Guest FhF laddare Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Har våra Nordiska bröder dålig fantasi eller?? Både Finnarna å Norrmännen har ju M90 camo på båtar,vagnar av det olika slag. Såg att Norrmännen har ett nytt slags M90 camo på sina båtar.Likt öken camo fast med ljustblåt inslag.Men M90 camo är det hel svenskt camo??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Kan ju bero på att den skandinaviska halvön och dess omgivning har ett gemensamt klimat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Åtminstone Finland har haft det kantiga M/90-liknande mönstret både på fartyg och fordon långt innan M/90 kom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Tycker bara det är bra att vi har liknande uniform. Broderskapskänslan o sånt. Sen ÄR ju M/90 mycket coolare än "flytande" cammo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 (edited) Har våra Nordiska bröder dålig fantasi eller??Både Finnarna å Norrmännen har ju M90 camo på båtar,vagnar av det olika slag. Såg att Norrmännen har ett nytt slags M90 camo på sina båtar.Likt öken camo fast med ljustblåt inslag.Men M90 camo är det hel svenskt camo??? Tja det kantiga kamoflaget som FM använder på fordon och i viss mån fartyg kom långt innan M/90 uniformen gjorde entré! DET kamoflaget är från början svenskt men lämpar sig tydligen väl i barrskogsbältet, varför vår grannar i viss mån även nyttjar det. Vad gäller "kantigt" kamoflage på fartyg så har det funnits åtminstone sedan 1:a VK:s Pansarkryssare. Edited February 2, 2004 by Razvedka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 (edited) När kom M/90 förresten? jag har fått för mig runt -95, menj ag kan ju ha totalt fel. Edited February 2, 2004 by Ibsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK H Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 När kom M/90 förresten? jag har fått för mig runt -95, menj ag kan ju ha totalt fel Jag gjorde GU 92-93 hade både M-59 och M-90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 När kom M/90 förresten? jag har fått för mig runt -95, menj ag kan ju ha totalt fel. Den kom tidigare än så. Jag såg den första gången IRL sommaren -90 på en KJ Fk B*** på Märsgarn & flera andra på Rindö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Hm, konstigt, för på de bilder jag sett, och i de filmet jag sett från runt 90-95 så hade de M/59. Men det är ju möjligt att det kan ha varit både som gällde. Själv tyckte jag att M/59an var ganska cool. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Det beror på att olika föband är olika prioriterade... Fanns tex förband som hadde ak4 ända fram till 97 (inte SSK då ;) ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_mEtZ Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Detta kan bero på att man inte hade tillräckligt till alla bassar alternativt inte ville slita på M/90 under GSU har sett en testmodel av m/90 tillverkad 1989 en del kängor är tillverkade före 1990 (hade själv ett par 1989 för ett tag sedan) så det har hängt med ett tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 (edited) När kom M/90 förresten? jag har fått för mig runt -95, menj ag kan ju ha totalt fel. Den kom tidigare än så. Jag såg den första gången IRL sommaren -90 på en KJ Fk B*** på Märsgarn & flera andra på Rindö. I KJ filmen "blod svett bajs" (eller vad den heter) som är inspelad -90/-91 om jag inte minns fel? Har dom väl M-90? kom den inte ungefär samtidigt som AK5an? FU Dahlberg: Vet folk som pliktat 96-97 Med gamla hjälmen Edited February 2, 2004 by Panzerfaust Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Uniform 90 började väl förekomma på förband i slutet av 80-talet, dock några år efter att AK5 började införas. Men allt tar ju som bekant tid... Beträffande våra broderländer så har de som sagt splinterkamoflage (som jag tror den korrekta termen är, om inte annat låter det bra ;) ) på fordon och fartyg, dock inte på uniformspersedlar. Intressant är att färgen brun, som förekom i tidiga varianter av "M/90"kamo på svenska fordon, aldrig använts i uniformen, däremot använder ju norrbaggarna en brun nyans på sina uniformer, och enligt de bilder jag sett verkar det högst effektivt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dast Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Jag ryckte in i mars 1990. Då hade bara befälen M90. KB fick den till sommaren som kompensation för att vi gick beredskap över midsommar . Eftersom det förband som jag låg inne på, T2, inte hör till de högst prioriterade måste M90 ha funnits på andra förband i vart fall från 1989. Under en KFÖ jag genomförde 1993 hade alla utom yrkes- och reservofficerarna m/59. Den låg säkerligen kvar i mobförråden åtskilliga år därefter, och förekom därför i KFÖ-sammanhang en bra bit in på 90-talet. Våren 2002 bytte jag - med viss saknad - en M90-uniform som enligt etiketten var tillverkad 1989. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chaplain Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 När jag låg inne 87-88 så var vi ofta övningrgrupp uppe på Prästomta skjutfält/Kvarn för InfSS. Under den tiden pågif utprovningar med flera olika uniformsmönster. Bästa minnet var de som flashade omkring i det allra senaste men hade fått lämna in Ak4. Och Ak5 blev försenad. De anföll med m/96 Mauser. Fniss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 på P4 fick befälen m90 vid julen 89. ett av stridsvagnskomp testade också olika varianter på M90-p, under 89 - 90. den vidrigaste måste ha varit den vaderade overallen inget man vill få "yalla" i direkt. kängorna kom lite senare, i mars-april ung. vissa uniformsplagg fanns ut långt tidigare dock, vår Fk gled omkring i m90-skjorta redan vid vår inryck i okt. vid repmöte 1994 fanns det m90 i vårt mobförråd, fick vi ut dem - NEJ. vi fick kämpa omkring i en egendomlig kombination av 1900-talets alla uniformssystem istället. fältskjorta m39 är ingen höjdare i majsol kan jag meddela. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Finns det någon bild på M/59-kamouflaget för oss barn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Finns det någon bild på M/59-kamouflaget för oss barn? Fältuniform m/59 var helgrön, dvs samma färg som fältmössa m/59, fältskjorta m/59 osv likaså m/69. m/58 och m/39 var grå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 KB på I5 hade AK5 sommaren 87, fast utan lösskjutningsanordning, så vi hade AK4 också, lite tungt i fält skall erkännas :P I5 fick ett kompani med M90 89 om jag minns rätt. 90/91 hade hela GU BAT M90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest FhF laddare Posted February 3, 2004 Report Share Posted February 3, 2004 våran RegCh å Bataljons Ch hadde M90 och jag låg inne 88-89.Och Ak5 såg jag redan 88 på Vilingsberg.Tror att var I3 eller I13 som hadde Ak5.Vi var dom sista har jag fått höra som hadde M59 på A9.Och jag hadde förmånen å få befäls byxorna till M59..Bytte dom alldrig utan tog hem dom å tvättade dom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted February 3, 2004 Report Share Posted February 3, 2004 Och jag hade förmånen att få befälsbyxorna till M59.. Vad är det? Har aldrig hört talas om..!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted February 3, 2004 Report Share Posted February 3, 2004 De anföll med m/96 Mauser.Fniss. K4 hade AK5 1987. Naturligtvis gick det rykten om att vi skulle få både m/90 o 5:a men icke... *dunkar panna i vägg* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bengtsson Posted February 3, 2004 Report Share Posted February 3, 2004 Har sett bild på ett kanadensiskt jaktflygplan med 90 mönster. Så vi är nog inte ensamma om att anvämda det.. Det kanske är jävligt bra helt enkelt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fänrik B. Posted February 3, 2004 Report Share Posted February 3, 2004 Hej! Jag låg inne 88-89 på ka3 (gotland) som markstriddå hade våra befäl m90. Och vi hade -59 och ak4.Efter 1/2 tiden fick vi ut ak5.I samma veva hade vi en samm övning med p18 och deras befäl var väldigt arga för dom sprang runt med kpisten. Men vi hade väldiga problem med magasinen.Dels släppte dom från vapnet magasinssärren var för klen Och magasinbottenen var var alldels för klen. m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest FhF laddare Posted February 3, 2004 Report Share Posted February 3, 2004 M/59 Befälsbyxor var hel enkelt bara med dragkedja i gylfen istället med knappar som hela M/59 unifromen består av Och dom jag hadde var helt nya när jag fick dom oxå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 3, 2004 Report Share Posted February 3, 2004 Har sett bild på ett kanadensiskt jaktflygplan med 90 mönster. Så vi är nog inte ensamma om att anvämda det.. Det kanske är jävligt bra helt enkelt.. Tja, tyskarna hade ju något liknande på ovansidan av vingarna på sina fpl under VK2. Andra kantiga kamouflagemönster fanns under VK1. Vad jag inte förstår är varför vi har fordonskamouflage på kläderna. Angående införande av Ak5 Till slutproven 1979-82 var två vapen kvar: FFV 890 C och FN FNC. ... Efter de slutliga proven fastställdes FN FNC. Vapnet modifierades i tre omgångar 1981/82, 1982/83, 1983/84 och fastställdes slutligen efter prov vid FJS 1985. Den första leveransen skedde 1986. Källa: http://home8.swipnet.se/~w-82613/army/index2.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SnowFlax Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Finns det någon bild på M/59-kamouflaget för oss barn? Dammade av kameran och tog lite (fyra st) foton på min m/59-rock. Ber om ursäkt för bildkvalitén (de såg faktiskt bra ut på kamerans display - men inte på min 18.1" :(). http://norrsken.mine.nu/~snowflax/mil/m59 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amfvrak Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 [Dåligt minne/spekulation] Jag kan vara ute å cykla helt nu, men nån sa en gång till mig att tyska Sharführer (stavning frågas kom) kammouflaget (antagligen någon spec. enhet som bara bestod av sådanna pers?) alt. alpenjaeger kammouflaget var under 2:a världskriget high-tech och liknade väldigt mkt vårat senare påfund m/90 [/Dåligt minne/spekulation] Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted February 7, 2004 Report Share Posted February 7, 2004 Angående införande av Ak5Till slutproven 1979-82 var två vapen kvar: FFV 890 C och FN FNC. ... Efter de slutliga proven fastställdes FN FNC. Vapnet modifierades i tre omgångar 1981/82, 1982/83, 1983/84 och fastställdes slutligen efter prov vid FJS 1985. Den första leveransen skedde 1986. Källa: http://home8.swipnet.se/~w-82613/army/index2.htm Lite OT, men min AK5 är tillverkad 1986. Har en läskig spygrön färg, ljusare än senare modeller. Väldigt funkis dock, för jag känner lätt igen den bland de andra på milsvids avstånd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_mEtZ Posted February 7, 2004 Report Share Posted February 7, 2004 det som skilde de tidiga modellerna av m/90 från de nyare är krokar att häkta i kängor i stället för knäppanordningen och att de saknade "Gore-tex" förstärkningen på vaderna. sen så har en föranring skett med tyghandtag istället för metall på dragkedjan samt att på de tidigaste modellerna så öppnades ben fickorna genom att man drog dragkedjan framåt istället för bakåt som det är på de nyare modellerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts