Jump to content

Någon som har lumpar minne ifrån J35 Draken

Guest FhF laddare

Recommended Posts

Guest FhF laddare

Efter som jag håller på med Svensk militär flyghistoria så är jag intresserad av att höra iaf någon på detta forum har minnen ifrån lumpen på F10 eller något annat Fv förband.Det ända jag har ifrån min tid i lumpen var när en J35F med röd stjärt å (F10)1 Div spöke,på stjärten,flög ganska lågt över oss :) när vi hadde slut övning kring F7.För 35an är ju något speciellt med ju.Fast det är ju även 29an å 32an oxå :)

Det var en J35F1 (35468) med anropssignal Johan-66 (F1-68, F16-13 och slutligen F10-66). Den flög vid uppvisningen i juni 1990 men kasserades kort därefter pga hög gångtid. Johan Röd (1.div F10) ombeväpnade i mitten av 90-talet till AJS37.

Det var en J35F1 (35468) med anropssignal Johan-66 (F1-68, F16-13 och slutligen F10-66). Den flög vid uppvisningen i juni 1990 men kasserades kort därefter pga hög gångtid. Johan Röd (1.div F10) ombeväpnade i mitten av 90-talet till AJS37.

Nja bara en division på F10 ombeväpnades till AJS 37 Viggen. Man flög parallelt 37 Viggen och 35 Draken fram till ombeväpning till JAS 39 Gripen 98-99.

Roligt minne tja jag ahr ett som inte var så roligt..det sista haveriet med Draken 1993. Skall ransaka minnet lite och skriva ngt mer om det snart.

Nja bara en division på F10 ombeväpnades till AJS 37 Viggen. Man flög parallelt 37 Viggen och 35 Draken fram till ombeväpning till JAS 39 Gripen 98-99.

Om du läser meningen "Johan Röd (1.div F10) ombeväpnade i mitten av 90-talet till AJS37" en gång till, står det då någonstans att hela F10 fick AJS37 eller att de slutade flyga J35 vid den tidpunkten?

Nej, utan bara att Johan Röd gjorde det.

Johan Röd slutade flyga AJS37 våren 2000 och målade inför FOCUS 2000 en AJS37 röd, med divisionens motto "The show must go on" över hela sidan. Det flygplanet står nu på FVM.

Om du läser meningen "Johan Röd (1.div F10) ombeväpnade i mitten av 90-talet till AJS37" en gång till, står det då någonstans att hela F10 fick AJS37 eller att de slutade flyga J35 vid den tidpunkten?

Nej, utan bara att Johan Röd gjorde det.

Johan Röd slutade flyga AJS37 våren 2000 och målade inför FOCUS 2000 en AJS37 röd, med divisionens motto "The show must go on" över hela sidan. Det flygplanet står nu på FVM.

Sorry 106...inte sovit på ett par dygn...missa ngra tecken :wub:

Sorry 106...inte sovit på ett par dygn...missa ngra tecken  :D

Ingen fara, jag var hyfsat trött när jag svarade också.

Tyvärr var Draken på väg bort under GU så jag har inga minnen därifrån, bara att man såg de i luften när man var barn. Jo, och så har jag fortfarande ett märke i handen från yttertempgivaren (?) på ett brandövningsflygplan (J35D).