Guest J-Star Posted January 28, 2004 Report Share Posted January 28, 2004 Normalt är jag ingen anhängare av kedjebrev... men detta experiment gör jag för ovanlighetens skull undantag för. SVT's program "Hjärnkontroret" arrangerar ett jätte-experiment. Syftet är att se om det går att minska elförbrukningen såpass mycket att det märks i regionala mätningar. Läs mer på SVT's web-plats: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1652&a=35567 Om ni vill gå dit "manuellt" (om ni är riktigt paranoida vill säga): 1) Gå till http://www.svt.se. 2) Uppe till höger, i rutan "Innehåll a-ö", välj "Hjärnkontoret" och tryck på ">>" 3) Tryck på knappen "Till labbet". Tryck på "Stäng" i rutan som ber om inloggning. 4) Tryck på "Zapparaten" (maskinen till vänster eller länken längst ned). 5) Tryck på "Aktuella händelser" så når ni texten i fråga. Var med i Hjärnkontorets jätte-experiment! (10 februari 2004) Experimentet Direkt efter vårens första program 10 februari 2004 klockan 19.00 prick, ber vi alla våra tittare att undvika använda el ända fram till 20.00! Släck alla lampor, vrid ner elementen, sätt inte på ugnen, stäng av datorn, stereon, diskmaskinen, kaffebryggaren, microvågsugnen, spisen osv... Ta istället fram allt som inte drar el: dvs sällskapsspel, filtar, mat som inte behöver värmas osv. Målet är att minska elkonsumtionen såpass mycket att den är synbar i regionala mätningar. För att vi ska lyckas med vårt jätte-experiment måste ungefär 1% av den totala elkonsumtionen påverkas. Det kan låta lite, men det innebär att flera hundratusen människor måste engagera sig i experimentet. Varför? Vi borde bli mer medvetna om hur vi använder energi och tänka på att inte slösa med energi i onödan. Varför, jo all energi kommer någonstans ifrån och påverkar miljön på ett eller annat sätt. I Sverige förbrukar vi betydligt mer energi än på många andra platser på jorden. Vi använder till exempel lika mycket energi på tre dagar som man gör i Somalia på ett helt år. Vill du vara med? För att vi ska veta hur många personer som deltar i experimentet vill vi att du anmäler dig via mail eller brev. Det kostar självklart ingenting att medverka i detta. I anmälan vill vi att du skriver hur många personer du får med dig i experimentet. Ju fler vi blir, desto större chans har vi att lyckas! Så säg till dina familjemedlemmer, ditt fotbollslag, din klass, ja, kanske till och med hela skolan. Tipsa gärna din lärare, rektor, grannar, kompisar, släktingar... ja, så många som möjligt - om detta. Din anmälan skickar du sen via mail till Hjarnkontoret@svt.se eller via brev till Hjärnkontoret, Sveriges Television, 105 10 Stockholm. Döp mailet eller brevet till: "Energi". Mer information om experimentet får du även i vårens premiärprogram den 10 februari 2004 kl.18.30 i SVT1. Sprids gärna denna information vidare. Se till att länken till originaltexten bifogas. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Tänkte väcka den här tråden till liv, nu när det närmar sig lite. Även fast jag inte tror de kommer lyckas, men kanska. Kul grej i alla fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 De kanske skulle ha tänkt på att inte lägga experimentet mellan 19:00-20:00, de flesta brukar ju kolla på nyheterna då. Edit: Å andra sidan, "mat som inte behöver värmas", fram med jägarköket och guldburkarna! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Jag gillar inte mass-experiment, jag tycker att det är kommunistiskt. Nä, Jag drar igång hela lägenheten på full patte och låter kylskåpsdörren stå öppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 De kanske skulle ha tänkt på att inte lägga experimentet mellan 19:00-20:00, de flesta brukar ju kolla på nyheterna då. Jag kan berätta vad som händer: Palestinsk självmordsattentat på västbanken alternativt Israelisk beskjutning mot palestinska demonstranter. Välj själv. Ett längre strömavbrott någonstans i sydvästra Sverige. Ett nyhetsinslag som berör sex på ett eller annat sätt. Sexhandeln ökar, sexbrott ökar, homosexuella diskrimineras eller dylikt. Washington varnar för nya terrorattentat eller ökat terrorhot. Ett kortare meddelande om att riksdagspartierna fortfarande inte kommit överens om en politisk fråga som ingen egentligen är insatt i. Sist men inte minst en sån där nyhet som ingen bryr sig om, t.ex. "inga spår efter nigeriansk flygkrasch" eller "pilgrim dödad i trängsel". Och vädret blir som vanligt i Februari: lite mulet och några minusgrader. Så, nu slipper du slösa bort en livskvalitetssänkande halvtimme framför teven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Froddan: WORD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.