Snabeldraken Posted January 30, 2004 Report Share Posted January 30, 2004 Ligger för närvarande på gamla ka 5 i härnösand vid sjöstridskompaniet, nån som låg här när det fortfarande var igång? Hur såg det ut då? Fanns SSK där då? Vore kul att höra några gamla berättelser om befäl som man känner eller bara roliga historier härifrån Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted January 31, 2004 Report Share Posted January 31, 2004 (edited) Vadå finns beteckningen KA5 kvar i bruk? Heter inte själva organsiationen/regementet "Härnösands Marina Grupp" nuförtiden, för MKN är väl också nedlagt. 8| (skäms lite över dålig nutidsorientering). Hursomhelst så låg jag cirka hälften av mina 430 värnpliktsdagar och några av mina 30 KFÖ-dagar på härrliga KA5. KA 5 var mitt hemmaregemente även om hälften av tiden spenderades på KA1 och Korsö för stridsbåtsutbildning. Nu pratar vi mitten av 90-talet alltså. Vad är SSK? Södra kasern??? Du kan PM:a mig med frågor eller ta det öppet... Edit: eh, eller menar du Sjöstridskompaniet *stoopid* . Tja det fanns ett knippe flottister som häckade i nån sjöbevakningscentral i källaren på MKN-staben, samt ett par bevakningsbåtsbesättningar (som på den gamla goda tiden tillhörde KA, jag vete tusan hur det är nu). Edited January 31, 2004 by EO4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snabeldraken Posted February 1, 2004 Author Report Share Posted February 1, 2004 Njaa beteckningen KA 5 finns ju egentligen inte kvar men den används fortfarande i folkmun eftersom att det hetat så så pass länge. Du har rätt att det heter HMG och att MKN är nedlagt :( Vi är numera organiserade under marinbas ost på sjöstridskompaniet och HMG är mest hemvärnet. Bevakningsbåtarna används av både amf och flottan och jag är själv osäker på vad dom egentligen tillhör. Var låg förrådet på din tid? Nu ligger det i östra kasern som är den enda kasern som används, matan har flyttat in i markan och de flesta andra byggnaderna är civila.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Förrådet (både truppserviceförråd och Fo/Milo-förråd) låg "bakom/ovanför" östra kasern i två stora byggnader som borde finnas kvar. Finns de byggnaderna kvar? Med markan menar du det tvåvåningshus som inhyste soldathemmet förut? Vore kul att höra om du har något befäl man känner igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 *Raderade ett inlägg* Vi har hållt hårt på att inga namn på officerare, eller andra privatpersoner för den delen, får publiceras här så länge personen i fråga inte givit sitt tillstånd. Med andra ord så kommer inlägg med namn på personer raderas i denna tråd lik väl som i andra trådar... //Yman, BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Det finns alltså militär verksamhet som baseras på värnplikt i härnösand? Berätta mer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henil Posted December 23, 2004 Report Share Posted December 23, 2004 Farsan och Morsan var civilanställda i början av 70-talet. Farsan höll på med bl a minor. Morsan höll på med ekonomi (löner) Så jag har varit på KA5 som liten grabb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted December 24, 2004 Report Share Posted December 24, 2004 Det finns alltså militär verksamhet som baseras på värnplikt i härnösand? Berätta mer! Simon, kolla in Hemsidan Tyckte mig inte se det under HMG:s listade uppgifter men har sett både sjöbevakare och en och annnan båtbesättning där. Vilket moderförband de har, om utbildningen sker på plats eller annan ort vet jag ej. Mvh, Foxtrotcharliegrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts