Jump to content

Operation Flashpoint problem

Nestor

Recommended Posts

Har ett litet problem i detta spel...

Det ligger till såhär att USA kontrollerar nästan hela ön Nogova.

Det enda problem är den hårt befästa flygplatsen som är tillsynes helt ointaglig.

På en kulle finns det ett flertal Tksp, vägarna som leder till flygplatsen är minerade med strvminor. Dessutom så patrullerar ett gäng BMP1 i öknen med en efterfäljande GrG grupp

På flygplatsen finns det ett flertal T80 med mycket erfarna besättningar. Hela garnisionen är erfaren.

På en annan kulle finns det ett antal tunga pv-pjäser som kan smula sönder pansar till stoft.

Varje anfall slutar med att mitt infanteri ligger i högar och att mina strv är som ostar...

Under mitt befäl finns det 3 grupper infanteri, 4 strv, 2 haubitsar och en attackhelikopter...

Så min fråga är hur jag borde gå tillväga för att inta platsen...

Fick uppdraget av min kompis, han är OPF missbrukare... :)

PS:Hobbytaktiker skulle nog gilla detta lir, jag diggar det. DS

Börja med att lägga ur spärreld över PVpjäserna och FISTRV med haubitsarna och göra ett skenanfall med STRV och AHKP från den södra sidan av basen. Sen tar du och smyger upp på de NÖ kanten med ett INF grupp och har dom resterande som reserv. AHKP och den resterande INF grupperna skall också ass. i nödfall dit huvud anfall.

Slut

Frågor?

Tack för det tipset!

Funkade alldeles utmärkt, förlorade bara en strv...

Basen intogs och det blev åter fred.

(Provade sedan med MLRS med luftdetonation, hehehe)

Väldigt bra känsla att klara kompisens "Omöjliga" uppdrag"

:D,O

Haubirsarna är inte möjligtvis CoCs arty system?

Om det finns ngt nytt så vill man ju veta  :)

Jopp det är CoCs artpack, det fungerar ju skitbra!

Det enda som är knepigt är att använda sig av eldregleringen, tycker att det är lite skum.

Någon som kan förklara lite bättre hur den fungerar?

CoC regerar

har själv inte fått grepp om den (då är jag ändå artillerist)

men TROR att den utgår från pjäserna... dvs att om du säger höger 50 kommer pjäserna sikta 50m till vänster...

i verkligheten är det ju så att man utgår från observatören som då också anger o-riktning. dvs nåt sånthär.. "Vr150, Bm 100, Ori 2300"

därmed har han angivit att granaterna slagit ner 150m vänster och 100m bortom målet sett från honom (riktning 2300 streck) och pjäserna kommer reglera efter detta.

skall dock ta och fråga skaparna till packet ;) återkommer när jag fått svar.

@Skuggan

Värt att tänka på är att om du eldreglerar ett amerikanskt/brittiskt förband så anger du hur du vill flytta elden istället för att ange nedslaget.

@Skuggan

Värt att tänka på är att om du eldreglerar ett amerikanskt/brittiskt förband så anger du hur du vill flytta elden istället för att ange nedslaget.

japp, har experimenterat med eldreglering nu och kommit fram till att man talar om hur långt och åt vilket håll man vill flytta elden :)

ex, left 150, drop 50 så kommer elden landa ungefär 150m till vänster och 50m närmare... precis som på riktigt..

japp, har experimenterat med eldreglering nu och kommit fram till att man talar om hur långt och åt vilket håll man vill flytta elden :banana

ex, left 150, drop 50 så kommer elden landa ungefär 150m till vänster och 50m närmare... precis som på riktigt..

Tar man hänsyn till spelarens position då? Säg att du står och tittar på en stad som du skjuter art på och säger left 150, drop 50. Då flyttar sig elden nämre och till vänster. Om du nu kör ett halvt varv runt staden och säger samma sak, var hamnar elden då?

• 3 weeks later...
Tar man hänsyn till spelarens position då? Säg att du står och tittar på en stad som du skjuter art på och säger left 150, drop 50. Då flyttar sig elden nämre och till vänster. Om du nu kör ett halvt varv runt staden och säger samma sak, var hamnar elden då?

den hänger med, oavsett hur man flyttar sig så kommer pjäserna veta vart man är, enda som inte är realistiskt är att det saknas en riktig dialog mellan eldledaren och pjäserna....

ex

FO: "recuest firemission, grid Ac27, fire marker, over"

batt: "Mike Tango Oskar, grid Ac27, marker on way, over"

batt: "splash"

FO: "adjust fire, vector 2300, rang 500, left 150, drop 50, fire for effect over"

batt: "roger, adjusting fire"

batt: "shot"

FO: "repeat"

batt: "shot"

FO: "Target destroyd, thank you guys, transmission over"

batt: "Target destroyed, out"

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...