Jump to content

Bilder på Bärgningsbandvagnar


Recommended Posts

Jo, men bärgaren var ju främst en resurs för stridsvagnskompaniet så därför fick vi bärga oss själva.
Dessutom funkar det ofta inte så bra med att försöka dra loss en stridsvagn med en annan vagn utan man måste wincha och då är det bärgare som gäller.

Edited by The Swede
Link to post
Share on other sites

Ok, jag visste inte att bärgning med egna vagnar var normalförfarande med pbv:er.

 

Är det rimligt att anta att norskarna gör likadant med 90-vagnarna då?

(någon som vet ifall deras 90-förband och strv-förband alltid hör till samma garnisoner där endera förekommer?)

Edited by lebos
Link to post
Share on other sites

I första hand så använde man en annan vagn ur den egna plutonen för bärgning.

Om inte detta fungerade fick man kalla på bärgningsbandvagnen men då fick man ofta vara beredd på att vänta.

Jag låg på P7 94-95. Deenna period ombeväpnade regementet från strv 103 till strv 121. Således fanns det inga srtv-komp på P7 det året.

Har du någon koll på om det ens fanns bärgare där då? De vagnar (strv 121) som kom (vi eskorterade dem från färjan i malmö) hamnade i srtv-garaget (om du minns det), men minns inget om bärgare. Kan ha funnits någon kvar på MILO-verkstaden kanske?

/

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

De första Bgbv 120 levererades till förband sommaren 2003.
Initialt försökte man använda Bgbv 90 men det blev inget bra och därför köptes 19 st Centurionbärgare in från Schweiz (Bgbv 81C) för att användas till dess att Bgbv 120 blivit levererad.

Edited by The Swede
Link to post
Share on other sites

Nja nu tror jag du kommer ihåg fel The Swede.
När jag låt på Mekb19 97/98 hade Strv kompaniet en centurionbärgare, det funkade så dåligt att man nästföljande år övergick till att ha Bgbv90 även där.
Det funkade helt enkelt inte att Centurionbärgaren hade sämst framkomlighet och lägst tillförlitlighet på StrvKomp.

Vi fick ofta åka ut med Vår Bgbv90 och bärga stridsvagnar för att Centurionbärgaren stod på verkstaden.

Link to post
Share on other sites

Exakt vilken bärgare som användes när på vilket förband kan jag inte svara för men fakta är att vi köpte in 19 st Centurionbärgare från Schweiz och dessa fick benämningen Bgbv 81C.
Dessa var avsedda att användas i väntan på Bgbv 120.

Edited by The Swede
Link to post
Share on other sites

@The Swede:

 

Nu kanske jag har missuppfattat något här...

De 19 st Centurionbärgare som nämns köptes väl in från Schweiz 1988 och beslutet om att anskaffa nya strv togs väl i och med fb92?

 

Visste vi minst 4 år i förväg att vi skulle få brist på strv-bärgare?

Eller har jag missat något? :eeh:

Link to post
Share on other sites
  • henke changed the title to Bilder på Bärgningsbandvagnar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Perman
      Work begins on Friday to raise a unique World War II aircraft from the floor of the English Channel just off the Kent coast. The Dornier 17 aircraft is the last of its kind, and lies in 50ft of water on the Goodwin Sands. The salvage is just the start of a two-year restoration project by the RAF Museum in Hendon.
      https://www.bbc.com/news/uk-22380915
       
      Detta ska vara det enda existerande exemplaret av Dornier 17, som enligt f.d. piloten Gerhard Krems hade exceptionella lågflygningsegenskaper och fick smeknamnet der fliegende bleistift - den flygande pennan.
       
      /Per
       
       
       
    • By woodchip
      Hej jag mötte idag en av Försvarets tungdragare lastad med en BgBv 120 målad i Ökenkamo varför har man målat den så? ska den användas utomlands? man använder väl bara 90 vagnar utomlands räcker det inte med BgBv 90 som bärgare?
       
      Jag mötte ekipaget på E20 söder om Vara det var påväg söderut.
       
       
       
      Tack på förhand /Stefan
    • By The Swede
      Vilka uppgraderingar gjordes på bärgaren från ursprungsutförandet?
      Det jag vet är att man bytte band 1981 och att man uppgraderade vapenhuven 1984.
      Då byttes ringsiktet ut mot ett spegelreflexsikte.
      Den vagn som står på Axvall är uppgraderad enligt detta men hur var det i övrigt, gjorde man samma uppgraderingar avseende vapenhuven som på Pbv 302 dvs. lucka över siktesutblicken och 30-skottsmagasin till akan?
       
      The Swede
×
×
  • Create New...