Jump to content

För Scifi soldfare

ABP

Vilken är den bästa star trek serien?  

104 members have voted

1. 1. Vilken är den bästa star trek serien?

• Star trek The orginal series (TOS)
      9
    • Star trek The animated series (TAS)
      0
    • Star trek The next generation (TNG)
      19
    • Star trek Deep space nine (DS9)
      8
    • Star trek Voyager (VOY)
      14
    • Star trek Enterprise
      9
    • Jag gillar inte Star trek eftersom det är alldeles för lite pang pang och för djup handling...
      36

Recommended Posts

När man söker på ordet Star trek här på forumet så får man upp en jädra massa sidor även om man räknar bort dem som refererar till J-star.

Så varför inte ha en röstning i ämnet vilken som är den bästa serien genom tiderna. Skulle vara kul att se om folk kunde bekänna färg.

:lala:

Gillar Enterprise eftersom de har i säsong 3 tagit med sig en pluton soldater för att hjälpa till vid svåra uppdrag :lala:

Sen att alla soldaterna är utrustade med den där svenska ryggsäcken med hårt skal får ju en att undra ;)

Enterprise...

Där har de inte blivit så politiskt korrekta, utan de kan faktiskt panga lite, de har inte den värsta/häftigaste/grymmaste tekniken/vapensystemen etc...

Sen om ABP säger så har de tagit med lite sällskap i säsong 3... :ph34r:

ST TOS alla dagar i veckan!!

Sci-Fi genren vore INGET utan karaktärer som "kärnan" i TOS...tänk bara Cpt Kirk, inte ett avsnitt utan en vild fight med sönderrivna skjortor, en hög döda rödskjortor samt att den gode kaptenen fick "doppa sleven i soppan"..!!

s480.jpg

Kirk, Spock och Bones roXXors my soXXors!! :ph34r:

Och för alla som dissar ST: Gene Roddenberry hade en vilja att skildra rasism, sexism och alla möjliga politiska/mänskliga brister och problem. När han först kom med sina idéer till filmbolagen sade de blankt NEJ - det var inget de villa ta i! Däremot där han hade lindat in samma problem i en science fiction-story (som var i ropet då) fick det godkänt och slog alla rekord.

Men, visst, för vissa räcker det med att hålla koll på cowboys och indianer..

Gotcha; Identifierar du dig med den där varelsen med skäggväxt och välutvecklat pannben?

//DG

som hänger med [3,14] i bibban inför lördagstentan

Det vet du.

Har [3,14] fått upp sin anslutning eller what? Hur går sig?

Tsk tsk... Babylon Five säger jag bara! Det är kvalitet!

Commander Ivanova smiskar rumpa på alla som kommer i närheten när hon glider omkring i sin Starfury. Sen att den inte är lika plastig som Star Trek gillar jag också men så är jag en stor fan av retrofuturism...

ABP ........ Du vet vad jag anser om Star Trek...

Även om jag inte är överförtjust i Star Trek (Darth Vader rules) så kan jag se

något avsnitt då och då. Star Trek är ju ändå så Star Trek. Främst då av Orginalserien eller The next generation. Orginalserien är ju klassiker.

När det gäller de senare skapelserna så är den stora behållningen div. skådespelare av kvinnokön som de trycker ner i mycket tajta uniformer t ex 8 i 12 eller vad hon heter :D

Angående det här med att Star Trek är så djup och tar upp massa problemfrågor (ABP brukar ta upp det snabbt vid våra diskussioner) så är min åsikt, även om ingen bryr sig om den, att det gör Beverly Hills också och inte blir den bättre serie för det....

Värjan... : Jag är ingen Star Trek älskare men att jämföra Star Trek med Hercules och Xena är lågt....

"Bara en billig copy av star wars helt enkelt." Hmmm Star Trek 1966 Star Wars 1977.

Go Bamse! :D

Antar att jag är av den sorten som gillar alla sci-fi serier. Skulle Babylon 5 eller Star Trek gå samtidigt skulle jag antagligen sitta och zappa mellan kanalerna för att få se så mycket som möjligt av båda.

Men vad är det som gör att man vill se på Star Trek? Jo, det är människans chans till att kunna forma sitt eget öde, att ständigt förbättra sig själva både till teknik och själ. Detta samtidigt som att vara en ordentlig maktfaktor :P

Babaylon 5 är också en härlig serie, fylld av lidande, dubbelspel och extraordinära människor. De med psykiska krafter samt de som slåss för vad de tror på, och mot vad de slåss emot, (galaxens mest samvetslösa ras någon?).

Båda är lika fascinerande som skildrar möjligheter i människans utveckling, den ena mörk och konfliktsfylld, den andra ljus och konfliktsfylld. Vad man föredrar är en personlig fråga.

För de som gillar TOS måste jag rekommendera ett besök på www.5yearmission.com och tanka hem första avsnittet av säsong 4, "Come What May"!!

Tyvärr är det inte Paramount som fortsatt serien utan ett gäng personer som på egen hand bekostat och filmat ett avsnitt till med Kirk och co. Fler avsnitt är på gång! Kirk och de andra spelas som ni förstår inte av orginal skådespelarna utan av ett nytt mycket duktigt gäng.

Jag hade förmånen att kika på inspelningsplatsen i somras, de höll då på att bygga upp bryggan. Måste säga att det är ett riktigt imponerande projekt som är mycket bra utfört! Väl värt att kika på om ni gillade de gamla avsnitten!

Jo, Star Wars är väl iofs svårt att slå (iaf dom äldre filmerna) men jag föredrar att inte jämnföra dessa med div tv serier.

Föresten så kan ju Lex vara att rekomendera för dom som gillar skådespelare av det kvinnliga könet i tajta byxor...som "åtta i tolv :D "

Ahh lex...så dåligt men ända så bra! ;)

DS9, men Babylon 5 är ju bäst hittils av SF serierna (förutom säsong 5, men det har jus ina skäl).

Voyager har ju 38 of D (7 of 9) iochförsig, men Ivanova är snäppet häftigare. Lex är ju helt underskönt bizarr. Saknar fortfarande Space; Above and Beyond, som, förutom lite löjlig premiss (piloter som marktrupp?) kunde blivit bra.

TNG är bäst änligt mig. DS9 är mer såpa medan det är mer action i TNG. Alltid kul att se orginalserien då man kan skratta sig igenom halva avsnitetet. Scotty och doc är nästan lika coola som Kirk :D. Och Spock! hehe

Enterprise känns som en budgetvariant av orginalet. Det är också den mest overkliga serien. Deras färjor der ut som nåt från 80talet :D.

Ah... Babylon 5...

En kompis fick hem b5 på video från Australien när de gick där, var tredje vecka hade vi B5 orgie med tre avsnitt i rad, mycket pizza, chips och annat gott blev det på de onsdagarna

Vi blev lika upprörda varje gång som det sista avsnittet var slut :)

En av mina favorit scener är när Lyta Alexander (kvinnlig rödhårig telepat) skulle hjälpa till att frita kapten Sheridan från jordens elakingar.

Hon och två till står utanför en port och försöker prata sig in, det går lagom bra så till slut så klappar Garibaldi till en av vakterna och Lyta tittar på den andra och säger "PAIN!" varpå killen faller ihop och skakar av smärta...

En annan cool figur är (var) Marcus Cole, den coolaste ranger som universum någonsin skådat :)

Och nej, jag kommer inte ihåg alla namn (är inte sån fan)... Men det finns en bra site som heter The Lurker's Guide to Babylon 5

Bästa säsongen var helt klart säsong 4!

Hon och två till står utanför en port och försöker prata sig in, det går lagom bra så till slut så klappar Garibaldi till en av vakterna och Lyta tittar på den andra och säger "PAIN!" varpå killen faller ihop och skakar av smärta...

Det är en mycket fin scen men min favorit är ändå:

"I am Susan Ivanova, Commander. Daughter of Andre and Sophie Ivanov. I am the right hand of vengeance and the boot that is going to kick your sorry ass all the way back to Earth, goddammit! I am death incarnate, and the last living thing that you are ever going to see. God sent me. "

en gång i tiden var star trek något av det bästa jag visste.

det tillsammans med "månbas alfa" var det tuffaste man visste i sexårs åldern.

men tyvärr har ens film och tvintresse utvecklats något på de senaste 29 åren.

det är ju ingen tv serie men skall det vara sci-fi så äger "aliens"-serien.

även steven spielbergs nya tv-serie "taken" har fångat mitt intresse, men mest för de konspirationsteorierna den tar upp.

är man lite ufo-nerd så har man stor behållning.

började på canal + i tisdags

DS9 har bast handling, utan tvekan, och dessutom ganska verklighetstrogen syn pa krig (OK, inte phasers och sa, men ni vet vad jag menar). VOyager var bra till en borjan, men sen blev det "The Seven Of Nine Show" med for lite komedi och for mycket angest.

The Original Series var underhallande men... arligt talat, kass. ("Spock's Brain", till exempel...)

TNG hade nog bast skadisar, tack vare Patrick Stewart (Sisko irriterar mig alltid).

Enterprise ar kul (Star Trek med blixtlas och huvudbonader! Och knappar!), men vinjettlaten ar sa otroligt kass och "o-Trekig" att den drar ner hela serien.

Rostar pa DS9.

Av filmerna ar de basta i foljande ordning: Insurrection, Wrath Of Khan, Generations, Voyage Home och, allra bast, First Contact.

Det är en mycket fin scen men min favorit är ändå:

"I am Susan Ivanova, Commander. Daughter of Andre and Sophie Ivanov. I am the right hand of vengeance and the boot that is going to kick your sorry ass all the way back to Earth, goddammit! I am death incarnate, and the last living thing that you are ever going to see. God sent me. "

B5 rular totalt. Coolaste citatet torde dock vara Delenn i Severed Dreams när hon får EAs förstärkningar på andra tankar:

Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives, be somewhere else.

För övrigt anser jag att Xena inte ska underskattas. Vad är det för fel med kvinnor i läder som slåss?

Hittils har jag säsong 1-3 av B5 på video, eftersom jag ärver dom av Bjernevik i takt med att han köper dom på DVD.

Har beställt säsong 4 och 5 nu också. B) Och filmerna ska tydligen släppas på DVD snart också. Kan komma att bli en dyr affär. :(

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...