Froddan Posted January 17, 2004 Report Share Posted January 17, 2004 (edited) Läst lite diskussioner här på forumet om ett NATO-medlemskaps konsekvenser och fördelar respektive nackdelar. Skulle vara intressant att få koll på hur alla på SoldF ställer sig till frågan. Själv är jag skeptisk till ett NATO medlemskap. Utan vidare kunskap om vad det skulle innebära anser jag ändå att jag aldrig vill försätta mig i en situation där jag riskerar att bli tvungen att slåss för ett avlägset land på en avlägsen plats. Edit: Stavfel. Edited January 17, 2004 by Froddan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonas_b Posted January 18, 2004 Report Share Posted January 18, 2004 Jag svarar nej. I min mening skulle ett medlemsskap innebära en moralisk förpliktighet att hänga på alla möjliga upptåg, t.ex. att hjälpa USA invadera Iran (teoretiskt). Däremot skulle någon form av antiagressionsavtal inom EU inte vara helt fel, samt kanske att man utbildar/övar trupp tillsammans (dvs. mer långtgående än idag). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 19, 2004 Report Share Posted January 19, 2004 Jag är än så länge emot, men det finns en omröstning om detta. Resultaten blir i regel mer intressanta om man inte delar upp dem på flera trådar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt1clHansson Posted January 19, 2004 Report Share Posted January 19, 2004 1. Sverige kan inte försvara sitt eget terretorie. 2. England är med i NATO 3. Frankrike är inte med i NATO (i huvudsak i alla fall) 3 Ypperliga anledningar att gå med i NATO. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 19, 2004 Report Share Posted January 19, 2004 3. Frankrike är inte med i NATO (i huvudsak i alla fall) Dezinformatsija. Frankrike deltar fullt ut i Natos militära samarbete sen några år tillbaka, efter uppehåll sen 1966. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A527 Posted January 19, 2004 Report Share Posted January 19, 2004 Jag anser att sverige bör stå alliansfritt. Det betyder att vi bör lämna EU eftersom det börjar mer och mer fungera som en alians. Men självklart skall vi jobba för mer världsomspännande sammarbete, men ett EU som drar mot NATO är enligt mig fel sätt. Om vi inte står aliansfria så kan vi inte alltid säga vad vi tycker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"Insats Hv" nisse Posted January 19, 2004 Report Share Posted January 19, 2004 jag svarar nej för att jag tror inte på NATO. Sverige har inget behov av en större makts inflytande på det sättet. Danmark och Norge har ju krigstraditioner med NATO vilket Sverige inte har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted January 19, 2004 Report Share Posted January 19, 2004 Om Sverige går med i NATO....då flyttar jag till andra breddgrader! Fridens liljor // Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted January 19, 2004 Report Share Posted January 19, 2004 Ett NATO-medlemskap skulle nog bara leda till ännu fler nedläggningar, så nej tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted January 19, 2004 Report Share Posted January 19, 2004 Jag säger "Rigth on" till NATO, men ser helst en EU-allians! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts