Jump to content

INFO: Sammanvägd tjänstbarhet

Recommended Posts

Maila pliktverket och fråga. Annars är det överlag såhär:

Tjänstbarhet A: Jägare och dykare.

Tjänstbarhet B: Alla andra befattningar med strid som huvuduppgift (skytte, allt inom amf, bassäk, mp). Här ingår också sjukvårdare.

Tjänstbarhet D: De flesta andra tjänster (ingenjör, samband, mekaniker, bevakning, närskydd).

Tjänstbarhet E: Vad jag vet: underättelsebiträde.

Tjänstbarhet F: Matros, kock, televapen, sjukvårdsgruppchef i flygvapnet.

Jag har kravprofilerna för ganska många tjänster så om det är nån speciell du unrar över så är de bara att fråga.

Edited by Sillen

• 6 months later...
  • 3 years later...

Mina resultat är:

Längd: 194

Vikt: 104

BMI: 27,4

Muskelstyrka: 8

Fysisk arbetsförmåga: Uppskattad 5a, cyklade ej.

Syn: C

Hörsel: Godkänd (0 fel)

Färgseende: 0 fel

Inskrivningsprov: 7

Befälslämplighet: 5

Plikttjänstförmåga: 6

Sammanvävd tjänstbarhet: D

Varför så lågt som D?

Snackade med en kille, han fick 6 på alla. Även han syn C. Men han fick A i tjänstbarhet.

Detta gjorde mig lite förbannad.

Oddsen att jag kommer in nu sjönk just till 0.0% :mellow:

Sakerna som jag fick "sämre" i är:

BMI, Arbetsförmåga (uppskattad sådan .. ) och Befälslämplighet. Annars fick jag samma eller bättre i allt annat.

Väger de så tungt?

Tacksam för svar.

Edited by konane

Bör tilläggas att jag inte hade några synpunkter eller besvär (allergier ect) hos sjuksköterskan eller läkaren.

Har haft lätt astma när jag va liten. Men har inte känt av den på flera år .. Kan det vara de som drog ner från A - D?

Riktigt lågt :(

jag skulle tro att det framförallt är den fysiska arbetsförmångan som drar ner det.

de tjänsterna som ligger på tjänstbarhet A och B är oftast de fysiskt mest krävande, såsom jägartjänster (A) och skytte tjänster (B)

sedan ligger resten på C och D.

(det är iaf den uppfattningen jag fått, kanske är skitfel men jag tror det är ganska rätt)

så med 5a i fysisk arbetsförmåga (jag hade 6a och hade rikssämst kondis kan jag säga) känns som det ligger lite lågt för att vara tjänstbarhet A eller B

Jag går Teknik med inriktning design.

Ok, men hon fråga vad jag hade för kondition, ungefär som alla andra = 5.

^ Kan ju inte stämma, medelvärdet på pliktverket ligger väl i alla fall på 6-8?

Nope, sa inget dumt hos psykologen.

När de tar in folk till platserna då går de väl efter A,B,C,D ect ect. Då borde jag inte precis bli intagen. Han fick valde samma utbildning som mig, fast annat regemente. Men om man kollar generellt, vem har störst chansa att komma in? Går de mycket efter sammanlagd tjänstbarhet eller kollar de även på de andra faktorerna lika mycket?

D känns liksom väldigt lågt, 4:e sämst ...

5 är första nivån när man cyklar (iaf när jag mönstrade) då är det ganska logisk att dom lägger dig där pga att där ligger dom flesta idag.

Att du fick D kan faktisk bero på att du har haft astma, kan komma tillbaka senare i livet. Tyvärr.

Tjänstbarheten är inte en sammanvägd bedömning av de övriga resultaten utan något som sätts av läkaren/sjuksköterskan (?). Sa du att du hade haft astma som liten är det säkert det som drog ned det till ett D. Precis som Skuggan säger är det bara de tjänster som kräver att du är helt och hållet frisk på alla sätt och vis som har tjänstbarhet A och B som krav. Med D i tjänstbarhet kommer du inte att få hoppa ut ur fullt fungerande flygplan eller simma jättelångt under vattnet, men de tjänster du fick av inskrivningsförättaren räcker din tjänstbarhet till.

/mdn

Jag slog ihop tråden med två gamla trådar som innehöll lite matnyttig information på ämnet. Titta högst upp! /mdn, BG

jo, det mdn skriver verkar vara helt riktigt...

saker som att man haft knäproblem eller bara är lite lätt plattfot (som jag är) kan räcka för att du skall bli nedpetad till tjänstbarhet C eller tom D, så har du haft allergier, astma eller något annat medicinskt problem så räcker det med största sannorlikhet att peta ned dig några snäpp på tjänstbarheten också.

det är dock inte rådligt att försöka maska sig igenom och blåljuga om att man aldrig haft problem för sånt kan de lätt ta fram i dina sjukhus journaler. notera också att mönstringspersonalen pratar med varandra så har du ljugit om en skada för tex läkaren så räkna med att psykologen fått reda på det och det kan då sänka ditt resultat där.

ärlighet varar längst... ALLTID!

*edit* jäkla mdn, meckla med trådarna precis när man skriver inlägg

Mina resultat är:

Varför så lågt som D?

Snackade med en kille, han fick 6 på alla. Även han syn C. Men han fick A i tjänstbarhet.

Oddsen att jag kommer in nu sjönk just till 0.0% :baskerHV:

BMI, Arbetsförmåga (uppskattad sådan .. ) och Befälslämplighet. Annars fick jag samma eller bättre i allt annat.

Väger de så tungt?

Tacksam för svar.

BMI 27,4, är inte det lite väl högt?

BMI är mycket missvisande, om man har mycket muskelmassa så blir det fel. Men 27,4 är väl "övervikt" om jag inte minns fel?

No offense här nu va, jag bara spekulerar i varför ssk satte D. Kan det här vara en bidragande orsak?

Tjänstbarheten är inte en sammanvägd bedömning av de övriga resultaten utan något som sätts av läkaren/sjuksköterskan (?). Sa du att du hade haft astma som liten är det säkert det som drog ned det till ett D. Precis som Skuggan säger är det bara de tjänster som kräver att du är helt och hållet frisk på alla sätt och vis som har tjänstbarhet A och B som krav. Med D i tjänstbarhet kommer du inte att få hoppa ut ur fullt fungerande flygplan eller simma jättelångt under vattnet, men de tjänster du fick av inskrivningsförättaren räcker din tjänstbarhet till.

/mdn

Jag slog ihop tråden med två gamla trådar som innehöll lite matnyttig information på ämnet. Titta högst upp! /mdn, BG

Ok, tack!

Har fått svar på frågan nu. :-P

Mina resultat är:

Varför så lågt som D?

Oddsen att jag kommer in nu sjönk just till 0.0% :baskerHV:

Väger de så tungt?

Tacksam för svar.

BMI 27,4, är inte det lite väl högt?

BMI är mycket missvisande, om man har mycket muskelmassa så blir det fel. Men 27,4 är väl "övervikt" om jag inte minns fel?

No offense här nu va, jag bara spekulerar i varför ssk satte D. Kan det här vara en bidragande orsak?

Är muskulös ^^

Vad innebär plikttjänstförmåga och vad har det för betydelse för vilka tjänster man kan få och på vilka grunder får man sitt betyg?

Vad befälslämplighet är låter ju rätt klart men vilka resultat behöver man för olika tjänster å på vilka grunder får man sitt betyg där?

Är rätt säker på att det e psykologen som bestämer över det men vad är det dom grundar sitt beslut på, käns lite som lotto att man

sitter där å pratar i 20min så ska dom veta hur bra befäl du e :unsure:

@ Konane

Att ditt BMI skulle ha sänkt din tjänstbarhet kan du utesluta, de sänker dig knappast till D pga av att du skulle ha "för högt" BMI, som redan nämnts är BMI ett dåligt mått då det funkar dåligt på lite större personer. Det måste vara något annat som sänkt det, synen har ju garanterat sänkt det till iaf C (då A & B är stridande förband och kräver god syn), men varför till D kan jag inte svara på.

1. Vad innebär plikttjänstförmåga och vad har det för betydelse för vilka tjänster man kan få och på vilka grunder får man sitt betyg?

2. Vad befälslämplighet är låter ju rätt klart men A,vilka resultat behöver man för olika tjänster å B,På vilka grunder får man sitt betyg där?

1. Plikttjänstförmågan påverkar vilken typ av befattning du kan söka, hög plikttjänstförmåga --> ansvarsfull(/säkerhetsklassad) tjänst.

2. A, För att kunna söka GB-tjänst så tror jag att det räcker att ha 1 i befälsförmåga (inte för att det skulle räcka för att bli antagen, men i teorin). Sen så vetEn del PB-tjänster kräver 6 i befälsförmåga men de flesta kräver 7 och över. Sen finns det säkert GB-tjänster som kräver en sexa i befälsförmåga också.

B, På vilka grunder man får sina betyg är svårt att säga då kritieriarna inte är direkt offentliga. Men det varier nästan garanterat från psykolog till psykolog.

Men läs lite i 'träna inför psykologen'-tråden så kan man hitta lite saker som psykologen kollar på t.ex. hur du uttrycker dig, din bakgrund osv. Det handlar ju om proffs så de hinner säkert skapa en rätt så trovärdig bild av dig och din personlighet på 20 minuter, man kan iaf hoppas att de gör det. Har en kompis till mig som blev "degraderad" och en annan som blev "berfodrad" mitt under GSU för att han inte klarade sina uppgifter, där har väl psykologen gjort ett misstag.

Rätt man på rätt plats!

Edited by Hedin

@Hedin

Nu har jag redan mönstrat e inte helt nöjd men mina 5or från psykologen hyfsat nöjd med resten men jag blev erbjuden granatkastar gruppchef å några andra gb tjänster som jag inte kände var lockande så det går ju få gb tjänster med 5or men jag ska rycka in som stridsfordon skytt/förare i januari å det e jag nöjd med