Jump to content

Kustartilleripjäs 12/80 vs Fälthaubits 77


Kanna

Recommended Posts

Om ämnet har behandlats tidigare så är det bara för blågul att stänga den här tråden men om det inte är på det viset så skulle hoppas jag att någon kan svara på några frågor om 12/80 och FH77.

Vilka är de stösta skillnaderna mellan systemen, bortsett från kaliber förstås?
Varför använde inte KA och Armén samma system?

Edited by henke
Titel, taggar
Link to comment
Share on other sites

Armén skjuter yt-täckande eld... KA skjuter mot punktmål (fartyg o dyl). 12/80 skjuter på upp till 15 km håll men helst inom 10 km för att säkerställa träff i mål. Armén skjuter på upp till 25 km håll. Alltså är krav-specifikationen annorlunda och därför har de olika system.

 

/J

 

P.S: Siffrorna fritt ur minnet... d.v.s. är inte helt pålitliga. De som vet bättre får gärna korrigera.

Edited by J-Star
Link to comment
Share on other sites

Armen skjuter sk övergradsbana dvs över 45 graders elevation på eldröret. Marinen dvs 12/80 och det fasta kustartilleriet sköt flackbana dvs under 45 graders elevation.

 

När man skjuter mot mål på havet så är det inte intressant att skjuta på "yta" utan man skjuter mot mål som visar mer profil än yta och då är det fördelaktigt att skjuta flackbana.

 

Shit pf....min förklaring låter aningen luddig! Hoppas att du är med på mitt resonemang Kanna!

 

 

Fridens liljor // Fk Klinken

Link to comment
Share on other sites

Armen skjuter sk övergradsbana dvs över 45 graders elevation på eldröret. Marinen dvs 12/80 och det fasta kustartilleriet sköt flackbana dvs under 45 graders elevation.

 

När man skjuter mot mål på havet så är det inte intressant att skjuta på "yta" utan man skjuter mot mål som visar mer profil än yta och då är det fördelaktigt att skjuta flackbana.

 

Shit pf....min förklaring låter aningen luddig! Hoppas att du är med på mitt resonemang Kanna!

 

 

Fridens liljor // Fk Klinken

Jo, jag är med på ditt resonemang Fk Klinken. :wub:

 

En sak som slog mig är om det finns spränggranater med luftbrisad till 12/80 som kan användas på samma sätt som en sgr till H77. Om Fi har landstigt på en ö eller nåt så kan det ju vara ett bra sätt att få bort honom på. Men eldröret går kanske inte att elevera tillräckligt för att detta ska vara effektivt? H77 kan man ju använda "tvärtom" dvs skjuta direkteld på fordon och liknande.

Link to comment
Share on other sites

När man skjuter mot mål på havet så är det inte intressant att skjuta på "yta" utan man skjuter mot mål som visar mer profil än yta och då är det fördelaktigt att skjuta flackbana.

Sålunda siktar men en liten bit "bortom" målet? För att få in granaterna i båtens sida, snarare än på det XY som kölen befinner sig? Har sett detta på ARTE 719 o 727 (ERSTA, hette den så?)...lite knöligt att få träff när målen sick-sackar o har sig..

Link to comment
Share on other sites

En sak som slog mig är om det finns spränggranater med luftbrisad till 12/80 som kan användas på samma sätt som en sgr till H77. Om Fi har landstigt på en ö eller nåt så kan det ju vara ett bra sätt att få bort honom på. Men eldröret går kanske inte att elevera tillräckligt för att detta ska vara effektivt?

Bandkanonen är också en kanon, dvs flack projektilbana och det är ett yteldsvapen. Till bkan finns zonrör (luftbrisad) och så vitt jag vet ska det inte ge någon skillnad i målterrängen beroende på vilken vinkel projektilen har. Detta gäller som sagt luftbrisad.

 

[OT] Har man sett en bataljons eldstöt med zonrör slå ner i en myr förstår man hur risigt det är att befinna sig i målterrängen... allting inom en yta av 250x250 meter (ca) träffas (dvs varje enskild kvadratmeter träffas) och det ser ut som om myren lyfts upp en meter. Maffigt är det iaf! [/OT]

Link to comment
Share on other sites

12/80 skjuter hela granater, FH77 har delad ammunition, hur det är med precison och eldhastighet kan nog andra svara på.

 

Dock skjuter 12/80 över 30km, enligt detta inlägg, som för övrigt är en ganska intressant tråd för grodfolk och artbatt'are, med flera!

 

Förvisso... men hur har du det då med träffprocenten?

 

Mina siffror kommer från ett studibesök på KA. 15km / 10km presenterades som längsta praktiska avstånd att skjuta på. 15km för sannolik träff. 10 km för (så gott som) garanterad träff. 30 km som max skjutavstånd låter därför inte alls osannolikt... men förmodligen är det som att skjuta k-pist från 300-metersvallen.

 

/J

Edited by J-Star
Link to comment
Share on other sites

[

Mina siffror kommer från ett studibesök på KA. 15km / 10km presenterades som längsta praktiska avstånd att skjuta på. 15km för sannolik träff. 10 km för (så gott som) garanterad träff. 30 km som max skjutavstånd låter därför inte alls osannolikt... men förmodligen är det som att skjuta k-pist från 300-metersvallen.

Då är det läge för några korrigeringar, 12/80 skjuter prick på en eka på 2 mil. Därigenom ser ni systemets kapacitet. Elden kan, med viss del av ammunitionen, utsträckas till 30 km, men då påverkar en rad faktorer precitionen. Normalt avstånd för eldöppnande är 15.000 -20.000 meter, men systemet klarar alltså mer.

 

Skillnaderna mellan 12/80 och Haub77 (förutom de som här har redovisats) är all 12/80 har en pjäsdator som Haub77 saknar. 12/80 "tänker" alltså. Kalibern är också skilnad,12 cm mot 15.5 cm. Som kuriosium har både 12/80 och Haub77 samma YTTERdiameter på eldröret. 12/80 har alltså en högre elduthållighet än Haub77. :worthy:

Link to comment
Share on other sites

Armen skjuter sk

En sak som slog mig är om det finns spränggranater med luftbrisad till 12/80 som kan användas på samma sätt som en sgr till H77. Om Fi har landstigt på en ö eller nåt så kan det ju vara ett bra sätt att få bort honom på. Men eldröret går kanske inte att elevera tillräckligt för att detta ska vara effektivt? H77 kan man ju använda "tvärtom" dvs skjuta direkteld på fordon och liknande.

Joho, det går alldeles utmärkt! Det är tanken med spränggranaterna. dessutom skall systemet kunna samverka med arméstridskrafter och bidra med just indirekt eld. :worthy:

Link to comment
Share on other sites

Armen skjuter sk övergradsbana dvs över 45 graders elevation på eldröret. Marinen dvs 12/80 och det fasta kustartilleriet sköt flackbana dvs under 45 graders elevation.

 

Endast 77B kan skjuta övergrader. 77A saknar denna förmåga.

Link to comment
Share on other sites

Är det samma ammunition till 12/80 och ERSTA 12/70?

Både ja och nej, det är samma granat, m/70z, men hylslängden är olika. 12/70 har en något längre hylsa. Dock fanns det aldrig PROBOS (basflödesgranat) till 12/70 fast Bofors säkert tog fram en. Det fanns framtaget till 15.2 cm artilleri och då hade vi verkligen snackat räckvidd...

 

Skall man sedan vara otroligt pedant så användes aldrig begreppet ERSTA (ERSättning Tungt Artilleri) i dagligt tal, ej heller kallades 12/80 för Karin (KustArtilleriets Rörliga INvasionsförsvar) annat än vid projektering och framtagning.

 

I kustartilleriet benämns pjäserna med kaliber i centimeter följt av årtal, som så mycket riktigt har beskrivits. 12/70 uttläses alltså "12 cm Tornautomatpjäs m/1970". :)

Edited by C 2.a pjäs
Link to comment
Share on other sites

Skall man sedan vara otroligt pedant så användes aldrig begreppet ERSTA (ERSättning Tungt Artilleri) i dagligt tal, ej heller kallades 12/80 för Karin (KustArtilleriets Rörliga INvasionsförsvar) annat än vid projektering och framtagning.

 

I kustartilleriet benämns pjäserna med kaliber i centimeter följt av årtal, som så mycket riktigt har beskrivits. 12/70 uttläses alltså "12 cm Tornautomatpjäs m/1970". :baskerPa:

Självklart ska man vara pedantisk. Detta leder mig till frågan: Om man bara skriver 12/70, avses då enbart pjäsen eller hela batteriet?

Link to comment
Share on other sites

[självklart ska man vara pedantisk. Detta leder mig till frågan: Om man bara skriver 12/70, avses då enbart pjäsen eller hela batteriet?

När man säger "12/70" talar man ju om både pjästyp och modellår så det borde vara systemet man pratar om. Det finns ju t.ex olika typer av 15.2 cm pjäser. Talar man om den enkilda pjäsen är min erfarenhet att man benämner dess nummer, 1.a pjäs t ex, eller mer familjärt anropsnamnet -VA. Så tror jag. :camo:

Link to comment
Share on other sites

Dock fanns det aldrig PROBOS (basflödesgranat) till 12/70 fast Bofors säkert tog fram en.

 

Skall man sedan vara otroligt pedant så användes aldrig begreppet ERSTA (ERSättning Tungt Artilleri) i dagligt tal, ej heller kallades 12/80 för Karin (KustArtilleriets Rörliga INvasionsförsvar) annat än vid projektering och framtagning.

 

I kustartilleriet benämns pjäserna med kaliber i centimeter följt av årtal, som så mycket riktigt har beskrivits. 12/70 uttläses alltså "12 cm Tornautomatpjäs m/1970".

När jag var och såg "Sista skottet" så har jag för mig att det nämndes något om basflödesgranater (minnet sviker dock på denna punkt så jag kan ha fel), och granaterna lämnade också "spår" av rök efter sig. Om det inte var basflödesgranater, vad orsakade då dessa spår?

 

Ibland har man ju hört/läst uttrycket "Erstabatteri" användas, men det var alltså mer undantag än regel?

 

Ska man vara superpedant med årsbeteckningarna så var väl årsbeteckningarna M/xx (med stort M) åtminstone fram tom andra världskriget, eller berodde det på att man mestadels ärvde gamla fartygspjäser och Flottan körde med stort M?

Link to comment
Share on other sites

En mycket stor skillnad mellan H77 och 12/80 var pjäsdatorn. Varje 12/80 pjäs var försedd med egen pjäsdator som skötte målföljning. Dvs varje pjäs tog emot måldata som den korrigerade och sköt efter......

 

Vad gäller markmål så kunde 12/80 naturligtvis skjuta markmål som andra art-förband....vi fick bara se till att lägga in en spridning så att alla granaterna inte hamnade i samma hål(obs inget skoj).(Vilka tror ni skulle stå för amfbats-TUNGA understödseld? Jasså, ni trodde att dom skötte det själva med sina "åttor"........)

 

Eftersom skiten är nedlagd nu kan vi säga att räckvidden på PROBOS var upp till 45 km.......Naturligtvis ett maxavstånd och inte ett realistiskt avstånd att trffa på.

 

/Stolt Batterilednings PB

Link to comment
Share on other sites

77A kan skjuta över 45 grader utan problem.

 

vafalls.. då är det nåt jag fått om bakfoten. Men det är någon skillnad mellan A och B vad gällande gradtalet, inte sant?

Ja, B kan elevera mer. Kan inte elevationsvinklarna utantill.

 

Lite begrepp:

Övergrader: Över 45 graders elevation

Undergrader Under 45 grader.

Egentligen är gränsen den elevationsvinkel som ger längst skottvidd, ca 43-45 grader

 

Kastbana Över ca 20 grader. Man kan räkna med inträngning när granaten slår ner.

Flackbana Under 20 grader. Man kan räkna med att granaten studsar vid nedslag.

 

Man kan skilja på kanon och haubits genom att kolla på förhållandet mellan eldrörets längd och dess kaliber, den sk kaliberlängden. En haubits är kortare än en kanon med samma kaliber. Haubitsar har alltså kortare kaliberlängd än kanoner. Jag vet inte exakt var gränsen går, förmodligen finns ingen bestämd. FH77 har tex så pass längt eldrör att den benämns kanonhaubits. Vet inte dess kaliberlängd. Strv 122 har L44 och strv 103 hade L63

 

8-/ S-Tank, amatörartillerist

Link to comment
Share on other sites

Kastbana Över ca 20 grader. Man kan räkna med inträngning när granaten slår ner.

Flackbana Under 20 grader. Man kan räkna med att granaten studsar vid nedslag.

Även vid vinkel under 20° beror det väl på målets typ om granaten studsar eller ej. Den lär ju inte studsa mot tex en fartygssida.

Link to comment
Share on other sites

När man säger "12/70" talar man ju om både pjästyp och modellår så det borde vara systemet man pratar om. Det finns ju t.ex olika typer av 15.2 cm pjäser. Talar man om den enkilda pjäsen är min erfarenhet att man benämner dess nummer, 1.a pjäs t ex, eller mer familjärt anropsnamnet -VA. Så tror jag.

Jag tror att jag var lite oklar. Vad jag menade var pjäsen som system eller batteriet som system, d.v.s. inte enskilda riktiga byggda pjäser eller batterier ute i terrängen.

Link to comment
Share on other sites

[ibland har man ju hört/läst uttrycket "Erstabatteri" användas, men det var alltså mer undantag än regel?

 

Ska man vara superpedant med årsbeteckningarna så var väl årsbeteckningarna M/xx (med stort M) åtminstone fram tom andra världskriget, eller berodde det på att man mestadels ärvde gamla fartygspjäser och Flottan körde med stort M?

Nu j*vlar ska här skrytas! Sista skotten med KA 2, då sköt vi PROBOS och det var dom som lämnade en strimma efter sig. Jag vet för jag var laddare, stod till höger om pjäsen vid sista skottet.

 

ERSTA-batteri användes nog mest under projektering och anskaffning, men sällan i dagligt tal mellan "invigda". Därmed absolut inte sagt att det är fel att använda ERSTA.

 

Vad gäller stor eller liten bokstav har jag ingen aning. :camo:

Link to comment
Share on other sites

Nu j*vlar ska här skrytas! Sista skotten med KA 2, då sköt vi PROBOS och det var dom som lämnade en strimma efter sig. Jag vet för jag var laddare, stod till höger om pjäsen vid sista skottet.

KA2? Den aktivitet jag bevittnade var ute på batteri SA en blåsig septemberdag 2002.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...