Jump to content

AIM-9X Sidewinder in action

Guest J-Star

Recommended Posts

Minst sagt imponerande att se hur rörlig den här lille dj-veln är. Jag har lekt lite med den i Jane's F/A-18 och testat på konceptet med hjälmsikte. Den blir då förbannat giftig i kurvstrid jämfört mot de äldre missilerna där du måste ha radarlås eller rikta hela planet mot fienden för att vapnet skall "låsa".

http://www.raytheon.com/products/aim9_x/ref_docs/v2885a.wmv

/J

Brutalt!

Undrar hur den beräknar målföljningen, om den s.a.s siktar "framför" målet i dess beräknade flygbana, eller helt enkelt siktar på målet där det befinner sig och kurvar ifatt det?

J-Star: hur "lattjar" du med hjälmsikte i flygspel? (frågar jag som inte lirat något skoj flygspel sedan "Interceptor" till Amigan..)

J-Star: hur "lattjar" du med hjälmsikte i flygspel? (frågar jag som inte lirat något skoj flygspel sedan "Interceptor" till Amigan..)

Ah... Interceptor... ljuva minnen. :blink:

Jane's F/A-18 Simulator (som för övrigt gjordes av samma företag som gjorde Interceptor) är en bra gjord simulator för F/A-18E Superhornet. När du sitter i cockpit kan du titta dig omkring. Om du gör det när du har en AIM-9X vald, samt att du har satt sökarhuvudet på missilen till att vara "uncaged" så kommer missilen att "titta" åt samma håll som du tittar. Om du då väljer att låsa blicken på närmaste fiende-flygplanet så kommet missilen att omedelbart se det och låsa sig där.

Några av mina uppdrags-rapporter (med klickbara bilder):

Mission Report: Killing the nukes, part 1

Mission Report: Killing the nukes, part 2

Mission Report: Killing the nukes, part 3

EDIT: Lite smakprov. Klicka på dem för större bilder:

03t.jpg30t.jpg04t.jpg11t.jpg16t.jpg

/J

Edited by J-Star

Humma, verkar som man får kika lite på det..! Har saknat skoj flygspel till Wintel-burken.

Det enda jag tycker är lite trist är de spel där knappt tgb räcker till för alla jädra funktioner...

Hjälmsiktet, funkar det helt enkelt genom att du byter vy med tangenter, joystick eller mus, "free-look", s.a.s?

Humma, verkar som man får kika lite på det..! Har saknat skoj flygspel till Wintel-burken.

Det enda jag tycker är lite trist är de spel där knappt tgb räcker till för alla jädra funktioner...

Hjälmsiktet, funkar det helt enkelt genom att du byter vy med tangenter, joystick eller mus, "free-look", s.a.s?

När du sitter i cockpit så använder du joystickens "hatt" eller piltangenterna för att flytta blicken. Det motsvaras alltså av att piloten vrider på huvudet. Det finns också vissa funktioner som gör att du låser blicken vid något. Exempelvis finns "Titta på min rotetvåa" (knappen F10), "Titta på närmaste fiende" (F3), "Titta på närmaste vän" (Shift-F10) och så vidare.

Kan man köra mulitplayer i spelet?

You bet! Upp till 8 spelare. Här är ett exempel på hur det kan gå. :navy:

Alledes perfekt blir det om man har walkie-talkie program som Roger Wilco, Ventrilo eller Teamspeak. :D

/J

Edited by J-Star