Glidarn Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 Tänkte fråga hur mc-ordonanser bär vapnet under färd? Finns kanske inte så många sätt att bära det på, och jag vill själv minnas att de få jag såg pluttrade omkring med ak:n på ryggen. Detta är väl inte helgott vid en eventuell omkullkörning? Skulle man daska rakt i backen och få vapnet illa kan väl det omlokalisera en och annan kota? Kan väl inte tänka mig att FM köpt dyra ryggskydd... När det ändå är mc på tapeten undrar jag också hur den gamla overallen funkade? Inte den nya m90 utan den gamla hederliga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 Det vanligaste är nog som du säger att man bär vapnet på ryggen. Ryggplatta ingår i MC-utrustningen. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NBC Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 Nej men det är nog enda sättet att bära den på om man snabbt skall kunna vara eldberedd. Att ha den fastspänd vid ryggsäcken är ju klart IG ifall ordonannsen blir överfallen och måste fly från sin motorcykel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glidarn Posted February 5, 2004 Author Report Share Posted February 5, 2004 Ryggplatta ingår i MC-utrustningen. Aha! Då är det ju inte lika illa... ;) Nån som har anekdoter om övrig utrustning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 (edited) Den "gamla hederliga" hade våra ordonanser och jag muckade 01. Den var väl ganska funkis tror jag, lite klumpig kanske men den fyllde ju sitt syfte. edit: Största risken med vapnet är ju att det blir stulet. Tror att det är på gång att alla mc ordonanser endast ska ha pistol i fredsutbildningen. I skåne så är det redan så mig veterligen och det kan vi tacka våra kära mcgäng för. Edited February 6, 2004 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PIFF Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 (edited) Våra MC-ord fick 02/03 lämna vapnet hos kompledningen när de var ute och körde...själv hade jag nöjet att åka med dem några gånger och de gick undan ...lite läskigt när ordonansen kör med alla tänkbara skydd och det enda extra jag hade förutom hjälm är en snöblus Edited February 6, 2004 by PIFF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
15,5cm Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Jag har ännu inte något alternativ till "ryggen gevär" vid ordonanstjänst. Att ha vapnet på bröstet eller i handen säger sig självt att det inte fungerar... Ryggen gevär fungerar bra så länge k-pist m/45 finns kvar i FM, hur det ska bli när Hv-ordonanserna ska tilldelas Ak4 vill jag inte ens tänka på. Det kan vara trångt mellan träden... Enda alternativet är väl vikkolv. Nu tar oftast "mina" ordonanser inte ut vapen under övningarna så det är inget problem. Det gamla MC-stället, motorjacka/-byxa m/60, klassades som otillräckliga redan på -60 talet men inget nytt ställ har tagits fram förrän nu. Det nya stället är f.ö. helt OK. M/60 vill jag inte ramla i på sommaren... MC258 + skidor är något av det roligaste man kan göra på två hjul... Snart är det vinterkurs! 1st skjutfält + x-antal 258 med ordonans + 1 kubikm. bensin = en veckas leende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BunkerBuster Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Våra MC ord samt undertecknad har Ak4 när det körs 258, den bärs fram på bröstet eller bak på ryggen beroende på beredskapsläge, vikbar/inskjutbar kolv hade inte varit till nackdel, K-pisten har tyvärr gått ur organisationen, Ak 4:an är ett härke på MC, speciellt för en del som är korta i strumplästen samt har en vikt på ca 45 kg, så många MC ordonnanser helt enkelt vägrar vapen när dom kör, vilket kan ställa till lite problem om fi vill visa sitt tryne.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 ...själv hade jag nöjet att åka med dem några gånger och de gick undan ...lite läskigt när ordonansen kör med alla tänkbara skydd och det enda extra jag hade förutom hjälm är en snöblus Japp, känner igen känslan! MC-föraren är bepansrad som en sköldpadda och själv har man endast den i sammanhanget tveksamma skyddsvästen, uniform samt hjälm. Inte konstigt man spänner sig ibland! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 När jag (och dxl) låg inne så var det en väldig disskution om vapnet, ur säkerhetssynpunkt, på ryggen... hadde själv en mcordenans som blåste av vägen på slutövn. och skadade ryggen på vapnet... som tur var så klarade han sig utan men... Men i fredstid tycker jag det är viktigare att betrakta säkerheten för Vpl än "öva som du strider". Sedan, så tror jag det innfinner få tillfällen när Mcorrdonnansen måste överge cyklen under strid... bästa är att bränna därifrån... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Jag körde bakom en MC-ordonnans med RekgrpC på bönpallen. Den sistnämnda hade MC-hjälm, men i övrigt ingen MC-utrustning. Det var halt på vägen, och givetvis drog MC:n omkull med full besättning en bit framför mig. Som tur väl var höll jag bra avstånd och kunde stanna utan att köra ihjäl mina kompanikamrater. Med andra ord: håll avstånden i trafiken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glidarn Posted February 6, 2004 Author Report Share Posted February 6, 2004 Sedan, så tror jag det innfinner få tillfällen när Mcorrdonnansen måste överge cyklen under strid... bästa är att bränna därifrån... Hmm... Mina tankar var också något ditåt... Om du inte är Tom Cruise eller Van Damme så verkar du ju normalt inte med vapnet under färd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
15,5cm Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 @ Bunkerbuster: Kör ni med Ak4:an på bröstet? Min uppfattning har alltid varit att det är helt onödigt att ha Ak:n på bröstet under körning p.g.a. att det inte finns en realistisk möjlighet att använda vapnet under körning. Men jag håller med dig. Ak4:an är inte rolig att ha med på MC:n. Det bästa förfarandet om lede fi dyker upp är nog "mer gas". Det är svårt att träffa en MC-ord som gör 60 genom skogen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 säkerheten främst det är VIKTIGT jävligt dumt att knäcka ryggen eller få någon del utav vapnet i ansiktet om man faller av sin MC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glidarn Posted February 6, 2004 Author Report Share Posted February 6, 2004 säkerheten främst det är VIKTIGTjävligt dumt att knäcka ryggen eller få någon del utav vapnet i ansiktet om man faller av sin MC. Är detta då ett olösligt dilemma för all beväpning större än pistol? Finns knappast många ställen på hojen att fästa "hårdfodral" för vapnet där det ändå inte skulle sitta i fara för vegetation, lera och skit... Nu menar jag naturligtvis inte ak4:an, men t ex k-pisten om det inte vore för det långa magget. Nu blir väl första mothugget obefintlig stridsberedskap... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 som mcord så har man ju inte direkt några stridsuppgifter. Är man inte vrål kåt på sin AK så kan man ju antingen skippa att ha med den eller ha den stående någonstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baan Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 hm våra mc-ordonanser bär inga ak5or eller andra riktiga vapen då vad jag fått höra får man aldrig själv skutta iväg i skogen eller köra runt ensam med en ak5 eller vad man nu har för vapensystem.. det innebär att våra mc snubbar har en plast mp5 på ryggen om jag inte minns helt fel (dvs kan vara något annat leksaksvapen), ganska roligt tycker jag var lite småroligt när en ordonans lekte med sin mp5 och vi haltade honom och agerade allmänt agressivt då han pekade vapnet mot oss, hehe han såg riktigt förvånad ut och försökte förklara att det är ett leksaksvapen (vilket vi självfallet visste men det är kul att djävlas ibland mwahahha).. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BunkerBuster Posted February 7, 2004 Report Share Posted February 7, 2004 som mcord så har man ju inte direkt några stridsuppgifter.Är man inte vrål kåt på sin AK så kan man ju antingen skippa att ha med den eller ha den stående någonstans. Mja, tycker att det är allför många MC ord som tänker som du, givetvis så ska dom ska användas som MC ord i första hand, men dom ska ha GSU som alla andra och därigenom kunna nyttjas till t ex posttjänst om ordonannstjänsten varit trög, vanliga 90-kängor bör medföras på pkthållaren eller i rygga, så att man blir lite smidigare, har sett alltför många MC ord löka sej igenom avtalena (helst inne i bat/kompstaben med varken vapen eller vettig ordonannstjänst/uppgift, kan nog vara bra att ha med sej vapnet vid förflyttning då det kan vara stora möjligheter att man får stanna flera timmar på lite olika platser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BunkerBuster Posted February 7, 2004 Report Share Posted February 7, 2004 @ Bunkerbuster: Kör ni med Ak4:an på bröstet? Min uppfattning har alltid varit att det är helt onödigt att ha Ak:n på bröstet under körning p.g.a. att det inte finns en realistisk möjlighet att använda vapnet under körning. Men jag håller med dig. Ak4:an är inte rolig att ha med på MC:n. Det bästa förfarandet om lede fi dyker upp är nog "mer gas". Det är svårt att träffa en MC-ord som gör 60 genom skogen... Det är inte många gånger jag kör med Ak:n på bröstet, men vid smygkörning, då jag inte vet hur det ser ut en bit framåt, då möjligheterna att kunna köra ifrån fi eller vända på stället är mycket mycket små, är det bra att kunna göra det enda möjliga, försöka få iväg några proj i riktning mot dom (MC:n bör ju vara still), det är inte ofta det går 60 på en taskig skogsväg(fast det känns som det), håller med dej att det inte finns någon realistisk möjlighet att verka med vapnet vid körning, med det är någon sekund snabbare att få upp i skjutställning med det på bröstet, förstår att mitt utalande lät lite ramboaktigt, skulle nog inte någon gång välja att skjuta under färd, sry om mitt lite oklara uttalande fick folk att reagera ( <---BunkerBuster), ha så kul på vinterkursen, och var försiktig på lombens skjutfält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 8, 2004 Report Share Posted February 8, 2004 hand, men dom ska ha GSU som alla andra och därigenom kunna nyttjas till t ex posttjänst om ordonannstjänsten varit trög Jo men alla får ju gsu Och om man nu ska stå post så behöver ju inte AKn hänga på ryggen när man kör. I lumpen så låg ordonansernas AK oftast i staben. Och de användes OFTA til post/gräva värn/kabel/resa mast tjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BunkerBuster Posted February 8, 2004 Report Share Posted February 8, 2004 hand, men dom ska ha GSU som alla andra och därigenom kunna nyttjas till t ex posttjänst om ordonannstjänsten varit trög Jo men alla får ju gsu Och om man nu ska stå post så behöver ju inte AKn hänga på ryggen när man kör. I lumpen så låg ordonansernas AK oftast i staben. Och de användes OFTA til post/gräva värn/kabel/resa mast tjänst. En god soldat bör ALLTID ha vapnet inom greppavstånd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
15,5cm Posted February 8, 2004 Report Share Posted February 8, 2004 Det är inte många gånger jag kör med Ak:n på bröstet, men vid smygkörning, då jag inte vet hur det ser ut en bit framåt, då möjligheterna att kunna köra ifrån fi eller vända på stället är mycket mycket små, är det bra att kunna göra det enda möjliga, försöka få iväg några proj i riktning mot dom (MC:n bör ju vara still), det är inte ofta det går 60 på en taskig skogsväg(fast det känns som det), håller med dej att det inte finns någon realistisk möjlighet att verka med vapnet vid körning, med det är någon sekund snabbare att få upp i skjutställning med det på bröstet, förstår att mitt utalande lät lite ramboaktigt, skulle nog inte någon gång välja att skjuta under färd, sry om mitt lite oklara uttalande fick folk att reagera Tanken var inte att låta kritisk, mera frågande. Tanken med att ha vapnet på bröstet under krypkörning är bra, ska lägga det bakom örat. Men som du skriver är det nog sällan det är nödvändigt. Ps. 60 km/tim var en överdrift. (Dock möjlig... ) Menade att det är svårt att träffa något som rör sig fortare än språngmarch... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 8, 2004 Report Share Posted February 8, 2004 En god soldat bör ALLTID ha vapnet inom greppavstånd I krig JA I fred är man dålig soldat om man äventyrar säkerheten för sig själv eller någon annan. Det är mina åsikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 Brittiska motorcyklarna har ett formgjutet, heltackande plastholster for L85:an. Ska forsoka hitta nagon bild till i morgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 Brittiska motorcyklarna har ett formgjutet, heltackande plastholster for L85:an. Ska forsoka hitta nagon bild till i morgon. hölster skall tydligen vara på försöksstadiet till åtminstone ak5. tanken att mc-ord under gu borde få ak5 C känns ganska relevant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 Det vore vettigt, sarskilt om det ordnades sa den kunde forvaras vikt. (Gissar jag, i a f - jag har aldrig akt MC...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glidarn Posted February 14, 2004 Author Report Share Posted February 14, 2004 Brittiska motorcyklarna har ett formgjutet, heltackande plastholster for L85:an. Ska forsoka hitta nagon bild till i morgon. Aha! Det var något sådant jag hade tänkt mig. Då förekommer det alltså... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 britterna borde ha lite enklare att stoppa sin bössa i hölster pga utformningen med "bullpup" men varför kompromissa gör som tyskarna gjorde, häng på en sidovagn, utbilda burkslavar och montera en ksp 90 på sidovagnen. om inte detta hjälper ta en titt på james bond filmerna, de har bra lösningar på detta med mc-ordenasbeväpning :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 Brittiska motorcyklarna har ett formgjutet, heltackande plastholster for L85:an. Ska forsoka hitta nagon bild till i morgon. Aha! Det var något sådant jag hade tänkt mig. Då förekommer det alltså... Det hade de amerikanska MC-ordonanserna redan under VKII Dock var fodralet äv läder och inte plast. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glidarn Posted February 14, 2004 Author Report Share Posted February 14, 2004 Brittiska motorcyklarna har ett formgjutet, heltackande plastholster for L85:an. Ska forsoka hitta nagon bild till i morgon. Aha! Det var något sådant jag hade tänkt mig. Då förekommer det alltså... Det hade de amerikanska MC-ordonanserna redan under VKII Dock var fodralet äv läder och inte plast. The Swede Åhå, lite efter där... Du vet inte var på bågen fodralet hängde och vilken beväpning som var normal för ordonanstjänst? Undrar hur det var med skarp ordonanstjänst på HD? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts