mange_ Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Hade nöjet att prova en sån här skönhet en kväll förra veckan, och jag blev mäktigt imponerad. Nu testade vi bara med 30m avstånd till målet men resultatet var inget mindre än perfekt, har svårt att tro att det kan bli mycket sämre även på längre avstånd.. Är det någon som vet vilka (om det överhuvudtaget är några) som använder sig av dessa i dagsläget? Har svårt att tro att alla skyttesoldater skulle få ut en gn1'a och ett ir-sikte var..? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 vi hade två gn1 i våran grupp för ett tag sedan när vi var ute och krigade. att tänka på är att om fienden också har ir så ser han dina "glasögon" som en vit prick. Du kan ju se honom också iofs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ralle Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Våra patrullchefer (bassäk) har dem, iaf hos oss kallas de för laserpek och ska enligt befälen fungera på åtminstånde hundra meter säkert också mer, har dock ingen egen erfarenhet av dem. Gn1 är det iaf meningen att hela patrullen ska ha, eller till och med Mono/T men de lär nog inte komma de närmsta århundradet... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAS Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 att tänka på är att om fienden också har ir så ser han dina "glasögon" som en vit prick.Du kan ju se honom också iofs. Detta gäller väl bara om man använder dem "aktivt" alltså med irbelysning, eller? /JAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 (edited) laserpek är ju inte synonymt med GN1 så här står det om laserpek på SoldF.com "En laserpekare kan fästas på pipan och används främst i kombination med bildförstärkare, t.ex.GN1. Den fungerar som så att en laserstråle skottställs parallellt med pipan på t.ex. 100m. Lasern ger en ca 4 cm stor lysande punkt på 100m och syns endast om man har bildförstärkare (gäller ej LASERPEK SYN) . Under förutsättning att man skottställt vapnet på samma avstånd som målet, så sammanfaller kulas träffpunkt med strålens. De ordinarie riktmedlen behövs ej utan man kan tom skjuta från höften. Laserpekarens praktiska begränsning är bildförstärkarens förmåga att se träffpunkten. Typiska stridsavstånd är mellan 25-100m, men det är möjligt med betydligt längre avstånd. Punkten syns på avstånd över 400m. Det finns tre versioner av laserpekare: LASERPEKARE (grundversion) LASERPEKARE 5 mW (högeffekt version) LASERPEKARE SYN (för ögat synlig laser)" edit@JAS jo! så e det ju. satt och funderade ett tag efter jag skrivit inlägget, men glömde helt bort att fråga om det var så. Men när du nämner det så minns jag ju. Edited February 1, 2004 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAS Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Jupp, IR-Diod GN 1är utrustad med en IR-diod vilket gör att man kan se i utrymmen som har totalt mörker, under vanligt mörker utomhus räcker det med att använda bildförstärkaren utan att använda IR-dioden. IR diodens effekt avtar snabbt med avståndet och är egentligen till för att läsa kartor, motsv. Tänk på att du röjer dig för andra med IR-känsliga instrument på MYCKET långa avstånd när du använder IR-dioden. SoldF.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Är det någon som vet vilka (om det överhuvudtaget är några) som använder sig av dessa i dagsläget? Har svårt att tro att alla skyttesoldater skulle få ut en gn1'a och ett ir-sikte var..? I utlandsstyrkan hade åtminståne tidigare varje skyttesoldat en laserpek på vapnet, tillgången på GN1 varierade däremot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Carlsson Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 IR-sikte? Jag ser då inget.. Bara gamla GN1 och Laserpek och det är inte vad jag tänker på när jag hör IR-sikte ialla fall.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mange_ Posted February 1, 2004 Author Report Share Posted February 1, 2004 I utlandsstyrkan hade åtminståne tidigare varje skyttesoldat en laserpek på vapnet, tillgången på GN1 varierade däremot. Ah, där ser man, bedrivs det någon utbildning på denna under värnplikt, eller är det nått man får lära sig innan utlandstjänsten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 (edited) I utlandsstyrkan hade åtminståne tidigare varje skyttesoldat en laserpek på vapnet, tillgången på GN1 varierade däremot. Ah, där ser man, bedrivs det någon utbildning på denna under värnplikt, eller är det nått man får lära sig innan utlandstjänsten? Utbildning? Den är ju bara att skruva dit, skottställa och sedan använda. edit: För US kan du hoppa över momentet skottställa. Det är heller inte alla som skruvar dit det och använt det skarpt vet jag inte någon som har, det är mest jobbigt när någon kommer åt knappen av misstag. Edited February 1, 2004 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mange_ Posted February 1, 2004 Author Report Share Posted February 1, 2004 Utbildning? Den är ju bara att skruva dit, skottställa och sedan använda. edit: För US kan du hoppa över momentet skottställa. Det är heller inte alla som skruvar dit det och använt det skarpt vet jag inte någon som har, det är mest jobbigt när någon kommer åt knappen av misstag. När vi provade så skottställde vi aldrig vapnet, funkade riktigt bra ändå. Det jag menade var; används laserpekaren av värnpliktiga i sverige, eller är det bara i utlandstjänst den används? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Det jag menade var; används laserpekaren av värnpliktiga i sverige, eller är det bara i utlandstjänst den används? Enligt Ralle tidigare i tråden har patrullchefer (vpl) på bassäk laserpek. Finns på andra ställen också men vilka har jag tyvärr inte i minnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
404 Skenberg Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Under våren 99 när jag genomförde min Grund utbildning så hade jag nöjet att vara med och testa ett system som kallades simlas Det var en förbättrad version av simfire med ik funktion samt att man kunde använda den i kombination med Gn1 under strid i mörker Väldigt bra system särskilt med ik funktionen Vi blev under testen utrustade med en AK5C tror jag att det var dvs en AK5´a med räls för montering av sikte Det satt ett 1,5x sikte på vapnet samt laser och dator modulen satt monterad på rälsen Funkade väldigt bra att skjuta med i dag tid och i mörker Vi hade flera mörkerskjutningar på Ringenäs skjutfält i Hd Vi låg och använde GN1 och lasern och sköt på en vit markerad yta på en 1/1 figur på 100m avstånd. Det blev bra träffbilder inom det vita området. Sen sköt vi från höften mot sab mål på 25->35m det funkade väldigt bra kan jag säga Någon annan som har testat detta systemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Mange, för att svara på din fråga. Ja, det finns många vplförband med tillgång till laserpeken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 På KS02 hade vi laserpek till alla soldater i skyttegrupperna. Som det sades tidigare var tillgången på GN-1 inte lika hög. Nackdelen med laserpeken, var att om flera skyttar riktade mot samma mål, blev riktbilden något "gyttrig".... (=vilken var nu min prick?) Vi fick även besök från FMV, som utvärderade användningen av olika sorters mtrl, allt från hgr till GPS. En av dessa killar nämnde att lasern inte är värmeisolerad, vilket skulle få till följd av att alltför intensiv eldgivning skulle metallen i den omgivande cylinder bli för varm och expandera. Detta skulle leda i sin tur till att linsen framför lasern skulle skjuvas och en träffbildsförflyttning skulle kunna uppstå, upp till 20 cm på 100 meter. Men som mörkerhjälpmedel på patrull var den suverän. /Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Under våren 99 när jag genomförde min Grund utbildning så hade jag nöjet att vara med och testa ett system som kallades simlas Bara en fråga, läste din profil, jag förstår inte om du gjorde GU som FBJ eller NSKY?? Då båda står omnämnda?? "Nskysjvm/Understödsskytt M203 Fbjs/Nsky 1.Nsky Plut" ? ? ? ? *nyfiken* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
X-sniper Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Lite OT men är det någon som vet om det bara är utlandsstyrkan (och skumma tendenser i Karlsborg) som använder GN3? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
404 Skenberg Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Som svar på den frågan som en vis man ställde Jag genomförde min Gsu som Nsky men vi låg under flygbasjägarskolan och hade befäl därifrån Det som jag har skrivit i profilen står i minna papper och på min gamla gröna namnbricka som jag har kvar Det står exact 404 Skenberg Fbjs/Nsky plut F7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Lite OT men är det någon som vet om det bara är utlandsstyrkan (och skumma tendenser i Karlsborg) som använder GN3? Finns även på K3 (dvs vanliga vpl) och MP-int, vill minnas att det dessutom fanns flygbassäk/strilsäk på någon flottilj (F21?). Finns säkert på fler ställen också som jag glömt eller inte känner till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Som svar på den frågan som en vis man ställde Jag genomförde min Gsu som Nsky men vi låg under flygbasjägarskolan och hade befäl därifrån Det som jag har skrivit i profilen står i minna papper och på min gamla gröna namnbricka som jag har kvar Det står exact 404 Skenberg Fbjs/Nsky plut F7 Taget! Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Det finns tre versioner av laserpekare:LASERPEKARE (grundversion) LASERPEKARE 5 mW (högeffekt version) LASERPEKARE SYN (för ögat synlig laser)" Varför så många versioner? Det borde väl gå att kombinera synlig och ir i samma sikte? Vet att jag sett nått liknande för Sig Sauer för en massa år sedan, men reglage för både och. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 3, 2004 Report Share Posted February 3, 2004 Om man skulle kombinera synligt- och IR-ljus i samma sikte borde man väl behöva två lasrar? Som jag fått lära mig en gång så sänder en laser endast ut ljus på en våglängd och dessutom i fas. För att få två olika våglängder borde man väl då behöva två olika lasrar, eller går det att ställa om en laser för flera olika våglängder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pete Posted February 3, 2004 Report Share Posted February 3, 2004 Om man skulle kombinera synligt- och IR-ljus i samma sikte borde man väl behöva två lasrar? Som jag fått lära mig en gång så sänder en laser endast ut ljus på en våglängd och dessutom i fas. För att få två olika våglängder borde man väl då behöva två olika lasrar, eller går det att ställa om en laser för flera olika våglängder? Nej, rätt som du säger så är en laser väldigt smalbandig, och det är dessutom olika material som används i lasern beroende på vilken våglängd man vill ha ut. Förmodligen så satt det två olika lasrar i Sig Sauern, eller så är jag ute och cyklar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mange_ Posted February 6, 2004 Author Report Share Posted February 6, 2004 Tack för alla svar! Jag hoppas att jag under den kommande veckan får stifta en djupare bekantskap med Laserpek'en.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted February 7, 2004 Report Share Posted February 7, 2004 [OT] Jag säger bara IR-laser på Pistol 88 + GN1 för "CQB"!!! *drägglar* DET är en motivationsövning av STORA mått!!! Adrenalinnivå utanför den mätbara skalan och 200 i puls... [/OT] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts