Jump to content
Sign in to follow this  
Pal_oldpc

SAAB 35 Draken

Recommended Posts

Draken plan som med vrålande motorer ljudbangar, då de utför skarpa jakt/identifikations-uppdrag över Österike.

Intressant artikel, lite dålig engelska dock.

 

http

:)/www.airpower.at/news01/1105_interce...index.html

Edited by Pal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har lite taaskig koll på gränseer och annat men minns att de hade FULLT upp under balkan konflikterna.. gränsar väl till slovenien...

 

De begärde också att få göra avsteg från frdsavtalet från VKII detta då det förbjöd dem att ha robotar utan bara A-kan... Nu ville de beväpna 35:orna med Sidewinder :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just det avtalet var också anledningen till att Österrike köpte renoverade J35D istället för J35F, J35A-D har nämligen två akan (30mm Aden) medan man på J35F och -J har ersatt den vänstra med elektronik/avionik (SK35C och S35E saknade all form av beväpning).

 

Innan balkankrigen var den österrikiska miltären inte direkt populär politiskt sett, efter att man upptäckt att incidentberedskapen faktiskt behövdes ändrades inställningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just det avtalet var också anledningen till att Österrike köpte renoverade J35D istället för J35F, J35A-D har nämligen två akan (30mm Aden) medan man på J35F och -J har ersatt den vänstra med elektronik/avionik (SK35C och S35E saknade all form av beväpning).

 

Innan balkankrigen var den österrikiska miltären inte direkt populär politiskt sett, efter att man upptäckt att incidentberedskapen faktiskt behövdes ändrades inställningen.

Apapapapapapa...Nu lugnar vi oss lite, S 35E hade en av dom skarpaste beväpningar som fanns, nämligen spaningskameror. Med en korrekt utvärderad spaningsbild kan man åstadkomma underverk :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och tyvärr så är Österrikes 35:or i stort helt utflugna, och snart står dom där utan fpl eftersom "det superba fpl Eurofighter" brottas med såna tekniska problem.......

Share this post


Link to post
Share on other sites
Och tyvärr så är Österrikes 35:or i stort helt utflugna, och snart står dom där utan fpl eftersom "det superba fpl Eurofighter" brottas med såna tekniska problem.......

Jag tror nog att dom snart kommer att lista ut att dom inte har råd med eurofighter utan kommmer att bli tvungna att se sig om efter ett billigare alternativ.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Och tyvärr så är Österrikes 35:or i stort helt utflugna, och snart står dom där utan fpl eftersom "det superba fpl Eurofighter" brottas med såna tekniska problem.......

Jag tror nog att dom snart kommer att lista ut att dom inte har råd med eurofighter utan kommmer att bli tvungna att se sig om efter ett billigare alternativ.

Det blir inte bara dyrt, det blir nog svårt att få en Eurofighter till Ö-rike inom dom närmaste 5-6 åren eftersom programmet är så försenat och övriga länder inte fått sina än....... :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Apapapapapapa...Nu lugnar vi oss lite,  S 35E hade en av dom skarpaste beväpningar som fanns, nämligen spaningskameror. Med en korrekt utvärderad spaningsbild kan man åstadkomma underverk :P

Misstänkte nästan att du skulle invända där. ;)

Det är fasen ett under att de lyckades trycka in alla de där kamerorna i ett så litet flygplan. Men var det inte på S35E som speglarna till kamerorna vibrerade?

 

S35E var väl dessutom den enda svenska varianten med motmedel, både elektroniska och facklor/remsor. Varför monterades inte motmedelsutrustningen dit på jaktkärrorna i samband med modifiering till J35J?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det är fasen ett under att de lyckades trycka in alla de där kamerorna i ett så litet flygplan. Men var det inte på S35E som speglarna till kamerorna vibrerade?

Jo det är korrekt, det var en hel del problem med spegelvibrationer, särskilt på de kameror som var placerade i vingroten där akan hade suttit, det var främst glasbiten som gjorde att kameran tittade neråt som vibrerade, den var inte gyrostabbad, vilket hade behövts.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest FhF laddare

Finns bara en nackdel med J35 Draken.Å det är att den är jävligt trång å sitta i.Tur att man inte var en pilot på 35..har ju haft förmånen att provsitta i nästan alla Svenska jet flp..Utom J21R då..Men J35 å J28 är rejält trånga..Men men

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle inte Osterrike kopa Viggen? De byggde ju en enorm ny byggnad uppe pa F21 for att utbilda Osterrikiska piloter pa den....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nope, de fick bara träning på Viggen för att skaffa sig kompetens på modernare kärror, om jag fattat saken rätt.

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis, det var tydligen någon form av personalvård från Österrikiska flygvapnets sida. Om piloterna fick flyga moderna kärror så skulle de inte sluta...

 

Sedan var det väl en och annan som hoppades på att de skulle få med sig några Jaktviggar hem när de var klar med utbildningen, men det alternativet dog nog när Österrike bestämde sig för Eurofighter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skulle inte Osterrike kopa Viggen? De byggde ju en enorm ny byggnad uppe pa F21 for att utbilda Osterrikiska piloter pa den....

Den byggnaden måste var väl dold ;) inget som man såg till under flygdagen iallafall

Share this post


Link to post
Share on other sites

Höll inte dom till på 1.div , det var väl mer luftförsvarssystemet med datalänk å prylar dom var så intresserade av att få erfarenhet av tror jag mig ha läst nånstans.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skulle inte Osterrike kopa Viggen? De byggde ju en enorm ny byggnad uppe pa F21 for att utbilda Osterrikiska piloter pa den....

Den byggnaden måste var väl dold ;) inget som man såg till under flygdagen iallafall

Jaha... det var i alla fall nagot stort harke de holl pa att bygga, det sas i a f att det var till osterrikarna. Vet nagon har vad den anvandes till?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ha varit det.... position relativt till banan ungefar motsvarande platta 8, men i andra anden...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan ha varit det.... position relativt till banan ungefar motsvarande platta 8, men i andra anden...

mmmm...men den är långt ifrån ny, det är 2div/komp som håller till där, det enda nya där är den betydande bullervallen som har byggts upp i samband med JAS införande.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den var i alla fall ny under 2001... de holl fortfarande pa att bygga. Langst ner, bortom hundgarden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om inte 2.div´s hangar är ny så är den då iallfall renoverad ganska genomgående.

Alldelels riktigt den är gravt renoverad och JAS anpassad, men det gör den inte till ny, det är samma gamla huskropp som har stått där ganska många år, har man sett när man i hög fart passerat med SAS eller Nordic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det någon som har koll på de danska varianterna F-35, TF-35 och RF-35?

 

Jag har bara lyckats hittat denna info på nätet;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_35_Draken

http://www.flymuseum.dk/sprog/engelsk/UKfly/F-35.html

 

Det står b.la att den har (F-35) två stycken akan trots att den är baserad på J 35D som bara har en. Stämmer det. Är främst intresserad i övrig beväpningsalternativ, "Bombs, Air to Air Missiles and rockets" säger inte så mycket. Vad för typ av bomber? Vilka jaktrobotar och hur många? etc.

 

Undrar även om TF-35 eller RF-35 kunde ta ngn beväpningslast eller om dom ens hade fasta akan.

 

Allt är av intresse!

 

Tycker man har hört alldeles för lite om de danska drakarna. De var ju trots allt de allra nyaste och uppdaterades b.la senare med HUD-display och andra roligheter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det står b.la att den har (F-35) två stycken akan trots att den är baserad på J 35D som bara har en. Stämmer det.

J 35A, B och D hade två akan, J 35F och J hade en och Sk 35C samt S 35E saknade beväpning. Vet inte om man kan säga att F-35 är baserad på just D-versionen. Tidsmässigt så togs ju 35XD fram efter 35F. Prototypen till 35XD (35-6) hade tidigare använts som provflygplan för både 35D och 35F.

 

Är främst intresserad i övrig beväpningsalternativ, "Bombs, Air to Air Missiles and rockets" säger inte så mycket. Vad för typ av bomber? Vilka jaktrobotar och hur många? etc.

Undrar även om TF-35 eller RF-35 kunde ta ngn beväpningslast eller om dom ens hade fasta akan.

F-35 och RF-35 hade två akan och TF-35 hade en. De kunde ta samma vapenlast, med undantag för RF-35 som inte kunde ta AGM-12B Bullpup men å andra sidan kunde ta IRLS-pod (Red Baron).

Du hittar mer information om beväpningsalternativ på www.fly.to/draken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det står b.la att den har (F-35) två stycken akan trots att den är baserad på J 35D som bara har en. Stämmer det.

J 35A, B och D hade två akan, J 35F och J hade en och Sk 35C samt S 35E saknade beväpning. Vet inte om man kan säga att F-35 är baserad på just D-versionen. Tidsmässigt så togs ju 35XD fram efter 35F. Prototypen till 35XD (35-6) hade tidigare använts som provflygplan för både 35D och 35F.

 

Är främst intresserad i övrig beväpningsalternativ, "Bombs, Air to Air Missiles and rockets" säger inte så mycket. Vad för typ av bomber? Vilka jaktrobotar och hur många? etc.

Undrar även om TF-35 eller RF-35 kunde ta ngn beväpningslast eller om dom ens hade fasta akan.

F-35 och RF-35 hade två akan och TF-35 hade en. De kunde ta samma vapenlast, med undantag för RF-35 som inte kunde ta AGM-12B Bullpup men å andra sidan kunde ta IRLS-pod (Red Baron).

Du hittar mer information om beväpningsalternativ på www.fly.to/draken.

 

 

Tackar och bockar. Fattar inte hur jag kunde missa den sidan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har några frågor som jag hoppas ngn kan svara på.

 

Varför satsade man på Rb27 och Rb28 istället för Sidewinder och ex Sparrow? Nu beväpnades iofs Draken med Sidewinder (Rb24), ersatte den då Rb28 eller köpte man in bägge två?

 

Någon som har fakta om 75mm raketerna? Enligt http://www.fly.to/draken ska det vara Bofors tillverkade LAU-3/A, den amerikanska originalversionen är dock av 70mm kaliber. Själva raktetkapslarna verkar också skilja sig, den klassiska amerikanska varianten kan ses här LAU-3/A medan Bofors variant ses här Bofors 75mm . Hur funkar det egentligen med en sådan nos på raketkapseln när man ska avfyra raketerna?

Vill minnas att jag läst att man i Sverige även kallat dessa raketer som "jaktraketer", då de var funkis till att skjuta ned ex stora transportplan med. Detta koncept övergav man tydligen tidigt i USA och använde de endast i markattacker. Hur länge tränade man på att använda dom som jaktraketer i Sverige?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag har några frågor som jag hoppas ngn kan svara på.

 

Varför satsade man på Rb27 och Rb28 istället för Sidewinder och ex Sparrow? Nu beväpnades iofs Draken med Sidewinder (Rb24), ersatte den då Rb28 eller köpte man in bägge två?

 

Någon som har fakta om 75mm raketerna? Enligt http://www.fly.to/draken ska det vara Bofors tillverkade LAU-3/A, den amerikanska originalversionen är dock av 70mm kaliber. Själva raktetkapslarna verkar också skilja sig, den klassiska amerikanska varianten kan ses här LAU-3/A medan Bofors variant ses här Bofors 75mm . Hur funkar det egentligen med en sådan nos på raketkapseln när man ska avfyra raketerna?

Vill minnas att jag läst att man i Sverige även kallat dessa raketer som "jaktraketer", då de var funkis till att skjuta ned ex stora transportplan med. Detta koncept övergav man tydligen tidigt i USA och använde de endast i markattacker. Hur länge tränade man på att använda dom som jaktraketer i Sverige?

 

Var kan du läsa att boforsraketerna är LAU-3/A? På drakensidan du länkar till tolkar jag det bara som att man listat bofotspoddarna och sedan LAU-3/A som vapenalternativ. De senare antar jag är på de danska kärrorna.

Hur som helst så har jag för mig att noskonen och ändkonen på boforspoddarna sprängs bort i samband med skjutning. De är ju där för att ge poddarna bättre aerodynamik. Jag antar att man efter skjutning kan dumpa hela podden om man behöver mer fart.

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag har några frågor som jag hoppas ngn kan svara på.

 

Varför satsade man på Rb27 och Rb28 istället för Sidewinder och ex Sparrow? Nu beväpnades iofs Draken med Sidewinder (Rb24), ersatte den då Rb28 eller köpte man in bägge två?

 

Någon som har fakta om 75mm raketerna? Enligt http://www.fly.to/draken ska det vara Bofors tillverkade LAU-3/A, den amerikanska originalversionen är dock av 70mm kaliber. Själva raktetkapslarna verkar också skilja sig, den klassiska amerikanska varianten kan ses här LAU-3/A medan Bofors variant ses här Bofors 75mm . Hur funkar det egentligen med en sådan nos på raketkapseln när man ska avfyra raketerna?

Vill minnas att jag läst att man i Sverige även kallat dessa raketer som "jaktraketer", då de var funkis till att skjuta ned ex stora transportplan med. Detta koncept övergav man tydligen tidigt i USA och använde de endast i markattacker. Hur länge tränade man på att använda dom som jaktraketer i Sverige?

 

Var kan du läsa att boforsraketerna är LAU-3/A? På drakensidan du länkar till tolkar jag det bara som att man listat bofotspoddarna och sedan LAU-3/A som vapenalternativ. De senare antar jag är på de danska kärrorna.

Hur som helst så har jag för mig att noskonen och ändkonen på boforspoddarna sprängs bort i samband med skjutning. De är ju där för att ge poddarna bättre aerodynamik. Jag antar att man efter skjutning kan dumpa hela podden om man behöver mer fart.

 

/E

 

Det var här Drakens beväpning som jag tolkade att Bofors raketkapsel skulle vara en typ av LAU-3/A.

Tack för förklaringen om noskonen. Googlar man förresten på LAU-3/A kan man få upp en sådan här bild, LAU-3/A , så det verkar som det finns en liknande kapsel till den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det var här Drakens beväpning som jag tolkade att Bofors raketkapsel skulle vara en typ av LAU-3/A.

 

Jo, men om du tittar så ser du att vapnen är listade i en tabell med två kolumner, och LAU-3 är listad precis som Mk 82 S Snakeeye1 som kommer under LAU-3 i listan.

Eftersom det är en tabell, och inte två kolumner så blir ju tabellraderna beroende av den största tabellcellen, vilket resulterar i en dålig och inkonsekvent layout.

Det finns ju inget i textmassan som säger att den ena är en kopia av den andra.

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Sebastian C
      Idag tweetade Fortifikation väst en gif från när sista J35J lämnade F10 år 2002. Det fick mig att tänka på hur gammalt det planet var.
       
      J35A togs i tjänst år 1960. 15 år efter andra världskrigets slut! Och typen användes operativt av flygvapnet fram tills 1998, Finland använde typen tills år 2000, Danmark fram till 1993 och Österrike använde draken fram tills 2005!
       
      Då undrar jag hur bra flygplanet faktiskt var. De danska drakarna räknar vi inte då deras användes för attack och spaning, och jag endast undrar över jaktversionerna. Sverige använde den ultimala versionen - J35J när typen togs ur tjänst. Men Finland använde J35XS vilken - så vitt jag vet - är samma som J35D och Österrike använde J35Ö vilken var andrahands J35D vilka hade uppgraderats och modifierats för Österrikiskt bruk. Dessa typer lämnade aktiv tjänst 2 respektive 7 år efter att den bästa drakenversionen lämnade svensk tjänst. Varför?
       
      Vad var det som gjorde att draken fanns kvar till gripenepoken när jaktviggen egentligen skulle ersätta den? Vilka fördelar fanns det hos typen? När man jämför radar, vapen och avionik är J35J klart underlägsen jaktviggen.
    • By vikingman
      Han har skrivit en bok som heter En fältflygare från Mjölby. Finns på Svensk Flyghistorisk Förenings webshop. Verkar slutsåld på andra ställen.
       
       
    • By Perman
      Svensk försvarsaffär med Israel kritiseras
       
      /Per
       
       
      UPDATE
       
      FMV har nu kommenterat affären: FMV:s kommentar till Dagens Industri 4 september
       
      Försvarsbloggaren Skipper har också kommenterat affären på twitter: Skipper på twitter angående köpet av israeliskt sjöövervakningsystem till marinen
       
       
×
×
  • Create New...