Jump to content
Sign in to follow this  
Ing

Vad tycker ni att vi kan göra bättre?

Vad tycker ni att vi kan göra bättre?  

302 members have voted

1. 1. Vad tycker ni att vi kan göra bättre?

• Tala om varför trådar/inlägg låses/tas bort
      111
    • Ta bort mer "dåliga" inlägg/trådar
      50
    • Låta bli att ta bort inlägg/trådar
      40
    • Varna fler användare som missköter sig
      36
    • Radera/banna användare som missköter sig
      24
    • Annat (skriver inlägg)
      21

Recommended Posts

Guest Thor

Tja,jag skriver inte så ofta,men jag läser desto mer,tycker att BLÅGUL gör ett bra jobb,ni får ta i beräkning att dom ochså är människor,,Om ni råkar stöta på deras missnöje av nån anledning,och att ni anser er felbehandlade så tror jag det mesta kan lösas med ren komunikation,,,vad gäller stavfel som någon skrev om, så säger jag som min gammla lärare sa,,,,"så länge inte stavfelet bildar ett helt nytt ord,så är det ok"

Edited by Thor

Jag tycker BG bör vara hårdare mot sånna som postar bilder som tar upp halva skärmen, sånt ska länkas istället och om det är en stor bild ska det stå vid länken, typ: Varning stor bild.

För vissa på forumet verkar ha glömt bort oss modemriddare. :baskerPa:

Hm, som nyinryckt känns det lite utmanande att komma med kritik men jag ska göra ett försök:

Jag gjorde vpl på den stolta flottiljen F4 i Östersund 02/03. Där hade vi flera kvinnliga befäl. Jag tror det påverkade vårt språkbruk ganska mycket. Det var exempelvis totalt förbjudet att ens ha Slitz på logementet. Det är jag mycket glad för i efterhand.

Därför, en mycket irriterande sak som jag tycker sänker vissa trådars kvalitet är just sexismen. Det är inte en kustjägarutbildning 1980-talet utan faktiskt Sverige och Försvarsmakten 2004. Språkbruket hos vissa debattörer som uppenbarligen har FM-koppling gör mig rejält kritiskt till hur långt vissa delar av FM har kommit i sin mognadsutveckling. Om inte annat så är det idag en policy inom FM att inga kränkande tillmälen får användas, speciellt inte rasistiska och sexistiska.

Samma policy bör gälla här! Användare som konsekvent eller grovt använder kränkande sexistiskt/rasistiskt ordbruk bör ges en varning eller meddelas per mejl. Jag hoppas att någon påtalar om jag hetsar up mig och använder kränkande tillmälen att någon säger till mig på skarpen!

Dessutom efterlyser jag en mildare attityd i språket. Det blir en grabbig atmosfär vilket förstärker bilden av försvarsfrågor som något reserverat för män.

Dessutom har jag en fråga till BlåGul, vilken tolerans finns det för att diskutera säkerhetspolitik?

Annars vill jag ge en stor eloge till BlåGul, ni gör nog ett helt fantistiskt arbete.

Edited by Nummer 28

Det kunde vara kul om ni sorterade medlemmar efter deras värnpliktsort och regemente. Om alla fyllde i var och när de eventuelt gjort värnplikten hade man kan kunna söka på regemente och inrycksår för att hitta likasinnade.

Jag hoppas att jag inte gjort bort mig för att denna funktion redan finns.

Nej du har inte gjort bort dig. Bara det att funktionen finns inte, utan måste isåfall "tillverkas" alltså programmeras, och som det ser ut nu är det inget vi kan göra sådär på en dag, då vi saknar den programmeringskunskap som behövs för att ändra i forumets orginalkod.

Du är inte ensam om idén.. vi har haft den plus ett antal liknande till sen länge och kanske vi kan lyckas ordna att sökmotorn kan söka på andra saker än trådar någon vacker dag, men just nu går det tyvärr inte.

en bra sak med blågul som jag vill ge eloge för är deras snabbhet.

jag har bara sett trådar där blågul stängt tråden en kort tid efter att

tråden började spåra. Bra!!

Edit: Upptäckte en sak senare....

När jag skulle söka så fungerade inte sökningen pga att jag hade ett ord med mindre än fyra(!) bokstäver, mindre bra tycker jag.

Kan någon förklara varför så kan jag sova tryggt inatt...

Edited by Ignis nitidus

Ibland tycker jag att en liten förklaring till att ett inlägg tagits bort kan vara på sin plats. Jag förstår efter ett tag att nåt saknas, men ibland blir jag lite konfunderad när jag läser en kommentar till något som inte längre finns med - inlägget som kommenteras har raderats. Det kan ibland finnas flera svar och citat, men originalet är borta. Men jag är ganska ny här, så jag vänjer mig nog.

I övrigt tycker jag att forumet är superbra! Är inte så aktiv själv, utan läser mest det andra skriver, men jag vill ändå ha möjlighet att svara när jag så känner att jag vill, därför har jag ett konto på soldF.

Blågul gör ett bra jobb, och ger bra svar på frågor, och är snabba på att skicka relevanta länkar. Jag är ett utmärkt exempel själv på det när jag frågade om 200-båtar. Fick det jag ville ha hur snabbt som helst! Och då hade jag sökt över hela internet i flera veckor! Även här inne. Men missat lite ändå... :huh:

Varför ligger de äldsta inlägg först och det nyaste sist ?

Då måste man ju gå till sista sidan jämt.

Edited by LIQUID_

För att få ett naturligt flyt i tråden.

Om du klickar på ikonen som visar om det finns ett nytt meddelande så kommer du direkt till det första olästa meddelandet i tråden.

The Swede

BLÅGUL

När man loggar in står det "Vänta medan vi flyttar dig." Ordet "medan" existerar inte i svenskan och det är "medan" som ska användas.

UAV

vi kommer byta till

Ey Len, chilla! Softa lite sen kommer vi movea dig fetfort.

Ibland så är trådar snarlika/identiska med tidigare trådar. Ja, rätt ofta faktiskt. Även jag har fallit i den förrädiska fällan att inte söka innan jag skriver.

Jag undrar om man inte kan koda sitt inlägg med ngra sorts nyckelord eller fack som den hör till för att på så sätt märka sitt inlägg och därigenom kunna spåra inlägg eller hitta inlägg enklare inom en viss kategori och kunna svara på/fortsätta på tidigare trådar i större utsträckning. Man kan även genom att "märka" sitt inlägg och typ kategorisera det lite ge en vink till dem som svarar på det vilken inriktning man vill ha på tråden.

Detta system finns ju delvis redan nu i form av ikonerna man kan välja tillsammans med sitt inlägg. Men dem ikonerna säger ju inte så mycket idag. Vad betyder till exempel handgranaten. Explosivt innehåll? Radikal åsikt?

Anledningen till mina funderingar beror på att jag tycker sökfunktionen är lite omständig. Träffarna på ens sökord kan bli både omfattande och finnas mitt inne i enorma trådar där man måste sätta sig in i hela tråden för att förstå träffens innebörd just i den här tråden.

Att en tråd finns i markan/kasunen/luckan säger idag inget om hur seriös/berättande/undrande/faktaundersökande/diskuterande/anknuten till aktuell händelse den är och det är just ngn sån här sorts kategoriseringen eller knytning till nyckelord, kanske med ngn färgkod vid inlägget som skulle göra det enklare att hitta bland inlägg såväl när man väljer vad man vill läsa eller när man söker efter gamla trådar att antingen fortsätta diskutera i eller bar få svar på ngt man undrar över.

/RP *som är nöjd med dagens forum men ser förbättringspotential*

Guest sambatirre

har hittat ett fel på www.SoldF.com

under sidan ang. fältjacka 90, där det beskrivs hur man syr fast förbands- och tilläggsmärken så står det att avståndet skall vara 5 mm.

Enligt hänvisande uniformsreglementet2003 står det att det ska vara 6mm.

inte för att jag är petig eller nåt ;) men så ere'

rensa bland användarna, minst 1 (ett) inlägg i kvartalet eller varför inte månaden

hur blir det då med folk som kanske är borta ett halvår, tex utlandstjänst..

eller bara är borta och jobbar eller något.

kan iofs funka om de personerna talar om för någon Blågul att de skall bort så kan deras användare sättas i "vacation mode" eller nåt... (man kanske tom skall kunna göra det själv i sina inställningar)

annars kan användare som inte använts på en viss tid auto raderas.

Förstår att man inte kan ha hur mycket uppdelningar av forumet som möjligt men:

En separat avdelning för träning vore ypperligt.

Fysisk träning är ju nära förknippat med det militära och det vore därför bra att ha en alldeles egen avdelning där man kan ställa frågor, tipsa och peppa varandra.

Antar att det är fler än jag som önskar detta. I övrigt tycker jag att detta forum håller en mycket hög nivå och sköts som sig bör med militär diciplin. :lol:

Ang rensning av användare har jag hittills varit ganska hård och bla skickat påminnelser för dem som inte skrivit inlägg på 6 månader etc.

Rensat alla för inte så länge sedan som inte varit inloggad på 1 år. Senast jag i rensade i höstas var det ca 600 medlemmar som försvann.

Om jag ser på mitt eget användande av andra forum, tex NordicAudi, ett forum för ägare av Audi. Så kan jag jämföra mitt användande med det. Där har jag skrivit 1 st inlägg och nog inte varit inloggad så mycket även om jag kanske läst en del 1 ggr var tredje månad kanske. Det finns ett flertal forum jag är med i och sällan skriver i, men kanske läser ibland, tex ang webbdesign, Flash, etc och där man nån enstaka gång har en fråga.

Nu är det en viss skillnad med hur man kanske använder ett forum om militär mtrl, osv och ett forum om bilar/biltillbeh.

Jag tror på modellen att deleta användare som inte varit inloggad på 1 år som första spärr. Då ryker inte de som varit på mission 6 månader och tom de som rekat över en mission borde ha en ärlig chans att logga in. Över 12 månader tror jag inte att man kommer ihåg sitt medlemskap. Ett flertal användare är säkert medlemmar före och under sin värnplikt, sedan dör intresset.

Vissa forum rensar sällan då det ser mäktigt ut med många användare, men jag tycker vi försökt hålla antalet inaktiva medlemmar nere.

Det ser också tråkigt ut att ta upp gamla trådar där 60-70% av inläggen är skrivna av numera "unregistred"-users.

Ang klassifiering av trådar är något jag är mycket positiv till och önskar att det blir en feature i i Invisionboard. Så som jag önskar betygsätter man trådar, det finns redan idag i vissa forum såsom vBulletin Version 3.0.3.

Kanske enbart Blågul får betygsätta för att folk inte skall höja sina egna trådar till skyarna.

Sedan skulle det per automatik rensas trådar under ett visst betyg, om ingen skrivit i tråden på tex 6 månader. På så sätt skulle det arkiverade materialet hålla högre kvalitet och lättare kunna sökas.

Ni får gärna hålla ögonen öppna på bra insticksmoduler till Invisionboard och tipsa oss.

Bra siter för det är:

http://bfarber.com/

http://www.invisionboard.com/?resources

Tja!

Skulle man inte kunna skapa någon form av medlemskatergori baserad på hemmaförband så att man kan diskutera med de som varit/ är i exakt samma sitution, och har likartade intresseområden

Skulle bli en fasans massa kategorier iom olika förband och MDGrupper och folk som inte vet var de tillhör osv. Sen vet jag inte om nån varit i exakt samma situation med tanke på variation av uppgifter och åldrar och har samma intressen pga av tillhörande av samma förband. Kanske några stycken här o där.. men inget av större karraktär skulle jag tro.

Bara min snabba reflektion av det... eller har jag missuppfattat det ?

Ett ytterligare skäl till varför det här med "hemmaförband" inte skulle vara så lyckat tror jag är att grupperna "Kustjägare" o "Topphemliga SSG-gruppen" skulle bli ganska stora...

Folk tycker väl kanske inte att det här med att tala sanning är så viktigt alltid. :baskerHV:

Ang rensning av användare har jag hittills varit ganska hård och bla skickat påminnelser för dem som inte skrivit inlägg på 6 månader etc.

Rensat alla för inte så länge sedan som inte varit inloggad på 1 år. Senast jag i rensade i höstas var det ca 600 medlemmar som försvann.

Om jag ser på mitt eget användande av andra forum, tex NordicAudi, ett forum för ägare av Audi. Så kan jag jämföra mitt användande med det. Där har jag skrivit 1 st inlägg och nog inte varit  inloggad så mycket även om jag kanske läst en del 1 ggr var tredje månad kanske.  Det finns ett flertal forum jag är med i och sällan skriver i, men kanske läser ibland, tex ang webbdesign, Flash, etc och där man nån enstaka gång har en fråga.

Nu är det en viss skillnad med hur man kanske använder ett forum om militär mtrl, osv och ett forum om bilar/biltillbeh.

Jag tror på modellen att deleta användare som inte varit inloggad på 1 år som första spärr. Då ryker inte de som varit på mission 6 månader och tom de som rekat över en mission borde ha en ärlig chans att logga in. Över 12 månader tror jag inte att man kommer ihåg sitt medlemskap. Ett flertal användare är säkert medlemmar före och under sin värnplikt, sedan dör intresset.

Vissa forum rensar sällan då det ser mäktigt ut med många användare, men jag tycker vi försökt hålla antalet inaktiva medlemmar nere.

Det ser också tråkigt ut att ta upp gamla trådar där 60-70% av inläggen är skrivna av numera "unregistred"-users.

Ang klassifiering av trådar är något jag är mycket positiv till och önskar att det blir en feature i i Invisionboard. Så som jag önskar betygsätter man trådar, det finns redan idag i vissa forum såsom vBulletin Version 3.0.3.

Kanske enbart Blågul får betygsätta för att folk inte skall höja sina egna trådar till skyarna.

Sedan skulle det per automatik rensas trådar under ett visst betyg, om ingen skrivit i tråden på tex 6 månader.  På så sätt skulle det arkiverade materialet hålla högre kvalitet och lättare kunna sökas.

Ni får gärna hålla ögonen öppna på bra insticksmoduler till Invisionboard och tipsa oss.

Bra siter för det är:

http://bfarber.com/

http://www.invisionboard.com/?resources

Håller fullständigt med om att inaktiva användare ska avaktiveras men är tveksam till att inlägg ska raderas. Blir inte det lite som om alla medlemmar fick radera sina inlägg hur dom vill. Vill minnas att blägul utryckte oro för att trådarna skulle bli osamanhängande och svårbegripliga om den möjligheten fanns. Att betygssätta trådar kan vara bra men risken är att bara trådar om ett fåtal breda ämnen syns. Tycker att det nuvarande systemet där trådarnas placering avgörs av antal inlägg/senaste inlägg fungerar bra. Alla får en rimlig chans att läsa allt av intresse och trådar av lågt intresse försvinner snabbt neråt i forumet till förmån för nya. :Malaj:

BLÅGUL

Skriv gärna, varje gång, varför trådar tas bort/låses.

Ofta väldigt självklart, men bra för nya medlemmar att förstå vad som är tillåtet och inte, och hur jargongen fungerar här på SoldF Forum.

Just nu tänkte jag på denna tråden.

I grund och botten har du alldeles rätt Marzocchi, håller med dig fullständigt. Det är oxå våran målsättning att det SKALL finnas en anledning. Ibland kanske det känns onödigt med en förklaring, men i min värld så ska det ändå finnas en pga div anledningar, varav du nämde en.

DOCK ... är du lite hetpå gröten just här.. det kan vara så att vi låser tråden.. och sen tar det en stund innan fi får till ett inlägg som förklarar det. Nu gick det typ bara typ 4 min från det att den låstes till att du skrev om just den, på den tiden kan jag inte lova att det finns en förklaring.

Vi jobbar på att bättra oss

Jag kom för snabbt med andra ord. :-( ;)

Jag respekterar förklaringen och er för att ni gör ett bra jobb :rockon:

Ja det tycker jag och säkert många andra med mig. Jag förstår att många laddar ner program/filmer/musik osv men då kan man vara lite diskret och inte börja sin bana med att göra ett idiot inlägg. Skulle den typen av inlägg vara typiskt för forumet så hade jag inte deltagit.

Alla begriper inte att det inte gillas. Det är ett faktum. Låser vi utan förklaring så rikserar vi att få ett nytt irriterat inlägg, eller ett pm till oss där de skäller på oss och undrar varför och varför vi inte sagt nått ..och varför det inte står i nån regel eller vad de nu hittar på för nått att skriva.

Övertydlighet är absolut inget man bör vara snål med här... tvärtom, det lönar sig.

Jag tycker att ni gör ett riktigt bra jobb med att hålla Forumet levande och ändå inte otympligt. Jag vet många FM-anställda som använder Forumet som en informationskanal vilket är en fjäder i hatten.

Något som jag skulle vilja se är information om varför folk blir varnade; varför trådar låses och varför folk blir utkickade.

Likaså skulle jag vilja ha en "Hall of Fame" (där de mest framträdande medlemarna på något sätt väljs in) samt en "Hall of Shame" (där utkickade och övriga inte fullt så framgångrika medlemar hamnar).

/Krook

Sign in to follow this