Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 2.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har en fråga. Vad jag förstår så är det mycket fys. Har hört om att man varje morgon springer 2,5km före frukost tex. När börjar man med detta, är det direkt vid inryck? Är inte precis världsbäst på att löpa tyvärr...

 

Hmv Nyman :baskerKav:

Varför är det viktigt att veta detta? Om ni ska springa eller ej om morgnarna?

Om det inte hade varit så att ni skulle springa mycket, hade du då tränat mindre än nödvändigt?

Om det är så du resonerar kanske du ska tänka över om du ens är lämplig denna befattning. Tjänsten som MPJ innefattar nämligen oerhört mycket fys i form av löpning.

Är du kass på att springa nu men hoppas på att förbättra din löpning efter inryck ska du också tänka om. Tiden för utbildning kommer att läggas på betydligt viktigare saker och då krävs det redan att du är i form.

 

Tänk istället så att oavsett hur vältränad du är så kommer det att bli fruktansvärt jobbigt. När denna nivå inträffar bestämmer du själv. Men det är innan inryck.

Det är inte bara med pannben som man klarar jobbiga saker.

 

Det finns inga genvägar.

;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fråga. Vad jag förstår så är det mycket fys. Har hört om att man varje morgon springer 2,5km före frukost tex. När börjar man med detta, är det direkt vid inryck? Är inte precis världsbäst på att löpa tyvärr...

 

Hmv Nyman :)

Varför är det viktigt att veta detta? Om ni ska springa eller ej om morgnarna?

Om det inte hade varit så att ni skulle springa mycket, hade du då tränat mindre än nödvändigt?

Om det är så du resonerar kanske du ska tänka över om du ens är lämplig denna befattning. Tjänsten som MPJ innefattar nämligen oerhört mycket fys i form av löpning.

Är du kass på att springa nu men hoppas på att förbättra din löpning efter inryck ska du också tänka om. Tiden för utbildning kommer att läggas på betydligt viktigare saker och då krävs det redan att du är i form.

 

Tänk istället så att oavsett hur vältränad du är så kommer det att bli fruktansvärt jobbigt. När denna nivå inträffar bestämmer du själv. Men det är innan inryck.

Det är inte bara med pannben som man klarar jobbiga saker.

 

Det finns inga genvägar.

;)

Nä så särskilt mycket fys vet jag inte om det är.

 

Inte mer än ibörjan. Under befattningsskedet fysade vi en gång. Har sprungt milen 1 gång under värnplikten och nu en gång till när jag sökte ROP. Det är inte den fysiska konditionen som behövs främst utan mest motivation och viss intelligens. :D

Link to comment
Share on other sites

Nä så särskilt mycket fys vet jag inte om det är.

 

Inte mer än ibörjan. Under befattningsskedet fysade vi en gång. Har sprungt milen 1 gång under värnplikten och nu en gång till när jag sökte ROP. Det är inte den fysiska konditionen som behövs främst utan mest motivation och viss intelligens.

 

Du låt inne som MP/SÄK då eller??

 

:baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hallå!

 

 

Jag har precis bytt min tjänst så att jag ska hamna i MP/Säk i aug 2004! Ser fram emot det med stor motivation, dock vet jag inte om jag har tillräcklig kondition. Jag får se till att börja träna lite nu!

 

 

Hoppas att det är en rolig och givande tjänst!!

 

MVH Peter :clap:

Link to comment
Share on other sites

Hej, det här är mitt första inlägg på det här forumet. Jag var och mönstrade igår och fick preliminärt tjänsten PA805 MP/SÄK gruppbefäl.

vad jag har förstått så är den tjänsten samma sak som gamla MPJ..

Det är dock en sak som jag inte förstår,:

 

"Om du blir uttagen till MP-grupp eller arméns del av säkerhetsbataljon 04, kommer du att utbildas vid Livgardet, dels på Livgardets Dragonbataljon i Stockholm, dels i Kungsängen"

 

vad innebär det? kommer man att när man rycker in delas upp i en MP-grupp eller om man hamnar i säkerhetsbataljon som jag förstått är MP/säk tjänsten?

 

Edit: Frågan är : eftersom jag blivit tilldelad PA805 MP/SÄK gruppbefäl, innebär det då att man kommer att bli MPJ som det tidigare hette?

Edited by hägle
Link to comment
Share on other sites

Det betyder väl att du kan hamna på antingen Livskvadron (MP-tjänst) eller 2:a Skvadron (MP/Säk-tjänst) så är det iaf för oss KB som rycker in på måndag att man kan hamna på Liv eller 2:a och det bestäms först efter GSU.

 

Thomas :navy:

Link to comment
Share on other sites

Jag har förstått det som om att får du PA805 MP/Säkgruppbefäl hamnar du med största sannorlikhet i andra Skvadron! Nån som vet varför den kallas Sigtuna Skvadron för övrigt(?)

 

Jag vet inte om KB skiljer sig och kan hamna på båda?

 

Det är iaf vad jag har hört!!

 

MVH Peter

Link to comment
Share on other sites

jo det är till andra skvadron som jag vill komma. För 2a skvadron är väl det som tidigare var mpj?

Dom andra tjänsterna jag fick var Skyttegrupp chef strf 90 och Robotgruppchef, båda på P18.

 

Men Mp/säk tycker jag låter mer intressant :D

Edited by hägle
Link to comment
Share on other sites

För MP och MP/SÄK gör man jägartesterna på mönstringen elelr vad behövs för resultat??

Jag fick en skattad 6a på cykeln, styrka: 7, i-prov: 8, Psykologen var båda 8or, syn & färgseende : 9, hörsel A.

 

Jag behövde dock inte göra jägartestet..

Link to comment
Share on other sites

För GB finns det befattningarna:

Stf grpch

Säkman

ksp (90 alt 58)

signalist

Prickskytt

Hundförare

 

Förutom detta finns det befattningar i staben man kan få så som stabs.assistent osv.

 

Tidigare utbildades skarpskyttar med ak5b men numera utbildar man prickskyttar med prickskyttegevär 90. Prickskytt har längre utbildning.

 

Stf Grp C tjänst är att vara patrullchef över ena halvan av gruppen som skall kunna verka självständigt i patrull. Han har ansvaret för mtrl i gruppen och skall se till att gruppen har allt den behöver för att kunna verka.

 

Säkman är till för att säkra och har vad jag förstått det ak5 med m203 undertill. Uppgiften är bla att säkra vid patrullering.

 

Ksp skyttens uppgift är självklart att ge massivt eldunderstöd åt gruppen med hjälp av ksp 90 och ksp 58.

 

Signalisten sköter orienteringen och har hand om kommunikationen, hans uppgift är att rapportera in patrullens position och föra patrullen från punkt a till b, han sköter även rattandet av tgb eller annat transportmedel.

 

Prickskytten kan ni kanske gissa vad han gör..

 

Hundföraren sköter den viktigaste delen av patrullen nämligen schäferhunden, patrullens känselspröt i terränglådan.

 

MPJ plutonerna utbildas på Sigtuna Skvadron (2:a skvadron, röd skvadron) . Utibldningen sker med kungsängen som bas men mest i skogen :uuh:

 

KB rycker in på antingen livskvaron eller 2:a skvadron (vartannat år) och efter avslutad GSU hamnar man antingen på MP eller MPJ. Befattningarna för KB är t.ex. underättelse ass. , Grp C säkgrupp eller MP grupp, kvartersmästare.

 

Sigtuna skvadrons namn kommer från att Sigtuna var uppsamlingsplatsen för skvadronens ryttare under gamla dagar då Livgardets dragoner sprängde fram över fälten till häst!

 

Mer info finns att få på MPJ sida

 

Skillnad i stort mellan MP och MPJ. MP pluton har som uppgift att upprätthålla allmän ordning och säkerhet inom Försvarsmakten. MPJ har som huvuduppgift att gripa/nedkämpa fientliga sabotageförband och att utföra underättelseinhämtning.

Link to comment
Share on other sites

KB rycker in på antingen livskvaron eller 2:a skvadron (vartannat år) och efter avslutad GSU hamnar man antingen på MP eller MPJ. Befattningarna för KB är t.ex. underättelse ass. , Grp C säkgrupp eller MP grupp, kvartersmästare.

Vet inte om KVM finns som befattning för KB i år stod inget om det i mina papper men du vet säkert mer om det där än mig 1MPJ.

En tjänst som däremot kommer finnas för KB utöver dom som du skrev är Stabsass.

 

Men jag får återkomma när jag har skaffat mig lite mer information om några veckor.

 

//Thomas :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har sökt lite och hittade det här på http://w1.313.telia.com/~u31306903/faq.htm

 

 

 

F: Vart avgörs det om man blir MPJ eller inte?

 

S: Det är pliktverket som skriver in en till tjänst antingen som MP (livskvadron) eller som MPJ (2:a skvadron).

 

Vissa inskrivningsförättare har dock dålig koll och tror att MPJ tas ut på Livgardet. MPJ tas alltså ut på pliktverket.

 

För GB är befattningarna dessa:

 

PA800 Militärpolisgruppbefäl = Du kommer placeras som MP i MP-pluton alt ledningspltuon.

 

PA805 MP/SÄK Gruppbefäl = Du kommer att placeras som MPJ i MPJ-Pluton alt.Ledningspluton.

För KB är befattningen PA605 = MPJ,

KB har dock större möjlighet att byta mellan MP & MPJ.

Link to comment
Share on other sites

Ja då var det alltså dags imorgon gäller det då rycker jag in på Livgardet som MP/SÄK KB.

Jag har längtat och fruktat om vartannat men nu gäller det bara att ta det för vad det är och göra det bästa av situationen, jag tänker inte vika ner mig ,O

Hoppas bara att man har ett starkt pannben!

 

Jag ska skriva mer om mina första intryck om 2 veckor när jag har min första permission.

Tänkte kanske göra en egen tråd liknande Foxtrot Lima´s om hur livet i lumpen fortskrider men det får vi se hur det blir men det och om det finns något intresse bland forumets medlemmar för det.

 

 

Over and out för den här gången då ;)

Link to comment
Share on other sites

Stämmer det att MP/SÄK inte längre gör beriden högvakt?

 

Som kuriosum kan jag meddela att jag låg inne första året som MPJ utbildades, 1990-91. Inga MP utbildades det året utan alla blev MPJ, både på Livskvadron och det som då hette 12:e skvadron, nu 2:a/Sigtuna. Sedan började man utbilda MPJ i Karlsborg också några år, jag tror dock att utbildningen aldrig upphörde vid K1 utan bara minskade i omfattning.

 

Även om uppgifterna nu är hopplöst inaktuella kan jag informera om att vi minsann hade tidig fys så gott som varje dag från och med första veckan, så det så. ;)

Link to comment
Share on other sites

hehe intressant nastyheadwound, själv låg jag på MPJ 2001/02.

 

Beriden högvakt har inte MPJ sysslat med på bra länge.

 

MPJ utbildades vad jag hört både på K1 och K3 parallelt, frågan är om inte K3 hade varit en bättre utbildningsplattform bara med möjligheten att lätt få ihop övningar med jägarbataljonen eller FJS.

 

Skvadronsfysen på morgonen, lär väll aldrig försvinna hoppas jag. Ganska speciellt att springa runt med skvadronsfanan främst runt regementet 5.30 på morgonen när andra fortfarande sover. Roligare nu efteråt en just då iofs.

Link to comment
Share on other sites

Det betyder väl att du kan hamna på antingen Livskvadron (MP-tjänst) eller 2:a Skvadron (MP/Säk-tjänst) så är det iaf för oss KB som rycker in på måndag att man kan hamna på Liv eller 2:a och det bestäms först efter GSU.

 

Thomas  :baskerFN:

FEL!..KB blir satta på antingen liv eller 2:skv efter inryck men GB blir satta vid mönstringen och står det mp säk så är det MPJ du blir.

 

Står det MP till häst så blir det LIV skvadron!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...