Jump to content

FM efter omstruktureringen

Recommended Posts

Om vi tar fram kristallkulan och ser in i framtiden...

Hur kommer då FM att se ut efter att ha förvandlats från invasionsförsvar till insatsförsvar?

Vem vet, det kanske blir så att vi får en liten men en mycket slagkraftig försvarsmakt

Eller så går allt åt skogen...

Vad tror ni?

jag tror på framtiden...

PS: Ser gärna både postitiva och negatina kommentarer.

Edited by Hendrix

Om vi tar fram kristallkulan och ser in i framtiden...

Hur kommer då FM att se ut efter att ha förvandlats från invasionsförsvar till insatsförsvar?

Vem vet, det kanske blir så att vi får en liten men en mycket slagkraftig försvarsmakt

Eller så går allt åt skogen...

Vad tror ni?

jag tror på framtiden...

Det har väl redan gått åt skogen........

Stora pengar har lagts på 204 Gripen, när det behövs knappt 100.....14+14 har hyrts ut ( 14 A/B som uppgraderas för skattebetalarnas pengar, och 14 C/D som skulle ha levererats till flygvapnet och ersätta Viggen på F4).

Edited by jonte72

Ok face it. Alla försvarsgrenar är helt jäkla fel utrustade.

FV - På tok för många fpl 39 som dessutom inte är den mest optimala flygplanstypen i förhållande till vad vi verkar vilja använda dem till. Ja i stort sätt är allt fel.

Armen - Ja vart skall man börja. För många pbver av olika typer, stridsvagnar i för stor kvantitet, massor av stridsfordon som inte behövs. Pissigt artilleri och ett luftvärn som antingen inte kan skjuta nattetid eller inte når tillräckligt högt. I stort sätt är allt helt fel även här.

Marinen - Finns det nåt hopp här då? Nej tyvärr. Vi har en massa jollar som kan gå inomskärs och lite annat småskit men förutom HMS Carlskrona finns inget som kan användas internationellt.

Verkar som det finns ett systemfel. Vi verkar ha köpt grejer för att åka skidor men vi sitter mitt på den afrikanska savannen.

Kanske är dags för ganska många att inse att eftersom det inte går att förutse framtiden så kan ingen egentligen klandras för det som gjorts eller köpts.

Däremot finns det i Syrens debattinlägg på dn en intressant vink till försvarsindustrin om att de inte kommer få fullfölja sina leveranser. Och om de vill ha vite kan de glömma några mer beställningar.

Delat ansvar och annat spännande. Blir nog inte 204 fpl 39 trots allt.

@111 SSK bat

Visst har du rätt. Jag har bara en tendens att bli irriterad på att så fort frågan om FMs problem dyker upp så kommer ett antal armé-människor och säger "om vi bara inte hade beställt så många JASar så skulle det inte finnas några som helst problem".

Det enda man konstatera är att det går betydligt fortare att ändra vilja än förmåga. När sedan de senaste försvarsbesluten inneburit att viljan ändrats vart fjärde år medan beställningar av materiel löper på 10 - 30 år så är det inte underligt att det blir kaos.

Gripen har sin bakgrund i en kravspec från 70-talet. Strv 122 är perfekt för att möta Stormakt Röd på Skånes slätter. Visby är förmodligen optimal för att slå hål på landstigningsfartyg på Östersjön. Det ligger förmodligen 500 000 90-uniformer och väntar på en massarmé som aldrig kommer. Osv osv...

fpl 39 är väl den mest uppenbara felinvestering med facit i hand. Därför kommer den alltid upp och den har ju oxå förekommit i media rätt frekvent.

Men med facit i hand var stridsbåt 90 ett väldigt oekonomiskt sätt att ge polisen och ssrs nya schyssta båtar. Och strv 121, strv 122, strf 90 och pbv 501/401 är väl de dyraste jordfräsar som köpts in i europa någonsin.

Det dummaste som gjorts som kunde undvikits är att det skrivits omfattande kontrakt med komplicerad avbeställningsklausuler (ren oerfarenhet) vilket gör det i stort sätt omöjligt att bryta avtalen.

Det dummaste som gjorts som kunde undvikits är att det skrivits omfattande kontrakt med komplicerad avbeställningsklausuler (ren oerfarenhet) vilket gör det i stort sätt omöjligt att bryta avtalen.

Frågan är ju om vi hade haft någon svensk försvarsindustri överhuvudtaget om avtalen inte skrivits så. Nu kan man iofs hävda att vi inte behöver någon svensk försvarsindustri, men "på den gamla onda tiden" så var det ju en medveten politik att ha en bred inhemsk industri. Och så länge FM inte genomgick några radikala förändringar så fungerade det ju bra. Så avtalen är nog att hänföra till samma sak som alla "felbeställningar", nämligen att det var rätt beslut när det togs.

Om man ser problemet som det nu ligger:

(med reservation för felaktigheter)

FM budget: 38 miljarder

Fasta kostnader, materielbeställningar och Fortifikationer svarar för 80% av budget

Rörliga kostnader som återstår: 7.6 miljarder

FB4:s scenario 3: Minska budget med 6 miljarder

Vi kan i praktiken bara minska på rörliga kostnader och det ger ekvationen 7,6-6 = 1.6 miljarder.

Återstående storlek mot nuvarande 1,6/7,6 = ,21 = ungefär 1/5 av det vi har av militära förband idag...

Kanske lite vinklat, men jag har fått uppfattningen att detta kan bli verklighet..

Ole, dole doff.....

/Magnus B

Skriver ett projektarbete om just försvarets nedskärningar fast mer inom flygvapnet, min uppgift är att "se in i framtiden" och göra en hypotes om vad vårt framtida flyg kan se ut (inte en massa teknikska mumbojumbo saker då)

Du kan kanske hitta en del läsvärt på:

http://www.rand.org/publications/electronic/

Ta en titt på kategorierna som är under U.S. National Security. RAND är inblandat i allt som har att göra med amerikanska försvarets modernisering, och de brukar producera ett antal intressanta rapporter varje år inom de mest skiftande områden.

Eller om man skall tro FM hemsida och dom stiliga filmerna om NBF så kan det nog bli ett ganska bra försvar om alla soldater vet vad som pågår runt dom...

Gilla Läget!

Jag vet inte vad du menar med detta men om du menar att vi ska gilla läget dvs skita i att vi har ett pissigt försvar men ändå göra vårat bästa hela tiden så tänk om. Det finns en gräns för vad man tål. När man inte vet hur det ser ut längre fram än till nästa FB så är det svårt att känna att det kommer bli bättre när man inte ens vet om man har kvar jobbet inom ett par år eller ens om FM finns kvar.

Eller om man skall tro FM hemsida och dom stiliga filmerna om NBF så kan det nog bli ett ganska bra försvar om alla soldater vet vad som pågår runt dom...

Gilla Läget!

Jag vet inte vad du menar med detta men om du menar att vi ska gilla läget dvs skita i att vi har ett pissigt försvar men ändå göra vårat bästa hela tiden så tänk om. Det finns en gräns för vad man tål. När man inte vet hur det ser ut längre fram än till nästa FB så är det svårt att känna att det kommer bli bättre när man inte ens vet om man har kvar jobbet inom ett par år eller ens om FM finns kvar.

Nja det jag menade med att alla soldater skall veta vad som pågår runt dom så menar jag att soldaten bler mer medveten om vad som sker... te.x om det anfall man kämpar emot i själva merker bara är en skenmanöver....

Och så pissigt är det väl ändå inte, vi kaske kan kalara oss en hel vecka... :camo: