Jump to content
Sign in to follow this  
Ing

Vad tycker ni att vi kan göra bättre?

Vad tycker ni att vi kan göra bättre?  

302 members have voted

1. 1. Vad tycker ni att vi kan göra bättre?

• Tala om varför trådar/inlägg låses/tas bort
      111
    • Ta bort mer "dåliga" inlägg/trådar
      50
    • Låta bli att ta bort inlägg/trådar
      40
    • Varna fler användare som missköter sig
      36
    • Radera/banna användare som missköter sig
      24
    • Annat (skriver inlägg)
      21

Recommended Posts

Jag tycker det vore bra med en nålad tråd någonstans där man skriver vilka trådar som har raderats och gärna med en (kort) motivering.
Trådar raderas inte direkt. De låses i minst 24 timmar innan radering. BG anger då också alltid anledning till borttagningen. Det görs undantag i exempelvis de fall där det uppenbarligen rör sig om spam eller dylikt. Räcker inte det?

/mdn

Trådar raderas inte direkt. De låses i minst 24 timmar innan radering. BG anger då också alltid anledning till borttagningen. Det görs undantag i exempelvis de fall där det uppenbarligen rör sig om spam eller dylikt. Räcker inte det?

/mdn

Tänkte på en tråd i luckan eller pliktverket nyligen om olika tjänsters "status". Den måste ha raderats direkt, utan att det gick 24 timmar.

@Magnus

Ibland händer det det att vi i BlåGul-gruppen är lite osäkra på hur vi ska göra med en tråd. Vi vill inte låsa den, men vi vill inte heller att den ska synas offentligt. Då kan man dölja en sådan tråd, för att i lugn och ro kunna komma fram till ett bra och övervägt beslut. Det kan handla om helt skilda anledningar, exempelvis säk-frågor, attitydfrågor eller trådar som helt enkelt är tveksamma i största allmännhet.

Det är precis vad som skett med den tråd du refererar till, som tack vare trådskaparens frågeställning i stort gick ut på att ta reda på exakt hur dålig status folk tycker bevakninstjänster har. Det är en tråd jag är tveksam till om jag vill ha kvar i den avdelningen jag har delansvar för, därför valde jag att dölja den för att kunna diskutera den med mina kollegor.

Jag hoppas jag har gjort mig förstådd. Om inte så får du gärna uppmärksamma mig på det, så gör jag ett omtag!

/simon, BlåGul

Blågul har ett otacksamt och svårt jobb, vilket de sköter exemplariskt jämfört med andra forum som jag läst.

Vissa BG väljer ju tex att ha olika underskrift beroende på om de deltar i debatten eller om de medverkar i rollen som BG,= bra och tydligt.

Det enda som jag skulle vilja försöka påverka är hur BG ibland ingriper.

Det kan vara ganska hårda formuleringar och ibland elaka komentarer gentomot den som uppfört sig illa.

Istället för att sänka sig till dennes nivå kan ju BG kort meddela att saker gått överstyr och sedan i ett pm till vederbörande berätta på "ren svenska" vad och varför eller tom skälla ut vederbörande.

Detta för att då stoppas lättare gafflandet i tråden, annars kan ju det gärna bli några otrevliga efterslängar vilka inte leder någonstans.

Det var allt.

Pappsen

I trådarna Yttrandefrihet och Kvaliteten på SoldF' samt i den här tråden så förekommer ganska allvarlig kritik mot Blågula. De vanligaste ovetten är "Hård attityd mot nya medlemmar" och "till synes omotiverade stängningar av trådar och borttagningar av inlägg".

Vi har i delar av forumet applicerat ett arbetssätt vars syfte har varit att öka kvaliteten på modererandet och innehållet på forumet. Fortfarande har inlägg raderats utan efterföljande förklaring men det kommer nog alltid att vara så. Jag städar bort 3-4 inlägg varje gång jag är inloggad. Dessa är av typen "Coolt - Crazy banana" och "Jag håller med" och det är ytterst sällan någon frågar efter vart dessa tog vägen, något som indikerar dess viktighet. När det gäller "riktiga" inlägg som plockas bort så brukar användaren få reda på varför. Oftast så är det något regelbrott bakom och då är ju sällan Blågula slöa :D

Eftersom vi har kört vårt nya arbetssätt ett antal månader nu så är min fråga om forumets medlemmar märker någon skillnad? Till saken hör att vi har haft ett par ärenden som modererats hårdare än vanligt under perioden. Dessa är ämnena Artemis och Nedläggningar 2009. Bägge dessa motiverar ett strikt modererande eftersom det rör sekretess i första tråden och politik i den andra.

Bortsett från dessa två ämnen, är det någon skillnad?

/Krook

Blågul

Eftersom vi har kört vårt nya arbetssätt ett antal månader nu så är min fråga om forumets medlemmar märker någon skillnad? Till saken hör att vi har haft ett par ärenden som modererats hårdare än vanligt under perioden. Dessa är ämnena Artemis och Nedläggningar 2009. Bägge dessa motiverar ett strikt modererande eftersom det rör sekretess i första tråden och politik i den andra.

Bortsett från dessa två ämnen, är det någon skillnad?

/Krook

Blågul

Jag vet inte.....men tycker nog att det känns lugnare i de trådar jag besöker(tills jag skrivit :rockon: ). Alltså, sånt som håller på att spåra ur elimineras innan det gör det, och det på ett snyggt diskret sätt. Så upplever jag det iaf. Full koll och sinne för RÄTT väg kan väl vara en sammanfattning!

Tyvärr händer det då och då att tråkiga saker och nästan varje gång dyker det upp någon form av kondeleans tråd, med all rätt anser jag. Dock påpekas det nästan varje gång avsaknaden av ett alternativ till --> :) där smileyn inte ler.

I den här tråden Ny honnörssmiley?, för lägen där tokleende inte passar... skapades det ett par (bla. Fogelströms eller kannas), tyvärr saknas några som nu är borta, det var ju ett tag sedan den tråden var verksam. Jag sparade ner en av dem som jag tyckte passade väldigt bra och smileyn har basker ifrån den tråden. Har nu lagt upp den här. Är det något som går att lägga till i smiley väljaren?

//Affe

Attans, nu hamna den nog fel ändå... Kanske är ett teknikförslag ändå...

Edited by alfie

På förekommen anledning så flaggar jag för den här tråden!

Jag ska ge er bakgrunden:

I en tråd med potentiellt känsligt ämne så slängdes ett par inlägg och uppmaningar från blågula postades i syfte att säkerställa efterlevnad av forumets regler. Det förekom hänvisning till Brottsbalken och det föranledde klagomål från ett antal medlemmar som inte höll med om lagstödet.

SoldF Forum har givetvis kontrollerat lagstödet med ett antal instanser och anser sig ha fog för referenserna till Brottsbalken. Detta är inte pga av enskild blåguls amatöranalys av lagar utan flera professionella juristers samlade syn på de samma.

Ett par av de som inledningsvis opponerade sig har förstått blågulas syn på det inträffade. Några har däremot vidhållit i att deras syn är gällande och har gjort det öppet i rent trots mot blågulas uppmaningar. Det har renderat i påföljder. En av de som opponerat sig värst har pga ackumulerade överträdelser över lång tid blivit bannad från forumet. Hade det varit en engångsföreteelse så hade det endast renderat i en varning men nu var så att säga måttet rågat.

Nu kommer det PM med skarpa ordalag om att blågula inte skulle "vara mogna" att vara blågula från folk som varit inblandade i den senaste affären. Jag vill vara tydlig med att de som handlagt ärendena är Stf C Forum (Krook) och Chefen för medlemsärenden (Dobberman). Samtliga blågula har haft möjligheten att yttra sig i respektive ärende och beslut har fattats av C Forum (Isgubbe). Därefter har ärendena återigen hanterats för verkställan av Krook och Dobberman.

Detta är helt i linje med de riktlinjer som Kimster drog upp när forumet utökades på blågulsidan. Det som inte följde Kimsters "ROE" var att vi gav en medlem en chans att komma med en komplettering/överklagan, eftersom denne var en gammal medlem. Det finns inget sådant förfarande i våra regler utan ska ses som en fin gest. Det kommer inte att upprepas eftersom det användes för mer dravvel.

I övrigt så har ROE följts till punkt och pricka. Det har fungerat väl i alla år och man får fundera till på varför reaktionen har blivit som den blev den här gången. Min analys är klar och jag är helt säker på varför ärendet fått såna dimensioner och det kan nog de flesta forumserfarna lista ut.

Nu när så allvarliga synpunkter på erfarna blågulas hantering kommer in så ska alla fundera till och komma med saklig feedback. I den sakliga feedbacken ska kontexten beaktas och den innebär att vi blågula på vår fritid jobbar aktivt för att Henkes forum ska vara ett levande militär-forum.

Ärligt talat så blir jag jäkligt less på att vissa anser sig ha rätt till vissa saker och börjar kasta skit på blågula och deras sätt med hänvisning till Yttrandegrundlagen och annat. Jag uppskattar inte det.

Detta är inget gnällinlägg utan en uppmaning till feedback i syfte att förbättra forumet. Det kan innebära att vissa ska ställa sin plats till förfogande (inkl jag) men det bör föregås av en genomlysning av enskildas uppträdande på forumet och frågan; "är SoldF Forum för mig, ställer jag upp på att följa reglerna?". Det finns ju ett antal medlemmar som inte svarar ja på det sista. Därför så är blågulas roll att vara polis på forumet, utöver att driva debatter.

För ranking av Blågula så finns tråden: Bästa och värsta Blågul.

/Krook

Blågul

Jag tolkar ditt inlägg som att forumsledningen vill veta om vi som inte är BG tycker att nuvarande regler, alternativt BGs tolkning av dessa, är rimliga.

Eller är jag helt ute och cyklar? Jag har lite svårt att ge feedback eftersom jag inte vet (men jag tror att jag vet) vilken affär/tråd/medlem som det handlar om, dessutom är ju inlägg bortplockade och viss kommunikation har ju säkert skett via PM.

Det verkar vara väldigt mycket :rolleyes: när det gäller sådana här konflikter eller hur skall jag tolka meningen "Min analys är klar och jag är helt säker på varför ärendet fått såna dimensioner och det kan nog de flesta forumserfarna lista ut."?

Jag tror att det är svårt för BG att få ordentlig feedback om det bara är en liten klick medlemmar som känner till alla turer i den här affären (eller så är det bara jag som inte hängt med).

Den sista "affären" har accentuerat behovet av feedback på Blågulas verksamhet i stort. Det gäller inte "affären" i sig utan generellt.

Det har framförts väldigt skarp kritik från medlemmar mot Blågula och därför är det viktigt för oss att veta om det bara är en liten klick människor som fått en knäck på sin självkänsla och som tar ut det genom att belacka Blågula, eller om det är en gemensam uppfattning.

Konflikter mellan Blågula och enskilda användare sker i PM-form eller per mail. Kommunikationen är inte till för allmän kännedom. Det är både för individens och för forumets väl.

Alltså: Feedbacken som efterfrågas gäller inte den senaste affären utan generellt.

Jag deltar mer eller mindre aktivt på ett antal Internetbaserade forum. Av dessa så är SoldF ett av de mest välskötta, och det är tack vare det arbete som BG lägger ner.

Jag har inget som helst problem med att den som sätter upp ett Internetforum också sätter upp ett regelverk för hur man ska bete sig på detta. Den som inte accepterar regelverket kan välja att inte skriva på forumet, svårare än så är det inte. Att då börja hävda att BG inskränker någons grundlagsstadgade rättigheter är bara barnsligt. Min yttrandefrihet inskränks inte för att mina inlägg blir raderade på ett Internetforum, den inskränks ifall staten förhindrar mig från att starta upp ett sådant forum.

Jag tycker det är bra på det sätt vilket BG snabbt stoppar vissa nyskapade trådar och istället hänvisar till en befintlig tråd. Andra forum kan vara fullkomligt nedskitna av i stort sett identiska trådar, här råder ordning. Sedan kan man alltid diskutera hur pass långt tillbaka i historien man ska söka sig innan man kan starta en ny tråd, men där tycker jag att det fungerar bra här.

Ibland har jag tyckt att BG varit lite väl dryga i sina tillrättavisningar mot nya medlemmar, men det är länge sedan jag reagerade över något sådant så där har det uppenbarligen skett en förbättring.

Sammanfattningsvis, fortsätt på den inslagna vägen. Att den här tråden överhuvudtaget finns tycker jag borgar för en ödmjukhet hos BG som är uppfriskande.

Jag deltar mer eller mindre aktivt på ett antal Internetbaserade forum. Av dessa så är SoldF ett av de mest välskötta, och det är tack vare det arbete som BG lägger ner.

...

Håller med till 100%!

Hej, var själv inblandad i den senaste affären och tänker inte kommentera denna då det är något mellan mig och BG.

Jag vill dock framföra några generella synpunkter:

Jag tycker att tonen har hårdnat det senaste året, med det menar jag att BG´s kommentarer är lite för fräna och kortfattade, det kan tyvärr leda till missförstånd och frustration.

Jag förstår/vet att BG har en hög arbetsbelastning som dessutom görs på fritiden men jag skulle önska att den skulle vara möjligt att få en utförligare förklaring varför till exempel ett inlägg tas bort.

I MarinGuiden (ett båt forum) finns en avdelning som kallas för sumpen, där läggs inlägg som tas bort osv. för allmän beskådan i 7 dagar innan dessa tas bort permanent, endast moderatorerna har möjlighet att skriva där. Det fyller 2 funktioner, dels att moderatorerna har längre tid på sig att kommentera varför inlägget togs bort och dels för att övriga forummedlemmar skall ha möjlighet att se varför och på så vis "rätta in sig i ledet".

Kanske något för SoldF att ta efter?

Mvh Nisse

I MarinGuiden (ett båt forum) finns en avdelning som kallas för sumpen, där läggs inlägg som tas bort osv. för allmän beskådan i 7 dagar innan dessa tas bort permanent, endast moderatorerna har möjlighet att skriva där. Det fyller 2 funktioner, dels att moderatorerna har längre tid på sig att kommentera varför inlägget togs bort och dels för att övriga forummedlemmar skall ha möjlighet att se varför och på så vis "rätta in sig i ledet".

Kanske något för SoldF att ta efter?

Vad skulle den avdelningen heta i så fall? B-gropen? :lol:

Edited by eskil

Alltså: Feedbacken som efterfrågas gäller inte den senaste affären utan generellt.

Jag tycker att BG gör ett bra jobb, tonen kan ha blivit lite hårdare när trådar stoppas men fortfarande låååååångt från att inte vara ok.

Soldf är ett av få forum som fortfarande är hyfsat enkelt att överblicka trots sin storlek, detta hade inte varit möjligt om inte BG hade gjort ett så bra jobb som ni gör!

Jag har en fråga som jag tycker passar in här, trots att det kanske kan ses som en teknikfråga: Nu när vi bytt gradsystem i FM, borde inte även detta forum ta efter..? Korpral, furir, segeant.. Det gäller ju inte längre i den ordnungen. Och jag tycker frågan är relevant att diskutera trots att det eventuellt betyder att någon får göra om lite i HTML..

:clap:

Edited by Junior

Vi ser över det och återkommer.

/Krook

Blågul

Ang. rapportering.

Jag skulle önska att man får återmatning, oavsett vad svaret är.

Annars blir det som i Gratis PDF-böcker av Lennart Svensson, där jag efter pm-kontakt med en BG förstått att tystnad troligen beror på att ingen åtgärd krävs.

Eftersom jag inte vet hur länge jag ska vänta på att inte få svar, skulle jag hellre se ett svar.

Guest Reqruit Hardhead

En liten bugg jag hittat, fick in 3 PM igår, men notifikationen på min E-mail kom in nära nog 24 timmar efter att jag mottagit PM:et.

Den borde ha kommit in ganska så mycket tidigare.

Kan kanske vara läge att kontrollera detta varför det blev så.

Sign in to follow this