Shock Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Har sökt, men bara hittat en obesvarad fråga av Yman, så jag passar på att starta en dedikerad tråd. När jag fick min basker instruerades jag och mina plutonskamrater i vikten av att aldrig låta snöret hänga ut. Vi instruerades att tillpassa baskern och därefter klippa av detta snöre, eftersom risken att vi skulle hamna i strid var näst intill obefintlig. Nu undrar jag, vad betyder det att man har snöret hängande? Är en knuten rosett en särskild betydelse, som att man förlorat en kamrat i strid? Eller är de exempel man sett bara officerare och soldater som inte varit medvetna om att svansen hängt ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sequent Posted February 7, 2004 Report Share Posted February 7, 2004 Har sökt, men bara hittat en obesvarad fråga av Yman, så jag passar på att starta en dedikerad tråd. När jag fick min basker instruerades jag och mina plutonskamrater i vikten av att aldrig låta snöret hänga ut. Vi instruerades att tillpassa baskern och därefter klippa av detta snöre, eftersom risken att vi skulle hamna i strid var näst intill obefintlig. Nu undrar jag, vad betyder det att man har snöret hängande? Är en knuten rosett en särskild betydelse, som att man förlorat en kamrat i strid? Eller är de exempel man sett bara officerare och soldater som inte varit medvetna om att svansen hängt ut? Precis. När vi fick våran basker fick vi lära oss att snörena endast ska synas under sorg. Annars avklippta eller undanstoppade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsan Posted February 7, 2004 Report Share Posted February 7, 2004 Har sökt, men bara hittat en obesvarad fråga av Yman, så jag passar på att starta en dedikerad tråd. När jag fick min basker instruerades jag och mina plutonskamrater i vikten av att aldrig låta snöret hänga ut. Vi instruerades att tillpassa baskern och därefter klippa av detta snöre, eftersom risken att vi skulle hamna i strid var näst intill obefintlig. Nu undrar jag, vad betyder det att man har snöret hängande? Är en knuten rosett en särskild betydelse, som att man förlorat en kamrat i strid? Eller är de exempel man sett bara officerare och soldater som inte varit medvetna om att svansen hängt ut? Hängande snören = kamrat dödad i strid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted February 7, 2004 Report Share Posted February 7, 2004 jag har hört en gång förlänge sedan att en vän till mig menade på att om man hade en knut och tråden utanför betydde det att man hade en confirmed kill.men om det så stämmer vet jag inte, en myt antagligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted February 7, 2004 Report Share Posted February 7, 2004 jag har hört en gång förlänge sedan att en vän till mig menade på att om man hade en knut och tråden utanför betydde det att man hade en confirmed kill.men om det så stämmer vet jag inte, en myt antagligen. Blir långt snöre om man ska ha en för varje i krig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 7, 2004 Forumsledning Report Share Posted February 7, 2004 Har sökt, men bara hittat en obesvarad fråga av Yman, så jag passar på att starta en dedikerad tråd. När jag fick min basker instruerades jag och mina plutonskamrater i vikten av att aldrig låta snöret hänga ut. Vi instruerades att tillpassa baskern och därefter klippa av detta snöre, eftersom risken att vi skulle hamna i strid var näst intill obefintlig. Nu undrar jag, vad betyder det att man har snöret hängande? Är en knuten rosett en särskild betydelse, som att man förlorat en kamrat i strid? Eller är de exempel man sett bara officerare och soldater som inte varit medvetna om att svansen hängt ut? Hängande snören = kamrat dödad i strid. Hört likadant. Men har ingen konkret källa att peka på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted February 7, 2004 Report Share Posted February 7, 2004 Hittade den HÄR sidan, där följande stod: The beret that has been issued to you will last only twoweeks before being replaced with a smaller neater one which sits much more neatly on the head. The tassle at the back of the beret should lie directly down the centre of the back of the head. The Legion badge will then sit slightly to the right of the right eye. Så tydligen har inte snöret i nacken någon symbolik alls hos Legionen. Helt emot vad jag fick lära mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted February 7, 2004 Report Share Posted February 7, 2004 Vad jag har fått veta av israeler så betyder det att de har dödat i strid, inte fallen kamrat. Men men, min flärp hänger ingenstans iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted February 7, 2004 Report Share Posted February 7, 2004 På tal om baskersnören... Har ett svag minne av ett gammalt nummer av Värnpliktsnytt (runt 96-97, tror jag) med en bild av en rysk soldat (spetsnäsa eller dylikt) med baskersnöre som hängde utanför och hade två stycken 7,62-kulor som vikter. Kommer inte ihåg om det stod vad baskersnörets utseende hade för betydelse och har tyvärr ingen länk eller tidning kvar. Troligen är det så att varje nations baskerbärande soldater har olika regler/traditioner med snörena och vad gäller Sverige har jag ingen aning. På KFOR-baskern skulle snöret vara innanför så det inte såg osnyggt ut. /Boris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 8, 2004 Report Share Posted February 8, 2004 jag har hört en gång förlänge sedan att en vän till mig menade på att om man hade en knut och tråden utanför betydde det att man hade en confirmed kill.men om det så stämmer vet jag inte, en myt antagligen. Blir långt snöre om man ska ha en för varje i krig. Om du lever så länge.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted February 8, 2004 Report Share Posted February 8, 2004 Det jag har fått lära mig är en flärp = stupad kamrat båda flärparna = någon i kungafamiljen död Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smølf Posted February 8, 2004 Report Share Posted February 8, 2004 Hej Alle I Danmark betyder det at du har mistet en kollega i kamp. Men det bliver ikke håndhævet så kraftigt. Hilsen Smølf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 Italienarna har en knut på baskersönreta för varje år de genomfört i armeen, lite som en inofficiell rang. Italienarna har för övrigt de fulaste varianter av baskerstuk, alla kategorier! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 Bild? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr.Koma Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 Jag var med om en dödsolycka under en plutonsstidsskjutning på Gällöfsta skjutfält 1996. Efter det Blev vi beordrade att dra ut bägge basker snören och låta dom hänga fritt samt bära svart armbindel på uniformens vänstra arm fram tills efter begravningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkF Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 Är det ingen som vet exakt vad det står för, eller är det en sån grej som inte har ngn betydelse? Som det verkar på diskussionen i tråden verkar det som det har olika betydelser på olika regementen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 Är det ingen som vet exakt vad det står för, eller är det en sån grej som inte har ngn betydelse? Som det verkar på diskussionen i tråden verkar det som det har olika betydelser på olika regementen. Du kanske rent av svarade på frågan själv... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 Jag var med om en dödsolycka under en plutonsstidsskjutning på Gällöfsta skjutfält 1996. Efter det Blev vi beordrade att dra ut bägge basker snören och låta dom hänga fritt samt bära svart armbindel på uniformens vänstra arm fram tills efter begravningen. :( :( Det var ingen rolig tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 Jag var med om en dödsolycka under en plutonsstidsskjutning på Gällöfsta skjutfält 1996. Efter det Blev vi beordrade att dra ut bägge basker snören och låta dom hänga fritt samt bära svart armbindel på uniformens vänstra arm fram tills efter begravningen. Vad jag har fått lära mig så gäller det kamrat stupad i strid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 LYNX: Rent spontat så tror jag inte det gjorde någon större skillnad vid det tillfället. Det var ju i alla fall sjukt jobbigt för de inblandade så att bry sig om ett snöre hit eller dit vet jag inte om det direkt var prio ett för ansvariga befäl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baan Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 det jag hört är helt enkelkt om man har någon kamrat som på något sätt avlidid och man känner sorg (det är väl naturligt även om man är rambo-hård heh) så får snörena hänga utanför.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 Har haft basker i snart 15 år (mörkblå, brungrön och svart) och aldrig hört något om att banden skulle ha någon annan betydelse än att justera passformen förrän jag läste denna tråd. Där ser man. S-Tank, inte full koll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rifleman/Medic Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 S-TANK>>> Och eftersom så gott somsamtliga här har hört av någon som känner någon som vet vad som gäller så torde det luta åt att användningsområdet som Du tar upp är det korrekta! Tycker förövrigt att det är pajas när svenska värnpliktiga skapar myter och rykten om vad som gäller när man har en kamrat dödad i strid… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 Jag tror att slutsatsen vi kan dra här är att det INTE finns någon sådan tradition i Sverige men att det däremot förekommer i andra länder och detta då snappats upp på vissa håll. Det är väl som med allt annat att det skiljer sig mellan olika länder. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Trigger Posted February 15, 2004 Report Share Posted February 15, 2004 Jag har fått lära mig att man ska knyta så att baskern sitter bra å sen klippa av banden så att det fins 1,5cm kvar från knuten. Sen så ska man stoppa in dessa i skinbrettet. Eller är det helt fel de eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sakkre Posted February 15, 2004 Report Share Posted February 15, 2004 Italienarna har en knut på baskersönreta för varje år de genomfört i armeen, lite som en inofficiell rang. Italienarna har för övrigt de fulaste varianter av baskerstuk, alla kategorier! De kan ja hålla med om, spanjorernas är heller inte granna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sanoj Posted February 16, 2004 Report Share Posted February 16, 2004 (edited) Här i sverige står snörena för sorg. D.V.S så är det sorge band. SKALL hängas ute om någon kamrat dör i strid. Har även för mig att dom SKALL hänga ute om någon viktig person dör. Som te.x kungen, öb o.s.v Men många klipper av sina band för att dom helt enkelt är i vägen. Edited February 16, 2004 by Sanoj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted February 16, 2004 Report Share Posted February 16, 2004 @sanoj: Nu pratar du i nattmössan. Det finns inga svenska "SKALL" om hur baskersnörena ska bäras vid landssorg eller om en kamrat dör i tjänsten. Däremot finns det sorgband att bära om överarmen men dessa har inget med nån basker att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 16, 2004 Report Share Posted February 16, 2004 Håller med HCO. OM det hade varit så att man skulle bära banden hängande ute vid sorg så hade det varit reglerat i UniR FM. Det är det INTE, alltså är allt detta endast hittepå, precis som jag skrev i ett tidigare inlägg. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 16, 2004 Forumsledning Report Share Posted February 16, 2004 ..men nu när "alla" ska "få" basker kanske man kan införa det i reglementet dårå.. kanske *kimster som försöker se möjligheterna* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts