Jump to content
Sign in to follow this  
Guest texas_kid1

Motorcykel 258 (MC258) Husqvarna

Recommended Posts

skicka det du gjort utan bilder istället. Då vi ändå måste trixa lite med koden och fixa bilderna. Så har vi iaf texten färdig om inte bilderna skulle finnas än.

passa på att slänga in lite info om mc400(ktm lc4 400cc -2000) som finns i 2ex på t2 och ska bli standard i utlandsstyrkan, fyrtakt!!!!. används redan i tyskland.
Det är inte bara i utlandsstyrkan den ska bli standard.

MC258 ska bytas ut i hela försvaret.

Är det spikat att det blir just KTM LC4 som ersätter Husqvarnan? Är den inköpt redan?

/Aron

Om jag minns rätt från snacket på mässen förra veckan så skulle LG få sina först och sen övriga FM.

The Swede :D

Vi hade KTM när jag låg inne 01

Var tydligen de första på T2.

(editerade bort en pinsamhet som Dahlberg så snällt nämner nedan :) )

Edited by dxl

Om jag minns rätt från snacket på mässen förra veckan så skulle LG få sina först och sen övriga FM.

The Swede :D

Vi hade KTM när jag låg inne 00

Var tydligen de första på T2.

Ja... sedan låg du inne 01-02 :P

Då var det ett par försöksMC, bla en orange KTM :)

Året efter hadde alla ordonnanser KTM... senste året hadde INGA KTMer...

Fick en föklaring någongång om något som inte funkade... mend et har tyvärr fallit bort

Året efter hadde alla ordonnanser KTM... senste året hadde INGA KTMer...

Fick en föklaring någongång om något som inte funkade... mend et har tyvärr fallit bort

:) Som sagt tidigare:

258:an är en gammal maskin som skulle behöva bytas ut inom en snar framtid, MEN:

den är förbaskat bra och inte helt enkel att hitta en ersättare till. :lala:

kommer upp med bilder på MC206 som stadsskyttes ordonanser använder om ett tag..

Är det något som är fastslaget?

Jag har i alla fall inte hör talas om att det ska göras några speciella MC-inköp till stadsskytte. Det som är sagt hittils, så långt jag vet, är att OM det finns pengar ska FM köpa in nya motorcyklar...

Om inte mina ögon bedrar mig så ser det ut att vara en KTM under all grönfärg och packväskor...

Edited by 15,5cm

Det är en KTM LC4 640, och den tillhör stadsskyttekompaniet på LG, ja.

Edited by johanp

:/ Jag trodde tråden skulle handla om Mc 258 och inte om eventuella nyare mc. Kan dock säga att Mc 258 är en av bästa militära mc som byggts, själv har jag nog kört minst 1500-2000 mil på 258.an och en mer lättkörd, lättmekad mc finns knappt att finna. Den är extremt lätt att lära sig köra, speciellt för oerfarna förare utan körkort, vilket många mc-ordonnanser saknar vid inryckningen. (Man behöver inget mc-kort för att köra i försvaret endast bil-kort och förarbevis räcker).

Kan också tillägga att man tävlade med Mc258 i Paris-Dakar loppet i början av åttiotalet med stor framgång i den klass man deltog i. Deltagandet i tävlingen var ett led i att sälja 258:an till det franska försvaret som var intresserade av att köpa ett stort antal Mc. Men tyvärr trots bra resultat i tävlingen som bevisade hållbarheten så valde fransmännen en mc som presterade sämre i tävlingen.

Dem civila versionerna som har funnits har varit mycket framgångsrika i endurotävlingar både i Sverige och i USA, där den bla vunnit mästerskapen ett par gånger. Själv har jag kört och ägt samtliga modeller som funnits:

360A 4-vxl auto

390Ae 4-vxl auto

420Ae 4-vxl auto

500Ae 3-vxl auto Luftkylt monster

430Ae 3-vxl auto Vattenkyld underbar enduromaskin som tyvärr ej längre tillverkas.

Hoppas att någon av er som är intresserade får tillfälle att prova den sistnämda.

God fortsättning! :dong:

Tips på vart man kan köpa en billig 258a till sig själv? Man får ju tokabstinens av att ha vanliga MCn avställd... =(

8-/ Prova att kolla med FMLOGs utförsäljningslistor. Den enda privata 258:an som jag vet är en mc som sekreteraren i FMCK:s riksstyrelse har (haft). Annars kan kolla med en herre som heter Ingemar Österberg som var var med att ta fram 258:an, Fmck:s rikskansli kan säkert hjälpa dig med uppgifter :)

Leijonborg fick en av förra(?) försvarsminstern läste jag nånstans, enligt honom enbart efter att han sagt sig gilla motorcyklar...

Hur går det på "hemsidefronten"?

Det var ett tag sedan diskussionen om en hemsida tillängnad 258:an togs upp, och jag är fortfarande nyfiken på att se resultatet...

@JohanP och alla andra

Det vore jättebranär ni lägger upp bilder i dylika sammanhang som detta kunde skriva om SoldF.com får använda dem. Annars kan ni alltid maila dem till mig då jag har relativt stort militärt fotoarkiv med många bidrag av andra fotografer.

SoldF.com har ej tillgång till svenska Försvarets Bildbyrås bilder då de kräver ersättning för det. Dock har vi tillgång till att gratis nyttja bilder från bl.a Brittiska och Norska försvarets bildbanker.

Ex på hur man kan skriva om man lägger upp bilder.

"Bilder på MC258

©2005 Anders Andersson. Får publiceras på SoldF.com"

"©2005 ZicZac. Får publiceras på SoldF.com"

"Får publiceras på SoldF.com och andra försvarsrelaterade siter"

osv.

@ Batkvm

Måste ha lägst körkort klass A1 (helst A) för att överhuvudtaget få framföra militära Mc.

Iaf var det så när jag var och mönstrade, vpl och fyllnadstjänstgjorde. Mellan tidsperiod 2000 - 2004-12-31. Enligt SäkiTrf. B kort är alltså inte tillräckligt..

@ Batkvm

Måste ha lägst körkort klass A1 (helst A) för att överhuvudtaget få framföra militära Mc.

Iaf var det så när jag var och mönstrade, vpl och fyllnadstjänstgjorde. Mellan tidsperiod 2000 - 2004-12-31. Enligt SäkiTrf. B kort är alltså inte tillräckligt..

:D Ok det är säkert så idag, men förr iallafall fram tills 1992 så räkte det med B-kort. Eftersom jag själv bara förnyat mitt förarbevis från 1982 och framåt, beklagar att jag skrivit fel. Ursäktar och bockar B)

våra ordonanser hade inte A eller A1 körkort, 2003/2004

henke: de bilder jag har lagt upp får du givetvis använda som du vill, de är tagna 2004 av mig om det är intressant.

Hur går det på "hemsidefronten"?

Sidan är färdigställd, iaf så när som på bilder, och väntar publicering.

/Aron

@ Aron: Kul. Väntar med spänning.

Generellt gäller att man måste ha A/A1 körkort och förarbevis om man ska framföra MC258.

Jag har dock för mig att värnpiktiga MC-ordonanser får dispens på körkortet under utbildningen om de håller på att ta det.

Den är extremt lätt att lära sig köra, speciellt för oerfarna förare utan körkort, vilket många mc-ordonnanser saknar vid inryckningen. (Man behöver inget mc-kort för att köra i försvaret endast bil-kort och förarbevis räcker).

våra ordonanser hade inte A eller A1 körkort, 2003/2004

Generellt gäller att man måste ha A/A1 körkort och förarbevis om man ska framföra MC258.

Jag har dock för mig att värnpiktiga MC-ordonanser får dispens på körkortet under utbildningen om de håller på att ta det.

Okej... När jag mönstrade sa dom att jag var tvungen att ha A1 vid mönstringstillfället för att få bli ordonnans. Och det hade jag inte så jag blev förare istället, trots att jag inte hade B körkort. Dom sket fullständigt i att jag sa att jag skulle ta det innan inryck (a kortet alltså).

Så antagligen lurade dom mig då eller?

Edited by marcuzt

känner en som ligger inne som mcförare på t2 just nu och det var 3st av ~20st som hade kort innan lumpen så det verkar inte vara något krav där heller.