Jump to content

StrilSäk (el. liknande) + allergi

Recommended Posts

Jag har kollat runt lite och fastnat för StrilSäk / FlygbasSäk (gamla NSKY). Tyvärr har inte lumpen.nu uppdaterat, utan skriver fortfarande "Närskydd". För närskyddstjänster inom flygvapnet krävs att man inte har pälsdjursallergi. Detta krav finns inte inom armén.

Nu undrar jag vad som gäller för Strilsäk och Flygbassäk. Det verkar som om båda dessa utbildningar tillhör flygvapnet och kräver att man inte är allergisk (när jag läser andra trådar på forumet). Innebär det här att armén helt och hållet skrotat NSKY / Bassäk / Whatever? :D

Om så är fallet, vad är det närmaste utbildningen jag kan komma in på med pälsdjursallergi? Eller finns det möjligtvis förband utan hundar?

Edited by henrik

Strilsäk/flygbassäk använder hundar, så icke-allergikravet torde kvarstå. Motsvarigheten inom armén är MPJ.

Mig veterligt finns det inga säkerhetsförband som inte använder hund. Vad menar du med "närmaste utbildningen"? Om du menar uppgifter så är det väl bevakning/insats som kommer närmast, men jag vet inte om det är det du har tänkt dig.

henrik: är du kraftigt allergisk mot pälsdjur eller känner du knappt av det?

ifall det knappt besvärar dig nåt.. så går det ju att glömma bort att nämna det :blink:

NSKY i armen i är jag till 99% säker att dom inte använder hundar så där är

det fritt fram finns ju även div skytte tjänster som du kan söka till

I Armén finns närskydd. De åker 401 eller 302 och en och annan 206:a/20-bil vad jag vet.

De skyddar bataljonens ledningsplatser, batteriplatser och annat som behöver skyddas. Det finns ju flera här som vet bättre än jag som säkert kan fylla på.

De använder inte hundar och har mycket få likheter med MPJ, BasSäk i Flygvapnet eller Marinen.

Vad menar du med likheter?

Att arbeta i patrulls storlek med spaning/strid? - där finns det många förband att välja på. Främst jägarförband och spaningsförband.

Att förhindra sabotage genom att söka upp fienden i skogen? - Omöjligt att göra utan hund. Där är säkförbanden tämligen unika inom FM.

Som sagts ovan, var lite mer precis.

Men ett tips: Har du ens de minsta känningar av att vara allergisk mot hund så för guds skull, fundera inte ens på en tjänst på ett förband med hundar. Det är att utmana ödet och tro mig, det är MYCKET närkontakt med djuren ifråga.

Vad menar du med likheter?

Att arbeta i patrulls storlek med spaning/strid? - där finns det många förband att välja på. Främst jägarförband och spaningsförband.

Jägarförbanden kräver vad jag förstått tjänstbarhet A, som jag inte kunde få pga. pälsdjursallergi.

Med likheter menar jag att arbeta i patruller med relativt hårda fysiska och psykiska krav med en hel del strid/vapenträning.

Jag ringde förresten till pliktverket nyss, de sade att Närskydd inte existerade inom armén länge. Det har tydligen helt ersatts av Bevakning. Vet inte riktigt vem jag ska lita på då lumpen.nu skriver att NSKY existerar, de olika regementena (ex. S1) har artiklar om NSKY och jag får höra här på forumet att närskydd fortfarande finns inom armén.

Edit: Någon som vet intagningskraven till spaningsgruppbefäl?

Edited by henrik

Närskydd finns i Armén och kommer antagligen finnas så länge som Armén gör det. Får vi hoppas...

Att pliktverket inte skriver in några speciella närskyddsoldater är en annan sak. Det är troligtvis samma krav på närskydd och exempelvis pansarskyttesoldater i Armén där likheterna är större än med säkerhetsförbanden.

Bevakningssoldater är en helt annan sak.

Men de är alltså ändå de som har flest likheter med BasSäk (och inte använder hundar) ?

Nja, uppgifterna skiljer helt så... Någon Armé-närskyddare får väll tala om exakt vad de gör.

Vet inte riktigt vem jag ska lita på då lumpen.nu skriver att NSKY existerar, de olika regementena (ex. S1) har artiklar om NSKY och jag får höra här på forumet att närskydd fortfarande finns inom armén.

Enligt en officer på F20 så finns NSKY kvar men under ett andra namn och om jag förstått det rätt så heter det idag (inom FV iaf) strilsäk och bassäk... Och om jag (igen) förstått det rätt så samlades dessa under namnet NSKY, men att det är borttaget och istället ersatt av de olika grenarna (som är gamla egentligen) och tjänsterna är i grunden detsamma...

Förstog du? 0:)

Vet inte riktigt vem jag ska lita på då lumpen.nu skriver att NSKY existerar, de olika regementena (ex. S1) har artiklar om NSKY och jag får höra här på forumet att närskydd fortfarande finns inom armén.

Enligt en officer på F20 så finns NSKY kvar men under ett andra namn och om jag förstått det rätt så heter det idag (inom FV iaf) strilsäk och bassäk... Och om jag (igen) förstått det rätt så samlades dessa under namnet NSKY, men att det är borttaget och istället ersatt av de olika grenarna (som är gamla egentligen) och tjänsterna är i grunden detsamma...

Förstog du? :navy:

Japp, det där stämmer och inom FV verkar det inte vara någon förrvirring. Frågan är vad inskrivningsförrättaren jag pratade med hade för källa när han påstod att NSKY inom armén helt var ersatt med bevakning... Blir inte klok på pliktverket...

Förstog du? :unsure:

Japp, det där stämmer och inom FV verkar det inte vara någon förrvirring. Frågan är vad inskrivningsförrättaren jag pratade med hade för källa när han påstod att NSKY inom armén helt var ersatt med bevakning... Blir inte klok på pliktverket...

Hmm, nån som skulle in på K3 har på forumet snackade nåt om att bevakning där vart närskydd.

Trodde inte att FV samt Flottans bassäk va samma sak som arméns närskydd? trodde närskydd va typ bevaking fast mera fältmässigt, typ elit vakter i fält eller nåt :lol: nja... men nåt åt det hållet. Stå och vakta ugglan osv.

medan bevakingssoldaten får vakta fångläger och regementen.

Kanske fått allt snett i min skalle?

Trodde armens motsvarighet till bassäk va MPJ/MpSäk eller va dom nu heter.

När jag mönstrade hette min tjänst "Närskyddssoldat" har jag för mig.

Fanns bevakningsman, närskyddsman, närskyddsoldat.

bevakningsman va BevakningsGB. Och efter GSUn vart vi GB allihopa. konstigt värre.

@Wittman

Jag tror du rörde till det hela mer än du förklarade.

Så jag försöker röra till det ännu mer (i matte är ju regeln minus och minus blir plus, undrar om det gäller här också)

Förändringar i FV (och som tidigare förklarats):

NSKY Bas --> Flygbassäk

NSKY STRIL --> Strilsäk

FBJ = FBJ dvs ingen förändring i namn

Armén:

MPJ --> MPSäk

Du kan nog säga att det går att jämföra MPSäk, FBJ och marinens BasSäk.

Det borde också gå att jämföra Flygbassäk/Strilsäk med vanliga MP.

Vill man samla alla dessa under en bänämning skulle jag säga säkerhetsförbanden.

Officersaspiranter tillhörande MP/MPSäk och Flygbassäk/Strilsäk/FBJ utbildas på FMHS/BasUhS Säkerhetsförbandsavdelningen. Marinens blivande officerare på bassäk utbildas så vitt jag vet på annan plats, än så länge, men diskussioner pågår tydligen om att samla alla på FMHS. Detta borde vara en indikation på vilka förband som "hör ihop".

Arméns Nsky var och är något helt annat än säkerhetsförbanden och utbildas i flera olika truppslag.

Du kan nog säga att det går att jämföra MPSäk, FBJ och marinens BasSäk.

Det borde också gå att jämföra Flygbassäk/Strilsäk med vanliga MP.

Jag skulle placera bas-/strilsäk tillsammans med fbj, MPSäk och bassäk. Möjligtvis skulle fbj kunna anses vara en kategori för sig.

Det stämmer säkert, var ett tag sedan jag satte mig in i det där.

Skulle du placera vanliga MP i samma kategori eller för sig?

Vad kallas vanliga MP nuförtiden? Tidigare var det MP-kompani för MP och MP-skvadron för MPJ.

Bassäk i flottan kan även det delas upp de har två sorters plutoner säkpluton och jaktplutoner.

Jaktplutonerna har hund (jakt som huvuduppg.)

Säkplutonerna har inte hund (genomför mest fastspaning)

rätta mig om jag har fel.

Sedan har både MPJ och FBJ övergått mer till spaning än innan dvs. säkerhetsunderättelseinhämtning. Några av de tidigare uppgifterna har då tagits över av MP resp. Flygbassäk.

Så vapenslagen har löst det på lite olika sätt FV & Armén har två förband och flottan ett fast med två sorters inriktningar.

MP utbildas fortfarande mot MP-kompani (MP-Komp04)

Edited by 1MPJ

Sedan har både MPJ och FBJ övergått mer till spaning än innan dvs. säkerhetsunderättelseinhämtning. Några av de tidigare uppgifterna har då tagits över av MP resp. Flygbassäk.

Kan du ge något exempel?

Min uppfattning är att FBJ och NSKY(numera Flygbassäk) var ganska lika när det gäller uppgifter. Den stora skillnaden var att FBJ uppträdde på längre avstånd från flygbasen och att de var lättare att flytta på eftersom de har mer fordon.

Min uppfattning är att FBJ och NSKY(numera Flygbassäk) var ganska lika när det gäller uppgifter. Den stora skillnaden var att FBJ uppträdde på längre avstånd från flygbasen och att de var lättare att flytta på eftersom de har mer fordon

Precis!

Förbanden har blivit mer lika och därmed har flygbassäk fått mer liknande uppgifter som FBJ. Det som skiljer mest är väll just fordon, avstånd att verka på och att FBJ har mer spaning eller är jag ute och cyklar?

MP sidan så är det så att MP har tagit över eskort/skydd helt och MPJ inte har sånt.

MP har numera även hundar för att genomföra sök efter vapen osv. och personskydds grupper och har fått tyngre fordon (PansarTerrängBil 203 osv.)

Så både MP och Flygbassäk har väll blivit lite vassare mot var de var innan.

Min uppfattning är att FBJ och NSKY(numera Flygbassäk) var ganska lika när det gäller uppgifter. Den stora skillnaden var att FBJ uppträdde på längre avstånd från flygbasen och att de var lättare att flytta på eftersom de har mer fordon.

FBJ har inriktats mer mot span/und i och med basbat 04, numera löser flygbassäk de uppgifter FBJ gjorde i basbat90, Fbassäk är "tyngre" och är de som ska slå "spetnäsorna".

Att FBJ agerar på större avstånd från basen är inte heller ett måste.

Min uppfattning är att FBJ och NSKY(numera Flygbassäk) var ganska lika när det gäller uppgifter. Den stora skillnaden var att FBJ uppträdde på längre avstånd från flygbasen och att de var lättare att flytta på eftersom de har mer fordon

Precis!

Förbanden har blivit mer lika och därmed har flygbassäk fått mer liknande uppgifter som FBJ. Det som skiljer mest är väll just fordon, avstånd att verka på och att FBJ har mer spaning eller är jag ute och cyklar?

Det jag menade var alltså att FBJ och NSKY var väldigt lika redan från början...

NSKY har alltid jagat fi med hund, det var bara att de låg innanför FBJ sett ifrån flygbasen.

MP = Militärpoliser = Försvarsmaktens "Ordningsmakt" med polismans befogenheter inom Försvarsmakten.

MP/SÄK = Säkerhetsförband med Polismans befogenheter inom Försvarsmakten med inriktning mot säkerhetsunderrättelse/informationsinhämtning samt skydd av Resurser, Objekt, Personal, Område samt Verksamhet över hela riket.

Säkpluton sjö = Säkjakt finns inte längre = Samma som MP/SÄK men med utbildning och materiel anpassad till en marin miljö.

Flygbasjägare = Säkerhetsförband objektsknutet till Flygbasområde, d v s ett gigantisk skyddsobjekt, varvid man inte behöver militärpoliskompetens. Främsta uppgift säkerhetsunderrättelse/informationsinhämtning (Spaning) riktad mot Flygvapnets bassystem. Flygbasjägarna är den enda enhet på plutonsnivå som kan inhämta och bearbeta underrättelseinformation.

Flygbas/Stril-SÄK = Säkerhetsförband objektsknutet till Flygbasområde men med huvudsaklig uppgift att STÖRA och SLÅ fientlig verksamhet.

Närskydd i Armén har f.ö aldrig varit lika NSKY i FV. Samma skillnader som t ex KJ, FJ, ND etc. Kärt barn har många namn.

Flygbasjägarna är den enda enhet på plutonsnivå som kan inhämta och bearbeta underrättelseinformation.

Innebär det att FBJ-plutonen tillförts den RO/undoff som det var tal om?

Sist jag fick info om FBJ var 2001 och då var ingenting klart, det häfte vi fick ut stämde inte med den organisation de hade just då (tror det var en hundförare per grupp som hade en annan befattning i verkligheten). Förresten, är organisationen för basbat 04 helt klar och fastställd än? Finns det någon anbas04 eller motsvarande?

Jaha där ser man, på den genomgången jag var på (hölls av personal från FBJS) hade de med en RO/undbef i plutonsledningen på sin organisationsskiss, men det var 2001 och innan basbat04 var klart. Det blev som bekant ingen verifieringsövning2 under hösten -00 som man hade tänkt eller ens våren -01 så bataljonens organisation var inte klar. Jag antar att det bara var en önskan eller ett utkast som FBJS hade.

Men du menar att man har placerat undassar på flygbasjägarplutonen? När man genomförde första verifieringsövningen med basbat04 fanns det bara assar i batstaben och på insatskompanierna och någon undoff (YO) på flygdivisionen. Det kan ha funnits någon YO/RO på ledningskompaniets stab också.

Är undassarna FBJ med vidareutbildning eller är de grundutbildade på UndSäkC? För det är väl inte undlottor hoppas jag.

Vet att LG/Kav har skickat KB på utbildning till undass och innan dem gjorde K3 samma sak men vet inte på vilken nivå det var. Dessutom gick samtliga RO-aspiranter i kavalleriet ROP/und under ett par år (99-01 ?). FJS gamla ROP genomfördes enligt vad jag har hört på UndS när det fanns. Så inhämtning och bearbetning på lägre nivåer genomförs på andra håll också.