Torak Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Jag har möjlighet att sköta säkerheten för min gamla skolas årliga FootFest-disko; jag gjorde det även för två år sen, men hotbilden mot skolan har ökat sen dess. Är det någon här som kan någonting om belgiska lagar vad gäller envarsgripande, batong, o s v? Undrar sen även om det är någonting jag borde tänka på då jag planerar; skulle uppskatta hjälp via mail från någon av våra residenta väktare. Hotbilden är främst arabiska och marockanska gäng i området. De problem jag uppfattade som störst förra gången var folk som försökte ta sig in på skolområdet via bakgrindarna, falska biljetter och knarkare. Jag håller på att knappa ihop en briefing (vad det nu heter på svenska) i Powerpoint, försöker täcka absolut allting jag kan komma på. Vill kunna visa skolan att jag har allting behandlat. Några tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Jag har möjlighet att sköta säkerheten för min gamla skolas årliga FootFest-disko; jag gjorde det även för två år sen, men hotbilden mot skolan har ökat sen dess. Är det någon här som kan någonting om belgiska lagar vad gäller envarsgripande, batong, o s v? Undrar sen även om det är någonting jag borde tänka på då jag planerar; skulle uppskatta hjälp via mail från någon av våra residenta väktare. Hotbilden är främst arabiska och marockanska gäng i området. De problem jag uppfattade som störst förra gången var folk som försökte ta sig in på skolområdet via bakgrindarna, falska biljetter och knarkare. Jag håller på att knappa ihop en briefing (vad det nu heter på svenska) i Powerpoint, försöker täcka absolut allting jag kan komma på. Vill kunna visa skolan att jag har allting behandlat. Några tips? Några tips är ju att du läser på lagarna innan du börjar tjomma runt. Tycker det låter mycket konstigt att du ska ansvara för säkerheten på en skola och inte kollar upp lagarna från pålitlig källa, istället frågar här? Hotbild mot en skola? Får det att låta som terrorister Ta det bara lungt och släpp in dom som får komma in osv så ska du nog se att det går bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 ta kontakt med lokal polis. förklara läget, kolla upp om du kanske behöver proffesionella vakter kanske. skulle tro att detta med envarsingripande är stort sett samma genom eu. du kan inte börja banka på någon som du tror har plankat in eller kommer att göra det. är det en större fest utgår jag ifrån att ni måste ha någon form av utbildade väktare/ordningsvakter på plats. inriktad dig istället på en riskanalys: kolla utrymningsvägar risker som "slips, trips and falls" ljus vid utrymmningsvägarna nödbelysningar osv. gå runt och kolla var jävligt kritisk och skriv upp allting. gör sedan en riskanalys på papper, detta är de jävligt noga med i england vet jag. skriv upp riskerna tex brand, och skriv sedan upp vad ni/du har gjort för att förhindra skador och dödsfall. det må låta galet att kalylera med dödsfall, men det är "worst case scenario" vad du gör genom att ha riskanalysen på papper är att du visar att du har kollat grejorna innan festen börjar. skulle någon skada sig vid tex en utrymmning pga ett felplacerat kravallstaket tex, så kan du visa att det stod på sin plats när vid festen början, och att felet har uppstått i efterhand. du står med din riskanalys och du kan kanske härleda till vad som ha hänt, tex dj:en tog bort staketet för att han tyckte att det var i vägen för hans publik ect. då har du gjort ditt och det år dj:en som skall hängas och inte du. och en sista sak: skylta till förbannelse, tänk dig att det är förskolebarn du har hand om och du kommer i rätt nivå. pilar till nödutgångar och brandredskap så mycket som möjligt. buset är det minsta du skall oroa dig för, du har en publik som har större behöv av att du funkar som säkerhetssamordnare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted February 6, 2004 Author Report Share Posted February 6, 2004 Några tips är ju att du läser på lagarna innan du börjar tjomma runt.Tycker det låter mycket konstigt att du ska ansvara för säkerheten på en skola och inte kollar upp lagarna från pålitlig källa, istället frågar här? Saklart - jag ska ga och prata med polisen sa fort jag vet om jag far uppdraget eller inte, men till preliminar planering kan jag ju kolla kallor som finns nara till hands - alltsa detta illustra forum. Traditionellt skots sakerheten av elever, men forra gangen jag holl i det hade vi avsevart farre incidenter an vanligtvis, och eftersom det nu har forekommit mycket vald mot elever fran den har skolan.... Dessutom sa ar det nagot jag tycker om, och jag ville ha nagot att gora. Fragade har framst for att jag ville vara saker pa att jag inte glomt nagot - vi har ju manga vaktare har som kan sant har mycket battre an jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted February 6, 2004 Author Report Share Posted February 6, 2004 ta kontakt med lokal polis.förklara läget, kolla upp om du kanske behöver proffesionella vakter kanske. skulle tro att detta med envarsingripande är stort sett samma genom eu. du kan inte börja banka på någon som du tror har plankat in eller kommer att göra det. är det en större fest utgår jag ifrån att ni måste ha någon form av utbildade väktare/ordningsvakter på plats. inriktad dig istället på en riskanalys: kolla utrymningsvägar risker som "slips, trips and falls" ljus vid utrymmningsvägarna nödbelysningar osv. gå runt och kolla var jävligt kritisk och skriv upp allting. gör sedan en riskanalys på papper, detta är de jävligt noga med i england vet jag. skriv upp riskerna tex brand, och skriv sedan upp vad ni/du har gjort för att förhindra skador och dödsfall. det må låta galet att kalylera med dödsfall, men det är "worst case scenario" vad du gör genom att ha riskanalysen på papper är att du visar att du har kollat grejorna innan festen börjar. skulle någon skada sig vid tex en utrymmning pga ett felplacerat kravallstaket tex, så kan du visa att det stod på sin plats när vid festen början, och att felet har uppstått i efterhand. du står med din riskanalys och du kan kanske härleda till vad som ha hänt, tex dj:en tog bort staketet för att han tyckte att det var i vägen för hans publik ect. då har du gjort ditt och det år dj:en som skall hängas och inte du. och en sista sak: skylta till förbannelse, tänk dig att det är förskolebarn du har hand om och du kommer i rätt nivå. pilar till nödutgångar och brandredskap så mycket som möjligt. buset är det minsta du skall oroa dig för, du har en publik som har större behöv av att du funkar som säkerhetssamordnare. Jattetack, det ar precis sant dar jag behover! Alla tips ar valkomna, dar har jag gott och val sa jag kan borja planera. Alla tidigare ar har det planerats mer eller mindre samma kvall, men jag hoppas borja planera sa fort jag fatt uppdraget, sa jag kan sammanstalla en grupp och paborja grundlaggande traning - vill t ex att *ALLA* i gruppen ska kunna CPR o dyl. Vad sags om latexhandskar, ar det vart att inforskaffa, med tanke pa att alkohol eller narkotika brukar irra sig in? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 vad gäller latex är det ju alltid trevligt......eh 8| fast även bra när du jobbar brukar ha med ett kit med latexhandskar och första förband, kan man skydda sig så skall man skydda sig. gissar att det kommer att vara lite tonårsfylla på plats, och räkna då kallt med att någon skär sig eller på annat sätt får fram ett blodvite. ha med lite plåster och någon form av scharf eller näsduk. den senare använder du om du måste utföra mun mot mun metoden. tar bort smittrisker, såvida inte objektet gurglar blod. kolla vad grp-medlemarna kan i form av L-ABC. inrikta dig på att lära ut L-läge och A-andning, de två andra är inte så viktiga eftersom du befinner dig i centrala bryssel om jag inte har fel va? du har ambulans och räddningstjänst inom rimligt avstånd(mindre än 5 min) och är det en rejäl pulsåderblödning så stoppa blödning, men snackar vi skärsår och liknade är inte lika viktigt. lär ut att ligger någon framför scenen med 200 hoppande ungar, så skall man inte ge sig in och försöka rädda, utan avbryta spelningen, och lugna publiken innan man gör heroiska insatser. gör en plan på hur ni bryter musiken om något händer, vill inte dj/band sluta spela som tala om att ni har bokat och ni bestämmer. om inget annat hjälper, slit ur sladden, blir de vålsamma slå tillbaks och ta deras gage, ni har bokat ni bestämmer. er främsta uppgift vid en olycka eller liknade, är att få bort folk, samt att se till att leda in utrykningsfordon. slagsmål och liknade är inte er uppgift förren ordningsvakterna vill ha er hjälp. och då är nog förmodligen piketstyrkorna redan på väg. mina erfarenheter av belgisk polis är att de är effektiva.... har jobbat 8 år säkerhet på div arrangemang, och kan meddela att stökt är inte inne på stället utan utanför gridarna. har ni problem med plankningar och liknade, täck för staketet så ingen ser in. vet man inte vad som finns innanför staketet, blir man inte så benägen på att hoppa över det. och hoppa rakt i famnen på en "belgium blue" till ordningsvakt kanske inte är drömmen för 16 åringar kanske. skall du ha folk som kollar av staketet så iklädd dem självlysade färger.(reflexväst ect) säkerhet bedrivs inte som undercover, den skall vara synlig så att folk vet att ni finns på plats, både för hjälp och bevakning. alla svarta uniformer går fetbort. snacka med folk så de ser att ni är sociala människor, så vida du inte har rekryterat i pilllerhörna på gymmet, så är de flesta som vill jobba med säkerhet sociala människor. och viktigast av allt ha kul, du är ju bland dina kompisar på skolan, utnyttja det. skicka gärna pm om fler frågor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 @Torak Kul att höra att du vill förbereda dig ordentligt. Tänk bara på att hela tiden reflektera över "klarar jag detta?". Som jag uppfattar det så är det ett ganska stort arrangemang vilket då kanske betyder, som bushman skrev, att professionella väktare behövs. Eller så är det en liten skoldans och då kanske det hela blir lite overkill, men "better to have a gun and not need it, rather than needing a gun and not having it"... Slutligen, utöver Bushmans inlägg, så tänk på köer, Kommer de att bildas? Hur vill du att de ska bildas Hur kan "pöbeln" tänkas bilda dem? Ju yngre och fullare, desto mer problem brukar köerna bli... Tänk också på att sprida dina tankar. Personalen måste förstå alla what-if's så det blir mindre stridsledningen när/om något händer (det blir det ändå ;) ) Tycka Lill GMY Rokare edit @bushman Fan va fort du skriver ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted February 6, 2004 Author Report Share Posted February 6, 2004 slagsmål och liknade är inte er uppgift förren ordningsvakterna vill ha er hjälp.och då är nog förmodligen piketstyrkorna redan på väg. mina erfarenheter av belgisk polis är att de är effektiva.... har ni problem med plankningar och liknade, täck för staketet så ingen ser in. vet man inte vad som finns innanför staketet, blir man inte så benägen på att hoppa över det. och hoppa rakt i famnen på en "belgium blue" till ordningsvakt kanske inte är drömmen för 16 åringar kanske. skall du ha folk som kollar av staketet så iklädd dem självlysade färger.(reflexväst ect) säkerhet bedrivs inte som undercover, den skall vara synlig så att folk vet att ni finns på plats, både för hjälp och bevakning. alla svarta uniformer går fetbort. Heh - det blir min grupp som *ar* ordningsvakterna. Skolands vanliga fyra vaktare brukar vara dar, men inte mer an sa. Och jo, belgisk polis ar nog sa effektiv, om an inte alltid diplomatisk.... Skolomradet ar ganska stort - det ar val 300-400 m i kvadrat. Sjalva diskona (uppdelat i junior och senior) ar inomhus. Framsta problemet for tva ar sen var grinden bakom gymnastiksalen, men eftersom vi hade radio sa brukade vi helt sonika se efter nar nagon grupp var pa vag dit efter att ha blivit avvisade - sa mottes de av ett halvt dussin sura vakter.... Reflexband ar helt klart - sjalv har jag ett band i samma stil som officerskopplen, och jag tanker forsoka fixa sana at hela gruppen. Jag har lagt till resten till min "To remember"-fil - det blir *lang* kurs for gruppmedlemmarna! @ Rokare: Haller med; tror inte vi kommer att behova mer proffs an vanligt, men det ar helt klart nagot att komma ihag nar jag diskuterar med ledningen. Vad galler personal/ledning sa har jag upprattat en lista med "Actions On" med de diverse vanligaste situationerna - skulle garna vilja diskutera dem med dig och Bushman over MSN, om det gar bra? Skickar PM om det. Koer lar bildas; forra gangen hade vi en folkmassa pa kanske 20x80m en halvtimme innan vi skulle oppna, de slapptes in i den ordning de nadde grinden. Jag vill garna fixa stangsel utanfor grinden sa folkmassa pa vagen undviks, men vi far se. @ Isgubbe: Vada, bara for att jag frivilligt atar mig nagot sant har, eller? Nostalgi, gubbe lille, jag saknar lumpen, skyddsvaktsutbildningen, och - till viss del - t o m skolan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk.Mandrake Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Bra Torak! Är det något jag gillar så är det folk som tänker och planerar igenom vad de ger sig in i, speciellt när det gäller säkerhet. "Proper planning prevents piss poor performace" Eller hur det var..... ;) Tänk på att låta folk rotera mellan olika uppgifter/områden. Står man still på samma ställe blir man lätt blind för sin omgivning och tappar i koncentration, speciellt om man inte har bevakning som "vanligt" jobb. Om det nu är så att hotbilden är så pass speciell som du säger med de arabiska och marocanska gängen, försök ta reda på lite kulturell fakta om dessa. Om det kommer till en konfrontation kan detta vara värdefullt då det annars kan leda till onödiga våldsamheter. Gester, sätt att tala, etc kan ha olika kulturell betydelse. Det är onödigt att dra gång något som man kan prata sig ur. Angående knark. Ta reda på vilka fysiska tecken som finns för olika droger. Ta reda på vilken effekt olika droger ger. Var försiktig! Många kombinerar olika droger och de blir då mer "svårlästa" och kan få snabba humörsvängningar. Du nämnde att ni tidigare haft radio. Eftersom det nu är ett ganska stort område så tror jag det vore en bra ide att ha det nu med. Dessutom går det snabbare att kalla på hjälp om det skulle behövas. Tänk på att betona ett helhetstänkande. Om det händer en sak behöver kanske inte alla komma springande. Detta gör enbart att ni tappar bevakning på andra ställen. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted February 7, 2004 Author Report Share Posted February 7, 2004 Bra Torak!Är det något jag gillar så är det folk som tänker och planerar igenom vad de ger sig in i, speciellt när det gäller säkerhet. "Proper planning prevents piss poor performace" Eller hur det var..... Tackar och bockar! Och ja, 6P ar det som galler! Tänk på att låta folk rotera mellan olika uppgifter/områden. Står man still på samma ställe blir man lätt blind för sin omgivning och tappar i koncentration, speciellt om man inte har bevakning som "vanligt" jobb. Ja - sist roterade vi varje timme, Just nu avser jag uppdelning i fem grupper, placerade i centralen, grinden, juniordiskot, seniordiskot och som patrull. Om det nu är så att hotbilden är så pass speciell som du säger med de arabiska och marocanska gängen, försök ta reda på lite kulturell fakta om dessa. Om det kommer till en konfrontation kan detta vara värdefullt då det annars kan leda till onödiga våldsamheter. Gester, sätt att tala, etc kan ha olika kulturell betydelse. Det är onödigt att dra gång något som man kan prata sig ur. Haller helt med. Hotbilden finns ocksa beskriven pa skolans hemsida: http://www.eeb2.be/students/communicationen.htm Angående knark. Ta reda på vilka fysiska tecken som finns för olika droger. Ta reda på vilken effekt olika droger ger. Var försiktig! Många kombinerar olika droger och de blir då mer "svårlästa" och kan få snabba humörsvängningar. OK. Kan det vara vart att be polisen stalla en knarkhund med manniska till forfogande vid grinden? Du nämnde att ni tidigare haft radio. Eftersom det nu är ett ganska stort område så tror jag det vore en bra ide att ha det nu med. Dessutom går det snabbare att kalla på hjälp om det skulle behövas. Tänk på att betona ett helhetstänkande. Om det händer en sak behöver kanske inte alla komma springande. Detta gör enbart att ni tappar bevakning på andra ställen. Ja, radio ar ett maste (Jag ar ju gammal sambandit - "Utan samband ingen seger!"). Patrullen kommer att ta hand om insatser, stationara bevakningsstyrkor stannar pa post. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted February 7, 2004 Report Share Posted February 7, 2004 @ Isgubbe:Vada, bara for att jag frivilligt atar mig nagot sant har, eller? Nostalgi, gubbe lille, jag saknar lumpen, skyddsvaktsutbildningen, och - till viss del - t o m skolan. Det är väldigt bra att tänka igenom säkerheten och kontrollera utrymningsvägar brandredskap första förband osv som nämnts tidigare i tråden. Men om nu ”hotbilden” är så stor som du säger så att du kommer att behöva poliser och hundar så kan man ju inte annat än börja undra. För ett tag sen skulle du ringa polisens bomtekniker för att du hade skräp på trappan vilket inte var första gången. Du kanske skulle fundera på vad som är en mer lagom nivå innan du ställer upp stridsvagnar runt festlokalen. Även om det kanske skulle vara kul för soldf fans så brukar inte det vara lika uppskattat bland allmänheten. Om nu hotbilden är så stor som du får det att låta skulle nog skolan överväga att överhuvudtaget ha någon fest och om så prata med myndigheterna om detta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted February 7, 2004 Author Report Share Posted February 7, 2004 Men om nu ”hotbilden” är så stor som du säger så att du kommer att behöva poliser och hundar så kan man ju inte annat än börja undra. För ett tag sen skulle du ringa polisens bomtekniker för att du hade skräp på trappan vilket inte var första gången. Du kanske skulle fundera på vad som är en mer lagom nivå innan du ställer upp stridsvagnar runt festlokalen. Även om det kanske skulle vara kul för soldf fans så brukar inte det vara lika uppskattat bland allmänheten. Om nu hotbilden är så stor som du får det att låta skulle nog skolan överväga att överhuvudtaget ha någon fest och om så prata med myndigheterna om detta. Nej, nu har du missuppfattat. Detta har inget att gora med paket pa trappen (och forsok bo i UK utan att bli lite smaparanoid at misstankta paket! ), och jag har inte sagt nagonting alls om att stalla upp stridsvagnar. Jag pratar om rimliga sakerhetsatgarder. Om det gar att fa dit en knarkhund sa jag slipper hitta sprutor och knarkare inne pa toaletten sa ar det val vart det? Hotbilden galler inte terrorister eller nagot, det ar "helt vanliga" marockanska gang. De kan bli valdsamma, de brukar vara knivbevapnade, men det har aldrig behovts piketstyrkor eller nagot. Vi har ett snabbnummer till polisen om det skulle behovas, men det brukar vara tillrackligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted February 7, 2004 Report Share Posted February 7, 2004 Men om nu ”hotbilden” är så stor som du säger så att du kommer att behöva poliser och hundar så kan man ju inte annat än börja undra. För ett tag sen skulle du ringa polisens bomtekniker för att du hade skräp på trappan vilket inte var första gången. Du kanske skulle fundera på vad som är en mer lagom nivå innan du ställer upp stridsvagnar runt festlokalen. Även om det kanske skulle vara kul för soldf fans så brukar inte det vara lika uppskattat bland allmänheten. Om nu hotbilden är så stor som du får det att låta skulle nog skolan överväga att överhuvudtaget ha någon fest och om så prata med myndigheterna om detta. Nej, nu har du missuppfattat. Detta har inget att gora med paket pa trappen (och forsok bo i UK utan att bli lite smaparanoid at misstankta paket! ), och jag har inte sagt nagonting alls om att stalla upp stridsvagnar. Jag pratar om rimliga sakerhetsatgarder. Om det gar att fa dit en knarkhund sa jag slipper hitta sprutor och knarkare inne pa toaletten sa ar det val vart det? Hotbilden galler inte terrorister eller nagot, det ar "helt vanliga" marockanska gang. De kan bli valdsamma, de brukar vara knivbevapnade, men det har aldrig behovts piketstyrkor eller nagot. Vi har ett snabbnummer till polisen om det skulle behovas, men det brukar vara tillrackligt. Jag har bott i Farnborough, Hampshire och även San Antonio, Texas utan att bli speciellt paranoid av det. Reser dessutom runt i Europa mycket på betydligt värre ställen än Bryssel. Men vist nu när du bättre förklarat vilken nivå du tänker lägga säkerheten på så låter det mer normalt. Hoppas att det går bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted February 7, 2004 Author Report Share Posted February 7, 2004 Farnborough och dom ar riktigt trevliga, det var paket man blir paranoid om efter IRAs langa kampanj. Kom ihag, jag vaxte ju upp under attitalet, da det fortfarande small lite varannan dag. Det ar bara nu det senaste aret som soptunnorna har kommit tillbaka i min stad i Skottland, till exempel. Vad galler Bryssel sa haller jag med, det ar en riktigt trevlig stad. Enda omradet dar jag kanner att en hotbild finns till vardags ar De Brouckere i centrala Bryssel, och da framst for att jag ar den enda i min gamla klass som inte blivit ranad dar.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted February 7, 2004 Report Share Posted February 7, 2004 Du kan alltid ta till SäkI G U2 kapitel 3 mom 34-43och göra en säkerhetsanalys med hjälp av valda delar. http://www.hkv.mil.se/article.php?id=47 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted February 7, 2004 Author Report Share Posted February 7, 2004 Javisst tusan, SakI! Tack for tipset, jag hade inte ens kommit pa att det kunde finnas nagot anvandbart dari... ::surfar ivag:: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted February 7, 2004 Report Share Posted February 7, 2004 @Torak Hotbilden galler inte terrorister eller nagot, det ar "helt vanliga" marockanska gang. De kan bli valdsamma, de brukar vara knivbevapnade, men det har aldrig behovts piketstyrkor eller nagot. Vi har ett snabbnummer till polisen om det skulle behovas, men det brukar vara tillrackligt. Om ni har snabb nummer till polisen och det brukar vara tillräkligt, varför då dra dit knark hundar och överdrivet många ordningsvakter. Tänk på hur fest deltagarna skulle reagera. Hur många är ni allt som allt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk.Mandrake Posted February 7, 2004 Report Share Posted February 7, 2004 Knarkhundar vet jag inte...men eftersom det nu inte är jag som skall jobba, jag kan inte området eller platsen och jag utgår ifrån svenska förutsättningar, så kan jag inte ge ett entydigt svar på den frågan. Det enda jag tycker är att om det nu är en skoldans så borde det rimligtvis vara så att de har antingen biljetter eller skol ID-kort med sig. Övriga kommer inte in. Vet inte vad de belgiska lagarna säger om privata sammankomster dock... Ett annat tips kan vara att om du nu är chef/samordnare, så skall du inte ingå i någon av grupperna, utan ständigt rotera för att kunna få den optimala överblicken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted February 8, 2004 Author Report Share Posted February 8, 2004 Om ni har snabb nummer till polisen och det brukar vara tillräkligt, varför då dra dit knark hundar och överdrivet många ordningsvakter. Tänk på hur fest deltagarna skulle reagera. Hur många är ni allt som allt? Panzerfaust: Vi har skolans vanliga fyra vakter, blir inga "riktiga" ordningsvakter. Vill ha dit knarkhund for att undvika repetering av det som hande for tva ar sen; vi fick konfiskera massor av hasch, hittade en som rokte hasch pa toan, och en tjej som satt inne pa herrtoan med en spruta i armen. Bevakningsgruppen brukar besta av ca 20 elever; det ar bara jag som har nagon formell utbildning. Fk Mandrake: Vi kraver ID (pass, ID-kort, o s v) av alla besokare; de skall dessutom ha biljett *och* antingen skolans ID-kort eller vara i sallskap med nagon fran skolan. Haller med angaende rotation, jag kommer att vara omkringvandrande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted February 8, 2004 Report Share Posted February 8, 2004 Om ni har snabb nummer till polisen och det brukar vara tillräkligt, varför då dra dit knark hundar och överdrivet många ordningsvakter. Tänk på hur fest deltagarna skulle reagera. Hur många är ni allt som allt? Panzerfaust: Vi har skolans vanliga fyra vakter, blir inga "riktiga" ordningsvakter. Vill ha dit knarkhund for att undvika repetering av det som hande for tva ar sen; vi fick konfiskera massor av hasch, hittade en som rokte hasch pa toan, och en tjej som satt inne pa herrtoan med en spruta i armen. Bevakningsgruppen brukar besta av ca 20 elever; det ar bara jag som har nagon formell utbildning. Fk Mandrake: Vi kraver ID (pass, ID-kort, o s v) av alla besokare; de skall dessutom ha biljett *och* antingen skolans ID-kort eller vara i sallskap med nagon fran skolan. Haller med angaende rotation, jag kommer att vara omkringvandrande. Tycker det är katastrofalt att ha 20(?) vakter som inte har någon utb. Med tanke på hur stor risk det är som du säger. Om läget är så allvarligt du får det att låta så ska man nog tänka om ifall man har EN person med formell utbilding, som då förmodligen är skyddsvakts utbildning 2001. Om du inte har mer utb? vet ju inte jag. Skyddsvakts utb är långt ifrån tillräkligt för att sköta säkerheten på en skol fest. Med såpass stor hotbild från gäng osv och med massa droger i omlopp. Va jag du så skulle jag för allas säkerhet tvinga skolan att hyra in riktiga ordingsvakter med gilitigt ordningsvakts förordnande. Spelar ingen roll om du har 380 hundar och vakter, har ni inte rätt utb med den stora hotbilden mot eleverna som du förklarar att det är, så är det illa. Bland det värsta man kan göra är att ha outbildat folk springades och tala om för andra vad dom får och inte får, det kan i längden göra mer onytta än nytta. Observera att jag har sett utgången av liknande scenario med egna ögon. Hör du inte själv hur absurt det låter? skolan gårut och varnar föräldrar och elever att inte gå ute själva osv. Dom får risken att låta stor, sen ska ni elver själva utan utbildning ledas av en elev med skyddsvakts utb (inget petrsonligt mot dig) för att ansvara för säkerheten vid en större skol fest? Kan inte se annat än brister i den säkerhets planeringen. Va jag anhörig och visste om detta skulle jag låsa in personen som skall gå på festen. Först bli varnad för hur farligt det är, sen på en fest har man =Noll säkerhet. Är ju pinsamt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted February 8, 2004 Author Report Share Posted February 8, 2004 Kan papekas att jag inte ar elev dar langre; muckade fran skolan for tre ar sen. Hotbilden ar inte sa allvarlig som du verkar ha uppfattat; det ar inte nagot Assault On Precinct 13, det ar bara gang i omradet. Det brukar inte vara nagon storre risk, det brukar racka med ordentlig visitering. Det ar bara den okade hotbilden nu pa sistone som oroar mig lite, med okad gangverksamhet. Borde dock inte bli nagra problem med lite planering. Vi har skolans vanliga fyra vakter, och jag har viss annan utbildning; jag kommer aven att utbilda resten av gruppen sa mycket som jag anser mojligt och "responsible". Det ar ju inte precis Detroit har... For att sammanfatta: hotbilden ar inte allvarlig nog for att krava specialinsatt vaktstyrka (dessutom kostar det for mycket for skolan att ga med pa, gissar jag), men allvarlig nog att nagon slags utbildad personal leder bevakningsarbetet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted February 8, 2004 Report Share Posted February 8, 2004 @Torak Det ar bara den okade hotbilden nu pa sistone som oroar mig lite, med okad gangverksamhet. Borde dock inte bli nagra problem med lite planering. Känns lite som du ger dubbla budskap, men i vilket fall tror jag att jag förstår ungefär hur det är. "Hotbilden finns ocksa beskriven pa skolans hemsida: http://www.eeb2.be/students/communicationen.htm" Lite därifrån: Pupils should avoid travelling alone although even travelling in groups cannot guarantee safety, especially for younger pupils. Jag tycker det låter relativt allvarligt ändå. För allvarligt för att ha elever själva som vakter anser jag. Om det nu inte är så allvarligt ska du inte heller få folk att tro det vilket du gjort tidigare i dina inlägg. Sen ska du ju inte Länka till den där texten om den kanske är överdriven och inte representerar den verkliga "hotbilden". isåfall skall du ju säga att skolans hotbild är överdiven. Jag har mycket svårt att tro att elever utan utb kan ha hand om säkerheten när det cirkulerar gäng i närheten, sen säger du ju själv att "Det är bara den ökade hotbilden nu på sistone som oroar mig lite". Vilket innebär att du inte kan säga "det gick ju bra sist". Det dummast man kan göra är att underskatta situationen. Vilket du gör och inte gör, när du säger att hotbilden ökta så gör du ju inte det, men när du säger "Borde dock inte bli några problem med lite planering." så kan man ju undra lite hur du resonerar. varje situation kräver ju egen planering vilket du verkar förstått, men tycker ändå det känns som du tar det med en klackspark. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted February 8, 2004 Author Report Share Posted February 8, 2004 Jag forsoker beskriva hotbilden sa gott jag kan; tycker inte det har varit nagra dubbla budskap. Ja, hotbilden har okat, och jag har ingen anledning att tro att skolans varning ar felaktig eller overdriven. Ja, det finns gang i omradet, men det ar inte "professionella" gang, om vi ska saga sa. Det ar grupper om kanske nagot dussin marockaner, och skolans fyra "riktiga" vakter kommer att finnas pa plats utifall att det blir valdsamheter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted February 9, 2004 Report Share Posted February 9, 2004 Jag forsoker beskriva hotbilden sa gott jag kan; tycker inte det har varit nagra dubbla budskap. Ja, hotbilden har okat, och jag har ingen anledning att tro att skolans varning ar felaktig eller overdriven. Ja, det finns gang i omradet, men det ar inte "professionella" gang, om vi ska saga sa. Det ar grupper om kanske nagot dussin marockaner, och skolans fyra "riktiga" vakter kommer att finnas pa plats utifall att det blir valdsamheter. Hmm, Ofta är faktiskt dom "proffisionella" gängen mindre farliga. vanliga ungdomsgäng osv kan många gånger va farligare än dom etablerade gängen, om det va så du menade? Ett litet "privat gäng kickers" är ju farligare än tex "familjen" som kan gå under bemärkelsen gäng. Små gängen vill oftast visa att dom är något. Hadde det varit maffian där hadde du nog kunnat känna dig tryggare som privat person än med ungdomsgäng. Kanske inte menade så? Förövrigt kan jag väl bara önska dig lycka till. Åsikterna är delade, Vilket är fullt normalt. Sen är det ju du som bor där och vet hur det är, inte jag. Så jag får väll ge mig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted February 9, 2004 Author Report Share Posted February 9, 2004 Hehe - ja, omstandigheterna i just gangfragan ar val lite speciella... Svart att forklara tydligt, maste jag villigt erkanna. Men tackar for lyckonskningen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted February 9, 2004 Author Report Share Posted February 9, 2004 Pratade just med organisatoren av sjalva festivalen. Det ar tydligen tva andra som ocksa vill skota diskot, men det ar lite oklart om det ar for diskot som helhet eller bara sakerheten.n Hur som helst kommer jag att minst vara med pa ett horn. Har borjat dra upp riskanalysformular o dyl... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted February 11, 2004 Author Report Share Posted February 11, 2004 Tankte forsoka ga nagon vaktarkurs har i Bryssel - vad ska jag leta efter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted February 11, 2004 BlåGul -1 Report Share Posted February 11, 2004 Till att börja med kan du leta rätt på "ändra"-knappen, så slipper du skriva tre inlägg på rad. Annars finns det väl telefonkataloger i Belgien också...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted February 11, 2004 Author Report Share Posted February 11, 2004 Jovisst, men det ar ju lite tidsglapp, tyckte det var vart att behalla. Det ar klart det finns telefonkatalog, men det var inte det som var fragan. Jag forsoker ta reda pa vad jag bor leta efter nar jag hittar kurser. Om det ar nagon certifiering eller nagot, kurselement, o s v. Med andra ord vill jag veta hur jag ser om det ar en bra kurs eller inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted February 11, 2004 Report Share Posted February 11, 2004 Torak> Personlig reflektion: Det låter som att du har noll erfarenhet o fullständig hybris ang detta ämne. Vissa saker du sagt här inne gör mig uppriktigt sagt lite rädd. Att du sen får "festen" att låta som tredje världskriget gör ju inte saken bättre. Kanske skall tänka efter vad du ger dig in på? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.