Jump to content
Sign in to follow this  
Kimster

Hur ser du på forumet och framtiden

Hur är din syn på forumet  

237 members have voted

1. 1. Hur är din syn på forumet

• Det är alldeles/nästan perfekt som det är nu
      107
    • Jag vill ha massa fler forum, ett om varje ämne
      6
    • Vi kanske ska ta och utöka med nått forum till
      60
    • Nja, jag tycker redan det är lite för mycket
      10
    • Nej, inget mer nu! ta bort ointressanta forum istället
      18
    • Jag är osäker... vet faktiskt inte hur jag vill ha det
      13
    • äh.. vem bryr sig.. kasst forum
      2
    • Annat (enligt förklaring)
      4

Recommended Posts

Berätta gärna eller rösta om hur du tror forumet funkar idag.

Ska vi skapa fler forum med mer specefika ämnen ?

eller ska vi ta bort nått forum som du kanske anser helt onödigt o värdelöst ?

kort och gott - Är de ämnen vi har idag tillräckliga ?

..eller är det nått annat som stör ?

:unsure:

Jag använder mig själv nästan aldrig av underforumindelningen, utan kollar alltid igenom listan över nya inlägg, och går in på dem jag tycker verkar intressanta.

Så forumsindelningen är lite praktisk för sökningar och annat, men jag kan inte säga att den känns så väldigt viktig för mig som användare.

Jag använder mig själv nästan aldrig av underforumindelningen, utan kollar alltid igenom listan över nya inlägg, och går in på dem jag tycker verkar intressanta.

Så forumsindelningen är lite praktisk för sökningar och annat, men jag kan inte säga att den känns så väldigt viktig för mig som användare.

Stämmer på hur jag använder forumet.

Edited by Dies irae

Guest Dedicated

Trycker "Visa nya inlägg" om det inte råkar finnas nån intressant tråd som man kan kika på direkt, alt. inlägg skriven av någon speciell man känner alt. vet har vettiga åsikter om det mesta.

Jag läser väl nästan allt på forumet och tycker det är nästintill fulländat nu, det känns som om man nästan inte kan/bör utveckla det mera.

jo just det, plakettväggen gillar jag inte, det är lätt att man missar nåt där.

Själva iden med att ge mer uppmärksamhet till populära trådar är bra men personligen tror jag att det vore bättre att "klistra" dessa högst upp på forumet..

:lol:

John

Funderade lite och kommfram till att om man lägger in egna nya ämnen är det lite svårt att komma ihåg alla ämnen som man lägger in. Eller vet jag inte hur man bara får upp de ämnena som jag själv lagt in. nu får man ju upp alla inlägg totalt.

hade varit bra med en funktion som gjorde att amn bara fick upp de ämnen man lagt in..

Funderade lite och kommfram till att om man lägger in egna nya ämnen är det lite svårt att komma ihåg alla ämnen som man lägger in. Eller vet jag inte hur man bara får upp de ämnena som jag själv lagt in. nu får man ju upp alla inlägg totalt.

hade varit bra med en funktion som gjorde att amn bara fick upp de ämnen man lagt in..

Längst ner i vänster hörn finns en gul pil.

Tryck på den

Där under finns en funktion som heter Prenumerera på ämne, som är ett alternativ för att se om du fått svar på din tråd.

Annars går det att sortera ämnen efter bl.a. vem som skapat dem i menyerna längst ner.. men jag känner inte till att man kan välja t.ex. enbart sina egna ämnen längst upp.

Personligen använder jag mycket funktionen i "Min Assistent" uppe till höger.

Där finns "Visa mina senaste 10 inlägg" på så sätt kan jag hålla bevaknnig i trådar jag själv skrivit i och se ev svar. SKulle dock önska att det var fler än 10. ;)

Annars scannar jag av avdelningarna och sen har jag ju mina favoritavdelningar som besöks mer på djupet. Visa senaste inlägg brukar jag även kolla ofta.

Prenumerera på trådar händer mycket mycket sällan.

Själva iden med att ge mer uppmärksamhet till populära trådar är bra men personligen tror jag att det vore bättre att "klistra" dessa högst upp på forumet..

:=o

John

Där har JohnDoe en bra idé!

Jag fortsätter lite i hans tråd (om jag nu har förstått honom rätt?!):

Kanske man skulle nåla dom –på materielplatsen– vanliga frågor kring basker, SV2K o. dyl.

Om dessa ämnen springer rakt i ögonen, då blir det väl färre frågor og sök-uppmaningar (?)

:)

Patroels

Edit: Fastvel

Edited by Patroels

Ett tillfälligt forum om FB2004 (som för irakkriget) kunde kanske vara nyttigt. Det börjar poppa upp en del trådar om detta - och det kommer säkert många flera. Kunde vara bra med alla på ett ställe för överskådlighet och för att undvika dubbeltrådar m.m.

Tycker det är bra som det är, jag är inte så aktiv skribent däremot är jag väldigt aktiv läsare och jag tycker man hittar snabbt och bra till det man vill läsa om.

,O

John

Där har JohnDoe en bra idé!

Jag fortsätter lite i hans tråd (om jag nu har förstått honom rätt?!):

Kanske man skulle nåla dom –på materielplatsen– vanliga frågor kring basker, SV2K o. dyl.

Om dessa ämnen springer rakt i ögonen, då blir det väl färre frågor og sök-uppmaningar (?)

,O

Patroels

Edit: Fastvel

Vi är på samma våglängd Patroels ,O

tror att man missar just Plakettväggen nu när den är som ett "underforum", vilket är synd för det är verkligen trådar som förtjänar publicitet.........

:)

John

Jag håller mad John Doe o Patroels .

Men jag skulle vilja ha ett forum till med HV som ämne det diskuteras redan i många trådar samla dessa ...

Annars är det mycket bra :D

Håller också med tidigare inlägg.

Jag tror det skulle vara jättebra med nålade trådar om ämnen som berörs mycket. Typ SV2K m.m. i stället att det blir en massa trådar om samma ämne och ett helvete när man ska söka. Det skulle kunna bli som en informationsbank som man kan hänvisa till.

Annar vill jag bara säga, tack för ett mycket bra forum

Tycker att man ska undvika för många olika indelningar. Då blir det oöverskådligt och ointressant. Det största felet (enligt mig) som många forumadmins gör är att vilja dela upp allting.

Ta ranger.se som varnande exempel.

Tycker att man ska undvika för många olika indelningar. Då blir det oöverskådligt och ointressant. Det största felet (enligt mig) som många forumadmins gör är att vilja dela upp allting.

Ta ranger.se som varnande exempel.

WORD

Håller med om varje stavelse där!

Det gäller att stå kvar med bägge fötterna på jorden!

Tycker att forumet är i stort sett perfekt.

Det är bara en sak [än så länge] jag efterlyser, och det är en HV-avdelning under tex. "allmänt forum" där ALLT angående HV diskutas....

Det ända negativa jag kommer på om det är att det kanske blir förvirrande om det diskuteras "AK4 med rödpuktssikte" där och inte i kasunen eller "Då och då får vi ut SV2K" som nu skall höra hemma under materielplatsen.

Annars tycker jag att forumet, och SoldF är toppenbra....

Helmersson :baskerPa:

Edited by Helmersson

Det är bara en sak [än så länge] jag efterlyser, och det är en HV-avdelning under tex. "allmänt forum" där ALLT angående HV diskutas....

Det ända negativa jag kommer på om det är att det kanske blir förvirrande om det diskuteras "AK4 med rödpuktssikte" där och inte i kasunen eller "Då och då får vi ut SV2K" som nu skall höra hemma under materielplatsen.

Du ser.

Du får bestämma dig, antingen pratar man om ALLT ang. HV, eller så.. ehm, ja.

Det blir fel. HV har så mycket gemensamt med resten av FM (ska vi ha ett forum för Armén, ett för FV ett för marinen.........)

Nope, tyvärr.

Jag tycker att forumet är alldeles kalasbra som det är. All heder år adminsen. Ni gör verkligen ett bra jobb som är uppskattat av många.

Skulle vilja ha en "recensionsbank" under Mtrlplatsen som Utsidan.se har.

Ingen diskussion alls utan bara recensioner på mtrl som kan vara av intresse för medlemmar på forumet.

Endast ett ämne per recensionsobjekt och sedan kan man bara fylla på om det är någon annan med erfarenheter av samma objekt.

Bör också vara uppstyrt vad som ska stå med t ex Beskrivning av objektet (bild), Hur man har använt det ( militär, GU, Hv, civilt, Utlandstj osv), Kommentarer och betyg.

Bättre och lättare att hitta än massa trådar som bara försvinner i diskussioner om M-nr..... Finns ju en hel del prylgalningar på forumet så ....

Inget är perfekt utan allt kan förendras och göras bättre. Jag har ännu inte använt forumet tillräckligt mycket för att kunna komma med ändringsförslag.

Tycker att forumet fungerar bra och fortsätter skriva lite här och lite där.

Återkommer när jag känner mig lite varmare i kläderna.

:baskerPa: Lennartsson

En liten fundering: Det kanske vore praktiskt om det fanns en liten lista med förbestämmda nyckelord (keywords) som man kunde lägga till som trådstartare, ungefär som META-TEXT på en html sida. Det skulle kunna underlätta sökningen men samtidigt kunna hålla nere antalet forumkategorier.

Ex. Jag startar en tråd om en övning på F7. Därför klickar jag i keyword:sen "flygvapnet" och "övning".

Visst, all trådinnehåll går ju inte att täcka, men en del går kanske att underlätta.

Vad tror ni?

@Jonas_b

Grejen är att Invision Board som är märket på forum vi använder inte har en sådan funktion. Om det sedan finns som tillägg eller om någon gör ett eget hack är en annan sak. Varje gång vi ändrar i koden av forumet måst detta sedan kodas om för varje ny release/bugfix av forumet. För att allt skall funka så bra och smidgt som möjligt vill vi ha en så nära vanlij-installation som möjligt. Eftersom den versionen är testad och de flesta buggar är rättade.

En workaround på din frågeställning är att medlemmarna skiver BRA RUBRIKER.

Man kan sedan söka på enbart rubrik.

Istället för att skriva "vem ska med", "kolla in detta", "WOW skitballt", "Aftonbladet", "Har ni sett detta", osv, så kan man skriva lite mer detaljerat och som bättre säger nåt om ämnet tex: "synpunkter Ptgb203", "Ansökan KS12 - Hur gör man", osv.

Guest Lt. Payne

Jag stödjer fullt Bamses förslag om en recensionsbank.

Det underlättar för en eventuell köpare om det finns information att hämta här.

Att många av användarna har tillräckligt med erfarenhet av militär verksamhet för att kunna lämna en trovärdig bedömning är ju även positivt.

Se upp bara så att materialen som recenseras inte är tillverkad av vit fosfor.

Jag har framfört mitt förslag PM-ledes till Ing för någon vecka sedan. Jag tycker fortfarande att det är ett tokbra förslag :blink:

...

Sista steget på behovstrappan, -självförhärligande? :baskerPa:

recensioner någonstans på materielplatsen vore trevligt.

Jag är en sån som ibland inte kan besöka forumet på flera månader. Och det finns en ska som jag har märkt som en sällanbesökare och det är kvaliteten.

Det känns som om varje gång jag loggar in så har kvaliteten bara sjunkit och sjunkit. Det känns som om der är några få invigda som står och stampar och blänger surt på alla nykomlingar (såvida denna inte är en gammal yxa).

Det är mer än en gång som jag eller andra nya har frågat något, som man inte har förstått men som är en självklarhet för andra, eller har missuppfattat nåt att man får en massa dryga svar tillbaka. Ofta ryter nån till att man ska använda sökfunktionen men det är ju svårt när man inte vet svaret, och ibland när man har gjort det har man bara blivit mer förvirrad eftersom det sällan står en klar och tydlig förklaring utan bara en massa disskussioner.

Och om inge surt säger åt en att använd sökfunktioner så blir man bara dumförklarad för att man inte kan.

Det känns ganska ofta som om jag är en mindre värd människa bara för att jag inte kan en massa fakta, och inte har gjort så många inlägg och ligger långt ner på "befälsskalan".

Jag vet inte hur andra nya känner, men jag är förmodligen inteb den enda som tycker så här.

@Brandyxa:

Jag håller med dig till viss del vade det gäller "nykomlingar", men inte när det gäller kvaliteten.

Det här forumet är det som håller högst kvalitet av alla som jag har besökt (vilket iofs inte är så överdrivet många). Detta ger SoldF lite av en elit-stämpel. Det känns som att de som är nya behöver bevisa att de är sansade och intelligenta människor och inte några forumtroll.

Å andra sidan så är det en viss skillnad på "Hej och välkommen till forumet. Vi har en sökfunktion här som..." som brukar ges till nykomligar och "sök, tänk, sök igen. Papphatt!" som serveras folk som har varit med ett tag och faktisk borde veta att sökfunktionen finns och hur den fungerar. Det kan ju kännas lite tradigt när man ser samma fråga dyka upp för femte gången.

Edit: För övrigt så är det här en av de få tillfällen när jag inte är nykter när jag besöker forumet, så jag ber om ursäkt ifall mitt inlägg är en smula flummigt...

Edited by eskil

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this