Jump to content
Sign in to follow this  
Ing

Vad tycker ni att vi kan göra bättre?

Vad tycker ni att vi kan göra bättre?  

302 members have voted

1. 1. Vad tycker ni att vi kan göra bättre?

• Tala om varför trådar/inlägg låses/tas bort
      111
    • Ta bort mer "dåliga" inlägg/trådar
      50
    • Låta bli att ta bort inlägg/trådar
      40
    • Varna fler användare som missköter sig
      36
    • Radera/banna användare som missköter sig
      24
    • Annat (skriver inlägg)
      21

Recommended Posts

Vi är ute efter lite feedback här.

..vad gör vi bra?

..vad är vi dåliga på?

..vad behöver vi förbättra?

MOTIVERA gärna...

Tanken med det här ämnet är att ni ska få skriva av er lite om oss. Vi kanske svarar emellanåt om det är någonting som vi vill förklara, men till största delen kommer det här vara er möjlighet att tala om för oss vad vi behöver sköta bättre. (vi vet redan att vi är ofantligt duktiga och bra, så det behöver vi inte ha så många inlägg om ;) )

Sedan är meningen att det här ämnet ska bli lite återkommande, så säg att ämnet kommer tillbaks om ett halvår. Kan bli intressant att se om det blivit någon skillnad då.

Vi kommer ta åt oss...om vi anser det befogat. Forumet är fortfarande ingen demokrati utan är och förblir brutalt toppstyrt från oss Blågula :baskerFN:

TILLÄGG: VI VILL INTE HA TANKAR IDÈER FÖRSLAG PÅ TEKNISKA SAKER/FRÅGOR I DENNA TRÅD !!

:camo:

/BlåGul-teamet

Jag anser att blågul sköter sig bra i dagsläget ni följer i mina ögon den linjen en moderator på ett aktivt forum skall ha.

Edited by Smocken

Kanske kunde ni ta bort lite fler av alla de inlägg som är onödiga /OT. Visst ibland kan man gå lite OT men det går till överdrift ibland. I övrigt får ni en :huh: av mig.

/JAS

Tycker också BlåGul sköter sig bra, särskilt Kimster som ständigt har hänglåset framme. Men jag måste ju ändå ha åsikter om vad som kan förbättras.

Oftast talar ni om varför en tråd är låst men tycker att ni oftare förklarade varför enskilda inlägg togs bort förra våren, samt att jag upplevde att fler skräpinlägg faktiskt togs bort. Ovanstående är alltså hur jag upplever det, hur mycket ni faktiskt tar bort och om det är någon skillnad mot för ett år sedan har jag ju inte en aning om.

Ni gör ett bra jobb men jag undrar lite varför ni inte gav mej en varning för mitt påhopp på vem det nu var som ville bli marinkårs soldat eller vad det nu var, ni kunde gott ha gett mej en varning. Mitt inlägg var bara dumt och inte givande alls till diskussionen

Bättring är på väg ;)

Ni gör ett bra jobb. Har inte upplevt ett forum som är sådan ordning på :/

Dock kan jag tycka att ni ibland stänger trådar där ni anser att ämnet är avslutat. Har hänt några gånger att jag, trots att trådskaparen fått svar på sin fråga, har velat utveckla/fråga om något som fortfarande har med saken att göra. Det enda(?) alternativet är ju då att skapa en ny tråd, vilket kan vara lite onödigt.

Med andra ord; stäng inte trådar trots att trådskaparen har fått svar på sin ursprungliga fråga. Stäng trådar där trådskaparen har fått info om en liknande/identisk tråd i samma ämne.

edit: ett tydligt exempel på detta lämnade precis 9x19 i denna tråden. Nu finns det ju i och för sig andra trådar om namnbrickor där man kan fortsätta fråga om något som rör namnbrickor.

Edited by Marzocchi

I många fall så stänger vi pga trådskaparens begäran. Dock finns det ett behov från nån att fortsätta på tråden är det bara att skicka ett PM till BlåGul och förklara att man är intresserad av den, och eftersom vi i regel inte tar bort nått inom en 24h period så finns det möjlighet att öppna den igen.

Samt så är det så att vissa trådar inte raderas, och det kan bero på en rad olika anledningar, men det händer först o främst pga av att den spelar stor roll vid t.ex en sökning, och man kan tack vare den ledas vidare till den mest aktuella tråden.

Är det en större tråd och vi har hunnit "ta bort" den så finns det en chans att vi kan fixa tillbaka den då den eventuellt bara hamnat i vårt lager av stängda trådar.

/ BlåGul

Marzocchi tog orden ur munnen på mig där... men anledningen stod ju där i alla fall vilket är bra.

vet inte hur mycket som kan begäras av en blågul, men givetvis vore det optimalt med en anledning till borttagningar/låsningar... tycker dock att det vore att ta i lite. men sannolikheten för förändrat beteende (och kanske i längden minskat behov av ingripande) borde ju rimligen öka.

kanske det först skulle hållits en omröstning om hur många timmar per dag en blågul ska krävas vara aktiv.... :/

Det förtäljer dem icke.

Nej jag vet inte.. har inte tänk på det faktiskt. :huh:

Undrar lite över motiveringen till varför      Poliser ska få bära turban i tjänsten  tråden stängdes...

Visst, den höll på att urarta, men ska trådar låsas bara för att blågul måste iväg någonstans?    :Malaj:

haha.

Den hade nog blivit låst strax ändå, mest OT-tjafs i den på slutet. Dessutom i ett "känsligt" ämne.

Vill minnas att det var en del inlägg som blev bortplockade ur den innan den låstes.. låsta trådar ska dessutom plockas bort efter ett dygn, det hade glömts bort i det här fallet. Den är borta nu.

Har du gått och grämt dig länge över den tråden?

Prova PM i så fall, vi är inte farliga. :huh:

-----------

The_mistaken:

Det krävs en del för att bli varnad. Upprepade förseelser så att säga. Vi är .. rätt snälla mot folk som annars sköter sig.

-----------

106:

Vi brukar PM:a den som gjort inlägget vi tar bort, om det inte är ett "tomt" inlägg som bara håller med eller tycker att någonting är skithäftigt. Om det tas bort många inlägg så lägger vi väl in en notis? Ska vi tala om varje gång vi tar bort ett inlägg så blir det ju lika jävligt ändå, bara att det är blågula skräpinlägg istället.

@Ing

Självklart menade jag inte för varje inlägg utan som du säger om flera tas bort, eller möjligtvis om ett långt eller extremt inlägg tas bort/ändras, särskilt om andra hunnit citera det och oftast skriver ni också en rad eller två.

Jag upplevde bara att det förra våren var fler tillfällen då många inlägg togs bort i samma tråd och att det då meddelades. Är det så att ni inte måste ta bort lika många inlägg numer så är ju det mycket bättre.

edit: förövrigt vill jag minnas (det var igår så jag har glömt) att jag röstade på, ta bort fler dåliga inlägg

Edited by 106

Nu tänker jag sticka ut hakan lite.. få se om man åker på en snyting. ;)

Konsekvens i aggerandet från Blågul.

OK, vad menas?

Vissa omröstningar släpps medan andra faller igenom. Min, för nästan ett år sedan, handlade om vilken bössa man var utbildad på (AK4 eller AK5) men den låstes eftersom den var för snarlik min tidigare röstning (Vilken bössa föredrar du, AK4 eller AK5). Jag PM:ade ansvarig blågul som förklarade att det var för många oseriösa röstningar och att den var för lik den föregående. Vad kan man säga om det? Inget, gilla läget typ.

En tag senare kommer en röstning om vad man gör med de sexuella frustrationerna i lumpen. En ganska "oseriös" omröstning i mitt tycke men det är ju min åsikt. Denna fick hållas tills dess att inläggen gick överstyr men förutsatt att det inte inträffat så hade den varit kvar.

Det sårade givetvis mina fragila och bräckliga känslor... ;)

En annan grej är tråden om vilka tjejor man gillar. Inget ont om lättklädda damer men det fanns en tråd om det innan som låstes. (Detta påpekades av någon i tråden men det inlägget togs bort).

Vissa inlägg tas bort även om det finns tanke bakom de från författarens sida medan inlägg som "Word", "Precis" och liknande får vara kvar. Har inga exempel så... well ta den punkten för vad den är.

Det togs bort någon tråd för länge sedan där det frågades om bilder på 50 kalibriga kulsprutor. Å andra sidan fick någon tråd om bilder på Ak5 ligga kvar trots att den i princip handlar om samma sak. Bilder på vapen.

Jag tycker det är bra att det städas på forumet så att det inte kloggar igen av meningslösa trådar och inlägg. Inget ont om detta. Men för att det ska fungera i längden tycker jag att det krävs konsekvent aggerande från blågul. Förvisso är detta säkert inget stort problem, de som nu känner sig kränkta försvinner från forumet. Men nog kan det vara värt att hålla i bakhuvudet?

Edit: Lade till "Jag tycker" för att eliminera missförstånd.

Edited by Raptor

Jag vill inte sitta o försvara varje sak vi gör, men jag tycker om att förklara anledningar till varför jag/vi aggerar som vi gör.. ( om jag kan )

@Raptor

Vissa inlägg tas bort även om det finns tanke bakom de från författarens sida medan inlägg som "Word", "Precis" och liknande får vara kvar. Har inga exempel så... well ta den punkten för vad den är.

1 ords inlägg tas som regel bort, i de flesta fall. Ser nått sånt inlägg så kan det faktiskt vara så att man missat det.. tro inte vi ser allt. Eller så säger det "enstaka" ordet så pass mycket till debattens fördel, så den blir kvar. Detta är ju en av våra värderingar om hurvida den passar eller inte.

Det är bra att det städas på forumet så att det inte kloggar igen av meningslösa trådar och inlägg. Inget ont om detta. Men för att det ska fungera i längden krävs konsekvent aggerande från blågul.

Jag vill vara petig här med era sätta att driva feedbacken här. Ni som gått UGL-kurs motsv. vet vad jag menar om jag säger "JAG" budskap. Använd "Jag tycker" "Jag vill" "Jag känner" INTE "Det är så.." "Man känner.." "Ni/Du/Er är bla bla..."

Detta har 2 stora fördelar - Det visar att det är DU som tycker så.. för du pratar inte för resten av forumet. Samt att ingen kan komma och angklaga dig för att ha FEL. Ni får tycka vad ni vill men visa VEM det är som tycker det..

-"Jag tycker att Ni ska vara mer konskventa i erat aggernade pga ditt o datt osv.."

nog om det..

Om jag vänder mig till vad du ville komma fram till istället så.. tycker jag det är svårt att vara konskvent hela tiden. Varje tråd är ju nästan unik i sig och jag känner att jag vill behandla varje enskild tråd för var den är eller blivit.

Ibland känner säkert nån att han/hon blir orättvist behandlad.. och ja.. jag kan inte rå för allt som sker här, men som jag o andra BlåGul sagt.. PM funkar.

Men det händer oxå att vi gör processen kort med vissa trådar. Ofta då med sånna där ett problem som dyker upp för 23e gången och ofta med en medlem som INTE läst reglerna eller FAQ.. och då kan jag erkänna att man blir lite trött och vill bli av med problemet så fort som möjligt, men ofta brukar vi/jag få PM om från medlemen om "varför" osv... men det löses i 99% av fallen.

--------------------

mm.. jag svarar inte på allt, men försöker iaf på det mesta.

Jag har några saker som jag tycker blå/gul borde bli lite bättre på.

Nya medlemmar.

Tycker många gånger det begärs för mycket av nya medlemmar, folk (inte bara blå/gul) hoppar på nya medlemmar vid deras första inlägg som magneter.

Tycker personligen att atityden är lite väl hård ibland.

Okej om man beter sig som jag gjorde (hoppas ni upplever mig bättre, det gör då jag iaf) men vissa råkar kanske posta i fel kategori eller liknande. Bara nåt simpelt misstag som kanske ställa en fråga som redan ställts kan utlösa en enorm reaktion, tycker att det är fel att ha allt för hård attityd då.

Det är mänskiligt att fela. Ingen föds ju som forums guru :)

Men detta gäller även övriga medlemmar. Har sett nån tråd(ar?) någongång där kanske 3-4 olika medlemmar klagar på samma sak i rad lixom, Tycker personligen att det är löjligt överdrivet, men det är min åsikt.

Tycker iaf att nya medlemmar skall tas lite lungnare, dock ska man ju säga till, men man behöver inte vara så himmla hård i början :((

Annars tycker jag forumet drivs exemplariskt :)

Lätt att få fakta fort.

Det va mina åsikter!

Ett förslag för att kanske få bukt med en del av de problemen som Wittman nämner ovan är:

När en ny medlem registrerat sig så får han omedelbart ett meddelande i sin brevlåda. I brevet kan det stå de viktigaste sakerna, exempelvis sökfunktionen och FAQ:n.

Jag tror att många nya medlemmar inte kollar igenom funktionerna förrän efter ett tag på forumet, och då är det kanske försent.

Ett mail kommer den nye medlemmen förmodligen att läsa direkt eftersom det ploppar upp en ruta framför näsan på honom eller henne.

Bara mina 25 öre.

@Jake The Snake

Håller absolut med dig.

Dock tycker jag att OM eller rättare sagt när felstegen kommer för nya medlemmar ska man ta det lungt och inte riskera att skrämma bort blivande

"swedar" och "unicornar".

Känner nämligen en person som inte reggade sig här och sa: "man blir ju ändå idiot förklarad IRL så det räcker och blir över".

Dock va det kanske lite överdrivet, men i många fall har han dock rätt.

Men som du säger tror jag ett mail skulle hjälpa en del.

Dock bör man inte ha allt för höga förväntingar av att folk alltid läser varifierings mail osv alla gånger. Detta forum är väldigt speciellt i nogranhet.

Detta drivs ju väldigt bra och petigt, vilket är bra, men främmande för många.

Många forum har samma regler, MEN dom följs inte. Man kan komma dit och kalla folk väldigt fula saker och jävlas.

Så jag säger mail, samt lugnare metoder!

Är alldeles för höga förväntningar på dom nya.

Men sen har jag sett vissa som säger att dom varit här men inte reggat sig, eller skrivt förens efter ett bra tag, vilket oftast resulterat i bättre newbees eller va det heter :) då kan dom reglerna.

EDIT:

Ett exempel på snyggt skött utav en blå/gul.

Plus ett exempel på hur folk går in och gör personen i fråga till åtlöje och onödiga inlägg. Vilket jag tycker är FEL FEL FEL och åter FEL.

Blå/gul har i detta fall redan sagt till personen att söka på ett juste sätt.

Ändå kommer andra dit och gör sig roliga på tråd-skaparens bekostnad.

Edited by Panzerfaust

hmm...

Jag håller med, men ser även från vår sida.

Min mening är nog att man ska mötas på mitten. - Visst ska man inte vara brutal och hård.. MEN samtidigt ska den "nya" visa lite ansvar och kolla upp saker INNAN de registrerar sig. Vi ska inte "behöva" passa upp alla med att hela tiden peka på nått som JAG tycker är en självklarhet.

I vilket yrke eller förening går man med utan att veta/ta reda på de regler som styr ?

Idén med att få ett PM i ansiktet vid registrering är en mycket gammal idé som vi faktiskt inte lyckat lösa än. Men vi får väll ge oss i kast med det ännu mer.

Det finns saker man vill göra som man inte får.

Det finns saker man inte vill göra som man måste.

Den styrningen finns även här.

Sen att andra ibland gör försöker göra BlåGuls jobb är bara beklagligt. Jag hoppas bara alla förstår, att de enda som "hoppar på" någon om nått här är BlåGul, ingen annan!

Sen att andra ibland gör försöker göra BlåGuls jobb är bara beklagligt. Jag hoppas bara alla förstår, att de enda som "hoppar på" någon om nått här är BlåGul, ingen annan!

Men om man berättar för en ny medlem att ämnet varit uppe innan (kanske länkar) och informerar om sökfunktionen eller likande så är det väl okej? Självklart allt i vänlig ton!

Men om man berättar för en ny medlem att ämnet varit uppe innan (kanske länkar) och informerar om sökfunktionen eller likande så är det väl okej? Självklart allt i vänlig ton!

Vi hindrar inte er att hjälpa varandra. Men "hjälpen" som vissa använder ibland är lite väl grov, och det handlar ibland inte bara om att länka till befintliga trådar.

Men visst är det okej att berätta saker för någon ny, men ni ska ha tänkte en, två och tre gånger innan och ställt er frågan om mitt inlägg verkligen hjälper och behövs det.

En annan grej som jag tycker borde göras bättre (om det går).

Är att få folk att mjuka upp attityden lite. Tycker att det många gånger är så "våldsam" attityd. svart tjock text som jag kan tänka mig är rätt provocerande.

Tycker att blågul-teamet gör ett riktigt bra jobb :sniper:

Kepp up the good work guys ;)

jag är en sådan där ny här som ser BlåGul som det där otäcka ruskiga monstret man inte vill stöta på i en mörk gränd. För att vara ett forum på nätet så funkar detta väldigt annorlunda än många andra vilket troligen är anledningen till missförstånd hos nya. Jag vet inget annat forum där moderatorerna är på som hökar överallt lr där folk brusar upp för minsta lilla, däremot ska man även säga att man får ofta bra svar på frågor och det tar ingen tid heller.

Så alla ni som är veteraner här, även om ni har pms, var lite gladare...

(det där sista var ett skämt, pröva på er gladhet nu)

/värjan

En sak till, jag tycker blå gul ska bli stenhårda med bajskasstningstrådarna.

lås dem och send tråden till h-vetet!

Total förbud på "bruna handskar trådar" total förbud på "dom har fel stukningstrådar".

"Han har öpnna fickor på ett foto"

Jag tycker det börjar bli lite väl barnsligt... okej om det är nån extrem grej, tex ÖB har en rosa keps eller civil jacka på en cermoni. Men nu är det oftast petitesser det handlar om. Tex basker tråden där man klagar på USA´s baskrar.

Känns nästan lite "fjortis" nivå på såna trådar... då det är många i övre tjugoårsåldern som klagar känns det ännu värre, trodde man som mogen vuxen man hadde bättre för sig :D

jag ser inte nån jätte stor skillnad i "jag tycker såna jägare är kaxiga och dumma" trådar än jag tycker att "Hans utan efternamn klär sig som en sopa och uppträder illa" trådar. Skillnad ? visst, men påängen känns nästan lika.

jag kan inte komma på några direkt klagomål förutom de som sagts, jag är väldigt nöjd med forummt men jag tittade igenom medlemsregistret och såg att det är väldigt många inaktiva medlemmar. Jag vet inte direkt om det gör något om de finns kvar eller om man borde ta bort dem men jag tycker att går man med i ett forum så bör man ju bidra med något.

Keep up the good work :baskerPa::clap:

jag kan inte komma på några direkt klagomål förutom de som sagts, jag är väldigt nöjd med forummt men jag tittade igenom medlemsregistret och såg att det är väldigt många inaktiva medlemmar. Jag vet inte direkt om det gör något om de finns kvar eller om man borde ta bort dem men jag tycker att går man med i ett forum så bör man ju bidra med något.

Det plockas bort inaktiva medlemmar med jämna mellanrum.

samtidigt så har vi en massa massa medlemmar som inte vill/kan/orkar skriva något men de vill fortfarande ha en användare av nån okänd anledning... så..ja vi kan inte börja rensa hur som helst.. men vi försöker säga till innan det är dax att rensa ett antal.. :angry:

Sign in to follow this