Jump to content

NATO

Ska Sverige ansluta sig till försvarsalliansen NATO?  

131 members have voted

1. 1. Ska Sverige ansluta sig till försvarsalliansen NATO?

• Ja.
      57
    • Nej.
      39
    • Vet ej.
      18

Recommended Posts

Läst lite diskussioner här på forumet om ett NATO-medlemskaps konsekvenser och fördelar respektive nackdelar. Skulle vara intressant att få koll på hur alla på SoldF ställer sig till frågan.

Själv är jag skeptisk till ett NATO medlemskap. Utan vidare kunskap om vad det skulle innebära anser jag ändå att jag aldrig vill försätta mig i en situation där jag riskerar att bli tvungen att slåss för ett avlägset land på en avlägsen plats.

Edit: Stavfel.

Edited by Froddan

Jag svarar nej. I min mening skulle ett medlemsskap innebära en moralisk förpliktighet att hänga på alla möjliga upptåg, t.ex. att hjälpa USA invadera Iran (teoretiskt).

Däremot skulle någon form av antiagressionsavtal inom EU inte vara helt fel, samt kanske att man utbildar/övar trupp tillsammans (dvs. mer långtgående än idag).

Jag anser att sverige bör stå alliansfritt. Det betyder att vi bör lämna EU eftersom det börjar mer och mer fungera som en alians. Men självklart skall vi jobba för mer världsomspännande sammarbete, men ett EU som drar mot NATO är enligt mig fel sätt.

Om vi inte står aliansfria så kan vi inte alltid säga vad vi tycker.