Fk Satan Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Just nu är det stor inflation i utb. tecken. folk får utbildningstecken snabbare än jag får räkningar i posten, instruktuörer delar ut dessa som att de vore ngt man ska ha efter varje j*vla kurs! Just nu finns det bara ett utb. tecken jag anser vara värt namnet utbildningstecken, och det är överlevnadsintruktör, resten av dessa tecken kan vi ta och elda upp. jägarbågar som delas ut efter en veckas FBU-kurs, Stridsledarbågar som delades ut på en FRO-helgkurs, Folk som har 10 år gamla PEK märken på armen. strf90, strv bågar, örnar osv köper folk på olika överskottsbutiker och syr på. Granen får folk efter en helg, vinterbågen till granen får folk som knappt sett snö under en uitb. helg. Personligen tycker jag att vi kan ta och skrota alla dessa jävla utb. tecken för de säger inget tycker jag, det säger mer om individen som har dessa på sig, dvs att han kan handha nål och tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Helt rätt!! De flesta utbildningstecken betyder inte kattskit på en pinne när det kommer till kritan. Tacka vet jag riktiga soldater, dom har inga utbildnings- eller förbandstecken alls, bara för att jävlas med den som är nyfiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Jägarbåge efter en FBU kurs? Den sagan skulle jag gärna vilja höra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Jag har reflekterat över samma sak. Försvaret har snart fler märken att välja på än scouterna. Skulle man sy på alla märken folk får nu för tiden är det snart dags att förlänga ärmarna på uniformen för att få plats... Å andra sidan har jag all respekt över att vissa känner behov att visa sin tillhörighet eller utbildning. Ingen har ju trots allt någonsin tvingat mig att sy på något utbildningstecken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Jag har reflekterat över samma sak. Försvaret har snart fler märken att välja på än scouterna. Skulle man sy på alla märken folk får nu för tiden är det snart dags att förlänga ärmarna på uniformen för att få plats... Å andra sidan har jag all respekt över att vissa känner behov att visa sin tillhörighet eller utbildning. Ingen har ju trots allt någonsin tvingat mig att sy på något utbildningstecken... Kan förstå hur du tänker, men arméns märken har väl inte som uppgift att stärka självförtroendet hos folk med mindervärdeskomplex? Man får ju den känslan då man ser en del som stoltserar med en hel tygaffär på armarna....att folk dessutom sätter dit dom reglementsvidrigt gör ju inte saken bättre!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Tacka vet jag riktiga soldater, dom har inga utbildnings- eller förbandstecken alls, bara för att jävlas med den som är nyfiken. Exakt, vilka är det som bär "sterila" uniformer va ?! VA!? Jo, & Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted January 26, 2004 Forumsledning Report Share Posted January 26, 2004 Så vad är problemet ? Att det finns för många utb. tecken ? eller att Befälen delar ut dom som dom vill ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Problemet är inte utbildningstecknen, dom fyller sitt syfte för att ge andra soldater kunskap om vilken kompetens som finns inom förbandet, men problemet är att vissa har ett behov att visa upp sig med en massa märken inför folk som inte begriper bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted January 26, 2004 Forumsledning Report Share Posted January 26, 2004 Så då är problemet attityden hos folk angående utb.tecken ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Ja det kan man nog säga, det finns en tendens hos vissa att vilja nåla fast så mycket stjärnor och märken som det bara går. Folk som bara gillar att brösta upp sig och visa hur mycket man kan är en tragisk företeelse (man kan se en parallell med den förbövlade baskern). Mängden märken stämmer sällan ihop med hur kompetent soldaten ifråga är. Det är som med bilar, dom bästa har oftast inga märken på bakluckan!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 26, 2004 Author Report Share Posted January 26, 2004 Så vad är problemet ?Att det finns för många utb. tecken ? eller att Befälen delar ut dom som dom vill ? Jag tycker det är intruktörernas sätt att dela ut dessa märken som är problemet, samt de ställen där man kan köpa utb. tecken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Men.. nu får man väl ändå inte bära mer än ETT utbildningsmärke, möjligtvis med en tilläggsbåge av något slag. Så det kan ju omöjligt vara ett sådant problem som det verkar på vissa. Vill folk "spöka ut sig" med märken och bågar som är orelevanta.. orka bry sig och haka upp sig på skitsaker?! Bruna handskar på en general, en snestukad basker, ett PEK-märke som börjar fransa sig i kanterna eller en strv122-båge. FAN att ni orkar! ..FÖRSÖK slita bort mitt förbandsmärke från axeln och se vad som händer.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 vad säger ni om alla dessa reflexer då? gröna blåa gula och vita borde väl nästan reglementeras en färg va? *kylig ironi* (förlåt men jag e så trött) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Ja det är väl konstaterat att det går inflation i olika märken och det är trist. Men som påpekats så får ju folk trots allt ändå bara bära ett märke åt gången. Det viktigaste kravet för ett (special-)utbildningstecken tycker jag ska vara att det verkligen är ett förtjänsttecken. Dit räknar jag örnen, treudden och jägarbågen. Vill man annonsera om tilläggsutbildning "fältidrott" eller nåt annat så kan det göras via namnskylt. Däremot tycker jag att det är helt ok att värnpliktiga under utbildning bär sk utbildningslinjetecken. Visst, generaler gör kanske som de vill men korrekt klädsel är ingen skitsak. Att bära uniform förpliktigar. Såg skräckexempel när jag för ett tag sen civilt besökte ett regemente, kryllade av personer som inte hade fältjackan stängd ända upp i halsen och det var flera som hängde av sig fältjackan över stolen i matsalen osv. Baskerstuk, rätt handskar osv. ÄR viktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Det är som med bilar, dom bästa har oftast inga märken på bakluckan!! Oftast är det väl budget-Mercedes och liknande som inte har några märken på sig.. Men annars håller jag med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Jag tycker man bara skall ha fyra marken fastsydda pa uniformen: Kragspeglar Forbandsmarke EN bage Flagga Inget annat, och inget man inte har fortjanat. (Dock ar jag mycket sur att jag tvingades mucka innan jag fick min sambanditbage...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bellum Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 (edited) Angående utblidningstecken: Visst ligger det ett löjets skimmer över folk som släpar runt sin kompetens på armen och inte i huvudet, men samtidigt så brukar det gå att särskilja vilka som kan och vilka som tror ganska fort. Jag tror att folk med fullbroderade armar är självsanerande, och kommer att försvinna om de blir genomskådade tillräckligt ofta. Angåend bärande av uniform så tror jag på Clintan: Om man ser ut som en soldat så kommer man börja känna sig som en soldat. Känner man sig som en soldat kommer man börja bete sig som en soldat. Svårare än så är det inte. Edti: På stavas PÅ inte POÅ. Och hör sen! Edited January 27, 2004 by Bellum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 (edited) Kan inte folk som vill visa upp sin bakgrund helt enkelt bära sitt soldatprovsmärke från grundutbildningen? Diskret och bra. Bellum: Mycket bra citat av Clintan. Edited January 26, 2004 by järv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBP Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Kan inte folk som vill visa upp sin bakgrund helt enkelt bära sitt soldatprovsmärke från grundutbildningen? Diskret och bra. Det är det enda som sitter på min 90:a iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Såg skräckexempel när jag för ett tag sen civilt besökte ett regemente, kryllade av personer som inte hade fältjackan stängd ända upp i halsen och det var flera som hängde av sig fältjackan över stolen i matsalen osv. Jag ser inga problem att lätta på klädseln i matsalen, det brukar man väl ändå få göra? Eller skiljer det kanske från regemente till regemente? Såg däremot en överstelöjtnant i en studiointervju på lokalnyheterna för ett par månader sedan, med öppen ficka. Inte så vidare bra om man är med i TV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Såg skräckexempel när jag för ett tag sen civilt besökte ett regemente, kryllade av personer som inte hade fältjackan stängd ända upp i halsen och det var flera som hängde av sig fältjackan över stolen i matsalen osv. Jag ser inga problem att lätta på klädseln i matsalen, det brukar man väl ändå få göra? Eller skiljer det kanske från regemente till regemente? Såg däremot en överstelöjtnant i en studiointervju på lokalnyheterna för ett par månader sedan, med öppen ficka. Inte så vidare bra om man är med i TV. Varför får man INTE hänga av sig fältjackan i matsalen?? VÄLDIGT otaktiskt att ha på sig den då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 (edited) Anledningen är väl densamma som att man inte går orakad, har oputsade kängor osv. Hänvisar även till det goa Clintan-citatet. Hmm, när jag låg inne så var det vanligt att det fanns en utkommenderad vakt med vaktbricka (dock inte när BoD hade vakttjänst) som stod vid sidan av värnpliktskön i matsalen och visiterade klädsel och att ingen var ovårdad. Visst tycker jag att det är ok att hänga av sig jackan, men inte på stolen. Har man på sig den så skall den dessutom vara stängd hela vägen upp. AdamKalle: Det spelar ingen roll hur mycket man försöker. När det ska filmas eller fotas så glömmer man alltid en ficka öppen eller nåt liknande, det är bara så. ;) Edited January 26, 2004 by järv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Visst tycker jag att det är ok att hänga av sig jackan, men inte på stolen. Har man på sig den så skall den dessutom vara stängd hela vägen upp. AdamKalle: Det spelar ingen roll hur mycket man försöker. När det ska filmas eller fotas så glömmer man alltid en ficka öppen eller nåt liknande, det är bara så. ;) På KA1 var det inga problem att hänga jackan på stolen vad jag vill minnas, åtminstone inte när jag låg inne. Jag anser stolen som bästa stället att hänga jackan på, minst risk att den sups bort/förväxlas motsv. Sedan vill jag också minnas att "lätt lättning" genom att knäppa till näst översta knappen och sedan vika ned kragen var OK (lite smått svårförklarat). Angående film/foto: Glömskan av puts och stuns verkar öka med graden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Visst tycker jag att det är ok att hänga av sig jackan, men inte på stolen. Har man på sig den så skall den dessutom vara stängd hela vägen upp. AdamKalle: Det spelar ingen roll hur mycket man försöker. När det ska filmas eller fotas så glömmer man alltid en ficka öppen eller nåt liknande, det är bara så. ;) På KA1 var det inga problem att hänga jackan på stolen vad jag vill minnas, åtminstone inte när jag låg inne. Jag anser stolen som bästa stället att hänga jackan på, minst risk att den sups bort/förväxlas motsv. Sedan vill jag också minnas att "lätt lättning" genom att knäppa till näst översta knappen och sedan vika ned kragen var OK (lite smått svårförklarat). Angående film/foto: Glömskan av puts och stuns verkar öka med graden. Får hålla med AdamKalle, nbär man äter gör sig jackan bäst hängd på stolen, ha på sig är inget alternativ, och annat finns inte... Personlgen tycker jag det ser illa ut att sitta i en matsal i Fältjacka och äta... Så länge man har reglementsenligt under jackan... Första knappen får vara öppen i halsen förövrigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 På KA1 var det inga problem att hänga jackan på stolen vad jag vill minnas, åtminstone inte när jag låg inne. Jag anser stolen som bästa stället att hänga jackan på, minst risk att den sups bort/förväxlas motsv. Såna här saker kan säkert skilja sig mellan olika utbildningsår men jag instämmer i det som jag blivit instruerad. Finns det avhängningsplatser i anknytning till matsalen så nyttjas dessa. Stolen är till för att sitta på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 (edited) Får hålla med AdamKalle, nbär man äter gör sig jackan bäst hängd på stolen, ha på sig är inget alternativ, och annat finns inte... Personlgen tycker jag det ser illa ut att sitta i en matsal i Fältjacka och äta... Så länge man har reglementsenligt under jackan... Svarade lite på samma sak i inlägget till AdamKalle. Jag (och mig veterligen de flesta andra) åt nästan alltid med fältjackan på de gånger matsalen besöktes. Inga som helst problem att äta med fältjackan på och stängd. Vill man hänga av sig så kan man göra det på något annat ställe. Edit: såna här saker beror som sagt säkert på utbildningsår och vilka befäl man haft. Kommer förövrigt ihåg att det blev ett j-a liv en gång när det visade sig att några nyinryckta hade släppts in i matsalen med t-shirts. Edited January 26, 2004 by järv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 @järv ok... Har aldrig sett/hört något liknande... men det beror nog vilket regemente man ligger vid //Fu Dahlberg, SKövde Garnision Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Fu Dahlberg: Blev lite (!) Off Topic det här.. Ja, förbandet har säkert med saken att göra. Det är svårt att veta vad som är vanligt eller inte när man inte har besökt så många andra förband.. Måste säga att matsalsordningen ändå var väldigt lugn jämfört med när man var nyinryckt. Då var det ingen som satte sig vid ett bord förrän det bordet var fullt (stod i manöver och väntade), när KB:n som hade befälet (och som fick mat först) var klar och reste sig upp - då gjorde alla andra det osv. Har inte diskuterat det här med folk från andra förband så jag vet inte om det är extremt eller relativt vanligt. Nåväl, eftersom ordning måste råda så kan ju en särskild tråd skapas om det behövs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Vill folk "spöka ut sig" med märken och bågar som är orelevanta.. orka bry sig och haka upp sig på skitsaker?! Bruna handskar på en general, en snestukad basker, ett PEK-märke som börjar fransa sig i kanterna eller en strv122-båge. FAN att ni orkar! WORD!! Instämmer med Ing. Har sagt det förut, lägg energin på andra viktigare saker som förbättrad kondis, ökad styrka, försumlighet på SFD eller vad som helst! *STOOOR SUCK* /Mattias som f.ö. bara hade flaggan och soldatprovsmärket på uniformen under hela GU (förutom sista 2 veckorna när vi fick våra kompanimärken, se avatar.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted January 26, 2004 Report Share Posted January 26, 2004 Instämmer med Ing. Har sagt det förut, lägg energin på andra viktigare saker som förbättrad kondis, ökad styrka, försumlighet på SFD eller vad som helst! Varför inte kliva upp lite tidigare så hinner man med allt det du säger och att vara soldat på en och samma gång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts