sickan Posted February 8, 2004 Report Share Posted February 8, 2004 Tja, tänkte bara kolla om det finns några som rycker in på p10 i augusti. också om det är någon som ska bli Närskyddssoldat? ingen som har lite berättelser eller annan nödvändig fakta? Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baan Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 ligger inne som nsky på p4, 2 månader kvar... vad ska jag säga, om det inte är försent att överklaga så gör det genast, närskydd är i princip vakttattare som till skillnad från bevakning får vakta ute i fält och frysa arslet av sig, verkligen jättekul.. man får lite stridsutbilding men inget att hurra om, eftersom striden inte är närskydds främsta uppgift utan att vakta (i mitt fall staben...) så ifall du vill strida så mycket som möjligt kolla om du kan bli skytte på p10 istället (pansarskytte isf), det är nog bra mycket roligare.. om du vill softa dig igenom lumpen är närskydd inte great direkt heller, det är inte tungt men det är inte direkt soft att stå kl 2-5 ute i skogen vid någon post.. om du inte kan ändra läget så å det positiva hållet kommer ni nog ha massa roliga vapen och ändå få skjuta mer än vissa andra (hur mycket lär tanten på ICA skjuta, nä just det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustavsson Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 ligger inne som nsky på p4, 2 månader kvar... vad ska jag säga, om det inte är försent att överklaga så gör det genast, närskydd är i princip vakttattare som till skillnad från bevakning får vakta ute i fält och frysa arslet av sig, verkligen jättekul.. man får lite stridsutbilding men inget att hurra om, eftersom striden inte är närskydds främsta uppgift utan att vakta (i mitt fall staben...) så ifall du vill strida så mycket som möjligt kolla om du kan bli skytte på p10 istället (pansarskytte isf), det är nog bra mycket roligare.. om du vill softa dig igenom lumpen är närskydd inte great direkt heller, det är inte tungt men det är inte direkt soft att stå kl 2-5 ute i skogen vid någon post.. om du inte kan ändra läget så å det positiva hållet kommer ni nog ha massa roliga vapen och ändå få skjuta mer än vissa andra (hur mycket lär tanten på ICA skjuta, nä just det Haha, du skulle valt K3 istället... P4 är rikskass! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baan Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 det vet du nog inget om, förutom traidiotionen att man ska dissa alla förutom sig själv, men ligger du inne som närskydd så blir du nog inte bättre för fem öre var du än ligger... isf kanske något bättre i flygvapnet men det är marginellt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sillen Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 Nja, på flygvapnet finns det väl bassäk istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustavsson Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 det vet du nog inget om, förutom traidiotionen att man ska dissa alla förutom sig själv, men ligger du inne som närskydd så blir du nog inte bättre för fem öre var du än ligger... isf kanske något bättre i flygvapnet men det är marginellt.. Jag skojade ju! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baan Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 hehe åjå man måste ju försvara sig lite sillen det är nog helt rätt men det är ju bara ett annat uttryck för det... sen är det väl ganska glorifierat med bassäk, även om utb är bra i fllygvapnet (har ingen aning) så tycker jag uppgiften som man ska lösa är skit.. hade jag mönstrat om så hade jag satsat mer stridsinriktat, typ skytte åtminstone Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 sillen det är nog helt rätt men det är ju bara ett annat uttryck för det... sen är det väl ganska glorifierat med bassäk, även om utb är bra i fllygvapnet (har ingen aning) så tycker jag uppgiften som man ska lösa är skit.. hade jag mönstrat om så hade jag satsat mer stridsinriktat, typ skytte åtminstone Flygvapnets närskydd (numer flygbassäk/strilsäk) är inte och har aldrig varit samma sak som arméns trots samma namn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted February 15, 2004 Report Share Posted February 15, 2004 sillen det är nog helt rätt men det är ju bara ett annat uttryck för det... sen är det väl ganska glorifierat med bassäk, även om utb är bra i fllygvapnet (har ingen aning) så tycker jag uppgiften som man ska lösa är skit.. hade jag mönstrat om så hade jag satsat mer stridsinriktat, typ skytte åtminstone Flygvapnets närskydd (numer flygbassäk/strilsäk) är inte och har aldrig varit samma sak som arméns trots samma namn. Du får gärna berätta vad som skiljer dem åt? är nyfiken. Har alltid undrat men inte orkat fixa en tråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted February 15, 2004 Report Share Posted February 15, 2004 ja för det första så använder vi oss av hund!! vilket inte är så vanligt i armén!!! sedan så satt vi inte i vakten! Iallafall inte under min värnplikt! Uppgiften vi hade gick ut på att stridsspana! dvs patruller längs olika patrullstigar kring o runt flygbasen, samt op-platser eller som man säger i flygvapnet stridsspaningsplats(ssp). närmast flygbasen och kring objekt ligger bevakningssoldater sedan kommer flygbassäk som patrullerar ytterområdet kring basen. Flygbasjägarplutonerna finns ännu längre ut å jobbar mot att hitta fientliga baser. Hunden är vårat främsta vapen iochmed att den lokaliserar fienden. beväpningen som vi hade på min grp bestod av två hundförare med ak5 + hund, 2grpc ak5, 2farb med Kulspruta 90,ak5b,minor, två sjv-män med ak5 med granattillsats. Vi skulle söka fienden, vid spårupptag eller annan markering så läggs ssl ut dvs stridspaningslinjer mot tänkt riktning och ev objekt. snart åker vi!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baan Posted February 15, 2004 Report Share Posted February 15, 2004 då är dte ingen större skillnad alls, förutom att ni lägger mer tonvikt på patrullerande poster (uppenbarligen) än fasta vi har (infart, utfart sen också patrullerande..) och nej inga närskyddsoldater sitter i vakten eller något sånt, det gör enbart bevaking vad jag vet, det jag menade innan är att vi gör bevakningens arbete fast ute i fält.. det verkar ju vara ungefär det ni gör också vid ert bevakningsobjekt så det är ingen störer skillnad vad jag kan se... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted February 16, 2004 Report Share Posted February 16, 2004 skillnaden bör väl vara att vi söker strid och inte står å väntar vid ett statiskt objekt!!! Den utb jag fick på f21 så bedrev vi en hel del strid! om än på grp nivå! eftersom vi sällan uppträder större på ptrl. Jag förstår inte hur du kan jämnföra att jag sabotageförband med att rulla med staben å vakta deras gruppering? Jag ska säga att jag inte vet alltför mycket om armèns närskydd men jag misstänker att innan veckan är slut så kommer jag att ha en klar bild över det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baan Posted February 21, 2004 Report Share Posted February 21, 2004 skillnaden bör väl vara att vi söker strid och inte står å väntar vid ett statiskt objekt!!! Den utb jag fick på f21 så bedrev vi en hel del strid! om än på grp nivå! eftersom vi sällan uppträder större på ptrl. Jag förstår inte hur du kan jämnföra att jag sabotageförband med att rulla med staben å vakta deras gruppering? Jag ska säga att jag inte vet alltför mycket om armèns närskydd men jag misstänker att innan veckan är slut så kommer jag att ha en klar bild över det! eh sabotageförband? vad saboterade ni då ? enda skillnaden jag ser är att ni är lite agressivare till att söka fienden medan vi mer förlitar oss på andra att upplysa oss om en fiende kommit igenom fronten för att anfalla staben (vilket antas bli det realistiska scenariot..) och därefter ska vi möta denna fiende och ge staben tillräckligt med tid för att dra sig tillbaka... vilket i själva verket är självmord för oss om det kommer ett spaningsförband och vi är en tropp som försöker stoppa dem :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hellmut Posted February 21, 2004 Report Share Posted February 21, 2004 manöver!! börjar inte ämnet spåra ur? vad var det sickan ville ha svar på??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baan Posted February 21, 2004 Report Share Posted February 21, 2004 visst det är djävligt OT men det kan vara intressant att se vad likheterna och skillnaderna mellan arméns och flygvapnets närskydd är .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stockholmarn Posted February 22, 2004 Report Share Posted February 22, 2004 Ligger på P10 och här finns väl fan inge närskydd? Antingen måste jag ha missat det helt eller så är det nytt för nästa år. Hörde att dom ska lägga ner mitt kompani (7:e) tills nästa år och även en hel del plutoner på 3:e skulle försvinna. Kan helt OT konstatera att LIVarna inte är särskilt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baan Posted February 22, 2004 Report Share Posted February 22, 2004 heh beror väl på vad man jämför med.. antagligen blir det närskydd där uppe nästa år ja, verkar som förbanden får turas om lite vad dem utbildar, finns inte direkt cash till mycket i vårt försvar nästa år blir det väl spaning bl a på p4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sickan Posted February 24, 2004 Author Report Share Posted February 24, 2004 Jo jag vet att dem tänker lägga ner kompani på p10. En kompis kompani försvinner helt. han fick inte göra lumpen alls där. fick nån plats i boden istället. men jag passa på och kolla om närskydd skulle utbildas svaret jag fick var "du är välkommen till p10 den 23 augusti 2004" totalt va det ca 160 soldater som skrotas på p10... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasBlacksta Posted June 28, 2019 Report Share Posted June 28, 2019 Bättre sent än aldrig. Muckade 8 april 2004 som GB på CP plut PN komp. Vi var tre nsky grupper i ledningspluton. En var en ren närskydds grupp med egen bv206 (3nsky) 1&2 nsky hade i huvudsak närskydds uppgifter men hade också ansvar för stridslednings central och stabskvarter. Vi utbildades utöver närskydd att kunna verka som skyttesoldater i 9040 (eller KPs 401 Kossaktraktor =) ). Visst skulle det kunna vara en tråkig plasering. Men under Kapten Rodin fick vi göra mycket mer än vad som nog var tänkt för tjänsten. Mycket kul strid i bebyggelse. Häldre död än vid Liv. P10 3. Komp ledningspluton - 03-04 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts