Nimitz Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 Jag ska hålla en lektion om soldatregler och har därför laddat hem krigets lagar från fmpubl. Men hur i hela H*lvete ska jag få bilderna till powerpoint, och i storlek som är okej?? Nilsson Datorer Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 Print screen, och sen göra lämplig storlek i t.ex Photoshop? Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 Det finns en funktion i Acrobat där du gör en ruta kring det du vill ha med i din Power Point. Knappen kallas "Bildmarkeringsverktyget" och har en kvadrat och en cirkel på sig. Markera bilden du vill kopiera Högerklicka och välj kopiera. Gå sen över till Power Point och välj klistra in. Skala bilden till rätt storlek (glöm inte att läsa bredd/höjd-förhållandet för bilden) Om du tycker att bilden blev lite lågupplöst kan du gå tillbaka till pdf-filen och zooma in sidan lite innan du kopierar (du ska fortfarande ha rutan kring det som ska kopieras). Sen klistrar du in den nya bilden och skalar till rätt storlek igen och hoppas att det blev bättre kvalitet. Power Point-filen kommer dock att bli större när du sparar. Man kan göra samma sak med textstycken. Man väljer då en annan knapp "Textval-verktyget" som markerar text i stället. Klistrar du in texten i en textruta i Power Point kommer det bli en behandlingsbar text. S-Tank Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Jag ska hålla en lektion om soldatregler och har därför laddat hem krigets lagar från fmpubl. Men hur i hela H*lvete ska jag få bilderna till powerpoint, och i storlek som är okej?? Lyssna inte på dom andra! =) Jag laddade ner det som fanns att få på FMLOG nämligen Lärarhandledning (LHL Krigets lagar M7734-171002). Bilderna i den är ju bara små svartvita som inte är avsedda att använda på duk. Det finns dock OH-bilder till utbildningspaketet men de verkar tyvärr inte vara nedladdningsbara. Kanske kan du ringa FMLOG och fråga snällt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.