Jump to content

övningsgranat till grg m/48?

janjanson

Recommended Posts

Tänkte att om svaret finns någonstans, så finns det här!

Frågan:

Har svenska försvaret haft en övningsgranat med full drivladdning till grg m/48 (alt. PV-pjäs), där distansorganets längd från bröstet är ungefär samma som granatens resterande längd? Där granatkroppen dessutom inte är gjuten, utan tillverkad i plåt/stål.

Alltså, finns det någon sådan övningsgranat vars proportioner mellan granatens totallängd och distansorganet är samma som på Slpsgr m/62, m/66, m75 ???

Märk att det bara är granatens längd vi talar om, inte granat med drivladdning.

Är det någon som har tillgång till en ammunitionskatalog och kan svara vilken beteckning granaten i såfall skall ha. (en bild vore förträffligt :lol:

(själv har jag bara sett den "vanliga barlastade" där spetsen som motsvarar de skarpa granaternas distansorgan utgör ungefär en tredjedel av granatens längd. Dessutom är den granatkroppen gjuten, inte tillverkad i plåt/stål.)

Tack på förhand

Jan

Nja, den enda granat jag kan komma på som liknar det du beskriver är laddblind till grg.

Har för mig att det funnits en tidig övningsprojektil som hade längre distansrör men det måste jag återkomma om.

P1010172.jpg

Slövn till vänster och laddblind till höger.

The Swede :lol:

Jag har nu kollat upp detta och det fanns en övningsprojektil med distansrör av fullängd.

Spårljusövningsprojektil m/56 hette den och den finns med i Beskrivning 8,4 cm granatgevär från 1961.

Vad projektilen var tillverkad av för material vet jag dock inte.

Utseendemässigt stämmer den med den laddblind som jag har på bilden ovan.

Tack för ett förträffligt svar!

den vänstra övningsgranaten känner jag till. Den högra har jag förträngt :lol: Det kanske inte är så vanligt att bara granatkroppen till laddblind ligger lös och skräpar, användningsområdet är väl träning av laddning/patron ur?

Men tydligen finns varianten m/56 med "rätt" längd på distansröret. Förmodligen är det en sådan jag hittat, rostig och eländig på ett skjutfält. (försvarets personal menade att det var en övningsgranat, men blev osäker när jag påpekade att de brukar ha kortare distansrör... Då fick inte granaten åka med i bilen längre :ph34r:

Är det så att spetsen på distansröret är likadan på laddblind och m/56 är nog alla frågetecken jag hade uträtade (har för mig att spetsen på skarpa granater ser lite annorlunda ut, stämmer det?)

Återigen, kanonsvar! Bockar och bugar

Jan

Det stämmer att spetsen på den skarpa spårljuspansarspräng m/56 ser lite annorlunda ut.

Den laddblind jag har är fastskruvad med en genomgående skruv i botten på hylsan så risken att en sån trillar loss är väl obefintlig.