Jump to content

Bilder på Bärgningsbandvagnar


Recommended Posts

  • BlåGul -1

Sakkre: Du vet att du kan ändra i föregående inlägg istället för att skriva ett helt nytt om du vill tillägga något? Knappen heter "ÄNDRA" och ligger uppe till höger i din post.

 

//9x19, blågul

Link to post
Share on other sites
  • 10 years later...

 

Jovisst, men den vägde hälften så mycket som bgbv81 och är mer jämförbar med bgbv90 än någon annan strv-bärgare.

är inte vikt en fördel när något stort, tungt och motvilligt skall flyttas ?

 

Saken är ju den att en bärgare bör ha likvärdigt eller helst bättre terrängegenskaper än sitt objekt.

 

I det här fallet hade pbv:er och ikv:er tagit sig längre ut i smeten än stridsvagnar.

Inte för att jag inbillar mig att en bgbv82 var optimal för att bärga dem så var väl det det bästa "mellantinget" för dem.

Link to post
Share on other sites

Har hittat lite information om att Norge tidigare haft en bärgare baserad på M24 Chaffee (NM130) och en "pbv-bärgare" baserad på M113 (NM84), dock är bägge avvecklade som det verkar.

 

 

Något gjorde ju att man skrotade den för Bgbv81 när de blev tillgängliga på bred front, vet någon varför?

Hittade följande text på: http://www.ointres.se/bgbv_82.htm

Bgbv 82 fick ett relativt kort liv. Detta berodde på bl a på läglighetsköpet av begagnade Centurionbärgare från Schweiz (1988). De utgick ur krigsorganisationen redan 1994. Ett mindre antal (två stycken) återupptogs emellertid i rullorna efter ett antal år då de fick förnyat förtroende inför tjänstgöring inom den svenska KFOR-styrkan i Kosovo på Balkan.

Vid den tiden letade vi ju också efter ersättare till Strv 103 och väntade på Strf 90.

Edited by lebos
Link to post
Share on other sites

Det känns svårt att försvara ett system som jag inte ens sett på museum än.

 

Men det skulle jag snarare påstå har att göra med pengar och inget annat.

Strv 103 var på väg bort, Strf 90 var på väg in med sina bärgare och man hade precis kommit över ett antal extra bärgningsvagnar som typ var identiskt med det man redan hade.

Plus att bgbv 4012 följde med köpet från fd. Öst-Tyskland.

 

Vad jag kan tycka är än mer intressant är att man tar två vagnar ur ett avvecklat system och implementerar i utlandsstyrkan och inte ur det man redan har...

 

Sen kan man också fundera på varför inte bgbv 81 dög till att vara ämnad för Strv 103 till att börja med...

Edited by lebos
Link to post
Share on other sites

Bgbv 81 användes av förband med stridsvagn Centurion (81, 101, 102 och 104)
Bgbv 82 användes av förband med Stridsvagn 103.

Vad gäller ursprungsfrågan, bilder på bgbv så finns det en ny häftig uppfinning på Internet som kalls Google.
Genom att skriva in exempelvis bgbv 81 i sökfönstret och sen välja "bilder" så kommer det upp ett helt lass med bilder.

Link to post
Share on other sites

The Swede, använde man strv-bärgarna för skyttedelarna också? Jag minns banne mig inte vad man gjorde åt fastkörda pebbor mitt år. Jag var iofs rätt bortkopplad från pansarskytteriet av diverse skäl.

När jag låg inne så fixade man fastkörda pebbor genom att ta de andra två pebborna i plutonen och använda som "bärgare". Fanns ju två feta vajrar på bakdörren som vi kopplade i ett kryss och räckte inte det så fick även vagn nummer tre hjälpa till. Hände ett par gånger framförallt på Hovdala att vi behövde bärgas. Annars var det inte ofta man satt vagnar på Revinge.

/

Link to post
Share on other sites
  • henke changed the title to Bilder på Bärgningsbandvagnar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Perman
      Work begins on Friday to raise a unique World War II aircraft from the floor of the English Channel just off the Kent coast. The Dornier 17 aircraft is the last of its kind, and lies in 50ft of water on the Goodwin Sands. The salvage is just the start of a two-year restoration project by the RAF Museum in Hendon.
      https://www.bbc.com/news/uk-22380915
       
      Detta ska vara det enda existerande exemplaret av Dornier 17, som enligt f.d. piloten Gerhard Krems hade exceptionella lågflygningsegenskaper och fick smeknamnet der fliegende bleistift - den flygande pennan.
       
      /Per
       
       
       
    • By woodchip
      Hej jag mötte idag en av Försvarets tungdragare lastad med en BgBv 120 målad i Ökenkamo varför har man målat den så? ska den användas utomlands? man använder väl bara 90 vagnar utomlands räcker det inte med BgBv 90 som bärgare?
       
      Jag mötte ekipaget på E20 söder om Vara det var påväg söderut.
       
       
       
      Tack på förhand /Stefan
    • By The Swede
      Vilka uppgraderingar gjordes på bärgaren från ursprungsutförandet?
      Det jag vet är att man bytte band 1981 och att man uppgraderade vapenhuven 1984.
      Då byttes ringsiktet ut mot ett spegelreflexsikte.
      Den vagn som står på Axvall är uppgraderad enligt detta men hur var det i övrigt, gjorde man samma uppgraderingar avseende vapenhuven som på Pbv 302 dvs. lucka över siktesutblicken och 30-skottsmagasin till akan?
       
      The Swede
×
×
  • Create New...