Jump to content

Budget-PSG....


jöjje

Recommended Posts

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

På snudd till off-topic: men hur mycket skiljer 7.62 NATO och 308Winchester?

(Är det mer än vinkeln på hylsbröstet? Lutar även väggarna olika?)

 

Framför allt är det väl hylsväggarnas tjocklek som skiljer, har jag för mig. En .308 har tunnare hylsväggar än en 7.62 NATO som regel. Militära vapen har större variationer i patronlägets dimensioner än civila vapen, och då behöver man tuffare hylsor.

Link to comment
Share on other sites

På snudd till off-topic: men hur mycket skiljer 7.62 NATO och 308Winchester?

(Är det mer än vinkeln på hylsbröstet? Lutar även väggarna olika?)

 

Framför allt är det väl hylsväggarnas tjocklek som skiljer, har jag för mig. En .308 har tunnare hylsväggar än en 7.62 NATO som regel. Militära vapen har större variationer i patronlägets dimensioner än civila vapen, och då behöver man tuffare hylsor.

Föjdfråga: vika problem kan man uppleva om man skjuter 7.62 Nato i en 308W?

Ska man ge fanken i det och brotscha om patronläget?

 

Edit: räkfingrar...

Edited by Sir Vival
Link to comment
Share on other sites

om det inte är några problem att stänga eller öppna slutstycket så är det bara att panga på, visst går det att brotcha om patronläget men jag skulle bara gjort det om jag pipade om vapnet och inte hade för avsikt att skjuta något annat än 7,62

NATO.

 

Rem 700 finns i en massa olika utföranden, lätt- tung, kolstål-rostfritt och allt i från kaliber nästan ingen alls till jättestor. m40 är bygd på en 700mekanism (såsom alla andra Am. customvapen) antingen på fabrik (motsv. PSS) eller av någon/några smed(er).

Link to comment
Share on other sites

Föjdfråga: vika problem kan man uppleva om man skjuter 7.62 Nato i en 308W?

Ska man ge fanken i det och brotscha om patronläget?

 

Edit: räkfingrar...

Förstår inte frågeställningen, men har skjutit ca 5-6000 7.62 Nato plugg i civil klass 1 bössa 308W, har aldrig upplevt några problem, bara lite grövre träffbilder än med handladdad civil am, har inte upplevt hela hylsan som grövre, bara hylsväggarna, så brotscha upp patronläget tror jag inte hjälper....

Link to comment
Share on other sites

om det inte är några problem att stänga eller öppna slutstycket så är det bara att panga på, visst går det att brotcha om patronläget men jag skulle bara gjort det om jag pipade om vapnet och inte hade för avsikt att skjuta något annat än 7,62

NATO.

 

Rem 700 finns i en massa olika utföranden, lätt- tung, kolstål-rostfritt och allt i från kaliber nästan ingen alls till jättestor. m40 är bygd på en 700mekanism (såsom alla andra Am. customvapen) antingen på fabrik (motsv. PSS) eller av någon/några smed(er).

Någon speciell fördel med W700 kontra Rem M70 (Pre 64?)?

Link to comment
Share on other sites

Föjdfråga: vika problem kan man uppleva om man skjuter 7.62 Nato i en 308W?

Ska man ge fanken i det och brotscha om patronläget?

 

Edit: räkfingrar...

Förstår inte frågeställningen, men har skjutit ca 5-6000 7.62 Nato plugg i civil klass 1 bössa 308W, har aldrig upplevt några problem, bara lite grövre träffbilder än med handladdad civil am, har inte upplevt hela hylsan som grövre, bara hylsväggarna, så brotscha upp patronläget tror jag inte hjälper....

Låter bra, jag frågar för buden har varit olika (och många), bland bekanta, men även bland vapenhandlare.

Link to comment
Share on other sites

Det var snack om att det skulle bli enklare att söka licens för dämpare, kanske till och med licensfritt eftersom det är en så vettig detalj. Vet inte hur det gått med det nu, beslutet kanske fastnade i det byråkratiska maskineriet.

 

Det finns så vitt jag kan se inga nackdelar alls med en dämpare förrutom att vapnet blir lite längre och tyngre - skonsamt för hunden (en viktig fråga tycker i alla fall jag), mycket mindre rekyl (min kompis .30-06 sparkade som en .222 med dämpare monterad), och till och med bättre precision om dämparen är korrekt inställd. Busar använder ytterst sällan jaktvapen så att dämparen skulle göra vapnet mer intressant för kriminella ändamål verkar vara en akademisk fråga.

 

Dämpare till folket, säger jag.

 

Ang. TRG-42: en riktig best, min kompis hade hemma ett ex på prov. Ruggiga skjutegenskaper men obehagligare rekyl har jag nog aldrig upplevt, och jag har skjutet en hel del grova grejor (.416 etc). Ett par skott räckte bra för min del...

Ja du, den är inte rolig den, rekylen alltså. Men om man vrider rekyldämpen rätt så blir den inte värre än en vanlig 308

 

/Nikals

Link to comment
Share on other sites

På snudd till off-topic: men hur mycket skiljer 7.62 NATO och 308Winchester?

(Är det mer än vinkeln på hylsbröstet? Lutar även väggarna olika?)

Tjena! Den enda skillnaden är tändläget. På civila hylsor är det ett tänd hål, men på de militära så är det två. måtten på hylsorna är de samma.

 

/Niklas

Link to comment
Share on other sites

Remington 700, det är väl den jänkarna har och kallar för M40, eller är jag helt ute och lallar..?

Fast med original "bodykit" då förstås.

Tjena! Remmingtons 700vs är den modellen, se här: http://www.remington.com/firearms/centerfire/700VS.HTM

 

Skillnaden mellan den o en "vanlig" 700 är bla: tung pipa, kevlar/syntet kolv, lägre tollerans vid tillverkningen.

Lådan är den samma på civila o militära

 

/Nikals

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Föjdfråga: vika problem kan man uppleva om man skjuter 7.62 Nato i en 308W?

Ska man ge fanken i det och brotscha om patronläget?

 

Edit: räkfingrar...

Förstår inte frågeställningen, men har skjutit ca 5-6000 7.62 Nato plugg i civil klass 1 bössa 308W, har aldrig upplevt några problem, bara lite grövre träffbilder än med handladdad civil am, har inte upplevt hela hylsan som grövre, bara hylsväggarna, så brotscha upp patronläget tror jag inte hjälper....

Låter bra, jag frågar för buden har varit olika (och många), bland bekanta, men även bland vapenhandlare.

Att skjuta 7.62 NATO i en .308-bössa är inga problem, så länge patronen går in, patronläget är ju som sagt lite tajtare. NATO-patronen är specad för lägre tryck och har tjocka hylsväggar.

 

Att däremot skjuta .308 i en NATO-bössa är inte lika bra. Patronläget *kan* vara rätt mycket större än ett .308-specat läge och hylsan kan svälla och spricka, eftersom hylsan är klenare byggd än en NATO-hylsa och dessutom kan vara laddad till högre tryck. Men det är väl ingen här som får gratis .308 till sin 7.62-bössa, så det är väl inget problem. :lala:

Link to comment
Share on other sites

På snudd till off-topic: men hur mycket skiljer 7.62 NATO och 308Winchester?

(Är det mer än vinkeln på hylsbröstet? Lutar även väggarna olika?)

Tjena! Den enda skillnaden är tändläget. På civila hylsor är det ett tänd hål, men på de militära så är det två. måtten på hylsorna är de samma.

 

/Niklas

Berdan och boxer som på 9mm?

Link to comment
Share on other sites

Föjdfråga: vika problem kan man uppleva om man skjuter 7.62 Nato i en 308W?

Ska man ge fanken i det och brotscha om patronläget?

 

Edit: räkfingrar...

Förstår inte frågeställningen, men har skjutit ca 5-6000 7.62 Nato plugg i civil klass 1 bössa 308W, har aldrig upplevt några problem, bara lite grövre träffbilder än med handladdad civil am, har inte upplevt hela hylsan som grövre, bara hylsväggarna, så brotscha upp patronläget tror jag inte hjälper....

Låter bra, jag frågar för buden har varit olika (och många), bland bekanta, men även bland vapenhandlare.

Att skjuta 7.62 NATO i en .308-bössa är inga problem, så länge patronen går in, patronläget är ju som sagt lite tajtare. NATO-patronen är specad för lägre tryck och har tjocka hylsväggar.

 

Att däremot skjuta .308 i en NATO-bössa är inte lika bra. Patronläget *kan* vara rätt mycket större än ett .308-specat läge och hylsan kan svälla och spricka, eftersom hylsan är klenare byggd än en NATO-hylsa och dessutom kan vara laddad till högre tryck. Men det är väl ingen här som får gratis .308 till sin 7.62-bössa, så det är väl inget problem. :)

Fler frågor...

Om man nu gör om en 308 till ren 7.62 (brotschar patronläget) är man hänvisad till handladdad ammunition för jakt, eller finns det fabriksladdad sådan?

 

(Planerar att "refresha" mitt jaktintresse och skaffa ett gevär...)

 

/Ulf

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Fler frågor...

Om man nu gör om en 308 till ren 7.62 (brotschar patronläget) är man hänvisad till handladdad ammunition för jakt, eller finns det fabriksladdad sådan?

 

(Planerar att "refresha" mitt jaktintresse och skaffa ett gevär...)

 

/Ulf

Jag vet inte, har nog aldrig sett jaktammo i 7.62 NATO i butik.

 

Behåll du ditt .308-läge, det är att föredra. De allra flesta .308-bössor tar 7.62 NATO, och det finns egentligen ingen anledning (förutom då att kunna använda "billig" övningsammo OM det är så att den inte går i din .308) att brotscha om patronläget.

Link to comment
Share on other sites

Tjena! Den enda skillnaden är tändläget. På civila hylsor är det ett tänd hål, men på de militära så är det två. måtten på hylsorna är de samma.

 

/Niklas

Nja, i europa laddas ofta 7,62NATO i berdanhylsor och civil ammunition i boxer, men i bla USA laddas även militär ammunition i boxerhylsor. det är också olika patronlägesbrotschar till 7,62 och .308w

Link to comment
Share on other sites

Tjena! Den enda skillnaden är tändläget. På civila hylsor är det ett tänd hål, men på de militära så är det två. måtten på hylsorna är de samma.

 

/Niklas

Nja, i europa laddas ofta 7,62NATO i berdanhylsor och civil ammunition i boxer, men i bla USA laddas även militär ammunition i boxerhylsor. det är också olika patronlägesbrotschar till 7,62 och .308w

ok, ska erkänna att jag inte har ngn bra koll på Amrissarnas militära ammo.

Det jag vet är att jag inte kan ladda om mina 7,62Nato med civila tändhattar.

 

/Nikals

Link to comment
Share on other sites

om du ger dig riktigt fan på det så går det och, det jävliga är att hitta en handlare som har berdantändhattar hemma. sedan får du något mer moment när du ska ta ur tändhatten (vilket man ofta gör med vatten, fyll hylsan, tryck i ett don som passar i hylshalsen och tryck till så kommer tändhatten) och kalibrera hylsan.funkar givetvis även på 9mm hylsor.

 

Jag bråkar då inte med det!! :lala:

Link to comment
Share on other sites

om du ger dig riktigt fan på det så går det och, det jävliga är att hitta en handlare som har berdantändhattar hemma. sedan får du något mer moment när du ska ta ur tändhatten (vilket man ofta gör med vatten, fyll hylsan, tryck i ett don som passar i hylshalsen och tryck till så kommer tändhatten) och kalibrera hylsan.funkar givetvis även på 9mm hylsor.

 

Jag bråkar då inte med det!! :lol:

[OT]

SMART!

Jag kör med en planka och en syl... Ska testa det, för min kära Glock "käkar hylsor"! (Svarvar hylskanten...)

[/OT]

Link to comment
Share on other sites

Remington 700, det är väl den jänkarna har och kallar för M40, eller är jag helt ute och lallar..?

Fast med original "bodykit" då förstås.

Tjena! Remmingtons 700vs är den modellen, se här: http://www.remington.com/firearms/centerfire/700VS.HTM

 

Skillnaden mellan den o en "vanlig" 700 är bla: tung pipa, kevlar/syntet kolv, lägre tollerans vid tillverkningen.

Lådan är den samma på civila o militära

 

/Nikals

Aah, just det. Den känner jag igen. Ser väl ut ungefär som den här under:

 

1r.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skjuta 7.62 i ett civilt .308-vapen funkar så gott som alltid, så länge man kan stänga slutstycket. Motsatsen, att skjuta .308 i ett militärt 7.62-vapen funkar inte nödvändigtvis lika bra eftersom militära vapen tenderar ha längre patronlägen. Trycket är också lite högre i .308 än i 7.62, det brukar sitta en liten hårkors-symbol på .308-patroner om de är godkända att använda i 7.62 NATO vapen.

Link to comment
Share on other sites

Remington 700, det är väl den jänkarna har och kallar för M40, eller är jag helt ute och lallar..?

Fast med original "bodykit" då förstås.

Tjena! Remmingtons 700vs är den modellen, se här: http://www.remington.com/firearms/centerfire/700VS.HTM

 

Skillnaden mellan den o en "vanlig" 700 är bla: tung pipa, kevlar/syntet kolv, lägre tollerans vid tillverkningen.

Lådan är den samma på civila o militära

 

/Nikals

Aah, just det. Den känner jag igen. Ser väl ut ungefär som den här under:

 

1r.jpg

RIGHT ON

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Är inte det där en M24 SWS?

Vet jag egentligen inget om, är maskinist, inte skyttesoldat. :o

Det är bara vad jag minns, det stod Remington 700 på geväret och jag tycks minnas att han kallade den M40.

 

Så jag kan ha fel men det var roligt hur som helst. :-P

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Är inte det där en M24 SWS?

M24 och M40 är ungefär samma vapen; de båda bygger på Remington 700. M24 är i .300 winchester magnum och M40 är i 7,62 NATO. Vilka mer skillnader som finns mellan vapnen vet jag ej.

 

Se här: http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/index.html för mer info (skrolla ner till "INDIVIDUAL").

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Är inte det där en M24 SWS?

M24 och M40 är ungefär samma vapen; de båda bygger på Remington 700. M24 är i .300 winchester magnum och M40 är i 7,62 NATO. Vilka mer skillnader som finns mellan vapnen vet jag ej.

 

Se här: http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/index.html för mer info (skrolla ner till "INDIVIDUAL").

Av bilderna på den sidan att döma finner jag det mest troligt att vapnet var ett M40.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...