Jump to content

AK-47 vs AK 4


AK-47

Recommended Posts

@7,62x39, samt även AK-47: Inte för att verka dryg på något som helst vis, men om ni skulle fylla i era profiler ordentligt så skulle vi kanske undvika missförstånd. I detta sällskap kan det te sig en smula orealistiskt om unge herr "íngen info/ingen info/ingen info/ingen info/har ej gjort lumpen" påstår vitt och brett om saker en vanlig civilist inte borde veta särskilt mycket om.

-Detta var bara ett tips, och inte menat som någonting annat.

 

 

/Bellum, som fram tills alldeles nyligen trodde att snabbhet till skott berodde på träning, träning, träning och inte vapentyp.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

När jag gjorde utlänskavapen utbildningen sade befälet att Ryssarna hade omvänt system än vad vi hade. Skyttesoldater sköt nerhållande eld, och ksp sköt punkteld, och att deras vapen var konstruerade efter det konceptet (Eller om det var konceptet som hade uppstått av vapnen ,O )

 

Om detta stämmer vorde det ju dumt att skaffa ak47 till svenska soldater.

Link to comment
Share on other sites

Liggande med stöd så är det inga problem med ett orginalsikte.

 

Kunskapen om kalasvapen får man inte i lumpen , den får man skaffa sig på annat håll men fortfarande på laglig väg.

 

Det verkar som ni ifrågar sätter mig.

Jag har inte ifrågat satt någon av er samt er kunskap ,jag uttalar mig inte om saker jag inte kan.

Min erfarenhet är endast någonstans mellan 5000-6000 skott 7,62x39.

Om jag trampar någon på tårna så ber jag att få tacka för mig.

 

Som avslutning kan jag bara hålla med dig NisseNord du har fullt rätt med ditt inlägg.

:camo: Magnus

Link to comment
Share on other sites

Den enda erfarenheten av AK-47 är 30 skott med en AK-47 med invikbar kolv den enda reflektionen jag har kvar av det tillfället på Balkan är...

Varför har de gjort kolven så bred på den in fällbara modellen ?( Bak stycket på kolven ) om ni för står vad jag menar ?)

det var svårt att få någon känsla i den ..

Link to comment
Share on other sites

7,62x39: Hoppas du inte tolkade mitt inlägg som ett ifrågasättande. Det var snarare menat som ett tips för att undvika sådana.

Internet drar ju till sig skit på samma sätt som flugor, eller hur det nu var, och genom att fylla i profilen så ger man folk chans att avgöra ens trovärdighet utan tjafs. Det har ju varit en och annan här inne och fläkt ur sig de mest vansinniga kommenterer med ursäkten att de minsann varit überjägarprickskyttedykare. Genom att fylla i sin profil på ett bra sätt minimerar man risken att bli tolkad som en sådan.

 

Nåväl, till saken: Hur löser man problemet med kalasfamiljens egendomliga placering av säkringen kontra snabbhet till skott?

Link to comment
Share on other sites

Israelerna löste det problemet genom att sätta säkring på båda sidorna av Galil. Hur bra den fungerar praktiskt vet jag dock inte.

Jag har sett bilder på den, men har inte heller någon aning om hur bra den fungerar i praktiken. Jag läser en del militära forum där det hänger israelser (och sydafrikaner som använt R4), men vill inte minnas att någon av dem nämnt något om säkringen.

Har skjutit litegrann med Galil och med FFV 890 som tydligen är mycket lik R4,

bägge vapnena hade också tumsäkring på vänster sida, dock upplevde jag tumsäkringen så trög för min liljevita tumme, att jag hellre använde den långa flärpen på höger sida, den var betydligt lättare att använda som omställare, vet inte om säkringen på dessa vapen var osedvanligt tröga eller om Israelerna och Sydafrikanerna är utrustade med monstertummar.

Link to comment
Share on other sites

Har skjutit litegrann med Galil och med FFV 890 som tydligen är mycket lik R4, bägge vapnena hade också tumsäkring på vänster sida, dock upplevde jag tumsäkringen så trög för min liljevita tumme, att jag hellre använde den långa flärpen på höger sida, den var betydligt lättare att använda som omställare, vet inte om säkringen på dessa vapen var osedvanligt tröga eller om Israelerna och Sydafrikanerna är utrustade med monstertummar.

Det jag funderat över är just hur mycket kraft man måste använda på säkringen på vänster sidan för att "den långa flärpen på höger sida" ska åka nedåt respektive uppåt. Åtminstone på de finska stormgevären så satt den rätt så hårt, och jag misstänker att man skulle ha behövt en rätt så stark tumme på högerhanden för att manipulera säkringen på vapnets vänstra sida om det funnits en där.

Link to comment
Share on other sites

På en väl underhållen FFV 890 C resp Galil är det inga problem att använda tumsäkringen. Konstruktionslösningen ställer högre krav på tekniskt underhåll än en del andra lösningar vilket ger en trög säkring om den inte underhålls.

Link to comment
Share on other sites

På en väl underhållen FFV 890 C resp Galil är det inga problem att använda tumsäkringen. Konstruktionslösningen ställer högre krav på tekniskt underhåll än en del andra lösningar vilket ger en trög säkring om den inte underhålls.

På de finska stormgevären så har du en liten metallpigg på säkringen som greppar tag i hål i stormgevärets låda vid varje säkringsläge. Det är denna som jag tror skulle kunna göra säkringen något svår att flytta med en liten vippa på vänster sida, då piggen greppar rätt så bra på vissa stormgevär.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade inga problem med att skjuta huvudskott från 300 meter med Akm. :bash:

Det är visserligen inga problem med Ak4 heller

Mvh

:dong: Magnus

ett faktum är ju att H&K bygger flera av sina pricksytte vapen runt G3.

Hur många prickskytte vapen baserar sig på AKm/47/74 (whatever)

Link to comment
Share on other sites

ett faktum är ju att H&K bygger flera av sina pricksytte vapen runt G3.

Hur många prickskytte vapen baserar sig på AKm/47/74 (whatever)

Dragunov SVD...

 

Men för att återgå till karbinerna. G3 har ju avsevärt längre visirlinje än AK47 och därmed lättare att uppnå precision i skyttet.

Personligen tycker jag siktet är sämre på AK47 än G3. Det är svårare att hålla vapnet i våg. Ännu en faktor som försvårar skyttet.

Övning med en speciell siktestyp underlättar givetvis skyttet, men jag anser ändå att AK47:ans sikte inte är lika potent. Har för övrigt stor erfarenhet av siktestypen i fråga från mitt Gamo-luftgevär :baskerPa: (och många fåglar på mitt samvete, så uppenbarligen fungerar den typen av riktmedel).

 

Den verkliga precisionen mellan vapnen i fråga har jag ingen aning om och tänker inte uttala mig om heller.

Link to comment
Share on other sites

Huj huj, har jag förstått saken rätt nu: En Galil/motsv har altså både en kalassäkring och en "vanlig" eller?

Ja, Galil och R4 har dels "plåtspakssäkringen" i AK-47-stil på höger sida, men de har även en "vanlig" tummanövrerad säkring, i stil med den som sitter på de flesta andra automatkarbiner, på vänster sida.

 

Edit: Stavfel.

Edited by A2Keltainen
Link to comment
Share on other sites

ett faktum är ju att H&K bygger flera av sina pricksytte vapen runt G3.

Hur många prickskytte vapen baserar sig på AKm/47/74 (whatever)

Dragunov SVD...

Som jag förstått det så är SVD en väldigt annorlunda konstruktion invändigt, men jag kan ha totalt fel i detta. Om man ska vara petig, så är dessutom SVD till både avsett användingsområde och precision sett ett skarpskyttegevär och inte ett prickskyttegevär.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan igen

Min spekulation om siktet

Alla som har sett dem ser att ser att de har en skala upp till 1000meter vissa bara till 800meter.Troligtvis så vill man bara ha en modell på dessa sikte , kanske av kostnadskäl.Sen kommer vi till reservdelar , alla soldater har en karbin efter det så kommer ett lätt understödsvapen som är en RPK , ser ut som en karbin men med längre pipa, större magasin och samma typ av sikte. Troligtvis så vill de ha så mycke av lika detaljer på dessa vapen. Den typ av underhåll som de använder sig av är egentligen bara två , fram med mer ammo , ta tillbaks döda samt skadade.

Detta är som sagt bara min spekulation.

Nu har de hängt på mycke optisk material på sina vapen , har ej följt det så mycke , så jag vet för lite om dessa.

 

Hur gör vi i Sverige om vi skadar siktet på vårt understödsvapen , vi får väl skicka den till en tekniker. Troligtvis så tar den ryska soldaten den detaljen på sin karbin.

 

Svd används idag som ett skarpskyttegevär.

 

Till prickskytte har de SV98 med annat dessa kalibrar

7,62 x 54 R

308 Winchester

338 Lapua Magnum

 

De har även en liten 22 long som enligt deras eget tycke funkat bra i Tjetjenien. Denna har fått betäckningen SV 99. Denna används med subsonic ammo med ljuddämpare.

 

De har även lite andra nya varianter men det är lite svårt att hitta information men jag vet att de har gjort försök med en civil kaliber 9,3 x 64 .

De har även en i kaliber 12,7 men jag har glömt betäckning samt användningsområde.

 

:D Magnus

Link to comment
Share on other sites

Hur gör vi i Sverige om vi skadar siktet på vårt understödsvapen , vi får väl skicka den till en tekniker. Troligtvis så tar den ryska soldaten den detaljen på sin karbin.

Har ju svårt att se hur ett sikte kan bli simplare och enklare att laga en de som sitter på grg och pskott.

Jag menar om siktet går av så går det ju av.

Då får man väl se till att limma eller något.

Om det optiska siktet går sönder så är det väl verkligen sönder.

Har svårt att se okularen till grg:t gå sönder på något annat sett en att man spräcker glaset och då e det ju endå kört.

Eller hur? :camo:

Link to comment
Share on other sites

Hur gör vi i Sverige om vi skadar siktet på vårt understödsvapen , vi får väl skicka den till en tekniker. Troligtvis så tar den ryska soldaten den detaljen på sin karbin.

Jag har ingen som helst utbildning som vapenmek och bara mycket begränsad erfarenhet av Kalasjnikovs vapen men att byta ett sikte är väl inget man gör hur som helst..... Åtminstone inte på de vapen jag har haft kontakt med.

Med vårt nya optiska riktmedel så visst men vanliga öppna ? ;)

Link to comment
Share on other sites

@7,62x39, samt även AK-47: Inte för att verka dryg på något som helst vis, men om ni skulle fylla i era profiler ordentligt så skulle vi kanske undvika missförstånd. I detta sällskap kan det te sig en smula orealistiskt om unge herr "íngen info/ingen info/ingen info/ingen info/har ej gjort lumpen" påstår vitt och brett om saker en vanlig civilist inte borde veta särskilt mycket om.

-Detta var bara ett tips, och inte menat som någonting annat.

 

 

/Bellum, som fram tills alldeles nyligen trodde att snabbhet till skott berodde på träning, träning, träning och inte vapentyp.

Hehe jag vill påpeka att jag ska rycka in i augusti ..

Edited by AK-47
Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. Payne

Med min erfarenhet i bagaget anser jag att AK47:an gör sig bäst den används som i rollen som kpist där den är mycket bra.

Som Automatkarbin med en kort visirlinje på 373 mm är den inte riktigt lyckad.

 

Men det är min personliga bedömning, inte en grundregel.

:camo:

Link to comment
Share on other sites

Mycke åsikter och tankar kring AK-47 och AK4, framförda av folk i olika grad av kunskapsmässig upplysning. Bäst är väl dom sedan tidigare nämnda uberjägarprickskyttedykarna med erfarenhet från lådvis av ammunition genom båda bössorna. Men man blir ju lite förvånad över vilken kunskap om framförallt AK47:an som finns hos den breda allmänheten utan militär anknytning här i landet.

Båda karbinerna är väl antagligen fullt kapabla att fungera i sin tänkta stridsmiljö, AK47:an som en förbättrad k-pist, och AK4 som ett lite tyngre men mera precisionsverkande vapen. Att sedan påstå att svenska armén gjorde fel i att köpa G3:an är väl att ta i. AK4:an är dyr att tillverka och tung för SIB, men definitivt inget vapen jag skulle vilja möta i händerna på en kunnig soldat sittandes i en skydda eldställning på trehundra meter. På samma sätt som jag hellre möter en fientlig AK4 än en AK47 när jag är tätman då plutonen rensar ett hus.

HÄLSNINGAR

Uberjägarprickskyttedykare Sundelin från första skvadronen Delta SSG (erfaren AK47/4-skytt med 600 000 skott om året genom båda vapnen).

Link to comment
Share on other sites

Det billigaste jag kan hitta 7,62x39 för är ca 60kr per 20 ask.

Det skulle bli ca 15 000kr för 5000 skott. Man kan förstås utgå ifrån att det blir en viss mängdrabatt. Det är mer än vad jag har råd att lägga på skyttet.

Ja när man är anställd på hemlig lista hos SSG-Black-Ops har man råd med en del!! :D Det finns en hel del hemliga agenter o liknande här på forumet. Att det står i min profil att jag är utbildad och har chefat insats är mest en cover-up för att gömma alla bevis. Framförallt ska du titta efter folk som har i sin profil att dom inte gjort lumpen eller att dom legat som vakt :baskerKav: eller liknande, dom har oftast mest erfarenhet av utländska vapen och liknande :lol: !

Link to comment
Share on other sites

[lite OT]

Festligt med siktesgradering upp till 1000m:

En underbar stridsteknik att ställa upp en pluton i gruppkolonner kommendera vänster om, samtidigt eldöppnande och skjuta salva mot en fi på 1km avstånd! :P

 

Ibland saknar man Sovjetiska krigsmaktens sändningar på söndagförmiddagen på Horizont...

 

[/lite OT]

Link to comment
Share on other sites

[lite OT]

Festligt med siktesgradering upp till 1000m:

En underbar stridsteknik att ställa upp en pluton i gruppkolonner kommendera vänster om, samtidigt eldöppnande och skjuta salva mot en fi på 1km avstånd! :P

[/lite OT]

G m/96 hade ju graderingen 300-2000 (300-600 + 700-2000) meter.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl inte så mycket att debattera att man kan tänkas föredra en ak4 framför en ak47 på längre avstånd (om man har för avsikt att träffa) men har dte inte visat sig att i dem senaste krigen som bl a USA varit med i, så har avstånden varit relativt korta, om jag inte minns fel under 100 meter.. då spelar det väl ingen större roll att AK47an är kass på 300 meter.. så resonerar jag iaf...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...