Jump to content

Mp/säk kompanibefäl -04

Guest von Strecker

Recommended Posts

Guest von Strecker

Hej.

Jag skall i mars -04 rycka in som mp/säk kompanibefäl på Livgardet. Vad jag förstått av pappren från Pliktverket så kommer jag dock att tjänstgöra som gruppchef eller ställföreträdande gruppchef, är detta korrekt?

Jag har även hört att mp/säk skulle vara den nya benämningen på vad som förut kallades MP/Jakt eller militärpolisjägarna, men att man lika gärna kan bli placerad som "vanlig" MP om man inte platsar hos dessa.

Jag skulle vilja veta om någon kan berätta lite mera ingående hur allt detta fungerar, och framförallt vilka de viktigaste faktorerna för att platsa som vpl. befäl hos mp/säk kommer att vara (kommer naturligtvis att göra mitt yttersta i alla moment!).

Tacksam för svar!

Tjena!

Du kommer att kunna bli placerad som t.ex. grpch i MPJ grupp men det finns även andra befattningar man kan ha som MPJ KB.

MP/säk är en benämmning på tjänsten ja ute på förbandet (LG dragonbataljon 2.skv) heter enheten fortfarande Militärpolisjägarpluton.

Vissa av KB eleverna hamnar på Livskvadron som MP, detta beror på lämpligheten vem som hamnar var.

Har du fler frågor och vill ha lite mer svar på dina frågor så kan du skicka ett PM till mig så skall jag försöka svara, låg inne 01/02 och har fortfarande kontakt med några på insidan så jag kan nog svara på det mesta..

//1MPJ

Här har du en länk till en sida om MPJ

MPJ sida