Jump to content

Livslängd Ak 5

Fk Bodin

Recommended Posts

En sak som man undrat över är livslängden på Ak 5A. 20 000 skott är väll ganska klent tycker jag. Med en normal utbildningslängd och användande inom lumpen så kommer en bössa ha en livslängd på max 10 år.

Enligt en polare jag känner som ligger ine på FJS, har deras Ak 5D livsläng på 6 000 skott. Det vill säga skroting direkt efter deras MUCK.

Men skrotas vapnen, renoveras de inte?

Någon som vet???

Enligt vår Plutonchef så brassade vi upp mer 5.56 flera gånger om än vad en vanlig pluton på Ing 2 gör. Det kan väl iof bero på att balkslavar med flera inte skjuter så mycket. Men kul var det dels när man sköt, o dels eftersom slutvården av vapnet mest blev lite sådär halvt symbolisk. Bössorna skulle nämligen lämnas in till vapentekniker för pipbyte o dyl.

Jag tror inte det är såå mycket mer än pipbyte var 10.000 skott(?) som behöver göras. Vi hade iaf en KB på vårt kompani som (vete fan hur) lyckades spräcka lådan på sin AK5:a

den AK5:an hade sen varit med ett par år också. Men givetvis skrotas inte bössorna, man reparerar den delen som gått sönder.

Guest ischias

Vi hade en Ak5:a som blev "sne" efter ett varv i tornkransen på en lvkv90. Det gick fortfarande att skjuta med den men man fick skruva max på riktmedelna. Annars så verkade dom tåla en hel del (Vi hade en till som fick smaka på tornet men inget hände! ).

/I

FMV anger teknisk livslängd på ak5 till 10 år. Detta torde dock röra sig om 10 utbildningsår. Motsvarande siffra för ak 4 är 8 år.

Försvaret har ca 190 000 ak5.

Försvaret grundutbildar i år 18 770 vpl. Till detta kommer självklart viss vapenanvändning av officerare och internationella förband.

Detta ger att varje vapen om de roteras jämt mellan användning och förrådsförvaring en har ungefärlig livslängd på lite knappt 100 år! Det räcker ett tag.

FN anger att pipan genom att vara hårdkromad bibehåller precisionen  ca 20 000 skott.

jag har inom FBU skjutit med 12år gamla AK 5´or men jag vet inte om de är renoverade. jag vet dock att ingen vapentekniker har rört dem de senaste 3 åren. (skulle väl vara någon som har fått kolven avslagen då).

Min ak var tillverkad april 96. Nylackad och med nya kolven.

Kan den varit renoverad med pipbyte etc.

Skjuta in den fick man göra till skillnad från flera andra som redan vars vapen var "klara".

Provsjuts vapnen innan leverans? Min pistong var redan skitig när jag fick den.

• 5 months later...

Det är inte konstigt om FJS:s karbiner bara håller ihop för 6000 skott. Vid stridskontakt är man aningen mer aggressiva än den "normala" svenska soldaten. 12 mag automateld (gång efter gång under utb. året) i en följd i en AK5D sliter, jag lovar! :) Vem tror du fixade skjutförbud på Daviden?

Hur mycket betyder egentligen tillverkningsåret på lådan (Är det där det står på femman? Minns inte.) mer än att just den delen producerades ett visst år?

Jag har plutonskamrater med AK4:or från 60-talet, men då är det förmodligen inte just mer än lådan som är orginal.

Samma sak gäller 4:orna med Aimpoint som levereras nästa år; gamla vapen som efter renovering är i skick som nya.

Har en lumparpolare som lyckades kröka pistongen på Ak5.

Själv sköt jag med en riktigt gammal AK5 som hade svarvad pipa och vapennumret började på 051.. vilket påstods vara en av de i belgien tillverkade vapnen som FM var tvungen att köpa innan man fick licens.

Vi körde även över en 5:a med pbv:n...fast den höll, sånär som på kolven som fick en helt annan form.

Själv sköt jag med en riktigt gammal AK5 som hade svarvad pipa och vapennumret började på 051.. vilket påstods vara en av de i belgien tillverkade vapnen som FM var tvungen att köpa innan man fick licens.

Då borde den väl haft FN-märkningar? Precis som att de äldsta 4:orna som HK tillverkat har HK-stämplar.