. [elak] Och förståss är din favorituniform m/39-58 (58 är ju inte så bra) och "varför slutade man med AG42" är en fråga som förbryllar dig minst en gång om dagen... :P [/elak] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted February 11, 2004 Report Share Posted February 11, 2004 Jag har använt mina MP-SEC Shooting gloves i ett år nu på div Hv insats övningar bla SIB ,och varje dag under vintern .. Och dom har ej gått sönder ...Helt klart godkända... Det enda jag ångrar är att dom kostar 350:- hos Military shop ,Hos milcon kostar samma handske 250:- å då menar jag samma handske ... Ok minus mp-sec trycket på kardborre stängningen ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
15,5cm Posted February 11, 2004 Report Share Posted February 11, 2004 [elak]Och förståss är din favorituniform m/39-58 (58 är ju inte så bra) och "varför slutade man med AG42" är en fråga som förbryllar dig minst en gång om dagen... :P [/elak] Njaaa... Jag har blivit skeptisk mot dylika matrial efter ett X-antal fjällturer och överlevnadsövningar i alla typer av väder. Skinn har alla egenskaper "modernare" matrial har (och håller värmen bättre), samt att man kan stå och gräva ståvärn tre dygn i sträck utan att handskarna går sönder... M/58:an har jag bytt ut mot m/90 men mysteriet med AG42:an har jag dock ej löst ännu... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted February 11, 2004 Report Share Posted February 11, 2004 (edited) Jag har ett par Nomex flight gloves, kan starkt rekomendera dessa, men kanske inte för värmen.. har hållt för rätt tuffa tag i snart 3 år. köpte ett par Haglöfs Regulus gloves i okt. förra året, dessa har blivigt mina absoluta favorit hanskar. sydda på ung. samma sätt som flight gloves'en men tjokare. smidiga, varma(om du rör på dej lite..) och vidtäta. matrialer är flis och handflatorna är av kohud. priset ligger på 450. Edited February 11, 2004 by nsky_517 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts